|
|||||||||||||||||||||
Csúnya írás - van megoldás?
Gyermeked görcsösen fogja a ceruzát? Írása nehezen olvasható, és hemzseg a hibáktól? Előfordulhat, hogy gyermeked diszgráfiás, azaz írás- és helyesírás zavara van. Milyen képességek szükségesek az íráshoz?Az írás - a többi tanulási képességhez hasonlóan - igen összetett folyamat. Kivitelezéséhez sok-sok apró dolog összehangolt munkájára van szükség. Melyek ezek a képességek? Az ujj- és kézmozgás megfelelő szintjének köszönhetően tudja gyermeked helyesen fogni a ceruzát, így kerülhetnek az egyes formák a papírra. A szem és kéz összehangolt munkájának eredményeként pedig éppen oda kerülnek az egyes jelek, ahová valók - nem lógnak ki sem a vonalközből, sem a négyzetből. Természetesen a jó hallási megkülönböztető-képesség is elengedhetetlen, hiszen nem mindegy, hogy a '4' vagy a '7' kerül a füzetbe diktálás után. Ha a fenti képességek közül egy (vagy akár több) nem megfelelően működik, akkor fejlesztésre van szükség. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy gyermekednél írás- és/vagy helyesírás-zavar alakul ki. Diszgráfiás a gyermekem?Ha az íráshoz szükséges képességek sérültek, fejletlenek vagy netalán hiányoznak, akkor könnyen diszgráfia alakulhat ki. A diszgráfiás gyermek írásképe rendezetlen. A betűk kilógnak a sorokból, egyik jobbra dől, a másik balra. Ráadásul a betűk formája sem szép kerek, hanem inkább szögletes, "szálkás". Előfordul, hogy a szavakat egészen közel írja egymáshoz, majdhogynem egybeérnek, egy másik sorban pedig óriási távolságot hagy két szó között. Képtelen egy írómozdulattal leírni egy szót, szinte betűnként felkapkodja a ceruzát - megszakítva ezzel a folytonosságot. Egy mondatnyi szó egybeírvaGyakran tapasztalom, hogy ezek a gyerekek összekeverik az egymáshoz hasonló írású betűket: T -F, v-u, o-a, stb. Helyesírásuk csapnivaló. Nem érzik a rövid-hosszú hangzók közötti különbséget: megkettőzik pl. a 't'-t a tárgyragnál (könyvet helyett ’könyvett’), viszont ahol kellene (pl. múlt idő jelölése), ott nem teszik: ivott helyett 'ivot'-tat írnak. Képesek akár egy egész mondatot is egy szóként leírni, nem tudják betartani a szóhatárokat. Tollbamondáskor lassabban dolgoznak, mint társaik, nekik ugyanis nehézséget jelent a hallott hangot "betűre" fordítani, lassan jut eszükbe a leírandó betű formája. De lássunk egy konkrét példát. Ez egy negyedikes diszgráfiás gyermek írása: Itt világosan láthatóak a tipikus hibák: rövid-hosszú hangok megkülönböztetése, mondatkezdő nagybetű hiánya, j-ly tévesztése. Ez a kisfiú másfél éve hetente háromszor részesül terápiában, ezért a szavak egybeírása, a betűtévesztés, a mondatvégi írásjel hiánya már nem jellemző munkájára. A diszgráfia okaiHa gyermeked nem tudja a betűket a vonalrendszerbe beírni, mert azok állandóan "kicsúsznak" belőle, vagy nem találja a "vastag" vonalat, akkor érdemes először a látását megvizsgáltatni. Egy egyszerű szemészeti vizsgálattal megállapítható, hogy gyermeked látásával minden rendben van-e. Ha nincs vele gond, akkor elképzelhető, hogy a térbeli tájékozódási képessége nem az életkorának megfelelő szintű - ezen fejlesztőpedagógus tud segíteni. Előfordul, hogy gyermeked görcsös igyekezettel próbálja alakítani a betűket, mégsem sikerül neki, mert egyszerűen gyenge a kézügyessége. Ebben az esetben színezzetek sokat, gyurmázzatok, fessetek, vágjatok, vagy fűzzetek gyöngyöt. Ezek mind fejlesztik gyermeked kézügyességét. A helyesírás gyengeségét okozhatja a nem megfelelő hallás is. Ebben az esetben is egy szakorvoshoz menjetek el először. Lehet, hogy egy megnagyobbodott orrmandula a ludas abban, hogy gyermeked nem hallja meg a különbséget 'fél' és a 'vél' között, ezért nem tudja helyesen leírni a diktált szót. Ha nincs fül-orr-gégészeti elváltozás, tehát gyermeked ép hallószervekkel rendelkezik, mégis gyenge a helyesírása, akkor lehet, hogy beszédészlelési problémával küzd. Ez esetben kérd a logopédus segítségét. A gyenge ritmusérzék nehezíti a rövid és hosszú hangok megkülönböztetését. Varázsbetű - alapszükséglet a fejlesztésbenLehet, hogy túlzásnak érzed ezt a kijelentésemet, de gondolkodj csak el rajta! Fejlesztő pedagógusok és logopédusok rengeteg munkájával, hosszú-hosszú terápiával lehet javítani a diszgráfián, de teljesen meggyógyítani nem lehet. Viszont van egy nagyszerű segítség: a számítógép! Ennek használatát engedélyezik az iskolákban, egyetemeken, így egy diszgráfiás gyermek is érvényesülni tud a felsőoktatásban. A számítógépen nem számít a rendezetlen íráskép, a helyesírási hibákat pedig kijavítja a helyesírás-ellenőrző program. Ahhoz azonban, hogy a gyermeked a számítógéppel ugyanolyan gyorsan tudjon írni, mint társai a tollal, rengeteget kell gyakorolnia. Ha ráadásul ez a gyakorlás a Varázsbetű Programcsalád használatával történik, két legyet is ütsz egy csapásra, ugyanis a Varázsbetű Programcsalád legtöbb játéka a helyesírás javítására is alkalmas. Gyermeked a gépen gyakorolhatja a rövid-hosszú hangok megkülönböztetését, az egymáshoz hasonló hangok elkülönítését, vagy akár a mondatok szavakra bontását is. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||