Amikor arról beszélünk, hogy ki ér el jó eredményt az iskolában, akkor
sokszor kerül elő az a vélemény, hogy az okosabb gyerekek jobb tanulók, jobb jegyeket
hoznak. Azonban ez nem igaz. Az iskolában elért siker vagy kudarc több
tényezőtől függ.
Az akarat diadala
A legfontosabb kérdés: gyermeked akar-e teljesíteni?
A gyermek cselekvéseinek egyik alapvető mozgatórugója a kíváncsiság, a világ
megismerésére és átalakítására való törekvés. Ez a folyamat már csecsemőkorban
elkezdődik, és folytatódik a kisgyermekkorban, amikor szülőként gyermeked
egy-egy eredményes tevékenységét mosollyal, tapssal jutalmazod.
Fontos, hogy csak akkor adj gyermeked számára pozitív visszajelzést, ha
gyermeked tette összhangban vannak a társadalmilag elfogadott normákkal, például
ha épít, alkot valamit, újat hoz létre. Így ez fokozatosan "beépül", belső
ösztönző erővé válik.
A teljesítményre való törekvés nagymértékben függ a családi környezettől is.
A családban látott modellek, minták útbaigazítást jelentenek gyermeked számára.
Ha Te szívesen próbálsz ki új dolgokat, örömet okoz számodra, ha valami újat
ismerhetsz meg, és érdeklődsz az új felfedezések, tudományos eredmények iránt,
akkor gyermeked is pozitívan fog állni a tanuláshoz.
Fiúk és lányok
Van-e különbség a fiúk és a lányok között?
A nemek különbsége - a beszéd fejlődéséhez hasonlóan - itt is megmutatkozik.
A lányok számára nagyon fontos a környezet visszajelzése: a jó teljesítményre
való törekvésüket elsősorban egy másik személyhez (tanító nénihez, édesanyához)
való kötődés vezérli.
A fiúk esetében a feladat megoldása már önmagában is jutalom. Ezért a lányok
az iskolában teljesítenek jobban, a fiúk pedig az iskolán kívüli
tevékenységekben sikeresek.
Észjáték?
Mennyire befolyásolja a tanulást a gyermek értelmi képessége?
Az értelmi képesség adott dolog - ebben különbségek mutatkozhatnak az egyes
gyerekek között már születéstől kezdődően. De ezeket külső hatások (pl. nevelés,
fejlesztés, betegség) pozitív és negatív irányba is befolyásolhatják. A kulcs
tehát a Te kezedben van. Személyes példamutatással, sok-sok közös programmal,
játékkal megkönnyítheted gyermeked iskolai munkáját.
Ma ebben szeretnék Neked segíteni néhány szórakoztató játékötlettel.
Szövegelő
Amikor fogalmazást készítünk, fontos szempont, hogy a cím és a történet
összhangban legyen egymással, azaz hogy a történet ugyanarról szóljon, mint a
cím. Az alábbi játékkal ezt gyakorolhatjátok.
Töltsd le, és nyomtasd ki az alábbi lapokat, majd olvassátok el a történetet.
Gyermekednek minden mondatról el kell döntenie, hogy illik-e a megadott címhez,
vagy sem. Ha a cím és a mondat összeillik, akkor a játéktáblán a méhecskével az
’I’ betű irányába kell lépni, ha nem, akkor az ’N’ felé. A végére egy mondatot
olvashattok össze a betűkből.
További feladat lehet, hogy adjatok címet a másik történetnek, melynek
mondatait belekevertem az eredeti történet sorai közé.
Mocsárjárás
Játékosonként két-két darab újságpapírra lesz szükségetek ehhez a játékhoz.
A játékosok sorakozzanak fel a startvonal mögött. A rajtjelre mindenkinek el
kell indulnia a cél felé úgy, hogy csak az újságpapírra léphet. Tehát le kell
tennie maga elé a papírt, rálépni, majd a hátul lévő papírt előretenni, arra
lépni. Így kell haladni előre, egészen a célig. Aki lelép a papírról, annak
büntetésül vissza kell mennie a starthoz, s elölről kell indulnia. Az győz, aki
legelőször eléri a célt.
Ha különböző korosztályú gyermekek versengenek, a nagyoknak lehet messzebb
tenni a célt, vagy összehajtani az újságpapírt. Kisebb felületen nehezebb
egyensúlyozni.
A Varázsbetű teljesítményre ösztönöz
A Varázsbetű számos játéka vezet sikerlistákat, melyek segítségével gyermeked
állandóan figyelemmel kísérheti korábbi teljesítményét, ezzel egyre magasabbra
helyezve a képzeletbeli mércét.
Lényeges szempont az egészséges önértékelés kialakulásához az is, hogy a
feladatok kihívást jelentsenek gyermeked számára, ezért minden feladat nehézsége
állítható és személyre szabható, így a feladatok kisiskolás kortól középiskoláig
használhatóak.
Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Unokáimnak rendeltem, nagyon meg vagyok elégedve a programmal. Nagyon élvezi Gergő. Őt éves. Mindjárt az első alkalommal nagy örömet okoztak neki a dicséretek. Szívesen játszik a programmal.
Nagyon tetszik a program. Szülőként és gyógypedagógusként is hasznosítani szeretném.
A kezelőfelület egyszerű, könnyen elboldogul vele egy kisiskolás is.
Nagyra értékelem, hogy a program naplózza az eredményeket, és hogy a nehézségi szintet választani lehet.
Bár a nagyobbik fiam még csak pár napja iskolás, de néhány hónap múlva már hatékonyan tudjuk használni itthon az olvasás fejlesztésére.
Kisfiamnak már az első pár alkalommal sikerélményt okozott, amikor egy-egy elvégzett feladat után meghallotta dicséretet, ami nagyon pozitívan "kommentálta" a sikeresen elvégzett feladatot. Jó ötletnek tartom, hogy utólag is meg tudom nézni, a gyermekem fejlődését egy-egy feladat elvégzése után.
Nagyon jó, a gyermekem nagyon szerette, abszolút élvezte a játékokat, ráadásul más, mint egy sima feladatlap, és ez is segített, mert játéknak vette, nem feladatnak, közben pedig 5 évesen összeadott-kivont.
Felkeltette a gyerkőc érdeklődését ez a program. Ennek tényleg örülök, mert sok gondja van a tanulással, és láthatóan zavarja, hogy neki nem megy minden olyan könnyen, mint másnak. Köszönjük szépen!