|
|||||||||||||||||||||
Egyforma vagy különböző?
Azonos vagy különböző? Miért fontos ez? Az azonosságok és különbözőségek, az apró eltérések felismerése a sikeres tanulás alapfeltétele, különösen az írás és olvasás elsajátításához nélkülözhetetlen. A szemem világaAz olvasás tanításában az ép, jó látás elengedhetetlen feltétel. Mivel az emberi tanulás nagy részben a vizualitásra épül, e terület fejlettsége kihat más szellemi funkciókra is, és végső soron a tanulás eredményességét is jelentősen befolyásolja. Miért fontos az olvasástanulás?A jó olvasási képesség, az örömteli olvasás alapfeltétele a későbbi tanulásnak, a jó tanulmányi eredményeknek. Az olvasási igény kialakulása teszi majd lehetővé a tanulás önálló formáját, amikor gyermeked saját érdeklődésének, kíváncsiságának kielégítésére fog könyvet. Az első osztályban még nem igazán beszélhetünk az olvasás szeretetéről, hiszen a gyerekek többségének tudása ezt még nem teszi lehetővé. Az olvasás megkedveltetése a későbbi évek feladata, első osztályban a biztos alapok lerakása a cél. Mi az olvasás?Az olvasás megtanulása tulajdonképpen egy jelrendszer megismerésére épül, melynek elemei a betűk, a hangok írott formái. A magyar abc 44 betűje közül szinte valamennyit aktívan használjuk a mindennapi életben. Nem könnyű ennyi betű felismerése, hangoztatása, összeolvasása. Az olvasásnak alapfeltétele a tiszta látás és az agy pontos, hibátlan működése, ami a jelrendszer felfogásából, a memorizálásból és az előhívásból áll. Az olvasástanítás első lépése a betűk megtanítása. Milyen feltételei vannak a betűk eredményes elsajátításának?Az ép, megfelelő érzékszervi működés elengedhetetlen feltétel. Ez biztosítja ugyanis, hogy gyermeked el tudja sajátítani a sorolvasáshoz igazodó egyenletes szemmozgást. Az olvasás sikere a koncentráción is múlik, olvasás közben ugyanis elkalandozhat a figyelem, ha az olvasott szöveg nehéz és érdektelen. Fontos tudnod, hogy a színes ábrákra, képekre, betűkre jobban felfigyelnek a gyerekek. Az átlagostól eltérő, változatos megjelenítéssel, játékossággal, ötletességgel a figyelem fennmaradását, tartósságát is biztosíthatjuk. Keresd a különbséget!A látás területén jelentkező olvasási zavar megelőzésére már óvodáskortól lehet játszani olyan játékokat, melyek az azonosságokon, különbözőségeken alapulnak. Ilyen például a gyöngyfűzés. Fűzz egy nyakláncot, mely különböző színű golyócskákból áll, majd kérd meg gyermeked, hogy készítsen pontosan ugyanilyen láncot. De ugyanezt a célt szolgálják - a szinte valamennyi gyermekújságban megtalálható - "Keresd meg az 5 eltérést a két kép között!" típusú rejtvények. Kirakózzatok!Gondjai vannak gyermekednek az egyes betűk vagy szavak felismerésével? Ez az ún. Gestalt-látás, az alakszervezési folyamat fejletlenségeiből adódhat. Ezt fejlesztheted összerakós-szétszedhetős játékokkal, mint például a kirakós kockák, vagy a puzzle-k. De készíthetsz hiányos rajzot is, gyermeked pedig rajzolja meg a hiányzó részeket. A logikai készlet is segíthetNem ismeri fel gyermeked a már megtanult betűket, szavakat, ha azok más nagyságúak vagy színűek? Ez az alak- és formaállandóság fejletlenségeiből adódik. Ilyenkor nagyon hatékony, ha különböző formákat (pl. háromszög) járással, futással alakítasz ki. Rajzoljátok a padlóra az alakzatot (én szigetelőszalaggal szoktam - tartós és könnyen visszaszedhető, ha már nincs szükség rá), s mozogjátok körbe. Ezután következzék tárgyak válogatása forma alapján - pl. gyermeked válogassa ki a logikai készletből a háromszögeket. A mondókák hasznosakA betűk, szótagok felcserélése, olvasásban a szóköz, írásban a szóköz és a sorköz be nem tartása a térészlelés hiányosságaiból, a térbeli összefüggések felfogási nehézségeiből adódnak. Ilyenkor sokat segíthet mozgásos játékok, versek, mondókák lejátszása. Pl.: "Előttem van észak, hátam mögött dél, balra a nap nyugszik, jobbról pedig kél." A d-b, d-p, betűk gyakori összetévesztése, a vízszintes-függőleges irány felcserélése, betűk, számok fordított írása, a visszafelé olvasva is értelmes szavak felcserélése (pl.: lát - tál) az iránytévesztésből ered. Ebben az esetben nagyon fontos az irányok tudatosítása. Építsetek kockákból például egy házat, mellé egy fát. Hurkapálcára pedig ragasszatok papírból egy kismadarat. Adj utasításokat a kismadárnak (pl. Repülj kismadár a ház elé! - mögé, fölé, jobb oldalára, bal oldalára, a ház és a fa közé, a fa alá... stb.), s gyermeked - aki a kismadár - hajtsa végre. A látási észlelés fejlesztése a Varázsbetű segítségévelEgyértelmű, hogy a látással szerzett információknak milyen nagy jelentőségük van az olvasás elsajátításában. A Varázsbetű Dyslex játéka teljes egészében ennek a problémának a kiküszöbölésére készült. Az olvasási feladatokat a tanítványaim sokkal szívesebben végzik így, mint amikor feladatlapon kapják az olvasósorokat. Speciálisan, egyénre szabottan készülhetnek a gyakorlatok, hiszen be lehet állítani a szókészletet (mely betűk kerüljenek gyakorlásra), a fokozatot (az alacsonyabb betűszámtól a nagyobb betűszámig kilenc fokozat áll rendelkezésre), sőt még a betűtípust is (vannak gyerekek, akik némely betűtípus olvasásával könnyebben megbirkóznak) - s ha ezzel már jól megy a gyakorlat, rátérhettek a nehezebb típusú betűk olvasására. Sőt! Az elolvasott feladatlapokat ki is nyomtathatjátok, így össze is lehet gyűjteni egy mappában, s a mappának nevet adni: Ezt már el tudom olvasni. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||