|
|||||||||||||||||||||
Pokolba a fekete ponttal!
Sokszor panaszkodnak arról a szülők, hogy korábban vidám, beszédes, érdeklődő gyermekük az iskolába lépve megváltozik: magába fordulóvá, hallgataggá, szorongóvá változik. Van, aki arról számol be, hogy gyermeke éjszaka sírva riad fel, mások rémálmokra panaszkodnak. Olyan szülők is akadnak, akik rosszullétekről - fejfájásról, hányingerről, hasi görcsökről – beszélnek, melyeknek az orvosok szerint semmilyen testi oka nincs. Mi lehet az oka ezeknek a változásoknak? A rejtély nem is olyan nagy, mint amilyennek elsőre hinnénk. Túlzott elvárásokA problémák oka gyakran a túlzott iskolai elvárásokban gyökerezik. Függetlenül attól, hogy a gyerekek kapnak-e jegyet az iskolában, vagy sem, sok iskolában alkalmaznak valamilyen rendszert a gyerekek teljesítményének értékelésére. Ez az egyik helyen piros és fekete pont, máshol tündér vagy boszi. Finomíthatja a rendszert zöld, kék, sárga pont, vagy épp törpe, sárkány és óriás, a lényeg ugyanaz: a tanulás eredményének kifejezése egy számszerűsíthető skálán. Az én véleményem az, hogy az ilyen értékelés káros. Gondolkodás nélkülAz általános iskola alsó tagozata alapvetően a képességfejlesztésről szól: olyan ismereteket tanítanak itt, melyeknek olyan mélyen be kell épülniük, hogy azokat tudatos erőfeszítés nélkül is képesek legyünk előhívni. Amikor olvasunk, nem töprengünk azon, hogy ez most pontosan milyen betű. Amikor a boltban a számla összegét becsüljük fel, nem töprengünk azon, hogy mit jelent az összeadás, vagy a szorzás, egyszerűen alkalmazzuk. Síelni tanulokNemrég tanultam meg síelni. Igazából még most sem tudok jól, de azért több-kevesebb sikerrel már elboldogulok a sípályán. Amikor először volt a lábamon a léc, egyszerűen elkezdtem csúszni a lejtő felé, és egyre növekvő pánikban éreztem, hogy semmi ötletem nincs, hogyan tudnék megállni. Végül egy keresztben kifeszített biztonsági háló fogott meg. Aztán az oktató elmagyarázta, mi az a hóeke, és gyakoroltuk, hogyan lehet fordulni, hogyan lehet megállni, hogyan kell váltogatni a súlypontot a lécek között, hogyan kell megőrizni az egyensúlyt. Az egyes mozdulatok szépen lassan automatizálódtak, mostanra pedig már nem kell gondolkodnom azon, hogy mikor hogy fordítsam a lécet, hová helyezzem a súlypontomat. Ugrásszerű fejlődésAmi érdekes, nem egyik siklásról a másikra fejlődtem egy kicsit, hanem a fejlődésem ugrások sorozatából állt. Amit nap közben megtanultam, és tudatosan gyakoroltam, az (vagy legalábbis annak egy része) másnapra beépült, és automatikussá vált. Aludjunk rá egyetAz ismereteknek meg érniük, és ez általában alvás közben történik meg, ekkor van lehetőség az idegi kapcsolatok rögzülésére. De nem lehet a végtelenségig terhelni magam, hiszen a testem és az agyam befogadóképessége is korlátozott. Mintha egy tölcséren keresztül próbálnék folyadékot önteni egy tartályba. A tölcsérnek megvan a maga áteresztő képessége. Hiába öntöm a folyadékot gyorsabban, a tölcsér csak annyit enged át, amennyi a csövön átfér. Legfeljebb annyit érek el, hogy a tölcsérből a földre csorog a folyadék. Hasonlóan van ez az olvasással is. A napközben megtanultak éjszaka rögzülnek, alvás közben válnak képességgé. De mindenkinek megvan a maga haladási tempója, amiben az elsajátított információk szilárd készséggé fejlődnek. Ha túl gyorsan próbáljuk adagolni a tudást, akkor kudarcot fogunk vallani. TrollÉs itt van nagyon fontos szerepe az értékelésnek. Az értékelés nagyon jó azoknak, akik piros pontot, tündért, virágot, azaz ’ötöst’ kapnak. Megerősíti az önbizalmukat, sikerélményt ad nekik, és meghozza a kedvüket a tanuláshoz. Ez jó. De a fekete pontot, vagy ’trollt’ hazavivő gyerek esetében éppen ellentétes a hatás. Ők értéktelennek, rossznak, butának érzik magukat, elmegy a kedvük a tanulástól. Tovább ront, ha otthon a szülő esetleg egy pofonnal, sarokban állással, egyéb büntetéssel toldja meg az iskolai kudarcot. Nem segít az sem, ha otthon tovább gyakorolnak, hiszen az ismeretek beépülése pihenés közben történik meg. A gyereknek mozgásra, játékra, levegőre, alvásra is szüksége van egészséges fejlődéséhez. Szándékos?Az értékelésnek akkor lenne hatása, ha az elvártnál lassabb fejlődés lustaság, nemtörődömség, tehát valamilyen akaratlagosan módosítható viselkedés következménye lenne. De itt nem erről van szó. A fejlődés üteme egyéni, melyet rengeteg körülmény szab meg. Visszatérve az előző példához: ha a síoktató az első ügyetlenkedéseimet szidással, fekete ponttal jutalmazta volna, valószínűleg gyorsan otthagytam volna a sípályát, és többet a közelébe sem megyek. Esetleg még be is olvastam volna neki. De a gyerekek nem hagyhatják ott az iskolát, és nem is szállhatnak szembe a tanárral. Nekik maradniuk kell. Az iskola megbetegítA gyerekek persze próbálnak megfelelni az elvárásoknak, de kudarcaik miatt egyre szorongóbbá válnak. Ez a lelki megterhelés jelenik meg sokszor fejfájás, hányinger vagy éppen hasgörcs formájában. A lányok jobban ki vannak téve ennek a problémának, hiszen ők általában jobban alkalmazkodnak. A fiúknak inkább elnézzük, ha rosszalkodnak, szemtelenkednek egy kicsit, de a lányok számára nem engedélyezett ez a viselkedés. Ha Te is ilyen tüneteket tapasztalsz, próbálj beszélni gyermeked tanáraival is. Oszd meg velük tapasztalataidat, és keressetek közösen megoldást, hiszen senkinek sem érdeke, hogy a gyerek féljen az iskolától. Persze mindenképp keressetek fel egy orvost is, hogy a valódi betegségeket ki lehessen zárni.
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||