|
Diszgráfia
Az íráskép jellemzi az embert - mondják a grafológusok. Előfordul azonban, hogy egy sérülés, vagy valamilyen részképességzavar következtében az íráskép mást mutat: nem elsősorban a személyiség összetevőit, hanem a sérülést, az eltérő funkciót jellemzi.
Az írás nehézsége, a diszgráfia nem függvénye az intellektusnak, a tanult írásmintának vagy a személyiségnek. Sokkal inkább meghatározza az idegrendszer fejlettsége, a szociális háttér és a nyelvi fejlettség szintje.
Jellegzetes tünetek
A diszgráfiás gyerekek írásának mind a folyamata, mind az eredménye jellegzetes. Fontosak az írómozgásokban megjelenő eltérések.
Már az iskolába lépő gyermekeknél szükséges a jó ceruzafogás kialakítása. Az írásnehézséggel küzdő gyermekek közül sokan rossz kéztartással, ceruzafogással írnak. Gyakori hiba, hogy az íróeszközt nem maguk felé, hanem ellenkező irányba döntik, így csuklójukat erősen behajlítják. Ez a balkezeseknél érthetőbb, hiszen így láthatja mit ír a balról jobbra tartó írásnál. Jobb kezeseknél azonban ez nem magyarázat.
Rosszul fogja
A diszgráfiás gyerekek jó része rosszul fogja a ceruzát. Leggyakoribb hiba, hogy a harmadik (középső) ujj tartó szerepét elveszíti és irányítóvá válik, azaz a lefelé menő vonalak irányításában vesz részt. Ezt éretlenséggel magyarázhatjuk, vagyis a második (mutató) ujj nem elég erős ezen vonalak kivitelezéséhez, irányításához, ezért segítségre van szüksége.
Még rosszabb forma, ha a negyedik (gyűrűs) ujj tölti be az irányító szerepet. Ebben az esetben a mutató ujj egészen felső pozíciót foglal el a ceruzán, elveszíti irányító szerepét, amelyet tartó szerepre vált. Megóvja a ceruzát a teljes eldőléstől. Az első (hüvelyk) ujj is veszít irányító szerepéből. A precíz, pontos mozgás kivitelezése nehézkessé válik.
Egészen különös ceruzafogással is találkozhatunk időnként, pl.: a második (mutató) és a harmadik (középső) ujj közé fogott ceruza.
Egyéb rossz ceruzafogás:
Gyakrabban kell hegyezni...
A rossz kéztartás, ceruzafogás eredménye a görcsösség. A görcsös ceruzafogás azonban létrejöhet jó kéztartás és normál ceruzafogás mellett is. A laza ceruzafogással írók ösztönösen forgatják a ceruzájukat, hogy a lekopott grafitrétegek ellenére hegyes maradjon a ceruza. A diszgráfiás gyerekeknél ez a szinte észrevétlen, finom manipuláció elmarad, így ceruzájuk gyorsan, egy irányban kopik.
A megfelelő ceruzafogás:
A papírvéső
A rossz, görcsös ceruzafogást a gyengébb tapintási finomság és ujjügyesség okozhatja. Az érzékelés gyengesége miatt erősebben kell szorítani a ceruzát, az erős szorítás erősebb nyomatékot eredményez, az egészen kicsi, laza mozgásokra nincs lehetőség, ezek kiesnek. (A gyerek írása három-négy lappal később is látható az iskolai füzeteiben.)
Az írómozgás kivitelezésében is eltéréseket tapasztalhatunk. Jellemző az egyenetlenség, az írás ritmusa, lendülete töredezett. Gyakran emelik fel a kezüket ok nélkül, nem csúszik a kezük a papíron, araszolnak.
Ha kóros reflexek is fennmaradnak (pl.: ellentétes nyaki tónusreflex) az írás gyakran kilendül, elhagyja a sort, vonalközt.
Írni kézzel-lábbal
Az írásnehézséggel küzdő gyermekeknél sokáig megmaradnak az együttmozgások. A gyerek az egész testével ír, például a szája nyitva marad, vagy picit kidugja a nyelvét, amikor ír.Az optimális mozgássor, amely egy-egy betű, betűkapcsolat kialakulását eredményezi csak nagyon lassan, lényegesebb hosszabb gyakorlás után alakul ki. Ezért is fáradékonyabbak - hiszen a gátlás nem alakul ki, mindenük mozog - az írástempójuk lassú. Az írástevékenység eredményességét tekintve az írás külalakjában és a helyesírásban is különböző tüneteket fedezhetünk fel.
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
A teljesítménykényszer rabságában A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...
| Hogy segíts egy diszlexiás diáknak? - 12 tipp tanároknak Tanárként sokszor nehéz azzal szembesülni, hogy az osztályban vannak olyan gyerekek, akik olvasási...
| Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...
| Hogyan válassz iskolát gyermekednek? Ha olyan szerencsés vagy, hogy kiválaszthatod gyermeked iskoláját, akkor érdemes alaposan...
| Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...
| Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben? Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...
| Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
| Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
Imádom használni, sok örömöm van benne. A gyerek is szívesen játszik vele. Posztós Lászlóné, Fót Érdekel >>>
Nagyon tetszik, könnyen kezelhető és ami a legfontosabb a gyermekem szívesen használja, észre sem veszi, hogy nemcsak játszik. Gombkötőné Markó Erika, Battonya Érdekel >>>
Nagyon örülök, hogy rátaláltunk erre a hasznos segítségre, mert nem sok minden van a betűkkel kapcsolatban ami a fiamat leköti, de ez a program "elvarázsolta". Már a fejlesztő tanárának is mesélt róla, hogy milyen sokat gyakorol a szünidőben, pedig feltett szándéka volt a tanulás mellőzése. A család többi tagja is kipróbálta, és sorban állnak, hogy játszhassanak vele. Madai Anikó, Gyál Érdekel >>>
Kislányom diszlexiás és dysgraphias, mi már egy éve használjuk ezt a " játékot", mert lányom így nevezi. Játszva gyakorol minden nap, és nagyon sokat javult az írása és az olvasása is. Aki még nem használta ezt a programot, próbálja ki. Kovácsné Mariann Érdekel >>>
Középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekemmel használjuk a programot, ami nagyban megkönnyíti a felkészítését. Sokat tanul belőle! Czibere Józsefné, Hajdúszoboszló Érdekel >>>
Sokszor az egyszerű dolgok a leghasznosabbak. A szoftver egyszerű, jól kezelhető, és gyermekem számára is érthető a használata. A hangos rész is szép beszédű és érthető hanghordozással készült. Dr.Konkoly Zita, Érd Érdekel >>>
Nagyon hasznos, jól használható anyag. Mint utazó gyógypedagógus, remekül bevált a munkám során. A gyerekek nagyon szeretik. Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és EGYMI, Miskolc Érdekel >>>
Nagyon szeretjük a Varázsbetű Programcsaládot, a gyerekek is élvezik vele a munkát. Móra Ferenc Általános Iskola, Nyíregyháza Érdekel >>>
Nagyon megvagyok vele elégedve! Az 5 éves unokámat alig tudom róla levenni, de a 6. osztályos figyelemzavaros is szereti, sőt még én is elvagyok a játékokkal. Sok fejlesztő játékot kipróbáltam, de ilyen jót még nem találtam. Köszönöm! Turupuli Lászlóné, Kunbaracs Érdekel >>>
A Varázsbetű Programcsalád szoftverrel gyakorlunk az unokámmal. Jó, használható megoldás ez a program. Nem csalódtam. Szögi Erzsébet, Szolnok Érdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
Mire emlékszel az iskolából? Kérlek, vegyél velem részt egy kísérletben!
A kísérlet célját csak később fedem fel, de annyit...
Hogyan együnk meg egy elefántot? Áron 19 éves. Okos gyerek volt, nyitott, érdeklődő. Már egészen kicsi korában, ha megkérdezték, hogy...
Tudományos kísérletek gyerekeknek Mint a legtöbb gyerek, az én lányom is nagyon érdeklődik a természettudományok iránt. Megígértem...
Csikorgó fogak Ébredtél már arra, hogy furcsa zajok jönnek a gyerekszoba felől? Vetted már észre Te is, hogy...
A szó elszáll, az írás olvashatatlan Ahhoz, hogy gyermekünk egyenes vonalat tudjon húzni, rajzolás, színezés közben ne menjen ki a...
Hogy válassz könyvet gyermekednek? - Az Öt ujj módszer Szülőként valószínűleg Te is szembesültél már azzal, hogy gyermeked nem akar, nem szeret olvasni. Ma...
Így lehet gyermeked okosabb Még nem volt szerencsém eljutni Kínába vagy Japánba, csak tévében, moziban látom időnként ezeket az...
Azonosság-kereső - Ingyenes játék a formaismeret fejlesztésére Az olvasás az emberi agy egyik legösszetettebb tevékenysége. A betűk apró jelek, melyek egy-egy...
Számolás: a legfontosabbak az erős alapok Mennyi 8x7?
Gyakori, hogy felsős, sőt középiskolás gyerekek erre az egyszerű kérdésre csak hosszas...
Figyelem! Zavar! Gyermeked figyelmetlen és szétszórt? Elfelejt dolgokat, gyakran elhagyja a holmiját? Órán nem figyel...
|
|