Kezdőlap | Blog | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Vevőink írták | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt


A Te gyermeked érti, amit a tanár mond?

Sajnos ma már egyre ritkábban hallunk szabatosan megfogalmazott, csúnya szavaktól mentes, szép beszédet, és ez nem csak a gyerekekre, hanem a felnőttekre is jellemző. Nyelvezetünk olyan átalakuláson megy át, amely a magyar nyelv kultúrájának sorvadásához vezethet.

A köznyelv egyre szegényesebb mind szókincsében, mind nyelvtani szerkezeteiben. A szavak az SMS-ek és csevegőprogramok következményeiként rövidülnek, csonkítottan jelennek meg az írásban és egyre inkább az élőbeszédben is.

SMS kódok

Az sms-ben a cél minél több információt írni minél kevesebb karakterrel, ezzel pénzt, időt és energiát spórolva meg. Azonban egy idő után sajnos a beszélt nyelvben is megjelentek ezek a kifejezések.

Fura szavak

Egy kis ízelítő a fura "szavakból", amelyeket mi annak idején megmosolyogtunk a Mézga Gézában Köbüki Öcsi szájából:

h - hogy, vok - vagyok, meek - megyek, valszeg - valószínűleg, sztem - szerintem, jó8 - jó éjt, bnő - barátnő, np - no problem, nm - nincs mit, hnap - holnap, vunk - vagyunk, meik - melyik, tok- tudok, tom - tudom, szal - szóval, vaok - vagyok, hp - házi pálinka, vhova - valahova, vhol - valahol, 7fő - hétfő, asszem - azt hiszem, vszínű - valószínű, rem - remélem, szól6sz - szólhatsz.

A nagybetűk az ábécés nevükön illeszkednek a szavakba, illetve a hosszú egyjegyű mássalhangzókat helyettesíthetik: lSZ - lesz, mNt - ment, rM - remélem, rNdLésN - rendelésen, hLYeT - helyett, nMfLLYteTML - nem felejtettem el.

Az \'X\' helyettesíti a \'ksz\' betűket: lax - laksz, taláxunk - találkozunk. A \'C\' helyettesíti az \'sz\'-eket: köc - kösz, lecek - leszek.

Nyelvfejlődés, beszéd és gondolkodás összhangja

A jó írási és olvasási képesség kialakulásához alapvető a jó beszédkészség megléte. Gyermeked beszéde akkor fejlődik kiegyensúlyozottan, ha stabil családi és társas kapcsolatok, szervezett, differenciált környezet veszi körül.

Szövegértési gondok

A pedagógusok és a tankönyvek nyelvezete minőségében más, mint sok diáké. Ez magában hordozza annak a veszélyét, hogy a gyerekek nem értik meg a tanárt.

A hátrányos helyzetű, elhanyagolt, vagy épp tanulásban akadályozott gyermekek egészen másfajta nyelvhasználatot tanulnak meg, mint a középosztálybeli vagy a jobb módú gyerekek.

A szűk nyelvi kódokat használó gyerekek szegényes szóhasználattal rendelkeznek, mondataik rövidek, egyszerűek, sokszor befejezetlenek. Beszédükben, fogalmazásaikban sok a jelentéssel nem bíró kötőszó (így, aztán, és, mert), helyettesítő szó (izé). Jelzőket és határozószókat mereven és korlátozottan használnak. Összekeverednek az érvelések a következtetésekkel. Érzelmeik kifejezése is csorbul, a beszélt nyelv személytelen lesz. Az ilyen nyelvet használó gyermek elszigetelődhet, és ezért a környezetét hibáztatja.

A formális nyelvhasználattal beszélő tanárok pontos nyelvtani rendben, szabályos mondatalkotással fogalmazzák meg gondolataikat. Használják mind az alá-, mind a mellérendelő mondatszerkesztéseket. Viszonyszavak vannak a logikai kapcsolatokban, időbeli-, térbeli folyamatosság jellemzi a közlést. A jelzők, határozószók helyesen megválasztottak, változatosak.

Érted? Nem érted!

A kétféle nyelv használata kommunikációs zavart hozhat létre a tanár és a gyerek között. A gyermek csak akkor érti meg tanárt, ha "lefordítják" neki, amit mond. Ha idegenül hat számára a nyelvhasználat, elutasítja azt. Ebből mechanikus tanulás - magolás - következik, a betanult szöveget azonban a gyerek a következő órára már elfelejti, és a lényegét nem érti.

Kis létszámú osztályok

A mai gazdasági helyzetben újra osztályösszevonásokról hallunk, megszűntetik a csoportbontásokat, hogy pedagógusbéreket takarítsanak meg. Pedig a szűk nyelvi kódokat használó, hátrányos helyzetű tanulók oktatása, felzárkóztatása csak kis létszámú osztályokban lehet eredményes. A nagy létszámú osztályban való tanításnak lassan meg kellene szűnnie, és egyéniesített, minden személyre odafigyelő bánásmódot kellene alkalmazni.

Az eredményes munka alapfeltétele a szoros kapcsolat tanár és diákja között. Ha egy gyerek megnemértő környezetben nevelkedik, akkor védekezni fog az oktatással szemben, ellenáll a tanár munkájának. A megértés csak a kölcsönös megbecsülés és törődés segítségével érhető el.

Beszéd és gondolkodás

A beszéd és gondolkodás harmonikusan működik együtt. A beszéd során gondolatainkat öntjük szavakba, a gondolkodás nagyrészt a beszédben valósul meg. Óvodásoknál (és felnőtteknél stresszhelyzetben)gyakran megfigyelhető, hogy magukban beszélnek, így erősítik a gondolatot ténnyé.

Az olvasás jelentősége

Gyermeked beszédének és értelmi képességeinek fejlődésében meghatározó pont az olvasás elsajátítása. Az olvasás természetesen nem pusztán a betűk felismerését és összeolvasását jelenti, hanem a leírt szöveg értelmezését is.

Az írott szöveget jóval nehezebb megérteni, mint a beszédet. Az élő beszéd megértését segítik a hanglejtések, szünetek, hangsúlyozások, a beszélő reagálhat a hallgató kérdéseire, arckifejezésére, hangulatára. Az olvasás során ezek a mankók nem állnak rendelkezésre. Ez a folyamat egy sajátságos gondolkodási műveletet követel meg a gyermekedtől.

Az önálló olvasás magas értelmi szintet követel, és további szellemi fejlődéshez vezet. Olvasáskor gyermeked megtanulja új módon, összefüggően felépíteni beszédét.

Az írott beszéd művészet

Az írás még az olvasásnál is magasabb szintű gondolkodási művelet. Az írott beszéd tervszerűbb, átgondoltabb, tömör, szisztematikusan felépített. Gyermeked fogalmazásainál eleinte az élő beszéd dominál, úgy ír, ahogy beszél. Később egyre átgondoltabbá, logikailag és formailag is felépítettebbé válik.

Segítsünk gyermekeinknek, neveljük őket olvasóvá!

Gyermeked értelmi képességei, gondolkodása sokat fejlődhet, ha rendszeresen olvas. Ehhez természetesen arra van szükség, hogy az olvasás ne legyen számára kudarcélmény. Ha van idő, és gyermeked a saját egyéni fejlődési ütemében sajátíthatja el a betűket, az összeolvasás képességét, ha nem gyötrelem, hanem kellemes élmény lesz számára, hogy már ő is el tud olvasni egy kedves kis mesét, akkor nagy lépést tettél az olvasóvá nevelésben.

Szerettesd meg gyermekeddel a könyveket, és légy nagyon türelmes az olvasás, írás elsajátításának időszakában. Bíztass őt, és semmiképpen se erőltesd az olvasást! Az olvasás megutaltatásához vezető egyenes út, ha sírásig gyakoroltatod az olvasást!

Már az olvasástanulás kezdetétől hangsúlyozd, hogy az olvasás a szöveg tartalma miatt fontos. így nagyobb esély van rá, hogy gyermeked majd valóban érdeklődve olvas. Legyen az olvasás szép élmények megszerzésének eszköze, ne technikai gyötrelem!

Kudarcmentesen a Varázsbetűvel

A Varázsbetű Programcsalád a kudarcmentes olvasástanulást tűzte ki célul. A Varázsbetűt használó gyerekek játékosan tanulnak meg olvasni, gyakorolják a helyes magyar nyelvhasználatot. Az értő olvasást szolgálja rengeteg képe, változatos feladatai bővítik a szókincset. Bíztat, dicsér, jutalmaz, hogy az olvasás öröm legyen, és ne kínlódás!

A Varázsbetű azoknak is segít, akiknél már kialakultak a másodlagos pszichés gondok. A programot használó gyerekek önbizalma erősödik, visszanyerik tanulási kedvüket, érdeklődővé válnak a betűk, szavak, mondatok világa iránt, akár annak ellenére is, hogy az olvasás eddig csak kudarcélményt jelentett számukra.

A játékba ágyazott tanulás nagyon fontos, ha gyermeked elveszítette olvasási kedvét, eredményessége hamar érezhető az iskolai feladatok teljesítésekor.

Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti az Ön számára gyer­meke fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Vannak-e jelei a diszlexiának óvodás korban?
A diszlexia megelőzésben az egyik legfontosabb tényező a korai felismerés. Minél előbb észrevesszük...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Egy régi játék: Gumizás
Az én gyerekkoromban a gumizás volt az egyik legnépszerűbb játék az iskolaudvarokon. Persze főképp...

Legfrissebb bejegyzések

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Hogy múlik az idő!
Ma pár játékötlettel, és egy ajándék kártyajátékkal szeretnélek meglepni, melyek segítségével...

Mai Maugli
A beszéd és az elme fejlődése szorosan összefügg. Beszéd nélkül elképzelhetetlen a gondolkodás, és...

Figyusz! Figyelemfejlesztő játékötletek otthonra
A figyelem nemcsak a tanulási képességek szempontjából fontos, hanem az emberi kapcsolatokban is...

Gondolatok az emlékezetünkről
Milyen egyszerű lenne tanulás helyett bekapni pár tudás-pirulát! Sajnos ez még nem működik, de azért...

Gyerünk vonatozni!
Vidd el kirándulni hétvégén a családot! Csodálatos kirándulási lehetőség a Bakonyban található...

Diszlexia az óvodában?
Mit tehetsz, ha arra gyanakszol, hogy óvodás gyermeked képességei nem megfelelően fejlődnek? Mivel...

Ki érti ezt?
Az olvasási problémák hátterében nagyon gyakran a beszédértés, beszédészlelés zavara áll. Ma arról...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
89.600 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

Gyermekem szívesen gyakorol a feladatokkal, sikerélménye van. Idén magabiztosabban kezdte az iskolát, mint tavaly.

Cseresznyés Istvánné, Acsalag

Érdekel >>>


Szereti a család minden tagja, még a nagyik is! Jó, hogy a kicsi lányom játékosan tanul és nem vacak programokkal játszik a számítógépen. Így észre sem veszi, hogy okul, és halad a maga kis útján.

Miklós Lászlóné, Várpalota

Érdekel >>>


A programcsalád kiválóan használható, hatékony segítséget nyújt egyes területek fejlesztése során. A gyakorlatok nagyon szórakoztatóak, élvezetesek, izgalmasak, motiváló hatásúak valamennyi korosztály számára. Sikerélménnyel gazdagodik a diák és a pedagógus.

Bárdos Lajos Általános Iskola, Hajdúszoboszló

Érdekel >>>


Érdekes, sokrétű és hasznos program. Nagyon jól használható a tanulási zavarokkal küzdő gyerekeknél, akik játszva fejleszthetők. Nálunk, Szlovákiában a magyar gyerekek számára nincs hasonló program.

Makki Márta, Velké Dvorníky - Szlovákia

Érdekel >>>


A munkahelyem (Nevelési Tanácsadó) megvette a Varázsbetűt, én tegnap próbáltam ki "élesben" gyerekeken. Az eredmény fantasztikus volt. Én magam is élveztem, a feladatok változatossága, a könnyen kezelhetőség, a feladatok közti gyors és rugalmas átjárás lehetősége a korábban ismertekhez képest ezerszer jobb! Több korosztállyal próbáltam, az óra végén alig tudtam kilökdösni a gyerekeket. A másodikos Sanyikám, akit amúgy elég nehéz feladatban tartani, miután 50 percen át dobálta a befőtteket, mondatokat párosított stb., az óra végén azt mondta: "Ma miért nem tanultunk?" Csak gratulálni tudok ehhez a remek programhoz. A hang effektusok és üdvrivalgások a sikeres megoldások után csak hab ezen a finom tortán!

Fehérvári Katalin logopédus

Érdekel >>>


Nagyon jo tapasztalaim vannak az egesz Varazsbetu programcsaladrol. A gyerekeim nagyon szeretik, versengnek, hogy melyik jatsszon. Nagyon halas vagyok ezekert az oktato programokert, nagyon nagy segitseg a tanulasban is.

Both Edit, Románia, Tekerőpatak

Érdekel >>>


Örülök, hogy rátaláltam az oldalukra, az unokáim nagyon szeretik a programokat. A feladatok közé beiktatott játék ötlete zseniális.

Kocsor Attiláné, Debrecen

Érdekel >>>


Felkeltette a gyerkőc érdeklődését ez a program. Ennek tényleg örülök, mert sok gondja van a tanulással, és láthatóan zavarja, hogy neki nem megy minden olyan könnyen, mint másnak. Köszönjük szépen!

Szurdiné Barkai Anita, Győr

Érdekel >>>


Lányom nagyon szereti a Varázsbetű programot, és már pár nap alatt is észrevehetően javult az olvasása. További sok sikert!!!!!

Füzi Katalin, Tatabánya

Érdekel >>>


Iskolánkban több mint 6 éve használom a programot, a diszlexiás diákok reedukációja, fejlesztése során. Kiváló szakmai segítségnek tartom, és szinte minden órán használom. Köszönettel és üdvözlettel: Bagoly Lászlóné szakvizsgázott fejlesztőpedagógus

Nyáry Pál Általános Iskola és AMI, Nyáregyháza

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A tehetség az örömből fakad
Meggyőződésem, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. A szülő és a pedagógus feladata, hogy...

Tanuljunk érzelmeket! Játékötletek
Kapcsolatainkban nagyon fontos, hogy felismerjük a másik ember érzelmeit. Ez a fajta...

Imádom az iskolát!
Ha gyermeked most megy iskolába, akkor nagyon fontos, hogy pozitív kép alakuljon ki benne, hogy ne...

Adj Isten egészségére! - Hangos mese
Emlékszel még arra a mesére, amelyikben a juhász nem akar jó egészséget kívánni a királynak? Mára...

Tíz ötlet gyermeked olvasási képességének fejlesztéséhez
Gyermeked iskolai tanulmányai alatt, minden tanulás során az olvasás a legfontosabb új képesség,...

Az írás megmarad?
A diszlexiás gyerekek számára a legnagyobb szenvedést az írás elsajátítása okozza. Egyaránt...

Hamiskodás
Tudunk vajon még igazat mondani? Vagy hazugságra, önmaga és környezete becsapására tanítjuk a...

Gyermekednek van vesztegetnivaló ideje? - Segítség! Most!
A Te gyermeked is olvasási problémákkal küzd? A diszlexia nem egyedi probléma, sokan küzdenek ezzel...

Amikor feltámad a szél… - A számolási zavar figyelmeztető jelei
A diszkalkulia - azaz a számolási zavar - rengeteg gyerek életét keseríti meg. Jó, ha Te is...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu