|
A tehetség az örömből fakad
Meggyőződésem, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. A szülő és a pedagógus feladata, hogy felfedezze és támogassa gyermeke, diákja adottságait, erősségeit. Azokat a képességeket, amikre később bátran és biztonsággal építkezhet.
Lépésről lépésre
A gyerekek sokkal kisebb időtartamot képesek átfogni képzeletükkel, mint mi, felnőttek. Szívesen nekiállnak egy feladatnak, ha látják a végét, ha tudják, hogy az érthetően rövid idő, egy óra, pár nap, legfeljebb pár hét alatt elvégezhető. De aminek nem látják a végét, annak neki sem kezdenek.
Képzeld csak el, hogy azt a feladatot kapod, hogy tanuld meg az összes európai uralkodó nevét és uralkodásának idejét a kezdetektől napjainkig. Te nekiállnál? Én sem!
De ha az a feladat, hogy meg kell tanulni az Árpád-házi királyokat, akkor ez már átlátható és teljesíthető. Ez is igényel némi erőfeszítést, de ismétlésekkel együtt is meg lehet tanulni pár nap alatt.
Ha kisebb lépésekre tagoljuk a tananyagot, és csak ezt kérjük tőle, akkor a megfelelő segítséggel és motivációval el fogja végezni a munkát, hiszen ő is vágyik a sikerélményre.
A tehetség öröklődhet, az érdeklődési kör nem biztos
Jó hallású szülőknek nagy eséllyel gyermekük is fogékony lesz a zene iránt. A kézügyesség és a mozgáskultúra is hasonlóan működik, és sorolhatnánk számtalan területet. A kérdés inkább az, hogy szükségszerű-e, hogy a zenetanár gyermeke zongoraművész, a festőművész gyermeke grafikus legyen?
Egy ismerősömnek gyermekkorában nem volt lehetősége zenét tanulni, bármennyire is szeretett volna. Gyermekeit aztán rendre beíratta zeneiskolába. Volt köztük ezüstérmes hegedűs, okleveles kántor, de egy sem lett művész. Egy részük máig is zenél, és volt köztük, aki azonnal letette a hangszert, amint nem volt kötelező a tanulás. Kétségtelen, hogy ezek a gyerekek mind gazdagabbak lettek a zenei képzéstől, de akármilyen tehetségesek is voltak, hiba lett volna édesanyjuk részéről ezt az irányt erőltetni.
Mi végre fejlesszük tehát tehetséges gyermekeinket?
A lényegi kérdésnek a szándékot tartom!
Azért járnak a gyerekeim balett órára, mert imádnak táncolni, vagy azért, mert szeretek büszkélkedni vele, hogy már 7 évesen a színházban lépnek fel?
Azért indítom el az összes létező iskolai versenyen, mert annyira szereti a kihívásokat és a versenyhelyzetet, vagy azért, hogy minden barátomnak elújságolhassam, hogy megint nyert valamit?
Most persze kiéleztem a helyzeteket, és szándékosan tettem. Bizonyos, hogy minden szülő a legjobbat akarja gyermekének. De amikor azt látom, hogy egy 10 éves gyerek hétfőn szolfézsre, kedden, csütörtökön hegedűórára, szerdán matekszakkörre, pénteken rajzkörbe jár, szombaton KRESZ oktatáson vesz részt, mellette pedig heti három edzésen is részt vesz, akkor felvetődik bennem a kérdés:
- És mikor lehet a gyerek "csak" gyerek, mikor játszik, mikor álmodozik, mikor lustálkodik?
Esténként tanul, szombat délután rendet rak a szobájában, vasárnap pedig a kötelező hittan után már a hétfőre készül.
Sok gyerekre akkora terhet ró az iskolaés a tulzott szülői elvárások, hogy nem marad idejük gyereknek lenni, játszani és barátkozni.
100 százalék nem elég?
Persze mondhatjuk, hogy szüleinknek gyermekkorukban meg dolgozniuk kellett. De nem is töltöttek ennyi időt az iskolapadban. A világ átalakult. Az elméleti tudás felértékelődött. Versenyt kell futni mindenért. Kialakult az a képzet, hogy ha nem vagyunk 120%-osak, akkor valamiről lemaradunk, akkor nem lehetünk sikeresek. Ebben a kényszerű versenyfutásban pedig éppen az vész el, ami a legnagyobb érték, ami gépek helyett emberekk tesz minket.
Elhalványodnak emberi kapcsolataink, az öröm, a jó beszélgetések, a nagy nevetések, a felszabadult játékokban való együttlét. Pedig ezek alakítják gyermekeink jellemét és egészséges önértékelését.
Nehéz megállni ebben a rohanásban, és - jó értelemben - a mának élni. Óriási a nyomás, attól félünk, lemaradunk, hogy gyermekünk kimarad valamiből, amit más gyereke megkap. Csak éppen magunktól - a szüleitől - fosztjuk meg gyermekeinket.
Megéri? Tényleg ez a lényeg?
A lényeg, hogy a lényeg lényeg maradjon!
A tehetség fejlesztése akkor hatékony, ha szülő és gyermek együtt talál rá arra az irányra, amit erősíteni kell. Lehet ez persze eleinte több dolog is, hiszen sokaknál egészen későn körvonalazódik az érdeklődési terület, de ne akarjunk minden területen tökéletes teljesítményt kicsikarni gyermekünkből.
Segítsük őket, hogy örömet találjanak a hétköznapokban, a tanulásban, és a játékban, általában az életben. Hiszen a célunk közös: gyermekeink boldogsága.
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
A teljesítménykényszer rabságában A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...
| Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...
| Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...
| Hogyan válassz iskolát gyermekednek? Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...
| Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...
| Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben? Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...
| Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
| Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
Az eddigi tapasztalataim nagyon jók. Már most észrevenni a fejlődést gyermekemnél és szereti csinálni a feladatokat. Magától ül le "játszani". Pirtyák Zsanett, Číčov Érdekel >>>
Ragyogónak tartom a programcsomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról. Dorcsinecz Jánosné Érdekel >>>
Nagyon jónak tartom. Hallássérült kislányommal használom, mind a matematika, mind a nyelvtani gyakorló részét. Salamonné Árvai Gabriella, Budapest Érdekel >>>
Nagyon örülök, hogy aktuális problémánkra "orvosságot" találtunk, és otthon is gyakorolhatunk, fejleszthetünk. :) Dr. Bálintné Szab Eszter, Budapest Érdekel >>>
Meg vagyok elégedve vele. Tetszik a kisfiamnak és szívesen játszik vele, nem is jut eszébe, hogy közben rengeteget tanul. Gyimesi Edina, Budapest Érdekel >>>
Nagyon tetszik a gyerkőcnek, aminek örülök, mert már több mindent kipróbáltunk és semmi nem kötötte le ennyire. Nagyon köszönjük, hogy segítik Őt a fejlődésében! Szurdiné Barkai Anita, Győr Érdekel >>>
Nagyon meg vagyunk elégedve a programokkal. Csak ajánlani tudom mindenkinek, akivel találkozunk és gyermeke hasonló problémákkal küzd. Szurdiné Barkai Anita, Győr Érdekel >>>
Nagyon hasznos ez a játék, jó munkát végeztek. Gyermekeink szeretik, és látjuk, hogy megérte megvenni. Tuboly Róbert, Budapest Érdekel >>>
Az unokam igen nagy elvezettel kesziti a feladatokat, ugy latom, hogy jelentosen fejlodik olvasasi, reakcios, erdeklodo kepessege is. Ajanlom minden gyermeknek! Sylvi Mama Remenyi Sylvia, Szekesfehervar Érdekel >>>
Többen is ajánlották már ezt a programot, de eleinte féltem használni. Ám amikor kiderült, hogy gyermekem iskolájában is ezt használják, megnyugodtam. Azóta is rendszeresen használjuk, kislányom szereti, és az olvasása is jobb lett. Karsainé Révai Bernadett, Miskolc Érdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
A Te gyermeked érti, amit a tanár mond? A gyerekek és a tanárok nem ugyanazt a nyelvet beszélik, és ezért gyakran nem is értik meg egymást....
Mire jó három fazék? Az olvasási képességet három képességcsoport fejlesztésével lehet javítani. Ezek a látás, a hallás,...
Játékötletek a hadarás kezeléséhez A hadarás, azaz a szinte érthetetlenül gyors beszéd sok gyermek életét nehezíti meg. Mit tehetsz,...
10 módszer, mellyel gyermeked tanulásra ösztönözheted A Te gyermeked is unja az iskolát, és mélyen a képességei alatt teljesít? Pedig a továbbtanuláshoz...
Gépezzen? Vagy ne gépezzen? A gyerekek életében egyre fontosabb szerepet játszik a számítógép. Az egyik leginkább kedvelt...
Miért kudarc olyan sok gyerek számára az általános iskolai nyelvtanulás? És mit tehetünk ellene? A szülők véleménye és a felmérések egyaránt igazolják: Magyarországon az általános iskolai...
Gyerekek, akik belülről ragyognak Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...
Három ok, miért jó, ha gyermeked gyurmázik… A gyurma az egyik legegyszerűbb játék, számtalan különféle formában létezik. Van olcsó és drága, de...
Játékötletek vakációra Itt a vakáció. A gyerekeknek ilyenkor több idejük van. Jó, ha van a tarsolyunkban néhány...
Hogyan táltosodott meg a bukdácsoló Sanyi egyik napról a másikra? A nyolcadikos Sanyi soha nem volt jó tanuló. Nem szeretett tanulni, nem figyelt oda az órákon, ...
|
|