|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Játékötletek vakációra
Itt a vakáció. A gyerekeknek ilyenkor több idejük van. Jó, ha van a tarsolyunkban néhány játékötlet, melyeket elővehetünk, ha nem akarjuk, hogy gyerekeink egész nap a tévé vagy az internet előtt üljenek. Mára néhány ilyen ötletet gyűjtöttem Neked össze, melyek mellékesen gyermeked képességeit is fejlesztik. Írjunk együtt egy mesét!Biztosan Te is ismered azt a játékot, amikor az egyik fél (például a szülő) elkezd egy történetet, aztán a másik folytatja egy újabb mondattal. A következő játékos pedig megint a saját szája íze szerint folytatja a történetet, és így tovább. A játék addig folytatható, amíg a történet kerek lesz. Nagyon szórakoztató és mulatságos játék. Irányíthatjuk is a történetet úgy, hogy minden új mondathoz megadunk egy kulcsszót, aminek a mondatban majd szerepelnie kell. Így a történetet bizonyos keretek közé szorítjuk. Lehet ez egy megtörtént eset, vagy egy már megírt, de a gyermek számára ismeretlen mese, amit a kulcsszavak segítségével terelgetünk. A végén pedig összehasonlíthatjuk a mi történetünket az eredetivel. Szabadon is engedhetjük a fantáziánkat, sőt meg is dolgoztathatjuk úgy, hogy cetlikre felírunk egymáshoz nem kapcsolódó szavakat (pl.: malom, vihar, varázskönyv, csónak, telefon, szendvics, stb.). Ezeket a papírokat középre tesszük, és amikor rákerül a sor, a játékosnak az ezek közül húzott szót kell beleépítenie a mondatba, hogy értelmes legyen a történet folytatása. Egy listát én is készítettem Neked, ezt innen töltheted le >>> Készítettünk egy egyszerű oldalt is, ahol a fenti listában található szavak egyike jelenik meg véletlenszerűen. Ezt az oldalt akár okostelefonnal is használhatod. Az oldal eléréséhez kattints ide >>> Te kezded, én folytatom!Ez is mókás játék, de a gyerekeknek már tudniuk kell írni, olvasni. Fogjunk egy írólapot, és írjuk fel rá egymás alá a következő kérdéseket:
Mikor? Ki? Kivel? Hol? Mit csinált? Miért?
A feladat így szól: Válaszolj egy szóval a feltett kérdésre, majd hajtsd le hátrafelé, amit írtál, hogy az utánad következő ne lássa, és add tovább a lapot. Egy példa:
Tehát a mondat összeolvasva így hangzik: Tegnap Panni édesanyjával a konyhában tortát sütött, mert ma lesz édesapa születésnapja. Ez persze egy gondosan megszerkesztett mondat, ilyen valószínűleg nem fog születni, ellenben lesz egy csomó vicces, sokszor értelmetlen mondat, logikátlan magyarázattal. A gyerekek ezen nagyon jól szórakoznak. Ha 4-5 gyerek játszik, akkor egyszerre több lapot is szétoszthatunk és elindíthatunk, így mindig mindenki más kérdést kap. De ketten is játszhatjuk gyermekünkkel. Kisebb gyereknél először magyarázzuk el, hogy melyik kérdésre milyen szavak adhatók válasznak, aztán engedjék szabadon fantáziájukat. Fontos, hogy bár a mondat többnyire értelmileg kusza , nyelvtanilag mindig helyes lesz (esetleg abban érdemes megállapodni, hogy például minden múlt időben történik). Természetesen a kérdőszavakat kedvére változtathatja, de célszerű egy létező értelmes mondat alapján feltenni a kérdéseket. Leírom az egyik legjobban sikerült mondatot, amit gyerekeim alkottak meg ily módon: Az őskorban Pókember a buszsofőrrel porszívót árult, mert megbetegedett a macskája.
Rajzold le, amit hallasz!Ez is nagyon jó játék, ráadásul hatékonyan fejleszti a kifejezőkészséget, a megfigyelőképességet és persze a rajzkészséget. Adjunk gyermekünk kezébe egy képet, és kérjük meg, hogy minél részletesebben írja le nekünk, mi található a képen. Lehetőleg ne nézzük meg előre a képet, hogy egyenlő esélyekkel induljunk. Úgy üljünk, hogy ő se lássa a mi készülő rajzunkat, csak a végeredményt. Miközben gyermekünk elmondja, hogy mit lát a képen, mi próbáljuk lerajzolni elmondása alapján. Célszerű puha ceruzával és radírral felkészülni, hiszen eleinte sokszor lesz szükség javításra, változtatásra. Fontos, hogy csak az alapján rajzoljunk, amit gyermekünk elmond, ne egészítsük ki ésszerűen fantáziánkkal, ötleteinkkel. Figyeljük meg, hogy a ő mit tart fontosnak elmondani a képről, minden részletre odafigyel-e, beszél-e a színekről, méretarányokról, minden résztvevőről, vagy csak a kép főszereplőiről. Pontosan leírja-e az egyes tárgyak, személyek helyzetét, pozícióját, ad-e pontos leírást a személyekről vagy csak általánosságban szól a dolgokról, például annyit mond egy szereplőről, hogy egy lány? Amikor úgy érzi, hogy mindent elmondott a képről, akkor mutassuk meg neki rajzunkat, és hasonlítsuk össze együtt a hiányosságokat, másságokat. Hagyjuk, hogy gyermekünk tegyen megállapításokat. Semmiképpen se váljon rajzórává, vagy nyelvórává, mert akkor az egész elveszíti a varázsát. Engedjük, hogy gyermekünk élvezze a játékot, semmiképpen se mondjunk ilyeneket: ezt így kellett volna mondanod, azt nem vetted észre, arra nem figyeltél, pontosabban kellett volna kifejezned magad stb. Ne felejtsük el, ez játék! Tapasztalatainkat, észrevételeinket tartsuk meg magunknak, ne „dörgöljük” gyermekünk orra alá. Ezután cseréljünk szerepet, és most mi húzzunk magunknak egy képet. Gyermekünk próbálja meg lerajzolni, amit mi mondunk. Adjunk minél részletesebb leírást a képről, most már tapasztalva azt, hogy milyen információkra lett volna szükségünk ahhoz, hogy pontosabb rajzot készíthessünk. Most arra figyeljünk, hogy mennyire érti meg gyermekünk azt, amit elmondunk, megjegyzi az információkat, vagy csak részinformációkat használ fel. A sorrendet tartsuk be (először mi rajzoljunk, és utána a gyermek), hiszen nem az a cél, hogy gyermekünk ellesse tőlünk a leírás szempontjait, hanem, hogy önállóan találja ki, mi fontos a képen, és azt minél pontosabban leírja. Nagyobb gyerekekkel korlátozhatjuk a kép leírásának idejét egy percre. Ilyenkor arra érdemes odafigyelni, hogy átfogóan írja-e le a képet, kiszűrve a fő momentumokat, vagy részletekbe bocsátkozik, és elvész a lényeg. Ha ez túl nehéz, könnyíthetünk a feladaton úgy, hogy a rajzolónak lehetősége van feltenni három kérdést. Innen letölthetsz néhány képet ötletként>>> (A képgyűjtemény tömörített zip formátumban tölthető le). Soha ne felejtsd el, a játék lényege a játék! A tanulás csak „mellékhatás”!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||||||||||||||