|
|||||||||||||||||||||
Az úszás és a diszlexia
Az úszás a legegészségesebb sportok egyike, úszómozgás közben dolgozik a legtöbbet az izom. Lehetőleg minél több időt legyetek víz mellett, akár a strandon, akár az uszodákban! Az érzékletek fejlődéseAz ember ősi késztetése a világ megismerése. A csecsemő születésekor belecsöppen egy ismeretlen világba. Ép érzékszervei és idegrendszere, egyre nyiladozó értelme és természetes kíváncsisága arra ösztönzi őt, hogy megtapasztalja, megismerje szűkebb, tágabb környezetét. A környezetből érkező ingerek szinte csalogatják a csecsemőt a tapasztalatszerzésre. Lényeges tehát, hogy ebben az időszakban ingerekben gazdag környezetet biztosítsunk számára. Ahogy a csecsemő mozog, forgolódik, rugdos, úgy a látási, hallási, mozgási és tapintási ingerek révén egyben tanul is, fizikai és mentális képességei fejlődnek. Alakul és fejlődik testsémája, testtudata, nagymozgásai, finommozgásai, koordinációs képességei, egyszóval azok a tanulási képességei, amelyek az iskolához szükséges tanulási teljesítmény elérését teszik lehetővé. A tanulási problémák (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) hátterében gyakran a mozgási és az érzékelési tapasztalatok hiánya áll. Mozdulj!Az a gyerek, akit szülei túlságosan védenek, ügyetlenebb marad, és esetleg tanulási problémái is lehetnek hiányos testképe és fejletlen érzékelése és mozgása miatt. A tanulási zavarok megelőzésében a kulcsfontosságú feladat a sokrétű mozgásfejlesztés. A kisgyerek ruházata legyen minél könnyebb, hogy szabadon mozoghasson, jó időben, veszélytelen helyeken hagyjuk mezítláb járkálni. Másszon minél többet padra, székre, fára és mászókára. A térbeli viszonyok megismerésére is a mozgás a legalkalmasabb, az egyensúly-gyakorlatok pedig növelik a koncentrációs képességet is. Az egyensúly-gyakorlatokon kívül igen hasznos mindenféle mozgás, forgás, a sportok közül az úszás. A víz tulajdonságai és élettani hatásaiA víz a levegőnél sűrűbb közeg, ezért jelentős ellenállása van. A vízben való mozgás a szokásosnál nagyobb terhet jelent az izomzatnak, a szívnek, a keringési rendszernek, a tüdőnek, ettől pedig fejlődnek, erősödnek. A vízben való mozgás segít az allergia és az asztma megelőzésében, de az immunrendszer működése is hatékonyabbá válik. Az úszásra alkalmas víz hűvösebb, mint az emberi test, összehúzza a vérereket, és felgyorsítja a véráramlást. Ez - párosulva az erősebb szívműködéssel - javítja a végtagok vérellátását. Az úszás hatásaiA víz ingerek sokaságát biztosítja a gyermeknek, teljesen más élményt biztosít, mint a szárazföldi mozgás. Megváltozik a látás, és a hallás, másképp kell mozogni. Az ízületek és az izmok szabadabban hajlanak, ellazulnak. Más a tájékozódás, és a tapintás is, mint a szárazon. Gyermeked több és más mozgásélménnyel gazdagodik, finomodik a koordinációja, javul az egyensúlyérzéke, ügyesedik, kialakul és fejlődik a vízérzékelése. A vízben fejlődik gyermeked mozgása, értelmi képességei, ügyesedik, képessé válik mozdulatainak összehangolására, bonyolultabb cselekvések kivitelezésére. Gyermekeddel való kapcsolatod is erőssebbé válik a közös élménynek köszönhetően. Ráadásul még az étvágy is javul. HidroterápiaA vizet a felhajtóereje és kellemes simogatása alkalmassá teszi arra, hogy gyermeked itt sajátítsa el a nagymozgásokat. A kicsik formálódó idegrendszerének fejlődése szempontjából fontos a fülben elhelyezkedő egyensúlyszervnek a működése. Az egyensúlyszerv az agy számos területével áll kapcsolatban, így a test helyzetének megváltozása a teljes idegrendszer fejlődését segíti. Ezért szeretik annyira a kisgyerekek, ha hintáztatják, pörgetik, forgatják, dobálják őket, és ezért szeretnek annyira lubickolni. Vannak gyerekek, akik növekedésük idején a mozgásfejlődés fontos mozzanatai közül egyet vagy többet kihagytak, például nem kúsztak, felülés nélkül azonnal felálltak. Ezek nélkül a finom mozgások kiépülése, a rajzolás és írás, és sok, mozgásra épülő mentális tevékenység, pl. az olvasás készsége is csorbát szenvedhet. A hidroterápia alkalmazható olyan gyerekeknél, akik nem teljesen iskolaérettek, koncentrációs képességük, monotónia-tűrésük kisebb, nehezebben illeszkednek be társaságba. Segíthet diszlexiás, diszgráfiás gyerekeknek is. Fejlesztő gyakorlatok a vízbenA gyakorlatok egy részében a gyerekek passzívan vesznek részt. Az oktatók úgy mozgatják őket a vízben, hogy a helyzetérzékelő szervrendszerük a megfelelő ingereket kapja. Természetesen vannak olyan gyakorlatok is, amikor a gyerekek már maguk is mozognak. Később egyensúly-fejlesztő és szem-kéz koordinációs gyakorlatok következnek. Az oktatók - akik magukat vidáman vízibohócoknak nevezik - a ritmikus mozgásokat mondókák elmutogatásával tanítják meg, amibe aztán a gyerekek is bekapcsolódnak. A komoly módszertani háttér tehát nem jelenti azt, hogy a foglalkozások ne lennének nagyon is szórakoztatóak. A foglalkozások állandó részét képezik a különböző légző gyakorlatok is. Talán meglepően hangzik, de sok gyereknél a helyes légzést is tanítani kell. Ez nemcsak a beszédkészséget, de még az olyan vegetatív működéseket is segíti, mint például az emésztés. Szem-kéz koordináció fejlesztése a VarázsbetűvelA mozgás-kivitelezés és a vizuális ingerek összekapcsolása egy magasabb fejlettségi szintet kíván a gyermektől. Látja az adott tárgyat, képet, és megpróbálja elérni, megfogni, vele cselekvéseket végezni. A Varázsbetű Programcsalád használata közben gyermeked a monitoron lévő képeket, betűket, szavakat próbálgatja az egér segítségével mozgatni, helyezni, rendezgetni, így fejlődik szem-kéz koordinációja is. A billentyűzet használatához pedig elengedhetetlen a kéz ujjainak finommozgása. Számítógépes szoftvercsomagunk komplex fejlesztést biztosít a számolási, olvasási képességek javításán túl a grafomotoros fejlődéshez is. Ha az eszközhasználat már jól megy, gyorsabbá válik a feladatvégzés, több sikerélményhez juthat a gyermek. Kattints ide, és tudd meg, hogyan segíthetsz gyermekednek >>> Játékötlet vízbenHalacskázás, búvárkodás Halacskázásnál két gyermek szembeáll egymással a vízben, megfogják egymás kezét. A harmadiknak át kell úsznia az összekulcsolt kezek fölött. Lehet lábbal előre, támaszkodva is a társak vállán, de aki jól úszik, át tud siklani a karokat előrenyújtva is. Búvárkodás: a levegő benntartását gyakoroljuk először víz alatt tartózkodással. Nagy levegővétel után lemerülnek a gyerekek a vízbe, egy valaki pedig (szülő, nagytestvér) méri a víz alatt eltöltött időt. Versenyezni lehet, hogy ki bírja tovább. Később játszhatunk olyat is, hogy egy pénzdarabot leejtünk a vízbe, az ügyes búvároknak pedig ezt kell felhozniuk. Kellemes időtöltést kívánok!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||