|
|||||||||||||||||||||
Hol tart gyermeked írásfejlődése?
Furcsa élményem volt a napokban. Levelet hozott a postás, de nem számla volt, nem a bank, nem is valami hatóság írt. A borítékon kézzel írva állt a nevem. A feladó nagynéném. A levél a szokásos családon belüli fontos semmiségekről szólt: hogy van, mivel tölti a napjait, mit olvasott, merre járt az utóbbi időben. És persze érdeklődött, hogy vannak a gyerekek, mit csinálunk mi, mikor látogatjuk meg. A kézírás személyesHamar válaszolni akartam a levélre, de úgy gondoltam, nem elég személyes, ha legépelem a választ, és gyorsan kinyomtatom. Ezért aztán papírt és tollat vettem elő, és írni kezdtem. Különös érzés volt. A toll valahogy merevnek tűnt az ujjaim között, és esetlennek éreztem a kezem, ahogy az első sorokat a papírra vetettem. Ahogy belegondoltam, rá kellett döbbenem, hogy nagyon régen – talán még egy évnél is régebben - írtam kézzel utoljára hosszabb szöveget. Aztán az első pár sor után az ügyetlenség elmúlt, és hamar borítékba került a levél. Papír és toll?Mára szinte teljesen kikerülhető a kézírás. Leveleinket szövegszerkesztőben írjuk meg, vagy rögtön emailként küldjük el. Egymásnak sms-eket, internetes üzeneteket küldünk, magunkról hírt állapotfrissítések formájában adunk. Még a bevásárlólistát is a telefonba pötyögjük be. A toll szerepét átvette az elektronika: pc-k, laptopok, tabletek, telefonok, tele olyan alkalmazásokkal, melyek az írást segítik. A kézírás mára szinte archaikus tevékenység, hasonló, mint a latin nyelv volt egy évszázaddal ezelőtt: az iskolákban tanítják, de gyakorlati haszna nincs. Pedig az írásnak, az írás elsajátításának nagyon fontos szerepe van az olvasásban is. Le tudja írni?Az írás képessége fokozatosan alakul ki, a fizikailag és szellemileg is meg kell érni az írás tanulására. Az a gyermek képes megtanulni írni, aki 1. képes kivitelezni az íráshoz szükséges finom mozgásokat, 2. képes a hallott szavakat hangokra bontani 3. képes a hangokat írásbeli jelekké alakítani. A Te gyermeked hol tart?A gyermek keze folyamatosan fejlődik: izomzata, csontrendszere átalakul, idegrendszere fejlődik, így egyre apróbb, és egyre pontosabb mozdulatok elvégzésére képes, általában öt és hétéves kora körül éri el az írástanuláshoz szükséges szintet. Az író rajzoló mozgás fejlődését Te is megfigyelheted gyermekednél. 1. FirkálEbben az időszakban a gyermek még nem tudatosan rajzol, egyszerűen élvezi, hogy a ceruza, a zsírkréta vagy épp a rúzs nyomot hagy. És az áldozat lehet a papír, a fal, a konyhaszekrény, vagy épp apa fehér inge. 2. BelelátA második időszakban a képzelet is bekapcsolódik a játékba. A rajzokban még nincs felismerhető forma, de ő már megnevezi, mit rajzolt, vagy utólag kitalál valami magyarázatot hozzá. 3. TervezEbben a szakaszban a képzelet már megelőzi a rajzot, azaz a gyermek előre megtervezi, hogy mit fog rajzolni. Eddigre a rajz kezd felismerhetővé válni, egyre jobban meg lehet határozni, mi látható a képen. Ekkor már gyakran megjelennek betűkre emlékeztető alakzatok is, melyeket a gyermek írásnak nevez. 4. RajzolA rajz előre megtervezett, elemei egyértelműen felismerhetőek, az egyes tárgyak, személyek elkülöníthetőek, vonásaik határozottak. A rajz alatt ekkor már gyakran szerepelnek betűk, például a gyermek neve. Csak türelemEz a fejlődési folyamat sokáig tart, és minden gyermeknél más ütemben megy végbe. Akár két évnyi különbség is előfordulhat két gyerek között. Éppen ezért nagyon fontos, hogy türelmes legyél gyermekeddel. Nem érdemes siettetni a fejlődést. A lekicsinylő, negatív megjegyzésekkel csak elveszed gyermeked kedvét a rajzolástól, firkálástól. A legjobb, amit megtehetsz, hogy lehetőséget adsz gyermekednek a rajzolásra és finommozgásainak fejlesztésére. Legyen mindig kéznél papír, ceruza, legyen színező, kifestő, melyeket gyermeked elővehet, ha kedve van. Nagyon jó hatású a gyurma, a hajtogatás, a gyöngyfűzés, a tépkedés, az ollóval való vágás. KözösenSokat segíthet az is, ha van követhető példa a családban, például egy nagyobb testvér, aki szívesen rajzol, színez. Üljetek le együtt, rajzoljatok, közben pedig beszélgessetek, mondjatok mesét. A mese egyes eseményeit akár le is rajzolhatjátok. Ha az írómozgások fejlesztését nem a monoton gyakorlás oldaláról, hanem a játékos ügyesítés felől közelítitek meg, gyermeked jobban fogja szeretni az együttlétet. De Neked is kellemesebb lesz, ha nem veszekedned kell, hanem csak egy közös játékban veszel részt. AszfaltrajzIzgalmas, és ráadásul nagyon hasznos is, ha a rajzokat előbb nagyban készítitek el. Rajzoljatok krétával a betonra az udvaron, vagy csomagolópapírra a lakásban, majd fokozatosan haladjatok a kisebb méretek felé. Így a kéz is fokozatosan ügyesedhet.
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||