|
|||||||||||||||||||||
Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket körülvevő világról. Nincs mennyiségélményük, szegényes a szókincsük, figyelmük, koncentrációs képességük nem kitartó. A sikeres iskolai teljesítményekhez az alapképességek birtokában kell lenniük a gyerekeknek.
Sokat tehetnek a szülők azért, hogy a gyermekek jól teljesítsenek az iskolában. Egy kicsivel több odafigyelés, a gyermekkel való játék, együttes örömök, sok-sok beszélgetés, és egy sikeres kis emberke nevelődik máris. Fejlesszük otthon is gyermekek képességeit! Hallási megkülönböztető képesség fejlesztéseA hallási figyelem és megkülönbözető képesség megfelelő fejlettsége fontos feltétele az olvasásnak és a helyesírásnak. A gyermekek az olvasás során nemcsak azokat a betűket téveszthetik, cserélhetik össze, amelyek nyomtatott képe nagyon hasonlít (e-é, a-á, b-d, m-n, sz-zs), hanem melyeknek a hangalakja hasonlóan hangzik (k-g, f-v, b-p, s-zs). Nem mindegy, hogy a tollbamondásnál 'toboz' vagy 'doboz' a szó, esetleg 'sebes' vagy 'zsebes'. Ezeket a betűket nemcsak írásban, hanem olvasásban is összecserélhetik, mert hangalakjuk alapján a gyermek nem tud különbséget tenni köztük. Neki hasonlóan hangzanak. Nem azért, mert baj van a hallásával, hanem mert az ún. hallási megkülönböztető képessége nem megfelelően fejlett. (Ha ilyen gyanú felmerül, a biztonság kedvéért nem árt először egy orvosi vizsgálat, majd egy logopédiai differenciált diagnosztikai vizsgálat a nevelési tanácsadóban.) Néhány gyakorlat, melyet a szülők is gyakorolhatnak, természetesen fejlesztő céllal: Mondd utánam "halandzsául"!Valójában értelmetlen szótagokat, betűsorokat kell a gyerekeknek utánam elismételni, kezdetben 2-3 szótagot, majd egyre hosszabbakat. A két betűs szótagok esetében, néhány bemelegítő gyakorlat után kérhetjük azt a gyermektől, hogy próbálja pontosan ugyanúgy mondani, ahogy tőlünk halotta. Kicsit "túlzásokba" eshetünk, a rövid magánhangzós szótagokat (2 és 3 betű esetében) gyorsan, igen röviden ejtve benne a magánhangzót mondjuk, a hosszú magánhangzót tartalmazó szótagot, pedig elnyújtva, hosszan. Példák: - av, át, óm, úz, éf, ük, ícs, áf, je, ké, fe, zí, kű, fu, zá, ra, it, rű, üc, ózs, zsü, ep, lí, - vát, rit, par, cúm, eci, éka, úcsi, ícsu, par, rűik, űrc, véc, kem, ári, széc, csom, mőcs, luzs, ruf - kete, geri, kotas, perut, szeki, balkas, fáros, szenyér, piccen, spiccer, kadsem, márgus, feke, botta, úzsdi, lókák, terény, adbul, abdul, badlás, torany Hegyezd a füled!Hangsor-párokat mondok, s gyermekünknek azt kell eldöntenie, hogy amit hall, az teljesen egyforma-e, ugyanazt hallja-e kétszer. Ha egyforma, tapsoljon egyet. Segíthetünk úgy megértetni vele a feladatot, hogy először értelmes szavakat mondunk:róka-róka, róka-lóka illetve kenyér-kenyér, kenyér-tenyér, zseb-seb. Mikor itt már érti a feladatot, indulhatunk az értelmetlen hangsorok irányába. Példák: padi-padi, kop-top, rafi-ravi, tami-tari, réjk-rék, gég-gék, pári-páli, mási-masi, tam-tan, cukko-cukko, zsuk-suk, zsému-zsému, kege-keve, vetrit-vetrit, verény-véreny, totem-toten, rokka-roka, dukkó-dukó, hallé-allé, szami-sami Ez a játék alkalmas a magánhangzók időtartamának felismertetésére is a következő párok összehasonlításával: lovas-lóvas, nosza-nósza, csikós-csikós, por-pór, űveg-üveg, tüz-tűz, fút-fut, fut-fut, hol-hól, tol-tol, log-lóg, píros-piros (Játszhatjuk ezt a változatot úgy is, hogy arra kérjük, amikor a helyeset, a jót hallja, akkor tapsoljon, koppintson egyet.) Találjunk ki együtt szavakat!A szülő elkezd egy értelmes szót pl. telef.., s a gyereknek kell befejezni. Eleinte úgy adjuk meg a szavakat, hogy csak az utolsó, vagy az utolsó két betű hiányozzon, aztán ahogy belejönnek, úgy nehezítsük. (Az is nehéz, amikor a szavak rövidek, s az utolsó két betű hiányzik!) - repülőgé, rágógu, cseresz, fenyőf, szivárv, helikop, karács, búgócsi, állatke, elef, meséskö, testv, nad, templ, med, fark, szemü Gondolkodási funkciókat fejlesztő játékokNagycsoportos óvodásokkal is játszhatóak. Soralkotó gondolkodás fejlesztése, melyen keresztül a szabályalkotás, szabályfolytatás képességét fejleszthetjük, s erre a matematikában nagy szükség van: - Színes pálcikákból elkezdett sorminták "kerítések " folytatása pl. 3-as elem: kék-sárga-sárga, piros-kék-sárga - Sorfolytatás szóban: alma-körte, alma-körte... macska-egér-elefánt, macska-egér-elefánt... kék-sárga-zöld, kék-sárga-zöld... Fogalmi gondolkodás fejlesztéseA nagycsoportos óvodásoknak a következő fogalmakat kell már iskola előtt (tavasszal) ismerni kell: ember, állat, gyümölcs, szerszám, jármű (közlekedési eszköz), élelmiszer (ennivaló), növények, virágok, játékok. Tudnia kell kérésre felsorolni például virágokat, s meg kell tudnia mondani, hogy mi a közös az almában, a banánban, a barackban. Számfogalom előkészítéseNagyon jól használható a számolási készség fejlesztése, a matematikai műveletek (elvétel, kiegészítés) előkészítése során a korongos doboz. Nem árt, ha a gyermek megismerkedik vele, hiszen az iskolában is fogják majd használni. Az otthoni játékok során, novembertől-márciusig, csak 6-os számkörön belül gyakoroljuk a feladatokat. Márciustól bővíthetjük a számkört 8-ra, majd 10-re. Számlálás korongsor "olvasásával", kirakássalKezdetben mi rakjuk ki az azonos színű korongokat, s neki meg kell számolnia őket. Ügyeljünk arra, hogy a számlálás során mindig balról jobbra haladjon! Másik változata mikor arra kérem, hogy ő rakjon ki valamennyi korongot. Ezt később nehezíthetem azzal, hogy ujjaimon mutatom, illetve tapsolom, hogy mennyit kell neki kiraknia. Műveletek korongokkalItt is egyszínű korongokkal játsszunk. Előbb kisebb számkörben végezzük a feladatokat. Kérjük azt gyermekünktől, hogy rakjon ki valamennyi - mondjuk 6 korongot az asztalra (vízszintes sorba mindig!), ellenőriztessük le, majd azt kérjük tőle, hogy vegyen el belőle annyit, hogy 3 maradjon. Ezt hívjuk elvételnek. Nehezebb matematikai feladat a kiegészítés. Ekkor azt kérjük: tegyél az asztalra 2 korongot! Ügyes vagy! Tegyél hozzá annyit, hogy összesen 6 legyen! Vigyázz azt is számold bele, ami már ott van, azzal együtt legyen hat! Mindig mindent ellenőriztessünk le vele, ezzel elősegítjük az önellenőrzés képességének kialakulását, amire az iskolában nagy szüksége lesz. Ismerkedés a számok világával a Varázsbetű segítségévelA Varázsbetű Számkaland programja a képességfejlesztést is szolgálja. Grafikus feladatai játékosan vezetnek be minden számolni tanuló gyermeket a matematika világába. Összehasonlítgatások, méretek szerint való megkülönböztetések, mennyiségélmény ujjakkal, korongokkal, dominókkal való számlálásban segítik az alapok elsajátítását. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogy segíthetsz gyermekednek
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||