8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!
Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja
Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia
leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.
Adjon egy esélyt gyermekének!
Rendelje meg a
Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra
89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és
"Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!
|
Dr. Köpf Lászlóné:
Speciális igényű tanulók a középiskolában
Öveges József Szakközépiskola, Szakiskola és Gimnázium, Budapest
1. Bevezetés
Napjainkban általánosan hirdetett oktatáspolitikai alapelv, hogy meg kell
teremteni a közoktatásból idejekorán kimaradók, lemorzsolódók pótló
iskolarendszerét, amelyet összefoglalóan a második esély iskolájának hívnak.
Ismert, hogy jelentős a tanulmányaikat valamilyen okból félbehagyók, a
többször ismétlők, a különböző iskolatípusok között értelmes célok nélkül
hányódó fiatalok száma. Az ő részükre valóban biztosítani kell a többszöri
nekirugaszkodás lehetőségét, akár a hagyományos iskolai kereteken túl is.
Véleményem szerint a valódi megoldás azonban az, ha a működő iskolák válnak
differenciáltabbakká, figyelembe veszik a különböző tanulócsoportok
sajátosságait, és így biztosítják minél több fiatal számára a kedvező
starthelyzetet, amely előrevetíti az iskolai tanulmányok eredményes
befejezésének esélyét is. Ez ma még fel nem becsült anyagi erőket szabadítana
fel más fontos célokra, és akkor még nem is beszéltünk – pozitív irányba
tekintve – az emberi erőforrások hatékony felhasználásáról, negatív irányba
tekintve pedig – a tömérdek kudarc lélekromboló hatásáról.
Az iskolarendszer, az oktatás feltételeinek differenciálása szempontjai
közül csak egy, de a jelen írás témájaként kiemelkedő a diszlexia problémaköre.
A magyar társadalomban az oktatáshoz, a művelődéshez való jog és az
iskolázási kötelezettség régóta deklarált. A fogyatékosok speciális oktatásának
feladata is régen ismert. A diszlexia kutatása is már a XIX. században
elkezdődött. Magyarországon mégis csak az 50-es években indult el a
diszlexiásokat segítő szakmai munka.1
A diszlexia olyan sajátos tanulási nehézség, részképesség-zavar, mely a
nyelvi kommunikáció területén nyilvánul meg, és így érinti az ismeretszerzés
minden területét. Bár a tünetegyüttest létrehozó tényezők nagy része
korrigálható, kialakíthatók a kompenzációs technikák, az érintettek többségénél
mégis végigkíséri az egész tanulási időszakot, és jelen van a felnőtt ember
életében is.
Ez indokolja, hogy ne csak a kisgyermekkorban, hanem a tanulás-kép-zés
teljes folyamatában, így a középfokú oktatás során is figyelemmel legyünk ezekre
a sajátosságokra. A szakirodalom az egyes évjáratok 7–10%-át tekinti
érintettnek, így belátható, milyen jelentős társadalmi csoportról van szó. Nem
lehet tehát lemondani a diszlexiások célirányos segítéséről egy olyan világban,
mely alapvetően írás-olvasáscentrikus.2
2. Módszerek és megoldások
Az Öveges József Szakközépiskola, Szakiskola és Gimnázium a főváros
legnagyobb középiskoláinak egyike. Közel 1200 diák tanul falai között gimnáziumi
oktatásban, a szakközépiskolai tagozat három szakmacsoportjában, a szakképzés
terén kilenc szakma között választhatnak, három technikusi szak áll a
rendelkezésükre. Az iskolai rendszerű felnőttoktatásban érettségire való
felkészítés folyik. A fenti létszámot és lehetőségeket különböző
iskolarendszeren kívüli szakmai tanfolyamok is kiegészítik. Az elmúlt évek
tapasztalatai igazolták a „sok lábon állás” fenti modelljének helyességét, amely
a képzési formák közötti átjárhatóságot is biztosítja, és különösen érzékelhető
jótékony hatása a diszlexiás tanulók körében.
Intézményünk 1994 óta programszerűen foglalkozik diszlexiás diákok
érettségire való felkészítésével, szakmai képzésével. Ezt a feladatot az iskola
alapító okirata is tartalmazza.
Az oktatásirányítás és a törvényi direktívák így avval számolnak, hogy egy
osztályközösségben legfeljebb 1-2 valamilyen fogyatékossággal küzdő tanuló
található. Nálunk, a budapesti Öveges József Középiskolában ehhez képest azonban
másfajta szisztéma alakult ki. Az elmúlt évek bizonyították, hogy közel 10 évvel
ezelőtt fontos feladatot vállaltunk. Tükröződik ez a társadalmi igény az iskola
létszámarányaiban, ma már több mint 400 a diszlexiás tanulók száma, akik nemcsak
a fővárosból, a dél-budai agglomerációból, hanem az ország szinte minden
részéről, sőt a határainkon túli magyarlakta területekről is érkeznek hozzánk.
Már a kezdetekkor önálló diszlexiás osztályokban gondolkodtunk. Ez a
megoldás sok vitát váltott ki, de nekünk meggyőződésünk volt, hogy az integráció
és a szegregáció elvét egyszerre kell érvényesíteni. Az önálló osztálykeret
ugyanis biztosítja a szegregáció előnyeit ott, ahol erre szükség van, az oktatás
mindennapi folyamatában, de megvalósítja az integrációt is, amennyiben a
diszlexiás oktatás része az iskola sokszínű tevékenységének, a diszlexiás
tanulók egy nagy iskolaközösségben élnek, dolgoznak. A kialakult megoldás
biztosítja az egyéni jogok csoportos érvényesítését is. Persze a mi iskolánkban
is tanulnak diszlexiás diákok a hagyományos osztálykeretben – ez a választás a
szülő és a diák joga.3
Ilyen például a tanterv. Iskolánkban 1995 óta helyi tanterv alapján tanulnak
a diszlexiás diákok. „Menet közben” igazítottuk ezt a NAT követelményeihez, és
természetesen a kerettantervekhez is. Sajnos a kerettanterv szűkítette
mozgásterünket a diszlexiás sajátosságok érvényesítésében, például az óraszámok
elosztása területén, korlátozta a tananyag-átcsoportosítás lehetőségét is. A
közoktatási törvény ez év nyarán sorra került módosítása ugyan újból nagyobb
szabadságot biztosít az intézményeknek e téren, de az idő szűkössége miatt evvel
a lehetőséggel élni még nem tudtunk. A nevelőtestület később foglalkozik majd a
kérdéssel, bár nagyon meggondolandó minden módosítás, mert újból rengeteg
eljárásjogi feladatot, adminisztrációs kötelezettséget és anyagi ráfordítást
jelentene. Ezekből az elmúlt időszakban pedig már volt elég. Az iskola
diszlexiás osztályoknak szóló helyi tanterve azonban ma is tartalmaz olyan
specialitásokat, melyek segítik a hátrányok leküzdését.
Iskolánkba a normál felvételi eljárás során lehet jelentkezni. A felvételi
tájékoztatókban hirdetjük diszlexiás osztályainkat. Írhatnék arról, hogy a
központi számítógépes rendszer, a KIFIR program hogyan kezeli ezt a kérdést, de
erre most nincs lehetőség, csak annak jelzésére, hogy a rendszer által használt
elnevezések gyakran riasztóak a jelentkezők számára, így nem segíti, inkább
gátolja őket a megfelelő oktatási forma kiválasztásában.
A felvételinél figyelembe vesszük a tanulási nehézségeket, ezért azt nem
kötjük jó általános iskolai átlageredményhez. Az iskola tanárai, mentálhigiénés
szakembere és logopédusok részvételével felvételi beszélgetést szervezünk.
Törekszünk meggyőződni arról, hogy a jelentkezőkben menynyire erős az
eltökéltség, hogy nehézségeik ellenére is elvégzik a középiskolát. Ez a szülők
és a tanárok által támogatott akarat ugyanis – a tapasztalatok szerint –
alapvető feltétele az eredményes munkának. Igyekszünk minél több jelentkezőnek
megadni az esélyt, helyet biztosítani az iskolában.
A felvétel kezdetektől szakközépiskolai képzésre történik. Ez is több
problémát okozott. A kezdeteknél a szülők és a tanulók részéről megfogalmazódott
a felvetés, jobb lenne a gimnáziumi forma, a szakmai tantárgyak túlzottan
leterhelik majd a különben is nehezebben tanuló diákokat. Iskolánk azonban
elsősorban szakképző intézmény, a fenntartó is ebben a képzési formában
érdekelt. Továbbá a mi tapasztalataink szerint a végzettek többsége középfokon
tanul tovább, itt szerez szakmai képzettséget, a felsőfokon pedig a többségük a
műszaki pálya felé tart. Ezért érdemes már a középiskolai évek alatt szakmai
szempontból orientálni, ez segíti az érettségi utáni szakmaválasztást,
lerövidítheti a szakmai képzés idejét, de sajátos készség-képességfejlesztő
hatással is bír. Az első induló diszlexiás osztályunk még az érettségi mellett
szakmai képesítő vizsgát is tett, később áttértünk az úgynevezett világbanki
képzésre, majd 1998-tól az új típusú szakközépiskolai modell vált általánossá. A
tanulók alapvetően az érettségire készülnek, és e mellett részesülnek szakmai
orientációban. Kezdetben csak egyet, a gépészet-fémtechnikai orientációt
kínáltuk, később ez a kínálat bővült az elektronikai-elektrotechnikai, majd a
környezetvédelmi szakmacsoportos képzéssel. A bővítés azért történt, hogy a
különböző érdeklődésű tanulók választani tudjanak, és a lányok is megtalálják a
hozzájuk közelebb álló szakmai irányt, bár nálunk is igazolódik az általános
statisztikai jellemző, a diszlexiás tanulók többsége fiú.
A szakközépiskolai forma érettségire való felkészítést jelent. 1998-ban
azonban – kísérletképpen – elindítottunk egy szakiskolai osztályt is. A
diszlexiás szakiskolai osztályok száma azóta évfolyamonként kettőre nőtt, és ma
már ott vannak a diszlexiás tanulók a szakképző évfolyamokon is.
A diszlexiás képzésben fontos tényező az alacsonyabb osztálylétszám,
valamint a tantárgyak egy részénél a további csoportbontás lehetősége.
Az oktatás során igyekszünk támaszkodni a modern technika, az informatika, a
multimédia nyújtotta lehetőségekre, de fokozottan alkalmazzuk a tanítás-tanulás
hagyományos, jól bevált eszközét, a tanári szót, törekedve az ismeretszerzés és
a tudás számonkérése során is a szóbeliségre.
Élünk tehát – de nem visszaélünk – a közoktatási törvényben a diszlexiások
számára biztosított lehetőségekkel. Ezek között fontos szerepet játszik az
értékelés alóli felmentés. Erről mi úgy gondolkodunk – és ezt igyekszünk
megértetni szülővel, diákkal egyaránt – hogy mindenki abban érdekelt, hogy
bizonyítványa olyan legyen, mint a többié, vagyis minél kevesebb legyen a
felmentés. A diszlexiás tanuló is használja ki lehetőségeit, minden tantárgy
vonatkozásában törekedjen a középiskolai követelmények teljesítésére.
Természetesen mégis sor kerül felmentésekre, de ezeket a tanulmányok minél
későbbi időszakára igyekszünk kitolni, az érettségihez közeledve, ha azt látjuk,
hogy a nehézségek foka a záróvizsga eredményességét kockáztatná. Iskolánkban az
elmúlt években a várakozásnak megfelelően az idegen nyelvből kértek és kaptak
legtöbben felmentést. Az idegen nyelvet követi a matematika. A részleges
felmentés lehetősége elsősorban a magyar nyelvtant és az idegen nyelvet
érintette a helyesírás-értékelés, valamint az írásbeliség alóli felmentés
formájában. Figyelemre méltó a mindennapi testnevelési órák alól felmentettek
magas száma is. Ezért is vált fontossá, hogy iskolánkban megteremtődjenek a
gyógytestnevelés feltételei, amelyhez a fenntartónk, a Fővárosi Önkormányzat
mellett a XI. kerületi Önkormányzattól is segítséget kaptunk.4
Azt mondhatom, hogy a diszlexiás tanulók döntő többsége igyekszik
kihasználni lehetőségeit, az átlagnál jobb munkaerkölccsel, akaraterővel küzdi
le nehézségeit. Mégis jelentős a lemorzsolódás, amely főleg a 9–10. osztály
között következik be, bár ez a jelenség nemcsak a diszlexiásokat érinti, és
szerte az országban gondot jelent. Az adatok arra utalnak, hogy a tanulók egy
jelentős része nehezen birkózik meg az iskolaváltással, nehezen szokik hozzá a
középiskolai követelményekhez.
A lemorzsolódás leggyakoribb oka a bukás, a listát a matematika vezeti. Azt
hiszem, ezen nincs mit csodálkozni, ha ismerjük a diszlexia és az egyéb
diszfunkciók összefüggéseit, valamint a fogalmi gondolkodás nehézségeit, a
nyelvi jelek mellett a számok és más jelrendszerek elsajátítási, alkalmazási
problémáit. A matematikát a történelem követi a sorban. Ez talán meglepő. A mi
tapasztalataink azonban azt mutatják, hogy a történelem a legnehezebb tárgyak
egyike a diszlexiások számára. Az időben való tájékozódás problémái, a jelentős
mennyiségű adat indokolja ezt alapvetően. Átlagos nehézséget jelent a szakmai
tantárgyi követelményekhez való igazodás. Figyelemre méltó, hogy az eddig
említett a tantárgyakat csak követi a sorban az irodalom és a magyar nyelvtan,
miközben a sztereotípiák azt diktálnák, hogy ezek jelentik a diszlexiások
számára az igazán nagy próbatételt.
A lemorzsolódás adatai mögött nem csak a tanulási nehézségek állnak,
jelentős a morális összetevők hatása is. Tapasztalható például távolmaradás a
javítóvizsgáról, az újabb kudarctól való félelem miatt, valamint a mulasztás,
főleg a szakiskolai osztályokban. Pozitív viszont, hogy súlyos fegyelmi vétség
miatt csak egy tanulót kellett eddig eltanácsolnunk. További 46 tanuló más
okokból távozott az iskolából, például a vidéki diákok közül vannak, akik nem
tudnak a családtól való távollét okozta problémákkal megküzdeni.
Joggal vetődik fel a kérdés, mi lesz a lemaradókkal? Döntő többségük
osztályt ismétel és kis késéssel ugyan, de sikeres záróvizsgát tesz. Vannak
olyanok is, akik más osztályba, képzési formába mennek át. Törekszünk arra, hogy
az iskolán belül teremtődjenek meg a pályamódosítás lehetőségei. A „legyen
érettségid és szakmád” követelményének teljesítése ugyanis különböző utakon
lehetséges. Az „előbb az érettségi, utána a szakmatanulás” sorrendje mellett a
„szakmatanulás, utána érettségi” megoldása is kialakult gyakorlat az iskolában.
A lemorzsolódás mellett szólni kell egy ellenkező tendenciáról is. Menet
közben is érkeznek hozzánk tanulók más iskolákból, mert később szereznek
tudomást erről a lehetőségről, vagy azért, mert a másik iskolában
bebizonyosodott, nehézségeik szükségessé teszik, hogy ebben az iskolában
tanuljanak tovább. A problémák ellenére is azt mondhatom, összegezve az elmúlt
évek tapasztalatait, hogy a végzett munka összképe pozitív. Az eredményességet a
diszlexiás szakközépiskolai osztályok adataira támaszkodva szeretném bemutatni.
A diszlexiás diákok tanulmányi eredményei javuló tendenciát mutatnak,
többségük általános iskolai eredményeihez képest, de az iskola diszlexiás
oktatása eredményeit időben összehasonlítva is. Sőt, azt is elmondhatjuk, hogy a
diszlexiás osztályok tanulmányi eredményei gyakran jobbak, mint a nem diszlexiás
osztályoké! A tavalyi tanév végén például a szakközépiskolai osztályaink
tanulmányi átlaga 3,1 volt. A diszlexiás osztályoké – ha kis mértékben is – de
jobb. Hozták a Pí-értéket!
Az elmúlt években 10 diszlexiás szakközépiskolai osztályunk érettségizett,
összesen 170 fővel. Közülük 168-an voltak eredményesek, csak ketten buktak, ők
is csak 1–1 tantárgyból, és a következő vizsgaidőszakban javították
eredményüket. A diszlexiás osztályok érettségi átlaga 3,15. A leggyengébb 2,7 –
a legjobb pedig 3,8 volt. Az elmúlt tanév meghozta a kitűnő érettségit is két
tanuló esetében. A vizsgaelnökök elismerően szólnak a diszlexiás diákok
érdekében végzett munkánkról – erről a vizsgajegyzőkönyvek tanúskodnak.
Természetesen az érettségi esetében is érvényesülnek a közoktatási
törvényben biztosított jogok. A magyar nyelv és irodalom tantárgy esetében
például a jelöltek 92%-a kért és kapott részleges mentesítést az
irodalomdolgozat helyesírási értékelése vonatkozásában, az írásbeliség alól
pedig 24%. Magyar dolgozatát eddig közel 20 tanuló írta számítógépen.
Diszkalkuliája miatt 16 diák, a vizsgázók 9,4%-a kapott felmentést a matematika
érettségi alól, más tantárgyat választva helyette. A választható tantárgyak
közül a biológia a legkedveltebb, talán a környezetvédelmi szakmai orientációnak
is köszönhetően, és figyelemre méltó az idegen nyelvet érettségi tárgyként
választók aránya (36%). Az idegennyelv-tanulás pedig – mint tudjuk – a
diszlexiások oktatásának neuralgikus pontja. Ennek ellenére az elmúlt tanévben a
49 érettségire jelentkező diszlexiás szakközépiskolai tanuló közül 28-an
választották az idegen nyelvet érettségi tárgyként – igaz, annak szóbeli
formáját – annak ellenére, hogy az idegen nyelvi érettségi még nem volt
kötelező. Az idegennyelv-tanulást támogatta a Leonardo da Vinci program,
amelynek segítségével közel ötven diszlexiás diákunk vett részt skóciai szakmai
tanfolyamon, elektronikát tanultak angol nyelven. A németesek pedig ausztriai és
hazai felkészítő nyelvi táborban fejlesztették idegen nyelvi kommunikációs
készségüket. Sokat remélünk a diszlexiás tanulók idegennyelv-tanulása területén
a Fővárosi Önkormányzat által a 9�10. osztályosok számára indított programtól
is, amelybe 90 diszlexiás diákunk kapcsolódik be. A program az angol és a német
nyelvet tanuló, érettségire készülő középiskolásokra terjed ki. A mi iskolánkban
ezek a fő nyelvek a diszlexiások számára is, bár más nyelvekkel is próbálkozunk
körükben, elsősorban az olasszal.
Az érettségi jegyzőkönyvek arról tanúskodnak, hogy a közismereti tárgyak
mellett szakmai tantárgyakat is választanak a diákok. 2001-ben például az
elektronika-elektrotechnika szakmacsoportban érettségizett 21 tanuló közül 15-en
választották az elektronika alapjait, és a tantárgyi átlag 4,0 lett. Ők
többségükben most az ipari elektronikai technikusképzésben vesznek részt.
Reméljük, itt is bizonyítják majd a sokak által megfogalmazott előítélet
ellentétét, a diszlexiás tanuló képes megfelelni e szak követelményeinek is.
Örvendetes, hogy egyre több diszlexiás diák vesz részt az iskolában folyó
szakmai képzésben, az idei tanévben például 81 fő. A szakképző évfolyamokon
általában nem tudjuk biztosítani az önálló osztálykeretet, a diszlexiások együtt
tanulnak nem diszlexiás társaikkal, de ekkor is segítik őket tanáraik, oktatóik,
akik speciális ismereteiket, gazdag gyakorlati tapasztalataikat vetik latba az
eredményesség érdekében. Az idei tanévben azonban ezen a megoldáson is részben
túlléptünk. Sikerült megőrizni az önálló osztálykeretet a 11. szakképző
évfolyamon is. Szakképzési tapasztalataink kedvezőek. Motiváló erőt jelent
például a szakmai gyakorlat az elméletorientált középiskolai oktatás során, a
manuális készségek javítását is szolgálja, amely ebben a körben különösen fontos
feladat.
Más területeken is törekszünk a nagy és finommozgások fejlesztésére, evvel
is növelve a diszlexiások felzárkózási esélyeit. Ezt szolgálják például a
speciális testnevelési órák, a tantervbe épített néptáncoktatás, valamint a népi
kézműves foglalkozások is. A diszlexiások általános fejlesztését segítik az
iskola logopédusai és mentálhigiénés szakembere is.
A diszlexiások aktívan vesznek részt a diák öntevékenységi formákban, a
sport- és kulturális vetélkedőkön, a diákönkormányzat munkájában. Itt sem
maradnak el társaiktól, sőt, gyakran ki is emelkednek közülük. Jelentős
sportsikerek állnak mögöttük, köztük egy olimpikoné is. Diszlexiás diák
képviselte társait az elmúlt két év során az iskolaszékben – aki egyébként
kitűnőre érettségizett. A diszlexiás diákok „fogadták örökbe” jelképesen Öveges
József életművét a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban.
Diszlexiás tanulóink is neveznek szakmai-tanulmányi versenyekre, ahol már
figyelemre méltó sikereket is elértek. 1999-ben egy diszlexiás diák nyerte az
Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyt alkalmazott számítástechnikából. Az
elmúlt tanévben egy másik diszlexiás tanulónk az Országos Szakmai Tanulmányi
Versenyen elektronika-elektrotechnika szakmacsoportjában harmadik lett. Ők
felvételi nélkül kerülhettek az egyetemre. Azt, hogy az iskolai néptánccsoport,
az énekkar tagjainak többsége ebből a körből kerül ki, hogy ott szerepelnek
versmondóként az iskolai ünnepségeken, mutatja: a diszlexiás diákok az iskolában
jól érzik magukat, nyitottá válnak, megtanulják vállalni önmagukat, ismerve
hátrányaikat. Legnagyobb eredményünknek ezt tekintjük.
3. Kapcsolataink
Ebben a munkában sok segítőnk, együttműködő partnerünk van. Kiemelten kell
szólni a fenntartó, a Fővárosi Önkormányzat, az Oktatási Bizottság és az
Ügyosztály anyagi, erkölcsi és szakmai támogatásáról.
Szólni kell a szülőkről, akik az átlaghoz képest jóval nagyobb mértékben
segítik az iskolát, ezt mutatja, hogy – immár hagyományosan – közülük kerül ki a
szülői munkaközösség elnöke. Sok segítséget kapunk a Beszédvizsgáló Országos
Szakértői és Rehabilitációs Bizottságtól, a nevelési tanácsadóktól, a Deák
Ferenc Kollégiumtól, akikkel szinte napi munkakapcsolatban vagyunk.
A legnagyobb erő talán mégis az iskola nevelőtestülete, akik pedagógiai,
emberi elhivatottsággal vállalták és végzik ezt a feladatot. Folyamatosan
gyűjtik gyakorlati tapasztalataikat, képezve magukat az eredményesség érdekében.
Többségük speciális tanfolyamokat végzett, a posztgraduális képzés során
egyetemi-főiskolai szakdolgozataikat szentelték e témának. Az iskola
nevelőtestülete jó színvonalú elméleti munícióval rendelkezik, miközben gyűlnek
és rendszereződnek a továbblépéshez nélkülözhetetlen gyakorlati tapasztalatok
is. E kétirányú felkészültség ma már a tanulást-tanítást szolgáló segédletekben,
munkafüzetekben, tanulmányokban, számítástechnikai programokban és további
tervekben is testet ölt. A nevelőtestület tagjai részt vesznek a szakmai és
civil szervezetek – pl. a Pozitív Egyesület – munkájában. Iskolánkban
szerveződött meg a Magyar Pedagógiai Társaság Diszlexiás Gyermekek
Fejlesztéséért Szakosztálya.
Együttműködünk a diszlexiás diákok oktatását vállaló többi iskolával is. Az
indulás óta segítőnk a Diszlexiás Gyermekek Egyesülete. Igyekszünk persze mi is
segíteni, elsősorban a leendő és a már gyakorló pedagógus kollégáinknak, hogy
minél többen ismerjék meg a diszlexia problémakörét, ezért a Fővárosi
Önkormányzat gyakorlóiskolájaként és az FPI-vel közösen akkreditáltatott
pedagógus-továbbképző tanfolyamunkkal betekintést nyújtunk tapasztalatainkba.
4. Befejezés
A budapesti Öveges József Középiskola közel egy évtizedes tapasztalatai
bizonyítják, hogy a közoktatás fejlesztése során érdemes törekedni a különböző
tanulói csoportok sajátosságainak érvényesítésére. Érdemes erre emberi és anyagi
erőforrásokat áldozni, mert azok döntően megtérülnek, és lehetővé teszik, hogy
minél kevesebbszer legyen szükség a második és sokadik esélyre.
Az iskolában alkalmazott, a tanulási sikerekhez és az iskolai kudarcok
leküzdéséhez vezető megoldások, módszerek összefoglalása
Sorszám
|
Program
|
Rövid (módszertani) leírás
|
1.
|
Speciális osztály működtetése
|
Homogén csoport (diszlexiás tanulók) kialakítása a lemorzsolódás és
az iskolai kudarc megelőzésére
|
Jegyzetek:
1 A kezdeményezés Meixner Ildikó nevéhez kötődött.
2 Mindezeket figyelembe véve szembetűnő, hogy viszonylag későn és csak
fokozatosan alakult ki az a jogi háttér, mely biztosítja a diszlexiás
tanulók számára a megfelelő oktatási feltételek kialakulását. Először az
1993-ban elfogadott közoktatási törvényben jelent meg ez a szempont.
1996-ban már a törvény szövegébe is beemelték a diszlexiások számára
biztosított alternatív lehetőségeket, kedvezményeket. A törvény 1999-es
módosítása egyfajta visszalépést jelentett ugyan – az általános iskola 6.
osztályáig téve lehetővé a kedvezmények igénybevételére jogosító szakértői
vélemények kiadását –, de ez az akadály később mégis leépült.
3 A 2002/2003-as tanévben például a gimnáziumi tagozaton 9, a szakképző
évfolyamokon 51, a technikusképzésben 30, az érettségire felkészítő
felnőttoktatási formákban további 14 fő – összesen több mint 100-an tanulnak
nem diszlexiás osztályokban. Őket azonban nem segíthetik azok a feltételek,
amelyeket a homogén osztálykeret biztosít.
4 Az elmúlt időszakban több mint 700 tanuló iratkozott be az iskola
diszlexiás osztályaiba. A Beszédvizsgáló és más szakértői bizottságok,
néhányan nevelési tanácsadók tanúsítványával érkeznek hozzánk.
|
Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és
segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika
Kérem az ingyenes próbát!
Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi
eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina
Kérem az ingyenes próbát!
A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert
már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna
Kérem az ingyenes próbát!
Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és
diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt
idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka
Kérem az ingyenes próbát!
Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök
által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az
összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én
elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné
Kérem az ingyenes próbát!
Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s
a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is
elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné
Kérem az ingyenes próbát!
Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia
problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia
Kérem az ingyenes próbát!
A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2.
osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az
biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a
véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos
gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit
Kérem az ingyenes próbát!
Mi nyáron vettük meg a programot, és nagyon szeretjük:) Én
tanítok is iskolában elsősöket, nekik is megvette az iskola, és órán is
használjuk, valamint több tanítványomnak megvan már otthoni gépen is, szóval
csak ajánlani tudom komplexitása miatt.
Dytta
Kérem az ingyenes próbát!
Kedves Kolos! Most találkoztam a fórummal, szívesen
elmondom, hogy két éve használjuk az iskolában kolléganőmmel a programokat.
Évente legalább 50 gyermek ismerkedik a segítségeddel az olvasás örömeivel,
vannak kiemelten kedvelt programelemeink, és rengeteg jó tapasztalatunk.
Pappné Kati
Kérem az ingyenes próbát!
Lányom, Renáta nagyon szívesen "játszik" a programmal,
nagyon leköti Őt. Minden nap újabb és újabb feladatokat fedez fel. Én is
szívesen ülök mellette és figyelem. Nagyon értékes a feladatokkal eltöltött idő.
Vadász Lászlóné
Kérem az ingyenes próbát!
Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek,
aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit
elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a
sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi
problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".
Sodics Péter
Kérem az ingyenes próbát!
|