Mi lesz a kitűnők sorsa?

Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa?

Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső legyen. Azt mondják, tanulj keményen, és sikeres leszel. És ami azt illeti, gyakran igazuk is van.

De nem mindig.

Egy amerikai kutatócsoport több száz egykori évfolyamelső pályáját követte nyomon a középiskola befejezését követően, hogy lássák, hogy mi történik a legjobbakkal.

Az egyetemen jók.

A diákok 95 százaléka folytatta a tanulmányait felsőfokon, és hat éven belül hatvan százalékuk szerzett diplomát, többségük átlag feletti eredménnyel. Nem vitás, hogy a jó középiskolai bizonyítvány jó eséllyel jelzi előre az egyetemi sikereket.

De mi a helyzet utána?

Az osztályelsők többsége a diploma után sem okoz csalódást. Kilencven százalékuk a szakmájában dolgozik, 40% vezető pozícióban. Megbízhatóak, kiszámíthatóak, jól képzettek, és többségüknek minden mérték szerint jó élete van.

De az egykori iskolaelsők közül vajon hány fogja megváltani, lenyűgözni vagy vezetni a világot? Hány Edison, Henry Ford, Rubik Ernő, Elon Musk, J. K. Rowling, Somlai-Ficher Ádám, Bill Gates lesz köztük? A válasz világos: egy sem.

Jók. De nem kiválók!

Bár az egykori kitűnők többsége sikeres a munkájában, és jó eredményeket ér el, nagy többségük sosem jut be a legsikeresebbek közé. Belesimulnak a rendszerbe, működtetik, de sosem változtatják azt meg.

Úgy tűnik, hogy az iskolai sikereket eredményező tulajdonságok az iskola után a kreatív teljesítmények akadályává válnak.

De vajon miért ennyire ritka, hogy az iskola legjobbjai az életben is sikeressé válnak?

Alapvetően két oka van.

Fogadj szót!

Az első ok, hogy az iskola nem az okosakat értékeli.

Régóta tudjuk, hogy az intelligencia és az iskolai osztályzatok között csak gyenge összefüggés van, nem mindig a legokosabb, a legmagasabb IQ-val rendelkező diákok kapják a legjobb jegyeket. Az iskolák alapvetően azokat a diákokat jutalmazzák, akik szót fogadnak, és mindig azt csinálják, amit mondanak nekik.

Mit mér a jegy?

Bár az intelligencia mérésére nem alkalmasak az osztályzatok, de azt kitűnően megmutatják, hogy milyen a diák önfegyelme, mennyire céltudatos, és hogy képes-e alkalmazkodni a szabályokhoz.

Az oktatási rendszerben alapvetően azok érnek el jó eredményt, akik elfogadják a rendszert, és hajlandóak alkalmazkodni.

Az iskolai sikerek kulcsa

Meglepő módon az iskolaelsők közül sokan maguk is beismerik, hogy osztályukban nem ők voltak a legokosabbak, és sikereiket valójában a kemény munkának és sok tanulásnak köszönhetik. Mások szerint az volt a döntő, hogy a tanárok szája íze szerint tudták visszaadni a tananyagot.

Általában elmondható, hogy az egykori kitűnők számára nem maga a tanulás volt fontos, hanem inkább az, hogy jó jegyeket szerezzenek.

Mindenből ötös

A második ok, hogy az iskolák a generalistákat tartják a legtöbbre, azokat, akik mindenben egyformán jók, nincs gyengeségük, de nincs kiugró tehetségük sem. Aki az iskolában szeretne kitűnővé válni, az hiába szereti például a matematikát, nem foglalkozhat csak azzal, hiszen meg kell tanulnia a történelmet és az irodalmat is. Soha nem szentelhetik az idejüket és energiájukat az érdeklődésüknek megfelelő tantárgynak. Kitűnővé lehet így válni, de kiválóvá soha.

Sebész vagy jogász?

A való életben azonban ez épp ellenkezően működik. A munkahelyeken nem azokat értékelik, akik mindenben jók, hanem azokat, akik a saját szakterületükön kiválóak. A szakácsnak nem kell tudni autót szerelni, a matematikatanárnak nem kell értenie a biológiához, az újságíró nem fog jobb cikkeket írni, ha tisztában van az építési eljárások engedélyeztetésével, a sebészprofesszornak nem kell fejből fújnia a vállalkozások alapítására vonatkozó jogszabályokat. A munka során a legtöbb embernek specialistává kell válnia, azaz egy-két szakterületen kell gyakorlatot szereznie.

Karrieristák

Ironikus módon legtöbbször pont azok szenvednek a legjobban az iskolában, akik valóban szeretnek tanulni. Azok a diákok, akik valamely téma iránt kiemelten, szenvedélyesen érdeklődnek, és szeretnének abban fejlődni, fullasztónak találják az iskolát. A kitűnők viszont általában gyakorlatiasak. Követik a szabályokat, és az ötös osztályzatot fontosabbnak tartják, mint a mély megértést.

Az iskolában tiszták a szabályok. Az életben nem. Amikor nincs kijelölt út, amin haladni kell, akkor azok, akik az iskolában sikeresek voltak, gyakran elbuknak.

Kockázat nélkül

Hogy kiből lesz sikeres ember, azt a középiskolai és egyetemi eredmények alapján nem lehet megjósolni. Az iskola kiselejtezi a szélsőségeket: a szélsőségesen rosszat, és a szélsőségesen jót egyaránt. És bár ez általában hasznos, hiszen csökkenti a kockázatot, ugyanakkor gyakran a komoly teljesítményeknek is útját állja. Olyan ez, mintha minden autóba automatikus sebességkorlátozó berendezést szerelnénk. A közutakon valószínűleg kevesebb lenne a baleset, ugyanakkor a Forma-1-es versenyeken elaludnának a pilóták.

És a Te gyereked?

Mit tehetsz tehát, ha szeretnéd, hogy gyermeked sikeres legyen?

Nehéz erre egyértelmű választ adni, hiszen Te ismered őt, Te tudod, mi fontos neki.

Egy biztos: ha olyan szerencsés vagy, hogy gyermekednek van valamilyen szenvedélye, ami iránt érdeklődik, ha valamiben tehetséges, akkor ne ragaszkodj hozzá, hogy mindenből kitűnő legyen. Hagyd, hogy a kíváncsisága irányítsa! Így valószínűleg könnyebben viseli majd el az iskolaéveket, és az életben is könnyebben boldogul majd. 

Te pedig barátkozz meg a gondolattal, hogy a ballagáson nem ő mondja majd a búcsúbeszédet.

Ami azt illeti, nem nagy ár gyermeked boldogságáért.

Ha pedig szeretnéd fejleszteni gyermeked olvasási képességét, akkor kattints ide és tudj meg többet arról, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek >>>


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Azáleás-völgy
Már közel félszáz éve, hogy Zalaegerszeg mellett, egy átjárhatatlan akácos helyén arborétumot hoztak...

Legfrissebb bejegyzések

A szó elszáll, az írás olvashatatlan
Ahhoz, hogy gyermekünk egyenes vonalat tudjon húzni, rajzolás, színezés közben ne menjen ki a...

Labirintus
Ingyenesen letölthető olvasásfejlesztő feladatlapok a látási megkülönböztető képesség fejlesztésére...

Dobozjárás
Ma két mozgásos játékot ajánlok, melyek a sok ülés után igazi felüdülést jelenthetnek, és gyermeked...

Van valami jó a tanulási problémákban?
Mikor kiderül, hogy gyermekünknek problémái vannak a tanulással, a különböző, enyhébb, vagy...

Egy rajz, melyet nem lehet elrontani!
Ma egy különleges rajzfajtával, a mandalával ismerkedhetsz meg, és azzal, hogy hogyan fejlesztheted...

A diszlexia-veszélyeztetettség jelei
A kisgyermekek mozgása és beszéde alapján már az iskola megkezdése előtt megjósolhatóak a későbbi...

Hogy javíthatod legegyszerűbben gyermeked iskolai eredményeit?
Bár mindannyian tudjuk, hogy iskolába kipihenten kell menni, mégis sok gyerek fáradtan lép be reggel...

A teljesítménykényszer rabságában
A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.

Pongrácz Tímea

�rdekel >>>


A 4 napos kipróbálás sokat segített abban, hogy meggyőződjünk a program erényeiről, és a logopédusunk is megerősítette a döntésünk helyességét, így már alig várjuk, hogy használhassuk. Problémamentes felnőttként is élvezetesnek találom, és a gyerekeknél is eredményesebb a hagyományos módszernél.

Nedermann Magdó, Tárnok

�rdekel >>>


6 éves autista diagnózisú kisfiamnak vásároltam meg a Varázsbetű Programcsaládot. Egy ugyancsak autista kisfiú édesanyja ajánlotta és nekik nagyon hatékony volt a tanulásban.

Lőrincz Zsoltné, Gyügye

�rdekel >>>


Kislányom a Varázsbetűnek hála már folyékonyan olvas. :)

Staudt Gáborné, Pusztavám

�rdekel >>>


Gyermekemmel együtt szívesen "dolgozunk" ezeken a feladatokon, ill. ő maga is örömmel "játszik" a Varázsbetűvel. Bár Barni semmi jelét nem mutatta diszlexiának oviban sem és most, elsőben sem, ennek ellenére hasznos időtöltés ez számára, s legalább ő is számítógépezhet, mint a többi kortársai... csak épp másként. :)

Delbel Zsuzsanna, Budapest

�rdekel >>>


A fiam nagyon kedveli a játékos olvasást. De a legnagyobb öröm akkor érte, mikor egy jól elvégzett feladat után a program hangosan megdicsérte.

Pisztrán József, Kecskemét

�rdekel >>>


Gyermekem szívesen gyakorol a Varázsbetűvel, nem untatja, hiszen nem kell írnia, és pozitív visszajelzést kap. Sikerélménye van, és ösztönözve van, hogy hibátlan legyen :)

Nagyné Veres Zsuzsanna, Nagykálló

�rdekel >>>


Nagyon tetszik a program, fantasztikusan fejleszt! Játékosan, semmi kényszer! Alig várja a kislányom, hogy játszhasson :)

Csizmaziáné Szabó Virág, Szombathely

�rdekel >>>


Nagyon szuper, a lányom nagyon szereti! Rendkívül jól fejleszt! Nagyon köszönöm!

Konrád Hajnalka, Veszprém

�rdekel >>>


Nagyon jónak találom a programcsaládot, mert játékosan szerzi meg a kisgyermek a tudást. Köszönet a szerzőknek!

Lovászné Garai Eszter, Budapest

�rdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Vedd észre, ha gyermeked diszkalkuliás!
Amikor jósokról, jövőbelátó szerkezetekről hallunk, akkor általában kételkedően húzzuk össze a...

Kommunikáljunk jobban!
Hamarosan itt a hétvége, amikor talán Neked is kicsit több szabadidőd lesz. Több idő jut a...

Mit készítsünk húsvétra?
A pompon állatkák könnyen, gyorsan elkészíthető húsvéti ajándékok, melyeket gyerekeknek,...

Figyusz! Figyelemfejlesztő játékötletek otthonra
A figyelem nemcsak a tanulási képességek szempontjából fontos, hanem az emberi kapcsolatokban is...

Mondunk még esti mesét?
Gyorskérdés: Hányan mondanak még esti mesét?...

Testi fenyítés az iskolában - Eredmények
Hol van már az az idő, amikor a gyerekek hátrakötött kézzel ültek az iskolapadban? Hová tűntek a...

Adj Isten egészségére! - Hangos mese
Emlékszel még arra a mesére, amelyikben a juhász nem akar jó egészséget kívánni a királynak? Mára...

Pótold a hiányzó részeket!
Az olvasási képesség kialakításához nagyon fontos a rész-egész viszony és az összefüggések...

Imádom az iskolát!
Ha gyermeked most megy iskolába, akkor nagyon fontos, hogy pozitív kép alakuljon ki benne, hogy ne...

A tehetség az örömből fakad
Meggyőződésem, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. A szülő és a pedagógus feladata, hogy...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb