Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt



Próbálja ki!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Önnek!

Töltse le a
Varázsbetű Diszlexia Programcsalád telepítőjét, használja a programokat négy napig ingyen, és döntsön utána!

 


8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja

"A 10 legsürgősebb tennivaló, ha gyermeke tanulási problémákkal küzd!"
című cikkünket!

Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.


Adjon egy esélyt gyermekének!

Rendelje meg a Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra

89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és "Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!



 

Nyelvreform is javíthatna a diszlexia tünetein

• Vissza • Fel • Tovább •

Az angoloknál több diszlexiást találnak, mint az olaszoknál, vagy amennyit valószínűleg magyaroknál találhatnánk. Az ok a különböző nyelvek írásmódjában keresendő, ami alapján egyesek azt a következtetést vonják le, hogy ideje lenne az angol és hozzá hasonló nyelveket megreformálni.

Pszichológia Online
 

A diszlexiások problémája nagyban függ attól, hogy milyen nyelvet beszélnek. Azoknál a nyelveknél, ahol a betűk nem mindig ugyanazokat a hangokat jelölik, súlyosabb a diszlexiások problémája. Így például az angol problémás nyelvnek számít, hiszen pl. a 'mint' és a 'pint' szavakban teljesen másként ejtjük az "i" betűt. (Kezdő angol nyelvtanulók gyakran panaszkodnak is emiatt, mondván, hogy az angolban azt írjuk, hogy 'alma', és úgy ejtjük, hogy 'körte'.) Nem így az olaszban (vagy akár a magyarban, amint arra hamarosan részletesebben is kitérünk), ahol az írásmód viszonylag pontosan követi a szavak kiejtését.

Eraldo Paulesu, a Milánói Egyetem egy nemzetközi kutatócsoporttal angol, francia és olasz nyelvű diszlexiásokat vizsgált. A Science című lapban megjelentetett eredmények szerint az olasz diszlexiások jobban teljesítettek olvasási feladatokban, mint a franciák vagy angolok. Képalkotó eljárásokkal (ún. PET-tel, amellyel nyomon tudják követni az agy aktivitásváltozásait) azonban azt találták, hogy mindhárom nyelvet beszélő diszlexiásoknál ugyanazon terület mutatott csökkent aktivitást, vagyis ha a "fejükbe nézünk", nem találunk köztük különbséget.

A szerzők a különbséget annak tulajdonítják, hogy az olasz írásmódja transzparens: ahogyan írják úgy mondják – pontosabban egy-egy betűnek vagy betűkombinációnak egy-egy hang felel meg. Ezzel szemben az angolban és franciában egy betű vagy betűsor sok féle hangot is jelölhet. Ezek szerint a diszlexiának egy általános idegrendszeri háttere van ugyan, de a különböző nyelveken ez másként nyilvánul meg – az adott nyelv írásmódjának függvényében.

A magyar nyelv a fenti szempontból elsősorban transzparens nyelvnek számít, vagyis többnyire a betűk és betűkapcsolatok mindig ugyanazt a hangot jelölik. Vannak azonban kivételek: a morfológiai határokon igen sok a hasonulás. Így például a "tudja" szó ha normál szótő lenne, akkor valóban 'tudjá'-nak ejtenénk és nem 'tuggyá'-nak.

Ez az írni tanuló gyerekeknél valóban problémát okozhat. Így például nem nagyon logikus számukra, hogy az "adta" szónál miért írjuk másként a hosszan ejtett t-t, mint az "attól" szó esetében. Egyesek szerint nem olyan zavaros a helyzet, hiszen az egész rendszer logikus, és csak a morfológiai határokon vannak ilyen problémák, azonban a gyerekek alapvetően nem tudják, hogy hol vannak a szótövek, ragok, stb. határai.

Paulesu szerint a transzparencia hiányának problémája miatt megfontolandó lenne az angol és hozzá hasonló nyelvek reformja: érdemes lenne egyszerűsíteni az írásmódot. Persze ennek sok ellenzője akad. Van, aki azzal érvel, hogy egy ilyen reform túl nagy gazdasági terhet jelent. Azonban számba kell vennünk az amúgy épp intellektuális képességekkel rendelkező diszlexiások miatt kieső gazdasági hasznot is, és a felzárkóztatásukra szánt összegeket is. A Simplified Spelling Society (Egyszerűsített Írásmód Társaság) szerint túl sokba kerül az is, hogy a gyerekeket egy éven keresztül erre a furcsa írásmódra tanítjuk.

Persze ellenérvek is akadnak: mások szerint a kultúrális örökség megőrzése legalább ennyire fontos lehet. Furcsa mód a Brit Diszlexia Társaság szóvivője is a nyelvalakítás ellen emelt szót: szerinte a kutatás is azt jelzi, hogy a diszlexiások agya másként működik, és ha időben felismerik, megfelelő oktatással ez a probléma orvosolható.

A kutatással egy régi problémát látszanak megoldani. Bár úgy tűnt, hogy a diszlexia az idegrendszer működési zavarával magyarázható, mégis különbségek voltak a különböző nyelvet beszélők közt: így például egy korábbi vizsgálat azt találta, hogy amerikai gyerekek közt kétszer annyi a diszlexiás, mint az olaszok közt. Akkor még nem volt világos, hogy ha biológiai okokat kell keresnünk a diszlexia hátterében, akkor miért találunk különbségeket a nyelvek közt. A most megjelent közlemény erre adott magyarázatot: a probléma oka ugyanaz, csak a megnyilvánulás lesz különböző a nyelv írásmódjától függően. Ez egyben azt is jelenti, hogy a transzparens írásmódú nyelveknél nehezebb a diszelexiásokat diagnosztizálni.

Krajcsi Attila

2001. március

• Vissza • Fel • Tovább •

 

Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika

Kérem az ingyenes próbát!



Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina

Kérem az ingyenes próbát!


A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna

Kérem az ingyenes próbát!


Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka

Kérem az ingyenes próbát!


Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné

Kérem az ingyenes próbát!


Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné

Kérem az ingyenes próbát!


Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia

Kérem az ingyenes próbát!



Kazal Kolos (ügyvezető)
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.

Telefon:87/482-155, Mobil:  30/227-06-91, Fax: 87/482-155

e-mail:
 info@varazsbetu.hu
 

 Varázsbetű - Diszlexia otthon     Diszlexia teszt     Diszlexia Fórum     Diszlexia Info 

Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt