|
|||||||||||||||||||||
Milyen lenne diszlexiásnak lenni?
Képzeld csak el egy pillanatra, hogy nem tudsz úszni. Vagy talán tudsz úszni, de a tudásod csupán arra elég, hogy két-három percig megmentsen a víz alá merüléstől és a fulladástól. Vagy talán tudsz úszni, de ez felemészti minden energiádat, igénybe veszi minden egyes izomrostodat, minden egyes sejtedet, és amikor kiszállsz a vízből, szinte mozdulni sem tudsz. És most képzeld el, hogy valaki minden reggel elvisz Téged az uszodába, és belök a medencébe. És Te nem jöhetsz ki, bent kell maradnod, amíg valaki érted nem jön. Gondolj arra a medencére úgy, mint egy osztályteremre, ahol Te vagy a diszlexiás gyerek. Szerető szüleid minden reggel bedobnak ide, elhivatott pedagógusok foglalkoznak veled folyamatosan, és Te mégis alig-alig tudod a fejedet a víz felett tartani, miközben a többiek pancsolnak, játszanak, lemerülnek a medence aljára, majd felúsznak a felszínre, labdáznak, és különösebb nehézség nélkül végrehajtják a feladatokat. Elkeserítő lehet. Vagy kimerítő. Vagy mindkettő. Utálod magad, ügyetlennek, és alsóbbrendűnek tartod magad, de nincs más választásod, minden reggel el kell menned, be kell ugranod a medencébe (vagy bedobnak), és próbálkoznod kell, újra és újra. És Te csak reménykedhetsz, hogy egy nap hirtelen – mintegy varázsütésre - megváltozik minden, és képes leszel könnyedén és elegánsan szelni a habokat. Nagyjából így érezheti magát a diszlexiás gyerek az iskolában: ideges, feszült, és fél, és folyamatosan a gyengeségeivel szembesül, azzal, hogy ő nem képes arra, ami a többieknek láthatóan nem okoz problémát. Bár nem tudom pontosan megmutatni, milyen lehet diszlexiásnak lenni, arra azért van mód, hogy utánozzuk azokat az érzéseket, melyeket a diszlexiás gyerek él át az osztályteremben. A következő két gondolatkísérlet ebben segíthet. Hangos olvasásKépzeld magad egy előadóterembe 300 munkatársaddal együtt, akik közül sokan kárörvendve várják mások kudarcait. Az előadó – lehetőleg valamelyik főnököd - váratlanul hozzád lép a mikrofonnal, kezedbe nyom egy papírlapot, és felszólít, hogy olvasd fel a szöveget. A dixeleszla a njeluuel, odezépel ésasz alvaszdsdauáuisal gepcselatos r3zskébzeégzavar. Tőtü nete a szolvadási békeség elmartsága az léketor, is kólázott sákés luteHigencia lapalján elzárhat ószín ttől. Brobélimát ekzahat a petík, savak és számok feilsmerése, lelrá5a, a lelrtpetiket felasenélhetik, uagy elemkezelő Iránban lovas hat jak. Asz olvasott szőyeket nem ezen és nypásan idezikvissza, lényét nem dupják visszadui. Ahogy a lapot nézed, a szívverésed valószínűleg felszökik, a kezed remegni kezd, és ahogy eldadogod a rövid bekezdést, észreveszed, hogy a hallgatóságban ülők fészkelődni kezdenek. Ezután az előadó a szöveg tartalmával kapcsolatos kérdéseket tesz fel Neked. Vajon tudsz helyesen válaszolni? Emlékszel egyáltalán bármire abból, amit olvastál? A fenti szöveg elolvasásával valószínűleg alaposan megszenvedtél. Ideges lettél tőle? Felment a vérnyomásod? Felszökött a pulzusod? Képzeld el, milyen lenne, ha valahányszor nyomtatott szöveg kerül eléd, ezt kellene átélned! HelyesírásNe feledkezzünk el a helyesírási problémákról sem, hiszen a diszlexiának ez az egyik legfontosabb tünete. Diktálás után kell lejegyezned egy szöveget. Erősen koncentrálsz, megpróbálsz mindent, ami Tőled telik, és az alábbi mondatot írod le: Anjukámatisz óralra valyaspali szeresszenyviccset késztet papprikával. Mikor körülnézel, azt látod, hogy a többiek már legalább négyszer ennyit írtak, ráadásul az írásuk kevesebb hibát tartalmaz, és még a külalakjuk is szebb, mint a Tiéd. Ennek az egy mondatnak a leírása is felemésztette minden energiádat. Most át kell adnod a füzetedet a szomszédodnak, akinek le kell osztályoznia a munkádat. Ideges lennél vajon? Megalázottnak éreznéd magad? Kimerítő, igaz? És ez nem az egész napod volt, hanem talán csak tíz perc. Szeretnéd folytatni? Kérj meg valakit, hogy lassú tempóban, de ismétlés nélkül olvasson fel neked pár bekezdést például A Pál utcai fiúk című regényből. Neked nincs más dolgod, mint leírni, amit hallasz, de bal kézzel (illetve jobbal, ha balkezes vagy). Ne felejtsd el, ismétlés nincs! Kérlek, ha megcsináltad, írd le a tapasztalataidat! Segíthetsz Te is!Ha gyermeked diszlexiás, akkor ehhez hasonló az, amit minden nap át kell élnie az iskolában. Pedig nem kell így lennie! Ha időben felismerik, a diszlexia szakszerű terápiával általában gyorsan javítható! A személyre szabott kezelés hatására javul az olvasás és a helyesírás, és javul a szövegértés. Ha úgy veszed észre, hogy gyermeked olvasási problémákkal küszködik, nem úgy fejlődik, mint osztálytársai, akkor beszélj az osztályfőnökkel, és keress fel egy logopédust, aki el tudja végezni a szükséges vizsgálatokat. Otthon is fejlesztheted gyermeked képességeit! A Varázsbetű Programcsalád segítségével játékosan és egyszerűen fejlesztheted gyermeked képességeit. A feladatok személyre szabhatók, mindig követik gyermeked képességeinek fejlődését, így sokáig használhatjátok. A dicséretek, a visszajelzések és a jutalomjátékok pedig gyermeke önbizalmát növelik. Kattints ide és tudj meg többet arról, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||