|
|||||||||||||||||||||
Gyermeked fizeti meg a diszlexia árát
Sokkal több gyermek küzd diszlexiával, mint gondolnánk. A szakértők szerint az általános iskolás gyerekek körülbelül 10-12%-a küzd a diszlexia valamely formájával. Sajnos a problémát csak egy részüknél ismerik fel, a többiek némán szenvednek. Nem képességeiknek megfelelőenA diszlexia súlyosan befolyásolja a gyerekek tanulási képességét. A diagnosztizálatlan diszlexiások egyik csoportjába tartozó gyerekek jó képességeiknek, kötelességtudatuknak vagy éppen a kiemelkedő családi támogatásnak köszönhetően jelentős energiabefektetéssel kompenzálják, és rejtik el a hiányosságaikat. A többieket tanáraik lustának, fegyelmezetlennek, rendbontónak, vagy egyszerűen tanulásra képtelennek tartják. Bármelyik csoportba is tartoznak, igaz rájuk, hogy hatékony szakértői támogatás nélkül nem tudnak képességeiknek megfelelően teljesíteni. Nem csak olvasásA diszlexiásokkal foglalkozó szakemberek jól tudják, hogy a diszlexia nem csupán az olvasás hatékonyságát befolyásolja, hanem a tanulási képességek más területeit is. A tünetek megjelenhetnek – és legtöbbször meg is jelennek - a szövegértés, az írás, a számolás, az emlékezet vagy a nyelvtanulás területén. A diszlexia egyszerűen nehézzé teszi a tanulást és az iskolát. Mindennap, mindenféleképp. Az MIT egy 2016-os tanulmánya segít megérteni, hogy a diszlexia, melyet általában egyszerűen olvasási nehézségnek tartunk, hogyan okozhat gátlásokat a tanulási képesség más területein. A kutatók kimutatták, hogy az emberi agynak az a területe, mely az új információk elsajátításáért felel, a diszlexiások esetében kisebb méretű. MRI felvételek segítségével bebizonyították, hogy az olvasási problémával küzdő emberek az arcok és tárgyak felismerésében – tehát az olvasástól teljesen független feladatokban - is az átlagnál rosszabbul teljesítettek. A kutatók szerint a diszlexiát csak azért kötjük az olvasás terén jelentkező problémákhoz, mert az írott szöveg feldolgozása különösen összetett folyamat, melynek ez a képességzavar több részterületét is befolyásolja. Éppen ezért a hatás itt sokkal erősebben jelentkezik, így könnyebb észrevenni. De valójában az olvasás gyengesége csak az általános információfeldolgozási eltérés legfeltűnőbb jele. Minél hamarabb!Az iskolai követelmények teljesítése szempontjából nagyon fontos a problémák korai felismerése, így a gyermek hozzájuthat a szükséges fejlesztéshez és olyan kedvezményekhez, mint például az írásbeli számonkérés alóli felmentés, vagy a dolgozatok során biztosított extra idő. De nem „csak” ezért fontos a korai felismerés. Sajnos komoly veszély fenyegeti a rejtett diszlexiával küzdő gyerekeket. A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a diszlexiások, akik nem részesülnek fejlesztésben, általában negatív önképet alakítanak ki magukról. Ezek a gyerekek az iskolában töltött idő nagy részében a kudarcot jelentő feladatokat ismételgetik mechanikusan, ezért „butának”, csökkent értékűnek érzik magukat. Folyton azzal szembesülnek, hogy a számukra nehézséget jelentő feladatokat osztálytársaik könnyedén teljesítik, és ezért szoronganak, és megalázottnak érzik magukat. Megéri rossznak lenniSokszor szembesülünk azzal, hogy a diszlexiás gyermek, miután megtapasztalja, hogy hatalmas erőfeszítés árán is csak gyenge vagy legfeljebb átlagos eredményt ér el, inkább megpróbál kibújni a tanulás alól. Sokkal csábítóbb lustának és „vagány rossz gyereknek” lenni, mint butának, gyenge képességűnek vagy nehézfejűnek. Pedig a tanulási problémáknak semmi közük a gondolkodás képességéhez! Éppen ellenkezőleg! A diszlexiások gyakran különlegesen jó gondolkodók. Ha kilépünk az iskola falain kívülre, akkor nem kell sokáig keresgélnünk, hogy tehetséges és sikeres diszlexiásokat találjunk olyan eltérő területeken, mint a tudomány, a politika, az üzleti élet, a jog vagy a művészet. Gyakori, hogy a szakmai sikereket iskolai kudarcokról szóló történetek kísérik. Meglepő módon még a legtehetségesebb, legelismertebb diszlexiások közül is sokan számolnak be arról, hogy a gyermekkorukban olyan mély lelki sebeket szereztek, melyeket a felnőttkori sikerek sem tudtak kitörölni. Arról is sokan beszélnek közülük, hogy felszabadító és életüket átalakító élmény volt, amikor megtudták, hogy tanulási problémáik oka a diszlexia volt. Vedd észre!A diszlexia tüneteinek felismerése a tanár és a szülő közös felelőssége. Ehhez természetesen tisztában kell lenniük a tünetekkel. A diszlexiások általában lassan, küszködve olvasnak, de előfordul olyan eset is, mikor a gyermek elfogadhatóan olvas, ugyanakkor a szöveg tartalmára nem, vagy csak töredékesen emlékszik. A diszlexiások írása gyakran kusza, a külalak rendezetlen. A szövegben meglepően sok a helyesírási hiba, egyes betűk hiányoznak, máskor szükségtelen betűk kerülnek a szövegbe, vagy a betűk sorrendje keveredik össze. Gyakori, hogy a szöveg helytelenül van tagolva, a gyermek nem érzi a szóhatárokat, több szót, vagy akár egy egész mondatot is egyben ír le, vagy épp ellenkezőleg: egy szót is több részre tördel. Ugyanakkor gyakran a diszlexiás diák az, aki leggyorsabban megérti a tanár gondolatmenetét, és már töredékes információkból képes kitalálni a feladat megoldását. Közös munka esetén jellemző, hogy az övé a legkreatívabb ötlet, és vita esetén ügyesen képviseli álláspontját. A számlát gyermeked állja!Ahogy Frederick Douglass írta, "könnyebb erős, magabiztos gyermeket nevelni, mint meggyógyítani a megtört felnőtteket". A diszlexia esetében is igaz ez. Minél előbb avatkozunk be, és kezdünk segíteni a diszlexiás gyermeknek, annál kisebb az az ár, amit meg kell fizetnie, annál kevésbé sérül, és annál kevésbé veszít magabiztosságából és önbizalmából. A fejlesztéshez vezető úton az első lépés a diszlexia megértése. Szülőként túl kell tennünk magunkat azon a téves elképzelésen, hogy a diszlexia szellemi fogyatékosság, szégyen, amit titkolni kell. Csak így leszünk képesek szembenézni a problémával. Gyermekeinknek sokkal jobb esélyeik vannak képességeik és tehetségük kibontakoztatására, ha hisznek magukban. Éppen ezért mindent meg kell tennünk a rejtett diszlexia felismeréséért, hogy gyermekeink ne sérüljenek feleslegesen.
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||