|
A teljesítménykényszer rabságában
Ugye olykor Téged is nyomaszt az a teljesítménykényszer, amely annyira jellemző korunkra? Ami már nemcsak a munkahelyünkön okoz feszültséget, de otthonainkba is belopózott?
Nem raksz túl nagy terhet gyermeked vállára?
A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet töltsenek. Ha anyagilag megengedhetik maguknak, már az óvodában elkezdődnek a különórák: idegen nyelv, zene, tánc stb. Mindezt - hiszik és vallják - gyermekük jövője érdekében teszik, így teremtenek nagyobb esélyt arra, hogy bejusson az "elit iskolába", majd később sikerrel rajtoljon az áhított életpályán. Ha a gyermek bírja ezt a terhet, ha szívesen végzi ezeket a tevékenységeket, akkor nincs semmi baj. Ha azonban teljesítőképességén felül terheljük, akkor ezt egyre nehezebben viseli, és össze is roppanhat a kényszer alatt.
Elfogulatlanul
Az első lépés: Elfogulatlan szemmel mérjük fel gyermekünk teljesítőképességét. Egy gyermekről a figyelmes, objektív véleményalkotásra képes szülő tud, tudhat a legtöbbet.
A legszakszerűbb, ám a gyermek számára idegen környezetben végzett vizsgálat sem adhat olyan ismereteket, mint lányunk-fiunk mindennapi, gondos megfigyelése. Hiszen a jól ismert otthoni környezet biztonságot, nyugodt stabilitást is ad, míg egy ismeretlen helyzet képességeinek megjelenését negatívan befolyásolhatja.
Egy akármilyen részletes, hosszú ideig tartó vizsgálat is csak a pillanatnyi helyzetet rögzíti, és nem ismerheti a szülői tapasztalat mélységében az előzményeket. A meghatározott életkori nívók, az elért pontok helyett pedig jóval többet mondanak a gyermekről az önmagához képest megállapított fejlődési mutatók.
Teljesítményre késztetve
Nem szabad elkeserednünk, ha gyermekünk nem teljesíti elvárásainkat. De ami még ennél is fontosabb: nem szabad őt túlterhelni, erőltetni, kényszeríteni a feladatvégzésre. Mint mindenhol, a terhelhetőségben is meghatározó szerepe van a fokozatosságnak.
Ne akarj mindent egyszerre! Gyermeked teljesítőképességének ismeretében olyan és annyi feladatot adj, olyan feltételeket teremts, hogy gyermeked önmagát késztesse az elvárt teljesítményre. Ne ellenőrizd pillanatonként, hiszen gondolom, Te sem szereted, ha munkádnak apró mozzanataiba is beleszólnak! Ha hagyod őt önállóan dolgozni, sokkal inkább lemérheted, hogy mire képes saját erejéből, saját önfegyelmével! A nyújtott teljesítményt minden esetben őszinte odafigyeléssel értékeld, dicsérd, jutalmazd!
Jól teljesít?
Természetes, ha a szülők tudni szeretnék, gyermekük hogyan "állja meg a helyét", hogyan teljesít. Ehhez a társaival való összevetés látszik a legkézenfekvőbbnek. Hasonló korúak, miért ne hasonlíthatnák hát össze őket?
Csakhogy mindig akad valami olyan körülmény, ami értékelhetetlenné tesz a hiteles összemérést. Hiszen például a különböző készségekben - rajzolás, ének, zene, stb. - jól tudjuk, hogy különbözőképpen vagyunk tehetségesek. A nyelvtudásban természetes, hogy jobb az olyan gyermek, akinek családjában - és ez ma már egyáltalán nem ritkaság - anyanyelvként beszélik az adott idegen nyelvet. Ráadásul ebben a korban a fejlődés nem egyenletes, a hirtelen ugrásokat hosszabb szünetek követik, és akár pár hónap életkorkülönbség is nagy eltérést jelenthet.
Nem máshoz kell mérni
A gyermek fejlődését tekintve az a legmegbízhatóbb, ha önmagával, a saját korábbi teljesítményeivel hasonlítjuk össze! Mit tudott egy hónappal ezelőtt, és mit tud most?
Bizony, ez a módszer tőled mint szülőtől is rendszerességet követel, de a valódi eredmény gyermekednek is örömet, sikerélményt nyújt. Ez még meg is toldható egy kitűzött, mondjuk negyedév múlva elérendő céllal, amit ha sikerül elérni, még azzal a jó érzéssel is eltölthet bennünket, hogy erőfeszítéseink nem voltak hiábavalók!
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
A szó elszáll, az írás olvashatatlan Ahhoz, hogy gyermekünk egyenes vonalat tudjon húzni, rajzolás, színezés közben ne menjen ki a...
| Labirintus Ingyenesen letölthető olvasásfejlesztő feladatlapok a látási megkülönböztető képesség fejlesztésére...
| Dobozjárás Ma két mozgásos játékot ajánlok, melyek a sok ülés után igazi felüdülést jelenthetnek, és gyermeked...
| Van valami jó a tanulási problémákban? Mikor kiderül, hogy gyermekünknek problémái vannak a tanulással, a különböző, enyhébb, vagy...
| Egy rajz, melyet nem lehet elrontani! Ma egy különleges rajzfajtával, a mandalával ismerkedhetsz meg, és azzal, hogy hogyan fejlesztheted...
| A diszlexia-veszélyeztetettség jelei A kisgyermekek mozgása és beszéde alapján már az iskola megkezdése előtt megjósolhatóak a későbbi...
| Hogy javíthatod legegyszerűbben gyermeked iskolai eredményeit? Bár mindannyian tudjuk, hogy iskolába kipihenten kell menni, mégis sok gyerek fáradtan lép be reggel...
| Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
A kislányom 10 perc játék után kérte, hogy vegyük meg, annyira élvezte a kis sikereit. Bevallom, volt olyan feladat, ami engem is elgondolkodtatott, így mindketten jónak és hasznosnak találjuk ezt a játékos tanulást. Hálás köszönet érte! Bozi Józsefné, Sárvár ďż˝rdekel >>>
Nóra élvezettel játszott. Nem volt szükség nógatásra, ellenkezőleg, alig várta, hogy leülhessen a géphez. Kotosz Nóra, Rakamaz ďż˝rdekel >>>
A munkahelyem (Nevelési Tanácsadó) megvette a Varázsbetűt, én tegnap próbáltam ki "élesben" gyerekeken. Az eredmény fantasztikus volt. Én magam is élveztem, a feladatok változatossága, a könnyen kezelhetőség, a feladatok közti gyors és rugalmas átjárás lehetősége a korábban ismertekhez képest ezerszer jobb! Több korosztállyal próbáltam, az óra végén alig tudtam kilökdösni a gyerekeket. A másodikos Sanyikám, akit amúgy elég nehéz feladatban tartani, miután 50 percen át dobálta a befőtteket, mondatokat párosított stb., az óra végén azt mondta: "Ma miért nem tanultunk?"
Csak gratulálni tudok ehhez a remek programhoz. A hang effektusok és üdvrivalgások a sikeres megoldások után csak hab ezen a finom tortán! Fehérvári Katalin logopédus ďż˝rdekel >>>
A 4 napos kipróbálás sokat segített abban, hogy meggyőződjünk a program erényeiről, és a logopédusunk is megerősítette a döntésünk helyességét, így már alig várjuk, hogy használhassuk. Problémamentes felnőttként is élvezetesnek találom, és a gyerekeknél is eredményesebb a hagyományos módszernél. Nedermann Magdó, Tárnok ďż˝rdekel >>>
Szemmel láthatóan javított a gyermekem matekeredményén, a tanulási kedvét is javította!!!
Örömmel és magától gyakorol ! Váti Csilla, Budapest ďż˝rdekel >>>
A gyermekeim imádják! Végre nem kell nekik mondanom, maguktól gyakorolnak! Ez remek!!
Köszönjük szépen!! Botos Péterné, Kisköre ďż˝rdekel >>>
Gyermekem szereti a feladatokat, iskolából hazaérve szinte azonnal elindítja a játékokat. Badariné Terjék Anikó, Újdombrád ďż˝rdekel >>>
6 és 8 éves kisfiaim az első pillanattól nagyon kedvelik a programokat. Az ajánlott napi 20 percet többszörösen túllépik, naponta többször is bekapcsolják és örömmel játszanak vele. Nagyszerű megoldásokkal van tele! Kolár Norbertné, Árpád utca ďż˝rdekel >>>
Fejlesztő pedagógusként nagyon szeretem, mert a vele való munka eredményes. Minden gyerek szereti, úgy érzi, játszik. Somogyi Ibolya, Budapest ďż˝rdekel >>>
Nagyon hasznosnak tartom, gyógypedagógusként a habilitációs illetve egyéni fejlesztéseken nagyon jól tudom használni. Orosz Henrietta, Hajdúböszörmény ďż˝rdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...
Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...
Hogyan válassz iskolát gyermekednek? Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...
Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...
Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben? Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...
Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
Mennyit olvasson gyermeked? Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni.
A válasz...
|
|