Játékötletek vakációra

Itt a vakáció. A gyerekeknek ilyenkor több idejük van. Jó, ha van a tarsolyunkban néhány játékötlet, melyeket elővehetünk, ha nem akarjuk, hogy gyerekeink egész nap a tévé vagy az internet előtt üljenek.

Mára néhány ilyen ötletet gyűjtöttem Neked össze, melyek mellékesen gyermeked képességeit is fejlesztik.

Írjunk együtt egy mesét!

Biztosan Te is ismered azt a játékot, amikor az egyik fél (például a szülő) elkezd egy történetet, aztán a másik folytatja egy újabb mondattal. A következő játékos pedig megint a saját szája íze szerint folytatja a történetet, és így tovább. A játék addig folytatható, amíg a történet kerek lesz. Nagyon szórakoztató és mulatságos játék.

Irányíthatjuk is a történetet úgy, hogy minden új mondathoz megadunk egy kulcsszót, aminek a mondatban majd szerepelnie kell. Így a történetet bizonyos keretek közé szorítjuk. Lehet ez egy megtörtént eset, vagy egy már megírt, de a gyermek számára ismeretlen mese, amit a kulcsszavak segítségével terelgetünk. A végén pedig összehasonlíthatjuk a mi történetünket az eredetivel.

Szabadon is engedhetjük a fantáziánkat, sőt meg is dolgoztathatjuk úgy, hogy cetlikre felírunk egymáshoz nem kapcsolódó szavakat (pl.: malom, vihar, varázskönyv, csónak, telefon, szendvics, stb.). Ezeket a papírokat középre tesszük, és amikor rákerül a sor, a játékosnak az ezek közül húzott szót kell beleépítenie a mondatba, hogy értelmes legyen a történet folytatása. Egy listát én is készítettem Neked, ezt innen töltheted le >>>

Készítettünk egy egyszerű oldalt is, ahol a fenti listában található szavak egyike jelenik meg véletlenszerűen. Ezt az oldalt akár okostelefonnal is használhatod. Az oldal eléréséhez kattints ide >>>

Te kezded, én folytatom!

Ez is mókás játék, de a gyerekeknek már tudniuk kell írni, olvasni.

Fogjunk egy írólapot, és írjuk fel rá egymás alá a következő kérdéseket:

 

Mikor?

Ki?

Kivel?

Hol?

Mit csinált?

Miért?

 

A feladat így szól:

Válaszolj egy szóval a feltett kérdésre, majd hajtsd le hátrafelé, amit írtál, hogy az utánad következő ne lássa, és add tovább a lapot.

Egy példa:

 

Mikor? tegnap
Ki? Panni
Kivel? édesanyjával
Hol? a konyhában
Mit csinált? tortát sütött
Miért? mert ma lesz édesapa születésnapja

 

Tehát a mondat összeolvasva így hangzik:

Tegnap Panni édesanyjával a konyhában tortát sütött, mert ma lesz édesapa születésnapja.

Ez persze egy gondosan megszerkesztett mondat, ilyen valószínűleg nem fog születni, ellenben lesz egy csomó vicces, sokszor értelmetlen mondat, logikátlan magyarázattal. A gyerekek ezen nagyon jól szórakoznak.

Ha 4-5 gyerek játszik, akkor egyszerre több lapot is szétoszthatunk és elindíthatunk, így mindig mindenki más kérdést kap. De ketten is játszhatjuk gyermekünkkel.

Kisebb gyereknél először magyarázzuk el, hogy melyik kérdésre milyen szavak adhatók válasznak, aztán engedjék szabadon fantáziájukat. Fontos, hogy bár a mondat többnyire értelmileg kusza , nyelvtanilag mindig helyes lesz (esetleg abban érdemes megállapodni, hogy például minden múlt időben történik). Természetesen a kérdőszavakat kedvére változtathatja, de célszerű egy létező értelmes mondat alapján feltenni a kérdéseket.

Leírom az egyik legjobban sikerült mondatot, amit gyerekeim alkottak meg ily módon:

Az őskorban Pókember a buszsofőrrel porszívót árult, mert megbetegedett a macskája.

 

Rajzold le, amit hallasz!

Ez is nagyon jó játék, ráadásul hatékonyan fejleszti a kifejezőkészséget, a megfigyelőképességet és persze a rajzkészséget.

Adjunk gyermekünk kezébe egy képet, és kérjük meg, hogy minél részletesebben írja le nekünk, mi található a képen. Lehetőleg ne nézzük meg előre a képet, hogy egyenlő esélyekkel induljunk. Úgy üljünk, hogy ő se lássa a mi készülő rajzunkat, csak a végeredményt.

Miközben gyermekünk elmondja, hogy mit lát a képen, mi próbáljuk lerajzolni elmondása alapján. Célszerű puha ceruzával és radírral felkészülni, hiszen eleinte sokszor lesz szükség javításra, változtatásra. Fontos, hogy csak az alapján rajzoljunk, amit gyermekünk elmond, ne egészítsük ki ésszerűen fantáziánkkal, ötleteinkkel. Figyeljük meg, hogy a ő mit tart fontosnak elmondani a képről, minden részletre odafigyel-e, beszél-e a színekről, méretarányokról, minden résztvevőről, vagy csak a kép főszereplőiről. Pontosan leírja-e az egyes tárgyak, személyek helyzetét, pozícióját, ad-e pontos leírást a személyekről vagy csak általánosságban szól a dolgokról, például annyit mond egy szereplőről, hogy egy lány?

Amikor úgy érzi, hogy mindent elmondott a képről, akkor mutassuk meg neki rajzunkat, és hasonlítsuk össze együtt a hiányosságokat, másságokat. Hagyjuk, hogy gyermekünk tegyen megállapításokat. Semmiképpen se váljon rajzórává, vagy nyelvórává, mert akkor az egész elveszíti a varázsát. Engedjük, hogy gyermekünk élvezze a játékot, semmiképpen se mondjunk ilyeneket: ezt így kellett volna mondanod, azt nem vetted észre, arra nem figyeltél, pontosabban kellett volna kifejezned magad stb. Ne felejtsük el, ez játék! Tapasztalatainkat, észrevételeinket tartsuk meg magunknak, ne „dörgöljük” gyermekünk orra alá.

Ezután cseréljünk szerepet, és most mi húzzunk magunknak egy képet. Gyermekünk próbálja meg lerajzolni, amit mi mondunk. Adjunk minél részletesebb leírást a képről, most már tapasztalva azt, hogy milyen információkra lett volna szükségünk ahhoz, hogy pontosabb rajzot készíthessünk.

Most arra figyeljünk, hogy mennyire érti meg gyermekünk azt, amit elmondunk, megjegyzi az információkat, vagy csak részinformációkat használ fel. A sorrendet tartsuk be (először mi rajzoljunk, és utána a gyermek), hiszen nem az a cél, hogy gyermekünk ellesse tőlünk a leírás szempontjait, hanem, hogy önállóan találja ki, mi fontos a képen, és azt minél pontosabban leírja.

Nagyobb gyerekekkel korlátozhatjuk a kép leírásának idejét egy percre. Ilyenkor arra érdemes odafigyelni, hogy átfogóan írja-e le a képet, kiszűrve a fő momentumokat, vagy részletekbe bocsátkozik, és elvész a lényeg.

Ha ez túl nehéz, könnyíthetünk a feladaton úgy, hogy a rajzolónak lehetősége van feltenni három kérdést.

Innen letölthetsz néhány képet ötletként>>> (A képgyűjtemény tömörített zip formátumban tölthető le).

Soha ne felejtsd el, a játék lényege a játék! A tanulás csak „mellékhatás”!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

A szó elszáll, az írás olvashatatlan
Ahhoz, hogy gyermekünk egyenes vonalat tudjon húzni, rajzolás, színezés közben ne menjen ki a...

Labirintus
Ingyenesen letölthető olvasásfejlesztő feladatlapok a látási megkülönböztető képesség fejlesztésére...

Dobozjárás
Ma két mozgásos játékot ajánlok, melyek a sok ülés után igazi felüdülést jelenthetnek, és gyermeked...

Van valami jó a tanulási problémákban?
Mikor kiderül, hogy gyermekünknek problémái vannak a tanulással, a különböző, enyhébb, vagy...

Egy rajz, melyet nem lehet elrontani!
Ma egy különleges rajzfajtával, a mandalával ismerkedhetsz meg, és azzal, hogy hogyan fejlesztheted...

A diszlexia-veszélyeztetettség jelei
A kisgyermekek mozgása és beszéde alapján már az iskola megkezdése előtt megjósolhatóak a későbbi...

Hogy javíthatod legegyszerűbben gyermeked iskolai eredményeit?
Bár mindannyian tudjuk, hogy iskolába kipihenten kell menni, mégis sok gyerek fáradtan lép be reggel...

A teljesítménykényszer rabságában
A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

A gyermeknek tetszik, élvezi a programmal töltött időt. Köszönjük a segítséget!

Tollasné Árvai Katalin, Gomba

�rdekel >>>


Soha nem voltam híve, hogy a gyerekek leüljenek a számítógép elé. De ezzel a programmal a véleményem megváltozott. És a gyerekek is nagyon szeretik.

Pongracz Viktória, Budapest

�rdekel >>>


Nagyon szívesen játszik vele a 7 éves gyermekem. Értelemszerűen még nem tudjuk mindegyik alprogramot használni, de szívesen ül le mellé. Én pedig azt szeretem, hogy nem kell mellette ülnöm, hogy elolvassam a feladatot.

Horváthné Csolák Erika, Mályi

�rdekel >>>


A lányom, aki miatt megrendeltem a Varázsbetű Programcsaládot, élvezettel gyakorolja a játékos feladatokat. Számtannal és szövegértéssel vannak gondjai. A nagycsoportos kislányom is belekóstolt a könnyebb, egyszerűbb számtanba, neki ezek játékos, élvezetes feladatok. Ez a Programcsalád alkalmas a gyerekek fejlesztésére, azoknak is nagy segítség, akiknek nincs módjuk fejlesztő pedagógussal dolgozni.

Lengyel Zsuzsanna, Dunaföldvár

�rdekel >>>


A programcsalád néhány programját immáron 3 éve használjuk fejlesztői munkánk során. A gyerekek nagyon kedvelik, gyakran kérik a foglalkozásokon. A feladatok sokrétűek, számos fejlesztési területen hatékonyan használhatók. Többek között ezért is bővítjük évről-évre a programok körét. Iskolánkban a 6-14 éves korosztály körében teljes lefedettséggel alkalmazzuk eredményesen.

Káli Erika fejlesztő pedagógus, Alsónémedi, Széchenyi István Általános Iskola

�rdekel >>>


Igazi nagy segítséget hozott életünkbe, pár nap alatt is észlelhető a változás, megnőtt a kedv az olvasás után! Köszönöm hogy vannak emberek, akik munkájukkal segítik az arra rászorulókat!

Vágásiné Gégus Emese, Monor

�rdekel >>>


Öt vagy hat éve vettem a Varázsbetűt a nagyobbik fiamnak, Sokat használta, látszott is az eredménye. Most fedeztük újra fel, ahogy az új gépre is feltettem és most a kicsik vesznek össze a gépen, hogy melyikük játsszon.

Hajdú Zsuzsa, Sátoraljaújhely

�rdekel >>>


Zseniális! Boldogság gyereknek és szülőnek egyaránt!

Dr. Szirmák Noémi, Budapest

�rdekel >>>


Imádjuk a Varázsbetűt! A három gyermekem (5,8 és 10 évesek) folyton ezzel akar játszani, mindenki talál számára érdekes és kihívást jelentő feladatot.

Ungor Adrienn, Budapest

�rdekel >>>


Kislányom szívesen játszik vele, jó, hogy a nehézségi szintet be lehet állítani. Külön tetszett, hogy a játék akkor sem állt le, ha egy feladatot nem tudott megoldani, hanem másik feladatot kapott. Köszönjük!

Darázs Zsanett, Szeged

�rdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Hogyan táltosodott meg a bukdácsoló Sanyi egyik napról a másikra?
A nyolcadikos Sanyi soha nem volt jó tanuló. Nem szeretett tanulni, nem figyelt oda az órákon, ...

Az én jókívánságom
Amikor gyermekünknek iskolát választunk, valamennyien igyekszünk erősebb, jobb iskolába juttatni őt....

Jobbak vagyunk, mint az angolok!
Elkészült a meseolvasási szokásokról szóló gyorskérdésünk értékelése! Örömmel jelentem, jobbak...

Így veszíthet el gyermeke havi százezret…
Megjelent a Statisztikai Hivatal legfrissebb gyorsjelentése a jelenlegi átlagbérekről. Az eredmények...

Gondoljunk a madarakra is!
A szabadban élő madaraknak a tél nem csak a hideg miatt nehéz időszak, hanem azért is, mert a hó -...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

A kreativitás fejlesztése
Sokszor beszélünk a kreativitás fontosságáról. De mit is értünk valójában kreativitás alatt, és...

A számolási zavar figyelmeztető jelei
A diszkalkulia - azaz a számolási zavar - rengeteg gyerek életét keseríti meg. Jó, ha Te is...

Gyermekednek van vesztegetnivaló ideje? - Segítség! Most!
A Te gyermeked is olvasási problémákkal küzd? A diszlexia nem egyedi probléma, sokan küzdenek ezzel...

Az írás megmarad?
A diszlexiás gyerekek számára a legnagyobb szenvedést az írás elsajátítása okozza. Egyaránt...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb