Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső legyen. Azt mondják, tanulj keményen, és sikeres leszel. És ami azt illeti, gyakran igazuk is van.
De nem mindig.
Egy amerikai kutatócsoport több száz egykori évfolyamelső pályáját követte nyomon a középiskola befejezését követően, hogy lássák, hogy mi történik a legjobbakkal.
Az egyetemen jók.
A diákok 95 százaléka folytatta a tanulmányait felsőfokon, és hat éven belül hatvan százalékuk szerzett diplomát, többségük átlag feletti eredménnyel. Nem vitás, hogy a jó középiskolai bizonyítvány jó eséllyel jelzi előre az egyetemi sikereket.
De mi a helyzet utána?
Az osztályelsők többsége a diploma után sem okoz csalódást. Kilencven százalékuk a szakmájában dolgozik, 40% vezető pozícióban. Megbízhatóak, kiszámíthatóak, jól képzettek, és többségüknek minden mérték szerint jó élete van.
De az egykori iskolaelsők közül vajon hány fogja megváltani, lenyűgözni vagy vezetni a világot? Hány Edison, Henry Ford, Rubik Ernő, Elon Musk, J. K. Rowling, Somlai-Ficher Ádám, Bill Gates lesz köztük? A válasz világos: egy sem.
Jók. De nem kiválók!
Bár az egykori kitűnők többsége sikeres a munkájában, és jó eredményeket ér el, nagy többségük sosem jut be a legsikeresebbek közé. Belesimulnak a rendszerbe, működtetik, de sosem változtatják azt meg.
Úgy tűnik, hogy az iskolai sikereket eredményező tulajdonságok az iskola után a kreatív teljesítmények akadályává válnak.
De vajon miért ennyire ritka, hogy az iskola legjobbjai az életben is sikeressé válnak?
Alapvetően két oka van.
Fogadj szót!
Az első ok, hogy az iskola nem az okosakat értékeli.
Régóta tudjuk, hogy az intelligencia és az iskolai osztályzatok között csak gyenge összefüggés van, nem mindig a legokosabb, a legmagasabb IQ-val rendelkező diákok kapják a legjobb jegyeket. Az iskolák alapvetően azokat a diákokat jutalmazzák, akik szót fogadnak, és mindig azt csinálják, amit mondanak nekik.
Mit mér a jegy?
Bár az intelligencia mérésére nem alkalmasak az osztályzatok, de azt kitűnően megmutatják, hogy milyen a diák önfegyelme, mennyire céltudatos, és hogy képes-e alkalmazkodni a szabályokhoz.
Az oktatási rendszerben alapvetően azok érnek el jó eredményt, akik elfogadják a rendszert, és hajlandóak alkalmazkodni.
Az iskolai sikerek kulcsa
Meglepő módon az iskolaelsők közül sokan maguk is beismerik, hogy osztályukban nem ők voltak a legokosabbak, és sikereiket valójában a kemény munkának és sok tanulásnak köszönhetik. Mások szerint az volt a döntő, hogy a tanárok szája íze szerint tudták visszaadni a tananyagot.
Általában elmondható, hogy az egykori kitűnők számára nem maga a tanulás volt fontos, hanem inkább az, hogy jó jegyeket szerezzenek.
Mindenből ötös
A második ok, hogy az iskolák a generalistákat tartják a legtöbbre, azokat, akik mindenben egyformán jók, nincs gyengeségük, de nincs kiugró tehetségük sem. Aki az iskolában szeretne kitűnővé válni, az hiába szereti például a matematikát, nem foglalkozhat csak azzal, hiszen meg kell tanulnia a történelmet és az irodalmat is. Soha nem szentelhetik az idejüket és energiájukat az érdeklődésüknek megfelelő tantárgynak. Kitűnővé lehet így válni, de kiválóvá soha.
Sebész vagy jogász?
A való életben azonban ez épp ellenkezően működik. A munkahelyeken nem azokat értékelik, akik mindenben jók, hanem azokat, akik a saját szakterületükön kiválóak. A szakácsnak nem kell tudni autót szerelni, a matematikatanárnak nem kell értenie a biológiához, az újságíró nem fog jobb cikkeket írni, ha tisztában van az építési eljárások engedélyeztetésével, a sebészprofesszornak nem kell fejből fújnia a vállalkozások alapítására vonatkozó jogszabályokat. A munka során a legtöbb embernek specialistává kell válnia, azaz egy-két szakterületen kell gyakorlatot szereznie.
Karrieristák
Ironikus módon legtöbbször pont azok szenvednek a legjobban az iskolában, akik valóban szeretnek tanulni. Azok a diákok, akik valamely téma iránt kiemelten, szenvedélyesen érdeklődnek, és szeretnének abban fejlődni, fullasztónak találják az iskolát. A kitűnők viszont általában gyakorlatiasak. Követik a szabályokat, és az ötös osztályzatot fontosabbnak tartják, mint a mély megértést.
Az iskolában tiszták a szabályok. Az életben nem. Amikor nincs kijelölt út, amin haladni kell, akkor azok, akik az iskolában sikeresek voltak, gyakran elbuknak.
Kockázat nélkül
Hogy kiből lesz sikeres ember, azt a középiskolai és egyetemi eredmények alapján nem lehet megjósolni. Az iskola kiselejtezi a szélsőségeket: a szélsőségesen rosszat, és a szélsőségesen jót egyaránt. És bár ez általában hasznos, hiszen csökkenti a kockázatot, ugyanakkor gyakran a komoly teljesítményeknek is útját állja. Olyan ez, mintha minden autóba automatikus sebességkorlátozó berendezést szerelnénk. A közutakon valószínűleg kevesebb lenne a baleset, ugyanakkor a Forma-1-es versenyeken elaludnának a pilóták.
És a Te gyereked?
Mit tehetsz tehát, ha szeretnéd, hogy gyermeked sikeres legyen?
Nehéz erre egyértelmű választ adni, hiszen Te ismered őt, Te tudod, mi fontos neki.
Egy biztos: ha olyan szerencsés vagy, hogy gyermekednek van valamilyen szenvedélye, ami iránt érdeklődik, ha valamiben tehetséges, akkor ne ragaszkodj hozzá, hogy mindenből kitűnő legyen. Hagyd, hogy a kíváncsisága irányítsa! Így valószínűleg könnyebben viseli majd el az iskolaéveket, és az életben is könnyebben boldogul majd.
Te pedig barátkozz meg a gondolattal, hogy a ballagáson nem ő mondja majd a búcsúbeszédet.
Ami azt illeti, nem nagy ár gyermeked boldogságáért.
Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
Mennyit olvasson gyermeked? Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni.
A válasz...
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Érdekes, sokrétű és hasznos program. Nagyon jól használható a tanulási zavarokkal küzdő gyerekeknél, akik játszva fejleszthetők. Nálunk, Szlovákiában a magyar gyerekek számára nincs hasonló program.
Nagyon jó,mert nemcsak tanul vele a gyerek, hanem játszik közben. Így nem valami idióta játékot nézeget az interneten. Szinte észre sem veszi, hogy ez egy komoly feladat, teljesen játéknak fogja fel.
Hasznos!
A Varázsbetű és az évek során a hirleveleik által nyújtott sok jó tanácsuknak köszönhetően ma egy tanulni szerető és tudásra szomjazó kisfiú büszke anyukája lehetek. A Varázsbetűvel játszva és nevetve sajátította el az alapvető ismereteket! Ma már szinte szárnyal!
A Varázsbetű programcsalád nagyon sokat segít az iskolai fejlesztő munkában. SNI-és és BTM-es tanulóink egyaránt használják. A program lehetővé teszi az önellenőrzést, ez segíti az óraszervezést és a differenciált, egyénre szabott fejlesztést.
Frühwirth Ildikó, Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Győr
Egészséges és diszlexiás gyerekeknek egyaránt hasznos és szórakoztató programcsomag. Hasznos, mert segíti a koncentráló és kombinációs készségeket; szórakoztató, mert a beépített versenyrendszer és a teljesítmény után járó bónusz játékok késztetést keltenek a gyerekekben a folyamatos gyakorláshoz és a minél jobb eredmények eléréséhez.
A program tetszik, a fiam nagy örömmel, és érdeklődéssel használja. Jónak tartom, segíti az olvasás és a szókincs fejlesztést is, és gondolkozásra serkenti a gyereket. Tetszik az is, hogy a feladatok közé játékot is csempésztek "jutalmul". Köszönjük szépen!
Nagyon jól használható fejlesztőeszköz tanulásban akadályozott diákjaim számára, a sok dicsérő, bíztató megerősítés nagyon pozitív hatással van a tanulókra, növeli önbizalmukat, sikerélményt adnak számukra a feladatok. Öröm a tanulás! A jutalmak a megoldások után még jobban ösztönzik őket, külön öröm, hogy még itt is van választási lehetőségük!