Ahogy azt minden tanár tudja, hatékonyan tanulni csak a tananyag iránt érdeklődő gyerek tud. Ha ez az érdeklődés hiányzik, akkor a gyerekek figyelme gyorsan más irányba fordul, elkezdenek mocorogni, beszélgetni, rosszalkodni, ezzel pedig a többieket is zavarják, és értékes időt vesznek el a tanórából.
Javuló figyelem
Az érdeklődés felkeltésére és fenntartására sok módszer létezik, azonban van köztük egy, mely talán meglepő lesz: a szabadban tartott tanóra. Az Illinois-i Egyetemen, Dr. Ming Kuo vezetésével készült tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a szabadban való tanítás – amellett, hogy kevésbé unalmas - javítja a gyerekek figyelmét is. Ráadásul ez a pozitív hatás nem csak a szabadban töltött óra alatt figyelhető meg, hanem utána is, amikor már visszatértek a tanterembe.
Ugyanaz - másképp
A tanulmány által bemutatott kísérletben két osztály, 9-10 éves gyerekek vettek részt. A gyerekek a tanév során a biológia órák felét a szabadban, egy közeli parkban, másik felét a tanteremben töltötték. Az órákon olyan témákkal foglalkoztak, mint például a növények leveleinek felismerése, vagy a bomlás és korhadás folyamatának megismerése. Az órák szerkezete mindkét esetben hasonló volt: amikor az órát az iskolában tartották, akkor is volt lehetőség mintákat (növényeket, leveleket és talajt) tanulmányozni, a kinti órák pedig ugyanúgy főképp előadásból álltak, mint a bentiek, nem tartalmaztak például szabad játékot vagy önálló munkát.
Jelentős fejlődés
Az osztályok az órát követő rövid szünet után a tanteremben folytatták a tanulást, matematikával, olvasással, vagy épp énekórával. A gyerekek figyelmének szintjét az órát tartó tanár és független szakértők is értékelték.
Az eredmény azt mutatta, hogy a szabadban töltött biológia órát követően a gyerekek sokkal jobban figyeltek, és aktívabban vettek részt a munkában. Ez minden esetben igaz volt, függetlenül az tanóra időpontjától, az évszaktól, vagy attól, hogy milyen tantárgy következett a biológia óra után. A gyerekek jobban teljesítettek a szabadban töltött órák után, és a fegyelmezésre is jóval kevesebb időt kellett fordítani.
Sok kicsi sokra megy
A kutatás vezetője azzal magyarázza a hatást, hogy a gyerekek magatartásában, figyelmében és aktivitásában mutatkozó apró javulások a tanteremben összeadódnak: a lényegesen kevesebb zavaró momentum összességében sokkal hatékonyabb munkát eredményez.
Bárki megteheti
Különösen jelentős ez az eredmény annak fényében, hogy csupán a helyszín volt új, a tanárok a tanítási módszereken egyébként nem változtattak. Ezt gyakorlatilag bármelyik tanár megteheti, nem kell eltérnie a tantervtől, nem kell csökkentenie a tanításra fordított időt, nem kell új módszereket elsajátítani, csak ki kell menni az iskola udvarába vagy egy közeli parkba.
A természet ereje
De vajon miért mi az oka a természet pozitív hatásának? Az, hogy a természetben és a szabad levegőn vannak, javítja a gyerekek immunrendszerének működését, csökkenti a szorongást és a fáradtságot. Az egészségesebb, nyugodtabb és kipihentebb gyerekek pedig jobban tudnak tanulni.
Jobban tanulnak, és boldogabbak
Nem ez az első olyan kutatás, mely a szabadban való tanulás hatásait vizsgálja. Korábbi tanulmányokban már kimutatták, hogy a természetben folytatott tanítás javítja a gyerekek érdeklődését és motivációját, ráadásul az így elsajátított információkra hosszabb ideig emlékeznek. Ráadásul a diákok is szeretik ezt a tanítási formát, saját beszámolójuk szerint jobban szeretik az iskolát, mióta vannak szabadban tartott óráik. Jobban érdeklődnek a tananyag iránt, javul a figyelmük, aktívabbak és boldogabbak – ezek a legfontosabb hatások.
Ki vannak éhezve a természetre
A gyerekek befogadóképessége nem végtelen. Hiába növeljük a tananyagot és a tanórák számát, nem fognak többet megtanulni. Ha egy pohár tele van, hiába öntünk bele több vizet, lecsorog az oldalán. Az egyetlen lehetőségünk, hogy megpróbáljuk növelni a gyerekek kapacitását, és növeljük a tanulás hatásfokát. Erre pedig ez az egyszerű módszer alkalmasnak tűnik.
Ahogy azt Dr. Ming Kuo, a kutatás vezetője mondja: - A gyerekek annyira ki vannak éhezve a természetre, hogy még ez a szánalmasan kis mennyiség is jelentősen javítja a teljesítményüket.
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Mi lesz a kitűnők sorsa? Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa?
Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...
Képességfejlesztés a családban Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...
Tiltsuk be a házi feladatot! Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Elvitathatatlan érdeme a programnak, hogy a gyerek szívesen jön órára, örömmel elvégzi a feladatokat, ha tudja, hogy a számítógéphez ülhet. Akár játéknak, akár tanulásnak hívunk egy-egy feladatot. Ovisok is szívesen ülnek a nekik való feladatok mellé.
Sokszor az egyszerű dolgok a leghasznosabbak. A szoftver egyszerű, jól kezelhető, és gyermekem számára is érthető a használata. A hangos rész is szép beszédű és érthető hanghordozással készült.
8 éves kisfiam, aki áldiszlexia tulajdonságokat produkál, mert nem túl jó a módszer, amivel olvasni tanul, most, mint a megtáltosodott kis paci, úgy ül a feladatok előtt, és csinálja.
6 és 8 éves kisfiaim az első pillanattól nagyon kedvelik a programokat. Az ajánlott napi 20 percet többszörösen túllépik, naponta többször is bekapcsolják és örömmel játszanak vele. Nagyszerű megoldásokkal van tele!
Aktiváltuk a csomagot, és a gyerekek már nagy örömmel játszanak a játékokkal. Hiszem, hogy a hasznukra válik. Nagyon tetszik a gyerekeknek és nekem is!!! Már az öt éves fiam is odaült, s mivel már jó pár betűt ismer, most ő is igyekszik, s olvasgatja össze a szavakat, hogy tudjon játszani. Köszönjük még egyszer!!
Jákob Zoltánné Tünde (három gyermekes édesanya, s angol tanár), Sárbogárd
Iskolánkban több mint 6 éve használom a programot, a diszlexiás diákok reedukációja, fejlesztése során. Kiváló szakmai segítségnek tartom, és szinte minden órán használom. Köszönettel és üdvözlettel: Bagoly Lászlóné szakvizsgázott fejlesztőpedagógus
A kislányom nagyon szívesen használja a Varázsbetűs programokat. Egész nap el lenne vele, ha engedném. Amióta használja a játékokat, az olvasási készsége és kedve is javult.
Többen is ajánlották már ezt a programot, de eleinte féltem használni. Ám amikor kiderült, hogy gyermekem iskolájában is ezt használják, megnyugodtam. Azóta is rendszeresen használjuk, kislányom szereti, és az olvasása is jobb lett.