|
|||||||||||||||||||||
Miért fontos fejlesztened gyermeked olvasási képességét?
Sokat beszélünk az olvasási képesség fejlesztéséről, arról, hogy hogyan tudjuk fejleszteni gyermekeink olvasási képességét, és hogyan tudunk nekik segíteni abban, hogy jobban olvassanak. De keveset beszélünk arról, hogy valójában mi is az az olvasás. Mi is az olvasás?Az olvasás az írott információk megértésének és feldolgozásának képessége. Az olvasás során megfejtjük a leírt jeleket, azokból hangokat, szavakat, mondatokat, végső soron pedig gondolatokat formálunk. Az olvasás tehát két szakaszból áll:
Kezdő olvasóknál általában jól megfigyelhető az olvasás két szakasza. Első lépésben a betűk hangalakjának felismerése történik meg, az olvasó kibetűzi a szót, és lassan mondja: m-a-m-a. Majd megismétli: mama. A korábban kiejtett betűk ekkor telnek meg jelentéssel. AutomatikusanA gyakorlott olvasó esetében az első szakasz már teljesen automatikus. Nincs szükség tudatos erőfeszítésre ahhoz, hogy felismerjük, hogy az ‘f’ betűhöz az ‘f’ hang tartozik, nem kell tudatosan felépítenünk a szót a felismert hangokból, hanem azonnal felfogjuk a szó jelentését. A szó írásképe és hangalakja gyakorlatilag összeolvad. Ekkor már nem kell energiát fecsérelni az olvasás technikai kivitelezésére, és csak a ritkán előforduló szavakat kell kibetűzni. Ilyenkor az olvasó teljes – vagy szinte teljes - figyelme a szó értelmének feldolgozására fordítódhat. Egy szó, több jelentésA magyar ragozó nyelv, azaz a szó jelentését módosíthatjuk, pontosíthatjuk a hozzá kapcsolt toldalékokkal. Ezeknek a módosításoknak sokféle jelentése lehet, jelezhetik például, hogy több dologról van szó (autók), hogy ki végez egy cselekvést (járok), a dolgok egymáshoz való viszonyát (kutyám), jelezhetik egy történés idejét (ittam), helyét (keresztülmegy), tagadását (szükséges – szükségtelen) és még számtalan dolgot. Például a „szeretlek” szó egyszerre tartalmazza az alanyt (én), az állítmányt (szeret) és a tárgyat (téged). Ennek köszönhetően – ellentétben például az angollal – nem egyetlen íráskép tartozik a szóhoz, hanem szinte végtelen különböző. A szavakat az olvasónak elemeznie kell, szét kell bontania, és meg kell fejtenie az egyes részek jelentését. (Többek között ez az oka, hogy a szóképes olvasástanítás nem igazán megfelelő a magyar nyelvű diákok számára.) Talán furcsa, hogy kihangsúlyozom, de ahhoz, hogy az olvasó ezt az elemzést végre tudja hajtani, képesnek kell lennie a mondatokat szavakra, a szavakat szótagokra, és a szótagokat hangokra bontani. A szavakon túlTermészetesen az értő olvasás többet jelent az egyes szavak jelentésének felismerésénél. Ahhoz, hogy valóban megértsük a szöveg tartalmát, képeseknek kell lennünk felismerni belső összefüggéseit, össze kell tudjuk vetni korábbi tapasztalatainkkal, ismereteinkkel, ki kell tudjuk emelni a lényeget, és pótolnunk kell tudni a szövegben az információs hézagokat. Fiúk a bányábanGondolj csak bele! Mennyi háttér-információ szükséges ahhoz, hogy akár csak a következő egyszerű mondatot értelmezzük: „A bányászok leszálltak a mélybe.” Hogy megértsük, mit is jelent ez, tudnunk kell, hogy a földfelszín alatt értékes anyagok találhatóak, melyeket érdemes kitermelni. Tudnunk kell, hogy vannak olyan bányák, melyek nem a felszínen vannak, hanem a föld mélyében, ahová függőleges tárnákon keresztül, lifttel vagy bányavonattal juthatunk le. Valószínűleg megjelenik előttünk egy kép is, melyet korábbi mese- és olvasmányélményeinkből, filmekből, személyes tapasztalatainkból állítunk össze. Talán megjelenik előttünk a hét törpe, vagy eszünkbe jut a legutóbbi bányakatasztrófa híre is. Mindez persze pillanatok alatt játszódik le, és gyakran nem is verbális gondolatokról van szó, hanem inkább képek villannak fel emlékezetünkben. Az olvasás fontosAz olvasás folyamata bonyolult folyamat, melyben számos képesség összehangolt munkájára van szükség a szöveg tartalmának megfejtéséhez. Ha ezek bármelyike nem elég fejlett, akkor zavar támad a folyamatban. Pár száz évvel ezelőtt még semmi problémát nem okozott az ember életében, ha nem tudott olvasni. A mindennapi élethez nem volt rá szükség. De mára az olvasás életünk minden területét átszövi a tanulástól a munkán át a szórakozásig. Aki nem, vagy csak gyengén tud olvasni, az behozhatatlan hátrányt szenved mindenhol. Az olvasásfejlesztés nem érhet véget!Az iskolában az olvasástanítás az alsó tagozat feladata, ezt követően csak felületesen foglalkoznak a területtel. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem elég az olvasás technikai kivitelezését megtanítani, hanem a felső tagozatban, sőt akár a középiskolában is fejleszteni kellene a szöveg feldolgozásának képességét. A kutatások azt bizonyítják, hogy alapvetően az olvasási képesség határozza meg azt, hogy a gyerekek milyen középiskolába mehetnek tovább a nyolcadik osztály után. Éppen ezért szülőként az az egyik legfontosabb feladatunk, hogy gondoskodjunk arról, hogy gyermekünk olvasási képességét fejlesszük. A Varázsbetű segítEbben segít Neked a Varázsbetű Programcsalád is, mely meglepően gyorsan és hatékonyan javítja gyermeked olvasási képességét, és melynek használatával az olvasás játékká válik. Kattints ide, és tudd meg, hogy hogyan segíthetsz gyermeked olvasási képességének fejlesztésében >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||