Ibafai papnak fapipája van - Hallod, amit mondok?

Végiggondoltad már valaha, hogy milyen hosszú feladatsort kell megoldanunk akkor, amikor egy-egy szót leírunk vagy elolvasunk? Menjünk végig együtt ezen a folyamaton lépésről lépésre!

Vegyünk például egy egyszerű esetet, ami mindenkivel előfordult már: kedves ismerősünk új lakásba költözik, és lediktálja nekünk az új címét: Dobos Pál, Bab utca 7.

Zavaró tényezők

Először is meg kell hallanunk, amit mond. Ez – ideális esetben - ha csak ketten vagyunk egy szobában és ő normál hangerővel beszél, nem jelent gondot. De mindjárt nehezebb a helyzet, ha egy bekapcsolt rádió szól mellettünk és annak a hangja bizonyos mértékig megosztja a hallási figyelmünket. Még zavaróbb egy bekapcsolt televízió készülék, hiszen az már nem csak a hallási, hanem a látási figyelmünket is elvonhatja a beszélőtől. Ilyenkor már akarattal ismerősünkre kell irányítani a figyelmünket.

Szájról olvasás

Az is lehet, hogy egy forgalmas utcán találkozunk, és az utcazajban kell meghallanunk ismerősünk hangját. Szerencsére segít, hogy látjuk az illetőt és a „szájáról is olvashatunk”. Biztos, hogy sokkal jobban rá kell figyelnünk, és tudnunk kell kiválasztani az ő hangját a háttérzajból.

Ismét más a helyzet, ha telefonon hívott fel – vagyis csak a hangját halljuk - és nem segít bennünket a beszéd felfogásában a beszélő látványa.

Ibafai papnak...

Annak, hogy le tudjuk írni az új címet - vagyis hogy Dobos Pál, Bab utca hét – szükséges, de nem elégséges feltétele az, hogy halljuk a teljes hangsort. A szavakban külön-külön is meg kell hallanunk és meg kell tudnunk különböztetni az egyes hangokat.

A „Dobos Pál”-lal nem lehet gondunk, hiszen ismerősünkről van szó. De a „Bab” utca már gondot jelenthet az utcazajban. Meg is kérdezhetjük: Mit mondtál? Pap? Nem értettem jól! (Hiába láttuk a száját, nem segített, mert a „b” és a „p” kimondása ugyanúgy néz ki.) Nem, nem „Pap”, hanem „Bab” – mondja valószínűleg ismerősünk, és hogy segítsen, már hangosabban, kiemelten betűzi is: „Bab”, azaz „b”, „a”, „b”, Bab utca, most már érted? Ha már nemcsak hallottuk, de meg is értettük ismerősünk szavait, jöhet a leírás. De erről majd később.

Játékötletek

Ahhoz, hogy egy kisgyermek megtanuljon írni-olvasni, elengedhetetlenül szükséges, hogy figyelni tudjon az őt körülvevő hangokra. Ha azt tapasztalod, hogy gyermeked nem figyel fel például egy ajtó becsapódására vagy az érkező nagymama boldog üdvözlő hangjára, legelső dolgod az legyen, hogy győződj meg arról, minden rendben van-e a hallásával!

Vedd ki a kosárból!

Tegyél például egy kosárkába gyermeked által jól ismert tárgyakat: egy almát, babát, labdát, ceruzát, fésűt. Játsszátok azt, hogy a háta mögé állva megnevezel egy tárgyat, és neki ki kell azt vennie a kosárkából, és fel kell emelnie. Kezdjétek a játékot normál hangerővel, majd folytassátok egyre halkabban, eljutva egészen a suttogásig. Játsszátok úgy is, hogy először a jobb, majd a bal fülébe súgod a a tárgyak nevét! Figyelj arra, hogy egy-egy sorozatban mindig minden szót egyforma hangerővel mondj!

Bizonyára észrevetted, a tárgyakat úgy válogattam össze, hogy vannak közöttük, amelyeknek neve eltérő hangzású és hosszúságú. De vannak olyanok is, amelyek hasonló hangzásúak (alma, baba, labda). Ezek "meghallására" jobban oda kell figyelni.

Ha Te válogatsz a kosárkába tárgyakat, válassz hasonló módon legalább hármat, de legfeljebb ötöt! Ha a legkisebb problémát tapasztaljátok, fordulj fül-orr-gégész szakorvoshoz, aki elvégzi a szakszerű vizsgálatot!

Hallgatózás

Ha gyermeked hallása rendben van, tanítsuk meg arra, hogy vegye észre maga körül a hangokat, ismerje fel azokat!

A "Hallgatózás" játékot bárhol játszhatjuk, hiszen a környezetünkben mindenhol hangok vesznek körül bennünket. Álljunk meg, csukjuk be a szemünket és hallgatózzunk!

- Mit hallasz? (zaj, beszéd, zene, állathang, mosogatás, stb.)

- Honnan hallod? (közel-távol, fenn, lenn, jobb, bal)

- Milyen hang? (magas, mély, hangos, halk, erős, gyenge)

Találd meg a hangot!

A következő feladatokban már nem elég a hangokra figyelni, hanem ki kell választani egyet közülük. Ilyen feladatokkal készíthetjük elő a szavak hangokra bontásának készségét.

- Találjunk meg egy hangot a többi között: pl. az utcán az autók között a mentő, zenehallgatás közben a zenekarban a hegedű, az állatkerti kiránduláson az oroszlán hangját stb.

Kit hallasz?

Ebben a játékban már nem csak meghallani és megtalálni kell egy hangot, hanem - korábbi hangélmények felidézésével és összekapcsolásával - hozzá is kell tudni rendelni egy konkrét személyhez vagy tárgyhoz.

- Kitalálós: kit, mit hallasz (nagymama, testvér, a szomszéd templom harangja, az ajtócsengő, apa ébresztőórája, a mi kutyánk, a szomszéd kutyája, anya mobilja, stb.)

- Családtagok, jó ismerősök beszédhangjának a felismerése. Úgy lehet őket bevonni a játékba, hogy mikor vendégek érkeznek, az előszobában mondanak néhány üdvözlő szót, Ti pedig gyermekeddel a szobában (vagy csukott szemmel az előszobában) próbáljátok kitalálni, ki jött be.

Jó játékot kívánok!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

A szó elszáll, az írás olvashatatlan
Ahhoz, hogy gyermekünk egyenes vonalat tudjon húzni, rajzolás, színezés közben ne menjen ki a...

Labirintus
Ingyenesen letölthető olvasásfejlesztő feladatlapok a látási megkülönböztető képesség fejlesztésére...

Dobozjárás
Ma két mozgásos játékot ajánlok, melyek a sok ülés után igazi felüdülést jelenthetnek, és gyermeked...

Van valami jó a tanulási problémákban?
Mikor kiderül, hogy gyermekünknek problémái vannak a tanulással, a különböző, enyhébb, vagy...

Egy rajz, melyet nem lehet elrontani!
Ma egy különleges rajzfajtával, a mandalával ismerkedhetsz meg, és azzal, hogy hogyan fejlesztheted...

A diszlexia-veszélyeztetettség jelei
A kisgyermekek mozgása és beszéde alapján már az iskola megkezdése előtt megjósolhatóak a későbbi...

Hogy javíthatod legegyszerűbben gyermeked iskolai eredményeit?
Bár mindannyian tudjuk, hogy iskolába kipihenten kell menni, mégis sok gyerek fáradtan lép be reggel...

A teljesítménykényszer rabságában
A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Ragyogónak tartom a programcsomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.

Dorcsinecz Jánosné

�rdekel >>>


Logopédusként először intézményemnek rendeltem meg a programcsomagot, melyet minden órámon használok, a gyerekek nagyon szeretik. Azt hiszem, egyértelműen kifejezi a véleményemet a programról az a tény, hogy most otthoni használatra is megvásároltam a saját gyermekeimnek.

Frank Sándorné, Budapest

�rdekel >>>


Nagyon jó a program, a gyerek élvezi használni, egyáltalán nem nyűg neki, és örül amikor dicséri a program!!! Köszönöm, hogy léteznek!!!!!

Borsos Zoltánné, Apátfalva

�rdekel >>>


Kisfiam nagyon szeret vele játszani, sokat jelentenek neki a dicséretek, amiket kap a feladatok végén. Fantasztikus!

Szabóné Fürjes Klaudia, Csém

�rdekel >>>


Nagyon köszönöm, szupernek tartom! 7 éves kislányom és 5 éves kisfiam imádják használni, és élvezik a feladatokat!!!

Baumgartner Krisztina, Tatabánya

�rdekel >>>


Nagyon megtetszett a program, gyermekeim örömmel használják. Köszönjük szépen a készítőknek ezt a remek interaktív tanulássegítő lehetőséget.

Zsilinszky Cecília, Veszprém

�rdekel >>>


Évek óta használom fejlesztő órákon. Változatos, gyerekközpontú feladatait a mai napig nagyon hasznosnak tekintem. A szoftver kidolgozása egyértelmű szakmai siker.

Láng Helga, II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Gimnázium, Szentendre

�rdekel >>>


Nagyon jó program! A gyerekek is nagyon élvezik a játékot, és sokat segít nekem is, hogy javíthatom gyermekem fejlődését!

Kondorné Zalka Éva, Mosonmagyaróvár

�rdekel >>>


A kislányom nagyon szívesen használja a Varázsbetűs programokat. Egész nap el lenne vele, ha engedném. Amióta használja a játékokat, az olvasási készsége és kedve is javult.

Pásztorné Soós Éva, Szombathely

�rdekel >>>


Gyógypedagógusként sokat segít a fejlesztések során. Jobban motiválja a gyerekeket a feladatok elvégzésére, a számítógép vonzó a számukra. Végre ők is játszhattak, mert ennek fogják fel. Megszűnt az olvasás okozta szorongás, és javult a teljesítmény.

Csizmadia Lászlóné, Püspökladány

�rdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játék korhatárok nélkül
Ha tanulási problémáról van szó, a legfontosabb a megelőzés. Így van ez a diszkalkuliával is....

Leszámolás!!!
Egyre gyakrabban hallani a diszkalkulia kifejezést. De mit is jelent ez pontosan? Ma arról...

Az úszás és a diszlexia
A mozgás, különösen pedig az úszás, nagyon jó hatással van gyermekedre. De nem csak fizikailag...

Játék és tanulás – Örök ellenségek?
Játék vagy tanulás? Legtöbbünk fejében ez a két fogalom örök ellenségként létezik. Ha tanulás van,...

Még egyszer a testközépvonalról
Gyermeked életének első éveiben a testközépvonal biztosítja, hogy mindkét testfél egyaránt...

50 beszélgetésindító ötlet, amivel közelebb kerülhetsz gyermekedhez
A hétvége nagyon jó lehetőséget ad rá, hogy gyermekeinkkel beszélgessünk. Ugyanakkor sok szülő...

Játékötletek a testközépvonal átlépéséhez
Az iskolás korban is megmaradt testközépvonali gát akadályozhatja az írás és az olvasás...

Mi az a testközépvonal?
Hallottál már a testközépvonal szerepéről az írás-olvasás tanulásának folyamatában? Sokat segíthetsz...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb