Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt



Próbálja ki!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Önnek!

Töltse le a
Varázsbetű Diszlexia Programcsalád telepítőjét, használja a programokat négy napig ingyen, és döntsön utána!

 


8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja

"A 10 legsürgősebb tennivaló, ha gyermeke tanulási problémákkal küzd!"
című cikkünket!

Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.


Adjon egy esélyt gyermekének!

Rendelje meg a Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra

89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és "Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!



 

Új eredmények a diszlexia kutatásában

• Vissza • Fel • Tovább •

  A Helsinki Egyetem kutatói bejelentették, hogy felfedeztek egy gént, amely részben felelős lehet a diszlexia kialakításáért – írja a Time legutóbbi száma. Mi áll a diszlexia hátterében? Hogyan ismerhető fel a diszlexia, és hogyan segíthetünk diszlexiás gyereknek?

Húsz finn család tanulmányozása során felismerték, hogy a diszlexia tüneteit mutató egyéneknél a DYXC1 nevű gén az esetek többségében sérült, míg a kontroll csoportban ez az eltérés csupán ritkán fordult elő.

Mielőtt alaposabban megvizsgálnánk, milyen agyi eltérések állhatnak e tanulási rendellenesség hátterében, tisztázzunk néhány alapfogalmat.

Mi áll a diszlexia hátterében?

A diszlexia különleges neurológiai eredetű tanulási probléma a folyékony és pontos olvasás, írás és helyesírási készség elsajátításában. A kifejezés a görög "dys" szóból, melynek jelentése nehézség, és a "lexis" szóból, melynek jelentése szavak, származik. Becslések alapján a diszlexia az emberek 4%-át érinti súlyosan, és további 6% mutat diszlexiára jellemző sajátságokat.

Azt, hogy pontosan milyen eltérés áll a diszlexia hátterében, mindezidáig csak találgatták a tudósok, hiszen az élő emberi agy tanulmányozása csak agyműtétek és agykárosodások esetén, az egyes agyterületek sérülésével járó tünetek megfigyelésével volt lehetséges. A hagyományos röntgenvizsgálatok és egyéb képalkotó eljárások nem szolgáltattak elegendő információt a központi idegrendszer működéséről. A kilencvenes években azonban megkezdték az ún. funkcionális mágnesrezonanciás képalkotó (fMRI) berendezések alkalmazását, melyek segítségével kimutatható, hogy adott intellektuális feladat megoldása során mely agyterületekben fokozódik a véráramlás, azaz mely területek aktívabbak.

Dr. Sally Shaywitz, a Yale Egyetem gyermekgyógyász professzora fedezte fel, hogy az egészséges gyermekek bal agyféltekéjében három terület válik aktívvá olvasás során.:

·  a „fonémaszerkesztő” a homloklebeny területén

·  a „szóelemző” a fali lebenyben

·  az „automata felismerő” a halánték-nyakszirtlebeny határán

Kimutatta, hogy kezdő olvasóknál, akik még nem szereztek elegendő gyakorlatot az olvasás terén, a „fonémaszerkesztő” és a „szóelemző” területek aktiválódnak elsősorban. Az előbbi központ segít abban, hogy a gyermek – magában vagy hangosan – kimondja az olvasott szót, és megkezdi a szavakban található fonémák elemzését is. A „szóelemző” központ a szavak alaposabb felbontását végzi, szótagokra és fonémákra bontja azokat, és hozzárendeli a betűkhöz a nekik megfelelő hangokat.

A fonémaszerkesztő központ túlzott aktivitása

Amint a gyermek nagyobb gyakorlatra tesz szert az olvasás terén, érdekes dolog történik: az „automata felismerő” egyre aktívabbá válik. E terület feladata, hogy az ismerős szavakat az olvasó ránézésre felismerje, anélkül, hogy betűről-betűre végigolvasná. Minél többet olvas valaki, annál aktívabb ez a központ – és annál könnyedebbé, gyorsabbá válik az olvasás.

Diszlexiás gyermekeknél azonban valami akadályozza a „szóelemző” és az „automata felismerő” területekhez való hozzáférhetőséget, ezért a „fonémaszerkesztő” központ kompenzációképpen túlságosan aktívvá válik. Ez az oka annak, hogy a diszlexiás gyermekeknek nehézséget okoz az, hogy a fonémákból értelmes szavakat állítsanak össze, és folyamatosan olvassanak. Minden olvasott szó olyan a számukra, mintha életükben először látnák.

Hogyan ismerhető fel a diszlexia?

Ian Smythe, a tanulási nehézségek neves szakértője szerint az alábbi jelek utalhatnak arra, hogy a gyermek diszlexiás:

Írni-olvasni tudással kapcsolatos készségek

·  olvasásban és helyesírásban a hangok elkülönítésének és összekötésének valamint a hangok és jelek összekapcsolásának problémája által okozott nehézségeket mutat

·  fordítva ír betűket, szavakat

·  nehézséget okoznak neki a táblázatok, az ábécé

·  kihagy betűket a szavakból, vagy rossz sorrendben írja őket

·  az átlagosnál több időt vesz igénybe, hogy írásos feladatot elkészítsen

·  belebonyolódik, ha hosszú szavakat használ

·  nehézséget okoz neki gyerekdalokat megtanulni

Viselkedési jegyek

·  nehézséget okoz a bal és a jobb megkülönböztetése, a hónapok sorrendje, stb.

·  rossz az irányérzéke

·  nincs önbizalma és rossz az énképe

·  gyakran szólnak rá, hogy nem figyel, félreérti, amit mondanak, és szó szerint értelmezi a dolgokat

·  rossz a mozgáskészsége, többek között a kézírás és egyszerű ritmus eltapsolása

·  rossz az időérzéke, és gyakran elkésik

·  összezavarodik, ha egyszerre több utasítást kap

·  szervezési nehézségei vannak

·  elfelejti, hol hagyta a dolgait, pl. kulcsot, könyveket

·  néha "kreatív" megoldásokat talál

·  értelmesnek és figyelmesnek látszik, bár néhány fontos területen kudarcot vall

Hogyan segíthetünk a diszlexiás gyermeknek?

Figyeljük meg, milyen területeken vannak a gyereknek problémái, és építsünk fel játék- és foglalkozássorozatot, amely segít javítani ezeket a területeket. Közben ne felejtsük el, hogy a gyerekek gyakran az otthont úgy tekintik, mint ahol megmenekülnek az írás-olvasási feladatoktól, ezért fontos, hogy a foglalkozások szórakozásnak számítsanak.

Néhány példa a fejlesztő játékok közül:

·  Gyermekdalok, versek felolvasása és megtanulása

·  Fizikai játékok, ügyességi gyakorlatok, labdaeldobás, elkapás, elrúgás, ugrások, egyensúlyozási gyakorlatok végzése

·  Mozgás - betűformák kitapintása fa és műanyag betűkkel, vizes vagy száraz homokkal, illetve betűk készítése gyurmából vagy agyagból.

·  A „Látok valamit..” játék különböző változatai. Pl.: “Látok valamit, ami (b) hanggal kezdődik.”, “... ami ugyanazzal a hanggal kezdődik, mint a boci.”, “... B betűvel kezdődik.”, “...ami rímel arra, hogy lánc.”, “…ami (b) hangra végződik.”

·  Hallási sorozatok - Találjunk ki örökké bővülő listákat. Például "A nagymamám elment vásárolni, vett egy almát, egy zsák krumplit, egy csupor mézet…", amely mindig eggyel több lesz.

·  Dominók - A dominózáshoz nem kell nagy előkészület, és egyszerű segítséget nyújt a számok tanulásához és a vizuális sorrendhez. Más formában is kaphatók, képekkel, vagy mintákkal, amiket valamilyen szempont alapján össze kell párosítani

·  Tárgyak a tálcán - A gyerek figyelje meg, mik vannak a tálcán és jegyezze meg. Ezután: (a) Takarjuk le a tálcát, és a gyerek sorolja fel, milyen tárgyak voltak rajta, vagy (b) A gyerek csukja be a szemét, mi pedig vegyünk el egy vagy két tárgyat a tálcáról, majd szóljunk a gyereknek, hogy nyissa ki a szemét, és mondja meg, mit vagy miket vettünk el.

Forrás: Time, szeptember 8, 2003.

• Vissza • Fel • Tovább •

 

Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika

Kérem az ingyenes próbát!



Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina

Kérem az ingyenes próbát!


A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna

Kérem az ingyenes próbát!


Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka

Kérem az ingyenes próbát!


Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné

Kérem az ingyenes próbát!


Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné

Kérem az ingyenes próbát!


Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia

Kérem az ingyenes próbát!


A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2. osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit

Kérem az ingyenes próbát!


Mi nyáron vettük meg a programot, és nagyon szeretjük:) Én tanítok is iskolában elsősöket, nekik is megvette az iskola, és órán is használjuk, valamint több tanítványomnak megvan már otthoni gépen is, szóval csak ajánlani tudom komplexitása miatt.
Dytta

Kérem az ingyenes próbát!


Kedves Kolos! Most találkoztam a fórummal, szívesen elmondom, hogy két éve használjuk az iskolában kolléganőmmel a programokat. Évente legalább 50 gyermek ismerkedik a segítségeddel az olvasás örömeivel, vannak kiemelten kedvelt programelemeink, és rengeteg jó tapasztalatunk.
Pappné Kati

Kérem az ingyenes próbát!


Ez tényleg megéri!
Molnárné Szűcs Andrea

Kérem az ingyenes próbát!


Lányom, Renáta nagyon szívesen "játszik" a programmal, nagyon leköti Őt. Minden nap újabb és újabb feladatokat fedez fel. Én is szívesen ülök mellette és figyelem. Nagyon értékes a feladatokkal eltöltött idő.
Vadász Lászlóné

Kérem az ingyenes próbát!


Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek, aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".
Sodics Péter

Kérem az ingyenes próbát!

 

Kazal Kolos (ügyvezető)
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.

Telefon:87/482-155, Mobil:  30/227-06-91, Fax: 87/482-155

e-mail:
 info@varazsbetu.hu
 

 Varázsbetű - Diszlexia otthon     Diszlexia teszt     Diszlexia Fórum     Diszlexia Info 

Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt