A tehetség az örömből fakad

Meggyőződésem, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. A szülő és a pedagógus feladata, hogy felfedezze és támogassa gyermeke, diákja adottságait, erősségeit. Azokat a képességeket, amikre később bátran és biztonsággal építkezhet.

Lépésről lépésre

A gyerekek sokkal kisebb időtartamot képesek átfogni képzeletükkel, mint mi, felnőttek. Szívesen nekiállnak egy feladatnak, ha látják a végét, ha tudják, hogy az érthetően rövid idő, egy óra, pár nap, legfeljebb pár hét alatt elvégezhető. De aminek nem látják a végét, annak neki sem kezdenek.

Képzeld csak el, hogy azt a feladatot kapod, hogy tanuld meg az összes európai uralkodó nevét és uralkodásának idejét a kezdetektől napjainkig. Te nekiállnál? Én sem!

De ha az a feladat, hogy meg kell tanulni az Árpád-házi királyokat, akkor ez már átlátható és teljesíthető. Ez is igényel némi erőfeszítést, de ismétlésekkel együtt is meg lehet tanulni pár nap alatt.

Ha kisebb lépésekre tagoljuk a tananyagot, és csak ezt kérjük tőle, akkor a megfelelő segítséggel és motivációval el fogja végezni a munkát, hiszen ő is vágyik a sikerélményre.

A tehetség öröklődhet, az érdeklődési kör nem biztos

Jó hallású szülőknek nagy eséllyel gyermekük is fogékony lesz a zene iránt. A kézügyesség és a mozgáskultúra is hasonlóan működik, és sorolhatnánk számtalan területet. A kérdés inkább az, hogy szükségszerű-e, hogy a zenetanár gyermeke zongoraművész, a festőművész gyermeke grafikus legyen?

Egy ismerősömnek gyermekkorában nem volt lehetősége zenét tanulni, bármennyire is szeretett volna. Gyermekeit aztán rendre beíratta zeneiskolába. Volt köztük ezüstérmes hegedűs, okleveles kántor, de egy sem lett művész. Egy részük máig is zenél, és volt köztük, aki azonnal letette a hangszert, amint nem volt kötelező a tanulás. Kétségtelen, hogy ezek a gyerekek mind gazdagabbak lettek a zenei képzéstől, de akármilyen tehetségesek is voltak, hiba lett volna édesanyjuk részéről ezt az irányt erőltetni.

Mi végre fejlesszük tehát tehetséges gyermekeinket?

A lényegi kérdésnek a szándékot tartom!

Azért járnak a gyerekeim balett órára, mert imádnak táncolni, vagy azért, mert szeretek büszkélkedni vele, hogy már 7 évesen a színházban lépnek fel?

Azért indítom el az összes létező iskolai versenyen, mert annyira szereti a kihívásokat és a versenyhelyzetet, vagy azért, hogy minden barátomnak elújságolhassam, hogy megint nyert valamit?

Most persze kiéleztem a helyzeteket, és szándékosan tettem. Bizonyos, hogy minden szülő a legjobbat akarja gyermekének. De amikor azt látom, hogy egy 10 éves gyerek hétfőn szolfézsre, kedden, csütörtökön hegedűórára, szerdán matekszakkörre, pénteken rajzkörbe jár, szombaton KRESZ oktatáson vesz részt, mellette pedig heti három edzésen is részt vesz, akkor felvetődik bennem a kérdés:

- És mikor lehet a gyerek "csak" gyerek, mikor játszik, mikor álmodozik, mikor lustálkodik?

Esténként tanul, szombat délután rendet rak a szobájában, vasárnap pedig a kötelező hittan után már a hétfőre készül.

Sok gyerekre akkora terhet ró az iskolaés a tulzott szülői elvárások, hogy nem marad idejük gyereknek lenni, játszani és barátkozni.

100 százalék nem elég?

Persze mondhatjuk, hogy szüleinknek gyermekkorukban meg dolgozniuk kellett. De nem is töltöttek ennyi időt az iskolapadban. A világ átalakult. Az elméleti tudás felértékelődött. Versenyt kell futni mindenért. Kialakult az a képzet, hogy ha nem vagyunk 120%-osak, akkor valamiről lemaradunk, akkor nem lehetünk sikeresek. Ebben a kényszerű versenyfutásban pedig éppen az vész el, ami a legnagyobb érték, ami gépek helyett emberekk tesz minket.

Elhalványodnak emberi kapcsolataink, az öröm, a jó beszélgetések, a nagy nevetések, a felszabadult játékokban való együttlét. Pedig ezek alakítják gyermekeink jellemét és egészséges önértékelését.

Nehéz megállni ebben a rohanásban, és - jó értelemben - a mának élni. Óriási a nyomás, attól félünk, lemaradunk, hogy gyermekünk kimarad valamiből, amit más gyereke megkap. Csak éppen magunktól - a szüleitől - fosztjuk meg gyermekeinket.

Megéri? Tényleg ez a lényeg?

A lényeg, hogy a lényeg lényeg maradjon!

A tehetség fejlesztése akkor hatékony, ha szülő és gyermek együtt talál rá arra az irányra, amit erősíteni kell. Lehet ez persze eleinte több dolog is, hiszen sokaknál egészen későn körvonalazódik az érdeklődési terület, de ne akarjunk minden területen tökéletes teljesítményt kicsikarni gyermekünkből.

Segítsük őket, hogy örömet találjanak a hétköznapokban, a tanulásban, és a játékban, általában az életben. Hiszen a célunk közös: gyermekeink boldogsága.


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Imádom használni, sok örömöm van benne. A gyerek is szívesen játszik vele.

Posztós Lászlóné, Fót

Érdekel >>>


Nagyon jó. Könnyen kezelhető, élvezetes a gyermek számára a vele való foglalkozás.

Kutas Pál, Tardona

Érdekel >>>


Nagyon jó, a feladatok ötletesek, érdekesek, játékosak. Leköti a gyermek figyelmét, izgatottan várja a következő feladatot. Nem csak diszlexiás gyermek számára jó, hanem gyakorlás szintjén bárkinek.

Haluska Zoltánné, Makó

Érdekel >>>


Sok motivácó van benne, és nem csak a szülő, de a gyermek is vissza tudja ellenőrizni magát. A tetszésemet leginkább a képek és az alatta lévő jelentése nyerte el.

Kiss Istvánné, Mezőfalva

Érdekel >>>


Nagyon örülök, hogy rátaláltunk erre a hasznos segítségre, mert nem sok minden van a betűkkel kapcsolatban ami a fiamat leköti, de ez a program "elvarázsolta". Már a fejlesztő tanárának is mesélt róla, hogy milyen sokat gyakorol a szünidőben, pedig feltett szándéka volt a tanulás mellőzése. A család többi tagja is kipróbálta, és sorban állnak, hogy játszhassanak vele.

Madai Anikó, Gyál

Érdekel >>>


Jön az év vége, most jól ki lehet használni a programokat, és a gyerekeknek olyan, mintha játszanának. Néha még versenyt is rendez a kolléganő, hogy ki az ügyesebb.

Tamás László, Ajka, Fekete István Általános Iskola

Érdekel >>>


Kisfiamnak már az első pár alkalommal sikerélményt okozott, amikor egy-egy elvégzett feladat után meghallotta dicséretet, ami nagyon pozitívan "kommentálta" a sikeresen elvégzett feladatot. Jó ötletnek tartom, hogy utólag is meg tudom nézni, a gyermekem fejlődését egy-egy feladat elvégzése után.

Somogyi Ildikó, Tatabánya

Érdekel >>>


8 éves kisfiam, aki áldiszlexia tulajdonságokat produkál, mert nem túl jó a módszer, amivel olvasni tanul, most, mint a megtáltosodott kis paci, úgy ül a feladatok előtt, és csinálja.

Végh Ivett, Székesfehérvár

Érdekel >>>


Nagyon jó program, mert a gyerek játszva tanul! Szívesebben tanulnak a mai gyerekek számítógépen, emiatt is könnyebben rávehetőek a tanulásra.

Magyar-Almási Ildikó, Nyírábrány

Érdekel >>>


Az idén érettségiző lányomnak még általános iskolás korában vettük meg és 2 év után folyamatos gyakorlás mellett, az akkori felülvizsgálaton már hibahatáron belül teljesített, már csak olvasási nehézségei voltak. Végig 4-es és 5-ös jegyei voltak. :)

Filipkóné Nagy Mónika, Pápa

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

A Te gyermeked érti, amit a tanár mond?
A gyerekek és a tanárok nem ugyanazt a nyelvet beszélik, és ezért gyakran nem is értik meg egymást....

Mire jó három fazék?
Az olvasási képességet három képességcsoport fejlesztésével lehet javítani. Ezek a látás, a hallás,...

Játékötletek a hadarás kezeléséhez
A hadarás, azaz a szinte érthetetlenül gyors beszéd sok gyermek életét nehezíti meg. Mit tehetsz,...

10 módszer, mellyel gyermeked tanulásra ösztönözheted
A Te gyermeked is unja az iskolát, és mélyen a képességei alatt teljesít? Pedig a továbbtanuláshoz...

Gépezzen? Vagy ne gépezzen?
A gyerekek életében egyre fontosabb szerepet játszik a számítógép. Az egyik leginkább kedvelt...

Miért kudarc olyan sok gyerek számára az általános iskolai nyelvtanulás? És mit tehetünk ellene?
A szülők véleménye és a felmérések egyaránt igazolják: Magyarországon az általános iskolai...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Három ok, miért jó, ha gyermeked gyurmázik…
A gyurma az egyik legegyszerűbb játék, számtalan különféle formában létezik. Van olcsó és drága, de...

Játékötletek vakációra
Itt a vakáció. A gyerekeknek ilyenkor több idejük van. Jó, ha van a tarsolyunkban néhány...

Hogyan táltosodott meg a bukdácsoló Sanyi egyik napról a másikra?
A nyolcadikos Sanyi soha nem volt jó tanuló. Nem szeretett tanulni, nem figyelt oda az órákon, ...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb