|
|||||||||||||||||||||
Doktor House és a differenciáldiagnózis
"- Differenciáldiagnózis, emberek! Ha nem egy tumor, akkor mi lehet? Miért nem tud beszélni? - Aneurysma, stroke, vagy más ischémiás kórkép. -Végezzünk kontrasztos MR-t! - Creutzfeldt-Jakob betegség? - Kerge-marha kór? - Wernicke encephalopathia. - Nem. A tiamin szintje normális." Amint arra valószínűleg már rájöttél, a fenti beszélgetés Doktor House és munkatársai egyik megbeszélésének idézete. Ki érti ezt?Ha hozzám hasonlóan Te is szeretted ezt a sorozatot, akkor biztosan fel tudod idézni azt a jelenetet, amikor House és kollégái körben az asztalnál ülnek, és mindenféle orvosi szakkifejezésekkel dobálóznak. Nem vagyok orvos, így nem is értem e kifejezések többségét, legfeljebb halvány elképzelésem van róla. A hangsúlyokból, a szövegkörnyezetből, az eseményekből tudok csak következtetni arra, hogy mi történik. A meg-nem-értettEz számomra szép példája a szövegértésnek, pontosabban a szöveg-nem-értésnek. Magyarul beszélnek, ismerjük az elmondottak nyelvtanát, felismerjük a mondatszerkezetet, meg tudjuk határozni, mi a mondat alanya, állítmánya, és így tovább, a szöveget mégsem értjük, mert nem tudjuk, mit jelentenek a szavak. De még ha ismernénk is a szavak jelentését, akkor sincs meg az a háttértudásunk, ami az értelmezéshez szükséges. Amikor az olvasást gyakoroljuk gyermekünkkel, sokszor hajlamosak vagyunk csak arra figyelni, hogy szépen, gördülékenyen olvasson, helyesen hangsúlyozzon, megfelelő ritmusban ejtse a szavakat. De valójában nem ez az olvasás. Ez legfeljebb néhány területen fontos: színházban, tévében, rádióban. Az olvasás legfontosabb szerepe az írott információk megértése, feldolgozása. Könyv a párna alá...Amikor olvasásról beszélünk, akkor nem csak az a fontos, hogy gépiesen végre tudjuk hajtani az olvasás folyamatát, tehát hogy felismerjük a betűket, és ki tudjuk mondani a szavakat. Az is épp ennyire fontos, hogy megértsük azt, ami le van írva. Az olvasás folyamata akkor teljes, ha a papíron rögzített információ az elménkben is képes információvá válni: megértjük, megjegyezzük, hasznosítjuk a leírtakat. Sőt, valójában még ennél is többet jelent: az olvasónak képesnek kell lennie arra, hogy a leírtakat értékelje, minősítse, véleményezze, kiemelje a lényeges részeket. A megértés nem egyszerű folyamat. Ismerni kell hozzá a szavakat, a környezetet, a szöveg hátterét, de szükség van képzelőerőre, elvonatkoztatási képességre is a hasonlatok, képek megértéséhez. Gyermeked tanulási képességeit javíthatod azzal, ha a szövegértését fejleszted! SzókincstárA szövegértés egyik legfontosabb pillére a szókincs. Minél több szót ismer gyermeked, annál könnyebben érti azt meg. Beszélgessetek minél többet, így gyermeked sok szót megismerhet, megkérdezheti, mi mit jelent. A beszélgetés abban is segíti gyermekedet, hogy olyan ismereteket szerezzen, melyek segítik a megértést. Az is nagyon hasznos, ha közösen olvastok, megbeszélitek a leírtak tartalmát. Mondatról mondatra haladjatok, és beszélgessetek a szövegről. Derítsd ki, hogy mit értett meg gyermeked, mit tud felidézni, hogy milyen szavakat, kifejezések jelentésével nincs tisztában. Ki, kivel, hol?Amikor a szöveg végére értetek, kérd meg gyermeked, hogy a saját szavaival mondja el, miről olvasott. Tegyél fel kérdéseket az olvasottakkal kapcsolatban. Eleinte a szövegben megtalálható tényekre kérdezz rá, használj "ki","kivel", "mi", "hol", "mikor" kezdetű kérdéseket. Később próbáljatok "miért" típusú kérdésekre is válaszolni, így gyermeked a saját véleményét is megfogalmazhatja. Segít a szöveg áttekintésében, ha vázlatot írtok, kiírjátok a legfontosabb kulcsszavakat, vagy kis rajzokat készítetek, melyek segítik a megértést. Tudod, ahogy Doktor House csinálja... :-) Játékos fejlesztés otthonA Varázsbetű Programcsalád gazdag játéktárában a beszédészlelés és a beszédmegértés javítására, leküzdésére is találunk megfelelő feladatokat. A rendkívül nagyszámú kép- és szóanyag már önmagában is ezt a célt szolgálja, bővíti a szókincset. A Betűkirakó szinte minden játéka alkalmas ennek a problémának a javítására is. A Helykereső játékban például egy megadott hang helyét kell megkeresni a szóban, ezzel játékosan "ösztönözve" a keresgélőt, hogy a szót hangokra bontsa. Szívesen játszanak ezzel a gyerekek, hiszen a program "türelmesen" megvárja a jó megoldást, s egy-egy dicsérő mondattal jutalmazza is a helyes választást. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek! De nagyon jól használható a "Széna-szalma" című játék is, ahol a két, egymástól teljesen különböző képhez kell megkeresni a hozzá kapcsolódó szavakat. Például szét kell válogatni a "hús, nemes, díszítés, szel" szavakat aszerint hogy a henteshez, vagy a címerhez kapcsolódnak. A játékok nehézségi foka szabadon állítható, így a játék pontosan gyermeked képességeihez igazítható. A csoportosítás befejezése után - a szócsoportokat újraolvasva - önálló, rövid kis fogalmazványok készülnek, ezzel segítve az önálló szövegalkotás kialakulását. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||