Hogy segíthetsz tehetséges gyermekednek?

A természetes tehetség támogatása - A napokban találkoztam ezzel a kifejezéssel, és elgondolkodtatónak találtam. Két dologra is felhívja a figyelmet.

Egyrészt a tehetség természetes dolog. A tehetséget kapjuk, és nem kialakítjuk. A tehetséget nem feltalálni, hanem felfedezni lehet. A legtöbb gyerek már születésekor rendelkezik nagyon sokféle képességgel, amelyek csak arra várnak, hogy kibontakozhassanak.

Másrészt a tehetségnek támogatásra van szüksége. Ez a támogatás mindkét fél számára élvezetes, szabad akaratból és önkéntes együttműködésből történik.

A tehetség gyertyaláng

Szent-Györgyi Albert egy gondolata jut eszembe:

"Van egy téveszme, hogy a lángelmét nem lehet elnyomni, az utat tör magának. Csodát tör utat! Nincs könnyebb dolog, mint egy lángelmét elnyomni, mert az nagyon érzékeny. Azt úgy el lehet fújni és taposni, mintha ott se lett volna."

A tehetséggondozás attól szép és egyszerű, hogy nem kell semmi újat kitalálni, hosszas elemzéseket folytatni, hogy vajon milyen irányba fejlesszünk, csupán a gyermekre kell odafigyelni, aki előbb-utóbb magától "elárulja" azt, hogy mihez van tehetsége. Meglévő dolgokkal gazdálkodhatunk, a gyermek javára és örömére.

Ki ne szeretné, hogy gyermeke boldog és kiegyensúlyozott legyen? És vajon mi más tesz minket felnőtteket boldoggá és elégedetté, ha nem az a tudat, hogy a helyünkön vagyunk, hogy azzal foglalkozunk, amihez értünk, és amit szívesen teszünk? Ez azonban még nálunk, felnőtteknél sem működik támogató háttér nélkül.

Érte, de nem helyette

A gyermekek alapvetően kreatívak, a kreativitás velünk születik. A kisgyerek nem tervez meg dolgokat, hanem végrehajt, belevág a közepébe. Nem gondolkodik, hogy forró-e a vasaló, hanem odanyúl, hogy megfogja. Aztán, ha nem vigyázunk, megtapasztalja, hogy nagyon is forró. És legközelebb elkerüli. A tapasztalatokból tanul. Ezek segítik őt a következetesség kialakulásában.

Természetesen segíthetünk neki, de nem csinálhatunk meg helyette mindent. A helyes egyensúlyt a felnőttnek kell megítélnie. A kisgyerek időnként elesik, felborul, vagy megkarmolja a cica, néha kellemetlen élmények érik. Ne essünk abba a hibába, hogy helyette akarunk megtenni dolgokat, pusztán szeretetből, hogy neki könnyebb legyen.

Kié a jegy?

Nemrég egy kis ismerősöm mesélte, hogy 2-es lett a német dolgozata.

- De másnap kijavítottam, kaptam egy 5-öst! - újságolta.

- Tényleg? Sikerült bepótolni? - kérdeztem örömmel.

- Ja, nem. - válaszolta. - Salzburgról kellett képeket gyűjteni, és anyu megcsinálta nekem.

Vannak szülők, akik azt gondolják, hogy a házi feladatot a tanítónő nekik adja fel. Miért bajlódjon a gyerek különféle alakú és színű levelek gyűjtésével, vagy virágok lepréselésével? "Majd én megcsinálom, akkor szebb is lesz, hamarabb kész, és a tanító néninek jobban fog tetszeni." De a feladat célja éppen a gyermek fejlesztése, kihívások elé állítása.

A jó tanító néni jobban örül a kicsit sután, és maszatosan összeállított képkivágásoknak és ragasztásoknak, amin látszik, hogy a gyerek saját keze munkája, mint a tökéletesen összeszerkesztett képgalériának, ami anyuka és apuka gondos, de felesleges műve.

Az ilyen feladatok lényege a tapasztalatszerzés, az önálló munka, a kreativitás megélése, a kíváncsiság felkeltése. Ha ezeket a feladatokat helyettük végezzük el, éppen ezektől az élményektől fosztjuk meg őket.

Akkor hogyan segíthetek?

Fontos, hogy a gyerekek testi és szellemi energiáit is lekössük. De figyeljünk arra, hogy ha segítünk is, (amikor nem tudja, hogy induljon el) mindig a háttérben maradjunk. Ötleteit erősítsük meg, elképzeléseiben támogassuk. Adhatunk iránymutatást, de csak észrevétlenül. A kibontakozás öröme mindig legyen a gyermeké, hiszen ez viszi előre. Fontos, hogy felkeltsük és fenntartsuk kíváncsiságát, mert ez a mozgatórugója a fejlődésnek.

Azt hiszem, ez talán az egyik legnehezebb dolog. Meg kell tanulnunk gyermekeink mellett "árnyéknak" lenni, segíteni, ha megszorul egy probléma megoldásában, de nem oldhatjuk meg helyettük a problémát. Irányt mutatunk, ha nem tud merre indulni, de nem megyünk el helyette. Hiszen mindannyian kiegyensúlyozott, önálló, kreatív, később a saját lábán megállni tudó felnőtteket szeretnénk nevelni.

Beszélgessünk!

Neked milyen tapasztalataid vannak? Tudsz úgy segíteni, hogy közben a megoldás örömét ne vedd el gyermekedtől? Okozott-e már dilemmát Neked az egyensúly fenntartása az önállóságra nevelésben?

Gondolkodjunk közösen! Mondd el véleményed!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Hogyan válassz iskolát gyermekednek?
Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Harmadikos fiamnak nehézségei vannak a helyesírásban, matematikában, sokkal több tanulást igényel,mint egy átlagos gyerek. Persze nem lehet őt állandóan csak a tanulással nyúzni,játékidőt is kell hagyni neki, és erre nagyon jó a Varázsbetű Programcsalád! Észre sem veszi,hogy éppen tanul, szlalomozik az egyik játékról a másikra! Köszönöm....

Horváth Andrea, Szentmihályfa

Érdekel >>>


Utazó logopédus vagyok, sok intézményben megfordulok. Másfél éve használom a Varázsbetű programot iskolás gyermekekkel. Nagyon szeretik! Csak az a baj, hogy nincs annyi idő egy-egy gyermekre, amennyit ő szeretne!

Balákné Kovács Klára

Érdekel >>>


15 éves lányom szeret számítógépezni, így a Varázsbetű program nagyon jól hasznosítható az ő tanításánál, gyakorlásánál. A legkisebb fiam olvasási nehézségekkel küzd, nála is nagyon fontos szerepet tölt be ez a fejlesztő program. Szívesen játszanak ezekkel a feladatokkal, és észrevétlenül fejleszt sok területet. Logopédusként tudom, milyen nagy hasznát veszik a gyerekek. A szülőknek mindig felhívom a figyelmét a Varázsbetű program nagyszerűségére. A visszajelzések alapján többen használják már. Megéri, mert kiváló a Varázsbetű!

Meláth Edina, Budapest

Érdekel >>>


A Varázsbetű programtól kiválóbbal a diszlexia fejlesztéséhez eddigi munkám során még nem találkoztam. Saját gyermekem számára vásároltam meg, aki már "gyógyult" diszlexiás, és ezt felerészben ennek a programnak köszönhetjük.

Vargáné Horváth Izabella, Hatvan

Érdekel >>>


Nagyon jó, a gyermekem nagyon szerette, abszolút élvezte a játékokat, ráadásul más, mint egy sima feladatlap, és ez is segített, mert játéknak vette, nem feladatnak, közben pedig 5 évesen összeadott-kivont.

Forró Ildikó, Biatorbágy

Érdekel >>>


A kisfiamnak sajnos még nem megy rendesen a jobb-bal, ezek a játékok pedig ezt nagyon jól fejleszti. A jutalomjátékot imádja, ezért ha elsőre nehezebben is megy a feladat, akkor is eljut az utolsó csillagig, hogy játszhasson jutalmul! :)

Augusztin Anikó, Vecsés

Érdekel >>>


A „Keresd a Szfinxet” c. játék óta figyelemmel követem tevékenységüket, és a Varázsbetű programban sem csalódtunk! :)

Leidalné Kovács Mária, Székesfehérvár

Érdekel >>>


Az integráltan nevelt SNI-s tanulók játékos fejlesztésénél remekül tudjuk használni a Varázsbetű programot.

Dr. Molnár István EGYMI Óvoda, Általános és Készségfejlesztő Iskola, Hajdúböszörmény

Érdekel >>>


Nagyon jól használható fejlesztőeszköz tanulásban akadályozott diákjaim számára, a sok dicsérő, bíztató megerősítés nagyon pozitív hatással van a tanulókra, növeli önbizalmukat, sikerélményt adnak számukra a feladatok. Öröm a tanulás! A jutalmak a megoldások után még jobban ösztönzik őket, külön öröm, hogy még itt is van választási lehetőségük!

Sey-Pacor Ferencné, Budajenő

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Az idő és a matematika
Gondolkodtál már azon, hogy gyermekednek mit is jelent az idő? Egy gyermeknek nem egyszerű...

Ingyenes ajándék olvasásfejlesztő szoftver: Varázsbetű Kakukktojás
Az egyik kedvenc játékom a kakukktojás. Izgalmas, mert - persze a játékszabályoktól függően -...

Tanulás a konyhában
Tudtad? A főzés segít gyermeked tanulási képességeinek fejlesztésében! Mikor gyermekeddel együtt...

Gyurmázás a szebb írásért
A diszgráfiás gyermekek kézügyességét nagyon jól lehet gyurmázással fejleszteni. Ma egy egyszerű...

Hogy tanulhat nyelvet diszlexiás gyermeked?
A diszlexiás gyerekeknek nem csak az írás és az olvasás, hanem a nyelvtanulás is komoly nehézséget...

Pásztor vagy katona?
Mára két játékot készítettünk Neked, melyekkel gyermeked olvasási képességét fejlesztheted....

Szólánc – Ajándék játék
Mai játékunkkal azt gyakoroljuk, hogy hogyan lehet betűkből és szótagokból szavakat építeni, és hogy...

Játszani is kell...
Mit teszel, ha gyermekednek a foci az erős oldala? Beíratod egy balettiskolába? Ha szépen énekel,...

Őrmester a családban
Az iskola rákényszerít, hogy otthon az ő érdekeit képviseld gyermekeddel szemben. Ezért aztán szép...

Játszani is engedd...
Mit teszel, ha gyermekednek a foci az erős oldala? Beíratod egy balettiskolába? Ha szépen énekel,...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb