|
A kreativitás fejlesztése
Sokszor beszélünk a kreativitás fontosságáról, és arról, hogy milyen jó lenne, ha többet fejlesztenénk ezt a képességet. De mit is értünk valójában kreativitás alatt?
A kreativitás nem más, mint egy olyan probléma-megoldási módszer, vagy - egy kicsit tágabban értelmezve a fogalmat - egy olyan gondolkodásmód, melynek során az előttünk álló feladatot nem rutinszerűen, korábbi ismereteinket, élményeinket felhasználva, hanem új utakat, új válaszokat keresve oldjuk meg.
Egy kérdés - egy válasz
Az iskolában sok feladat olyan, ahol csak egy helyes megoldás létezik: 2+2 az mindig négy, a mohácsi csata, bármit is teszek, 1526-ban zajlott, és az "Anyám tyúkja" holnap is Petőfi verse marad. Ezek a kérdések nem igényelnek kreativitást, csak egyszerű lexikális tudást.
CTRL+C - CTRL+V
Az iskolai feladatok egy másik része összetettebb: vannak olyan matematikafeladatok, ahol többféle logikával is el lehet jutni a helyes megoldáshoz, egy történelem esszé fogalmazásnál sem helyes az, ha egyszerűen reprodukálunk egy korábbi munkát. (Ejnye-bejnye, Ferike és Palika!) Ezeknek a feladatoknak a megoldásához szükséges a jó tárgyi tudás, de kell hozzá fantázia, ötlet és újszerű látásmód, azaz kreativitás is.
Teremteni
Az utóbbi időben szerencsére egyre több iskolában lehet találkozni olyan feladatokkal is, melyek nagyobb kreativitást igényelnek. A gyerekeknek például mesét kell írniuk, megtervezniük egy speciális célra kialakított, emberi erővel hajtott járművet, plakátot, tablót kell készíteniük a droghasználat megelőzésére, vagy éppen egy idegen bolygón élő lényt kell elképzelniük és leírniuk.
Bár a kreativitás valóban fontos képesség, nem mindenkinek kell a munkája során kreatívnak lennie. Ha éppen építkezel, valószínűleg Te sem szeretnéd, hogy a kőműves kreatív módon rakja meg a falat, inkább használja a jól bevált módszereket. Egy buszvezetőnek sem kell kreatívnak lennie, valószínűleg nagy gondot okozna, ha minden nap más úton próbálna a végállomáshoz jutni. A gyógyszerésztől is joggal várom el, hogy ne akarjon új gyógyszereket kitalálni, és azokat rajtam próbálgatni. Ha pedig a könyvelő végzi "kreatívan" a munkáját, akkor a rendőrök fognak intézkedni.
Hogyan lehet fejleszteni a kreativitást?
Mivel a kreativitás nem több, mint megoldáskereső gondolkodásmód, ezért ez a képesség is fejleszthető.
A kreativitás a két agyfélteke összekapcsolásával növelhető leggyorsabban. Két gyors, gyerekekkel is végezhető gyakorlat, mely segít ebben:
Nézd meg az alábbi képet. Szerinted melyik irányba forog a macska?
Ha erősen koncentrálsz, elérheted, hogy a forgásirány megforduljon. Ha pedig sokáig figyeled, azt is elérheted, hogy úgy lásd, mintha a cica félfordulatokat tenne.
(Bevallom, ez a dolog nincs tudományosan tesztelve, viszont nagyon izgalmas! Itt találtam ezt a képet.)
Fekvő nyolcasok
Egy másik jól használható gyakorlat:
Egy papírlapra rajzolj nagy, vízszintesen fekvő nyolcast, és lendületes, folyamatos mozdulatokkal írd át sokszor a vonalat. Folytasd ezt fél percig, majd vedd át a ceruzát a másik kezedbe, és ugyanúgy folytasd a rajzolást a vonalon, ahogy eddig tetted. Újabb fél perc után mindkét kezedbe vegyél egy-egy ceruzát, és egy lap két felén egyszerre kezdj rajzolni a két kezeddel. Az alábbi kis videón pontosan láthatod, hogyan.
Vannak olyan kreativitásfejlesztő játékok, melyek szóban játszhatóak. Ezeket azért szeretem különösen, mert akár utazás közben, kocsiban vagy vonaton is játszhatók, nem szükséges hozzájuk előkészület vagy kellék.
Mire jó?
Találjátok ki, mire jó egy bizonyos tárgy az alapfunkcióján kívül. Például:
Mire jó a gemkapocs?
- horognak
- iránytűnek
- láncot lehet belőle készíteni
- fülbevalónak
- gyurmaszobor fülének
- apró szendvicsek összetűzésére
- gomb helyett
És így tovább. Felváltva mondjatok megoldásokat, az nyer, aki többet tud mondani. Néhány ötlet további tárgyakra: biciklilánc, fakanál, filctoll, tégla, ceruzafaragó, kulcs, bili.
Robinson
Képzeljük el, hogy egy lakatlan szigeten szenvedtünk hajótörést. Van egy feladatunk, de nincs hozzá megfelelő eszközünk. Hogyan lehet mégis megoldást találni?
Például van egy doboz konzervünk, de nincs konzervnyitónk. Mit lehet tenni? Hogy lehetne kinyitni a dobozt?
Bármilyen megoldás jó lehet, aminek a segítségével hozzájutunk a doboz tartalmához. Kinyithatjuk késsel, fejszével, felvághatjuk sarokcsiszolóval, tűzbe dobhatjuk, hogy a hő hatására nyíljon ki, kővel próbálkozhatunk.
Ha ez túl könnyű, akkor szigoríthatjuk úgy a feltételeket, hogy a körülmények megfeleljenek valóban a lakatlan szigeten találhatóknak: nincs áram, nem használhatsz gépet, egyedül vagy, stb.
Érdekes lehet kitalálni, hogyan lehet felszeletelni egy kenyeret kés nélkül, hogyan lehet tüzet gyújtani gyufa nélkül, hogyan merhetnénk tele egy hordót vízzel egy tóból edény nélkül, hogyan írhatnánk levelet papír és toll nélkül, vagy hogy hogyan készíthetnénk magunknak ruhát tű nélkül. Persze nyugodtan lehet további helyzeteket is kitalálni.
Közös mese
Mi szívesen játszuk ezt játékot is. Valaki kitalálja egy mese első mondatát, majd a többi játékos folytatja felváltva egy-egy mondattal. Izgalmas, érdekes mese keletkezik így, soha nem lehet tudni, merre kanyarodik a történet.
Rajzoljunk valamit!
Készítettünk egy ingyenesen letölthető rajzos feladatlapot is. Minden lapon négy azonos ábrát látsz. Az ábrákat úgy kell nagyobb rajzokká kiegészíteni, hogy minden rajz más és más figurát, vagy eseményt ábrázoljon. A játékot innen töltheted le >>>
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
Dobozjárás Ma két mozgásos játékot ajánlok, melyek a sok ülés után igazi felüdülést jelenthetnek, és gyermeked...
| Van valami jó a tanulási problémákban? Mikor kiderül, hogy gyermekünknek problémái vannak a tanulással, a különböző, enyhébb, vagy...
| Egy rajz, melyet nem lehet elrontani! Ma egy különleges rajzfajtával, a mandalával ismerkedhetsz meg, és azzal, hogy hogyan fejlesztheted...
| A diszlexia-veszélyeztetettség jelei A kisgyermekek mozgása és beszéde alapján már az iskola megkezdése előtt megjósolhatóak a későbbi...
| Hogy javíthatod legegyszerűbben gyermeked iskolai eredményeit? Bár mindannyian tudjuk, hogy iskolába kipihenten kell menni, mégis sok gyerek fáradtan lép be reggel...
| A teljesítménykényszer rabságában A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...
| Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...
| Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek, aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT". Sodics Péter Érdekel >>>
Kiválóan segíti a tanulási nehézséggel küzdő gyereket, ösztönzi az elvégzett feladatok után az elmaradhatatlan dicséret. Az eddigi tapasztalat az, hogy boldogan játszott, és sokat tanult általa.
Jól megszerkesztett, érthető program, ötletes módon vezeti rá a gyerekeket a tudás megszerzésére. Szórakoztatóan tanít, ezért számunkra nagy segítség. Kantárné Mihály Katalin, Sajószentpéter Érdekel >>>
A program nagyon jó, a 4. osztályos fiam örömmel és - tőle szokatlan módon - nagy kitartással csinálja a feladatokat. dr.Pethő Anada Zsuzsa, Tiszaalpár Érdekel >>>
Szenzációs játék!!! Alsós tanító vagyok. Sok gyermeknek probléma a diszlexia. Na és a "nem akarok olvasni" is. Ezzel a programmal úgy olvas a gyermek, hogy észre sem veszi. Közben pedig egyre gyakorlottabban siklik szeme a betűkön. Dvornitzky Tamáné, Tiszaföldvár Érdekel >>>
Kisfiamnak már az első pár alkalommal sikerélményt okozott, amikor egy-egy elvégzett feladat után meghallotta dicséretet, ami nagyon pozitívan "kommentálta" a sikeresen elvégzett feladatot. Jó ötletnek tartom, hogy utólag is meg tudom nézni, a gyermekem fejlődését egy-egy feladat elvégzése után. Somogyi Ildikó, Tatabánya Érdekel >>>
Még az 1. szinten vagyunk, de a gyerek szívesen játszik vele. Sőt, még a 6 éves öccse is mindig ideül, és együtt játszanak: a nővére mondja, hová kattintson, a kicsi meg klikkel! Szakács Mónika, Miskolc Érdekel >>>
A fiamnak nagyon tetszik a program. Most járt
le a tesztelési időszak, és nagyon szomorú, hogy nem játszhat a programmal. Remélem, hamar megjön a csomag, és akkor játszhat tovább! Bálint László, Neulußheim Érdekel >>>
Köszönjük szépen ezt a lehetőséget, maximálisan meg vagyunk elégedve! Nagyon szeretjük, annyira belemerülünk, hogy a fejünk felett elrepül az idő, nagyon nehezen hagyjuk abba! Tényleg sokat segít, tudásban is, és ami fontos, önbizalom növelésben!!!!! Ráti Anikó, Jászladány Érdekel >>>
Évek óta használom, szeretik a gyerekek is. Örömmel láttam, hogy a korábbi verzióhoz képest mennyi mindenen javítottak. Köszönöm! Farkas Lászlóné, Eger Érdekel >>>
Nagyon sokat segít nekünk a Varázsbetű, ennek köszönhetjük, hogy autizmussal élő kislányomnál szépen beindult az ovasás. Meg vagyok vele elégedve, másoknak is ajánlottam már. Pergerné Kisbíró Brigitta, Budapest Érdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
A számolási zavar figyelmeztető jelei A diszkalkulia - azaz a számolási zavar - rengeteg gyerek életét keseríti meg. Jó, ha Te is...
Gyermekednek van vesztegetnivaló ideje? - Segítség! Most! A Te gyermeked is olvasási problémákkal küzd? A diszlexia nem egyedi probléma, sokan küzdenek ezzel...
Az írás megmarad? A diszlexiás gyerekek számára a legnagyobb szenvedést az írás elsajátítása okozza. Egyaránt...
Tíz ötlet gyermeked olvasási képességének fejlesztéséhez Gyermeked iskolai tanulmányai alatt, minden tanulás során az olvasás a legfontosabb új képesség,...
Négyzetkirakó A kirakó egy szuper játék, mely rengeteg különféle, az olvasáshoz szükséges képességet fejleszt....
Ritmusérzék és olvasás Életünk alapja a ritmus. Meghatározza napjainkat, életünket, fejlődésünket. Ritmusa van a járásnak,...
Depressziós gyerekek Az utóbbi 50-70 évben hét-nyolcszorosára nőtt a depressziós gyerekek aránya. Vajon mi az oka, és mit...
Hogyan segítsek gyermekem számolási képességének fejlesztésében? Az iskolában a számok világa, a matematika az egyik legfontosabb dolog, amivel gyermeked találkozik....
Neked is eleged van? Neked is eleged van az iskolai kudarcokból? Eleged van a vég nélküli gyakorlásokból, a kínlódásból,...
A diszlexia érzelmi oldala A diszlexia nem csupán gyermeked olvasási, írási képességét és általában a tanulás minőségét...
|
|