Nyelvreform is javíthatna a diszlexia tünetein

Az angoloknál több diszlexiást találnak, mint az olaszoknál, vagy amennyit valószínűleg magyaroknál találhatnánk. Az ok a különböző nyelvek írásmódjában keresendő, ami alapján egyesek azt a következtetést vonják le, hogy ideje lenne az angol és hozzá hasonló nyelveket megreformálni.

Pszichológia Online

A diszlexiások problémája nagyban függ attól, hogy milyen nyelvet beszélnek. Azoknál a nyelveknél, ahol a betűk nem mindig ugyanazokat a hangokat jelölik, súlyosabb a diszlexiások problémája. Így például az angol problémás nyelvnek számít, hiszen pl. a 'mint' és a 'pint' szavakban teljesen másként ejtjük az "i" betűt. (Kezdő angol nyelvtanulók gyakran panaszkodnak is emiatt, mondván, hogy az angolban azt írjuk, hogy 'alma', és úgy ejtjük, hogy 'körte'.) Nem így az olaszban (vagy akár a magyarban, amint arra hamarosan részletesebben is kitérünk), ahol az írásmód viszonylag pontosan követi a szavak kiejtését.

Eraldo Paulesu, a Milánói Egyetem egy nemzetközi kutatócsoporttal angol, francia és olasz nyelvű diszlexiásokat vizsgált. A Science című lapban megjelentetett eredmények szerint az olasz diszlexiások jobban teljesítettek olvasási feladatokban, mint a franciák vagy angolok. Képalkotó eljárásokkal (ún. PET-tel, amellyel nyomon tudják követni az agy aktivitásváltozásait) azonban azt találták, hogy mindhárom nyelvet beszélő diszlexiásoknál ugyanazon terület mutatott csökkent aktivitást, vagyis ha a "fejükbe nézünk", nem találunk köztük különbséget.

A szerzők a különbséget annak tulajdonítják, hogy az olasz írásmódja transzparens: ahogyan írják úgy mondják – pontosabban egy-egy betűnek vagy betűkombinációnak egy-egy hang felel meg. Ezzel szemben az angolban és franciában egy betű vagy betűsor sok féle hangot is jelölhet. Ezek szerint a diszlexiának egy általános idegrendszeri háttere van ugyan, de a különböző nyelveken ez másként nyilvánul meg – az adott nyelv írásmódjának függvényében.

A magyar nyelv a fenti szempontból elsősorban transzparens nyelvnek számít, vagyis többnyire a betűk és betűkapcsolatok mindig ugyanazt a hangot jelölik. Vannak azonban kivételek: a morfológiai határokon igen sok a hasonulás. Így például a "tudja" szó ha normál szótő lenne, akkor valóban 'tudjá'-nak ejtenénk és nem 'tuggyá'-nak.

Ez az írni tanuló gyerekeknél valóban problémát okozhat. Így például nem nagyon logikus számukra, hogy az "adta" szónál miért írjuk másként a hosszan ejtett t-t, mint az "attól" szó esetében. Egyesek szerint nem olyan zavaros a helyzet, hiszen az egész rendszer logikus, és csak a morfológiai határokon vannak ilyen problémák, azonban a gyerekek alapvetően nem tudják, hogy hol vannak a szótövek, ragok, stb. határai.

Paulesu szerint a transzparencia hiányának problémája miatt megfontolandó lenne az angol és hozzá hasonló nyelvek reformja: érdemes lenne egyszerűsíteni az írásmódot. Persze ennek sok ellenzője akad. Van, aki azzal érvel, hogy egy ilyen reform túl nagy gazdasági terhet jelent. Azonban számba kell vennünk az amúgy épp intellektuális képességekkel rendelkező diszlexiások miatt kieső gazdasági hasznot is, és a felzárkóztatásukra szánt összegeket is. A Simplified Spelling Society (Egyszerűsített Írásmód Társaság) szerint túl sokba kerül az is, hogy a gyerekeket egy éven keresztül erre a furcsa írásmódra tanítjuk.

Persze ellenérvek is akadnak: mások szerint a kultúrális örökség megőrzése legalább ennyire fontos lehet. Furcsa mód a Brit Diszlexia Társaság szóvivője is a nyelvalakítás ellen emelt szót: szerinte a kutatás is azt jelzi, hogy a diszlexiások agya másként működik, és ha időben felismerik, megfelelő oktatással ez a probléma orvosolható.

A kutatással egy régi problémát látszanak megoldani. Bár úgy tűnt, hogy a diszlexia az idegrendszer működési zavarával magyarázható, mégis különbségek voltak a különböző nyelvet beszélők közt: így például egy korábbi vizsgálat azt találta, hogy amerikai gyerekek közt kétszer annyi a diszlexiás, mint az olaszok közt. Akkor még nem volt világos, hogy ha biológiai okokat kell keresnünk a diszlexia hátterében, akkor miért találunk különbségeket a nyelvek közt. A most megjelent közlemény erre adott magyarázatot: a probléma oka ugyanaz, csak a megnyilvánulás lesz különböző a nyelv írásmódjától függően. Ez egyben azt is jelenti, hogy a transzparens írásmódú nyelveknél nehezebb a diszelexiásokat diagnosztizálni.

Krajcsi Attila

Érdekes cikkek a blogról

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Mire jó három fazék?
Az olvasási képességet három képességcsoport fejlesztésével lehet javítani. Ezek a látás, a hallás,...

Az úszás és a diszlexia
A mozgás, különösen pedig az úszás, nagyon jó hatással van gyermekedre. De nem csak fizikailag...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Játékok mozgásfejlesztéshez
Mozogni jó. Ráadásul a mozgás nem csak élvezetes, hanem erősíti gyermekedet, egészségesebbé teszi,...

Hogyan segítsek gyermekem számolási képességének fejlesztésében?
Az iskolában a számok világa, a matematika az egyik legfontosabb dolog, amivel gyermeked találkozik....

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

A Te gyermeked érti, amit a tanár mond?
A gyerekek és a tanárok nem ugyanazt a nyelvet beszélik, és ezért gyakran nem is értik meg egymást....

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

A diszlexia szégyen
A diszlexiáról a legtöbb embernek az olvasási probléma jut eszébe. Valójában azonban nem ez a...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Hogy segíthetsz tehetséges gyermekednek?
Lehet, hogy a Te gyermekednek is van valamilyen rejtett képessége, azonban a tehetség nem tör...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most 95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához című könyvünket!

Megrendelem

Ajánlatunk a családi megrendelésre érvényes!


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Szeretnél értesítést kapni cikkeinkről?

Iratkozz fel ingyenes blogértesítőnkre, és egy izgalmas szoftvert kapsz ajándékba, melynek segítségével gyermeked olvasási és tanulási képességeit fejlesztheted!

Kérlek, add meg adataid!

Név

E-mail

Adatvédelem: Mi is utáljuk a kéretlen leveleket. Adataid senkinek nem adjuk ki, és bármikor megszüntetheted ingyenes előfizetésed.


További cikkek

Hangoskodjunk!

Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...


Nem elég, ha olvasni tud!

Áron tíz éves. Ha kézbe kap egy szöveget, azt minden gond nélkül felolvassa. Azonban értelmezéskor...


Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek

Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...


Így fejleszd gyermeked emlékezetét! Letölthető ajándék játék

Nem mindegy, hogy gyermekeink képességei hogyan fejlődnek, ezért jó, ha tisztában vagyunk vele,...


Mire jó három fazék?

Az olvasási képességet három képességcsoport fejlesztésével lehet javítani. Ezek a látás, a hallás,...


Tanulás nem létezik

Mi az, hogy tanulás?! A tanév elején nem árt tisztázni, hogy iskolai tanulás valójában nem is...


Vissza az iskolába - Hogy segíthetsz gyermekednek az iskolakezdésben?

Akár izgalmas, akár unalmas volt a nyár, az iskolakezdés nagy változás, mely könnyen megviselheti a...


Ne hadarj!

Kerültél már Te is olyan helyzetbe, hogy izgatottságodban a szokásosnál jóval gyorsabb tempóban...


Jól csak a szívével lát az ember!

Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...


Ismerd meg gyermekeidet!

Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...



Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu