Hogy fejleszti gyermeked a játék?

Neked milyen emlékeid vannak gyermekkorodból? Mit játszottál szívesen gyerekként?

Erre a kérdésre nyilván mindenki másként válaszol, de legtöbben valószínűleg megemlítenénk a bújócskát, a fogócskát, a homokvár-építést, a biciklizést, a hintát, a lányok az ugrókötelezést, a gumizást, a babázást, a fiúk a focit, a golyózást vagy a kisautókkal való játékot. Szabadidőnket, a hosszú nyarakat, a hétvégéket, és az értékes iskola utáni órákat gyerekek között töltöttük, és közösen játszottunk saját magunk által szervezett, kitalált játékokat.

De mi a helyzet a mai gyerekekkel? Ugyanolyan és ugyanannyi lehetőségük nyílik játszani, mint annak idején nekünk? Valószínűleg nem.

A mai gyerekek szűkében vannak a játékidőnek, és ennek komolyabb következményei lehetnek a fejlődésükre, mint azt a legtöbben gondolnák.

Kevesebb játék

Régóta tudjuk, hogy a gyerekek nem csak a szórakozásért játszanak. A játéknak egy sor pozitív hatása van fizikai, értelmi, társadalmi és érzelmi téren egyaránt. Ezzel szemben a játék hiánya olyan komoly problémákat okozhat, mint például a szorongás, a depresszió, a figyelemzavar, a tanulási nehézség és a magatartási problémák.

Az ötvenes évek óta folyamatosan csökken a gyerekek szabad játékra fordítható ideje, és ebben nagy része van annak, hogy a felnőtt társadalom egyre nagyobb mértékben ellenőrzi és irányítja a gyerekek tevékenységét. Egyre kevesebb a szabad játék, azaz az a fajta tevékenység, amikor a gyerek önállóan kezd bele valamilyen játékba, és azt saját maga irányítja felnőtt beleszólása, ellenőrzése nélkül. A gyerekek hosszabb időt töltenek az iskolában, többet kell a másnapi iskolára készülniük, több az iskolán kívüli elfoglaltság és egyre több időt vesz el a szülőkkel való közös bevásárlás is.

Gondolj csak bele! Egyre ritkábban látni a szabadban gyerekeket, és ha igen, akkor is leginkább sportmezbe öltözve követik az edző utasításait, míg a szülők a pálya szélén állnak és figyelnek.

Mi akadályozza a játékot?

A szabad játék, ez az önállóan választott, szervezetlen játékmód olyan gyakorlóterep, mely felkészít a felnőtt életre, és olyan létfontosságú tapasztalatot biztosít, mely nélkül a gyerekek nem válhatnak magabiztos, határozott felnőtté. Azonban a gyerekeinket körülvevő világ nem kedvez ennek.

Egyre nagyobb jelentősége van a tanulásnak, felnőttként csak a magas szintű, főiskolai vagy egyetemi szintű végzettség képes valamilyen szintű biztonságot jelenteni, így ez természetesen a szülők számára is egyre fontosabb.

A mai magyar iskolarendszer torz, az élettől idegen építmény, mely nem veszi figyelembe a gyermekek fejlődési szükségleteit. Csak az jut tovább, azt veszik fel jó iskolába, aki képes jól szerepelni a főként lexikális tudást követelő vizsgákon. Így egyre több időt kell leckeírással, magolással, iskolán kívüli tanulással tölteni. A szabadidő pedig szép lassan elfogy.

A szabad játék másik legfőbb akadálya a szülő. Az a szülő, aki jót akar gyermekének, és emiatt túlneveli, túlóvja őt. Gyakori, hogy egy szülő azért nem engedi ki gyermekét a szabadba játszani, mert félti valamitől: közlekedéstől, csúfolódó, erőszakoskodó gyerekektől, rosszindulatú felnőttektől, balesetektől, betegségektől. Bár ezek a félelmek érthetőek, az ebből fakadó tiltások, korlátozások ártanak a gyereknek.

Mindezek következtében nemcsak ritkábban jutnak a gyerekek szabad levegőre, de az egyes alkalmak időtartama is csökken.

A szabad játék jótékony hatásai

Amikor a gyerekek saját maguk találják ki és irányítják játékaikat, ez megalapozza jövőbeli mentális egészségüket. Az öt legfontosabb előny:

1. A fejlődés öröme

Az iskolában a gyerekek a jó jegyekért, dicséretekért, díjakért tanulnak, dolgoznak, versenyeznek, ez nem belső motiváció. Ezzel szemben a szabad játék lehetőséget ad rá gyermekednek, hogy megtalálja azt, ami őt valóban érdekli, és pusztán az örömért cselekszik, egyre jobbá, és jobbá válik, fejlődik, de nem külső hatásra, hanem saját lelkesedéséből. Így megtanulja, hogy a fejlődés és a tanulás örömforrás is lehet.

2. Tapasztalatgyűjtés

A gyerekek a szabad játék során tapasztalják meg először, hogy hogyan lehet döntéseket hozni, problémákat megoldani. Itt tanulják meg azt is, hogyan lehet közösen szabályokat alkotni, majd elfogadni ezeket, hiszen a közösség csak azokat fogadja be, akik a szabályok szerint játszanak.

A játék lehetőséget ad a mozgásos tapasztalatszerzésre is. A gyerek egyre jobban megfigyeli környezetét, és megtanulja összehangolni a mozgását az érzékszervei által szerzett információkkal. Az a gyerek, akiknek erre nincs lehetősége, úgy érzi, hogy nincs befolyása a saját sorsára, jövőjére, és hogy egész életében mások jóindulatától függ. Az ilyen gyerekek gyakran válnak szorongó, depresszió felnőttekké.

3. Érzelmi fejlődés

A szabad játék nemcsak fizikailag jelent a gyerek számára kihívást, hanem a társas kapcsolatokat tekintve is. A gyerekek a játék során megtanulják kezelni érzelmeiket, például a félelmet vagy a haragot. A hintázás, a fára mászás, a csúszdázás félelmetes élmény elsőre. A játék közben a gyerek saját maga szabályozhatja, hogy mennyi félelmet akar elviselni, és leküzdeni. Ez az izgalom teszi szórakoztatóvá a játékot, és ez készíti fel a gyereket arra, hogy később tudatosan nézzen szembe félelmeivel.

4. Kapcsolatteremtés

A játék segít gyermekednek barátokat szerezni, és megtanítja rá, hogy hogyan kezeljék egymást egyenlőkként. A játékban mindenki önként vesz részt, és mindenki bármikor kiléphet, ha kellemetlen helyzetbe kerül. Így, ha gyermeked azt szeretné, hogy továbbra is játszanak vele, megtanulja, hogy hogyan figyeljen oda mások érzéseire, szükségleteire.

5. Játszani jó!

Ha visszagondolsz gyermekkorodra, akkor Te is emlékezhetsz, milyen jó volt közösen játszani, nevetni! A gyerekek számára a játék jelenti a legnagyobb örömforrást. (Határozottan nagyobbat, mint a tanulás.) Éppen ezért éri a gyerekeket dupla veszteség a szabadidő csökkenésével: nem csak a játék örömétől fosztjuk meg őket, de az egészséges és kiegyensúlyozott fejlődés lehetőségétől is.

Szülőként nagyon nagy a felelősségünk: különböző, egymásnak ellentmondó igényeket kell összehangolnunk. Óvnunk kell gyermekünket, gondoskodnunk kell testi és szellemi fejlődéséről, oktatásáról, jólétéről, és boldogságáról, és mindezt ebben a világban kell megtennünk, felkészítve őt a felnőtt életre. Ez nagy változásokat sajnos nem tesz lehetővé.

Mégis van, amit szülőként Te is megtehetsz! Keresd a perceket, órákat, amikor gyermeked valóban gyermek lehet, amikor egyetlen feladata van csupán: önállóan játszani.


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Ragyogónak tartom a programcsomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.

Dorcsinecz Jánosné

Érdekel >>>


Nekem nagyon tetszik a programok sokfélesége,a változtatható nehézségi szintek, az egyes feladatok célratörősége,és az hogy rendkívül változatos gyakorlást tesznek lehetővé. Remek gyakorlási, fejlesztési lehetőség nemcsak diszlexiás gyermekek számára!

dr Vargáné Labancz Ildikó, Fegyvernek

Érdekel >>>


Kiválóan segíti a tanulási nehézséggel küzdő gyereket, ösztönzi az elvégzett feladatok után az elmaradhatatlan dicséret. Az eddigi tapasztalat az, hogy boldogan játszott, és sokat tanult általa. Jól megszerkesztett, érthető program, ötletes módon vezeti rá a gyerekeket a tudás megszerzésére. Szórakoztatóan tanít, ezért számunkra nagy segítség.

Kantárné Mihály Katalin, Sajószentpéter

Érdekel >>>


Nagyon jó, a gyermekem nagyon szerette, abszolút élvezte a játékokat, ráadásul más, mint egy sima feladatlap, és ez is segített, mert játéknak vette, nem feladatnak, közben pedig 5 évesen összeadott-kivont.

Forró Ildikó, Biatorbágy

Érdekel >>>


Kislányom a Varázsbetűnek hála már folyékonyan olvas. :)

Staudt Gáborné, Pusztavám

Érdekel >>>


Felnőttként használom, mert nem ismerték fel a problémát iskolás koromban, ezért sokat szenvedtem. Ez a program sokat segít és kérem írják meg, ha tudnak ajánlani felnőttek számára más programokat is!

László Gabriella, Budapest

Érdekel >>>


Meg vagyok elégedve, a gyerekek nagyon szeretnek játszani a Varázsbetűvel. Kellemes időtöltés és ráadásul játékosan tanulnak is.

Marosné Kirschner Edina, Rozsály

Érdekel >>>


Iskolánkban több mint 6 éve használom a programot, a diszlexiás diákok reedukációja, fejlesztése során. Kiváló szakmai segítségnek tartom, és szinte minden órán használom. Köszönettel és üdvözlettel: Bagoly Lászlóné szakvizsgázott fejlesztőpedagógus

Nyáry Pál Általános Iskola és AMI, Nyáregyháza

Érdekel >>>


Nagyon szeretik a gyerekek,szívesen játszanak vele. Már a legkisebb elsősök is találnak benne szórakoztató és okosító játékokat.

Farkas Lászlóné, Eger

Érdekel >>>


Nagyon szeretik a gyerekek! Örülök, hogy megvettem az egész Programcsaládot! Köszönöm a lehetőséget!

Vizlerné Ódor Anita, Vasvár

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Így fejlesztheted gyermeked képességeit a házimunkával - 5 okos ötlet
A tanulási problémákkal küzdő gyerekek számára sokszor nehézséget jelent koncentrálni. Otthon is...

Csúnya írás - van megoldás?
Gyermeked görcsösen fogja a ceruzát? Írása nehezen olvasható, és hemzseg a hibáktól? Mai cikkünkből...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Vannak-e jelei a diszlexiának óvodás korban?
A diszlexia megelőzésben az egyik legfontosabb tényező a korai felismerés. Minél előbb észrevesszük...

Kung Fu Panda és a diszlexia
Hogyan lehet előnnyé fordítani egy olyan hátrányt, mint a diszlexia? Mi lehet a siker titka egy...

De én voltam a jobb!
Az ember életútjának sikeréhez vagy kudarcához elválaszthatatlanul hozzátartozik, hogy hogyan tud...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Ibafai papnak fapipája van - Hallod, amit mondok?
Ahhoz, hogy gyermeked meg tudjon tanulni olvasni, nagyon fontos, hogy jó legyen a hallása. Most...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb