8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!
Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja
Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia
leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.
Adjon egy esélyt gyermekének!
Rendelje meg a
Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra
89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és
"Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!
|
Mozgásterápia
Jobb iskolai teljesítmény napi fél óra tornával? A diszlexia és a tanulási
nehézségek kialakulásában az esetek 70%-ában szerepet játszik az idegrendszer
alulszervezettsége, részleges éretlensége, esetleg sérülése.
Meghatározott mozgásformákkal az idegrendszer más és más
területeit stimulálhatjuk, ezen keresztül pedig jelentős javulást
érhetünk el a tanulási nehézségek oldásában. Ahogy a mozgáson keresztül
az idegrendszer ledolgozza deficitjeit, úgy javul a korábban tanulási
zavarokkal küzdő gyermek iskolai teljesítménye.
Természetesen a mozgásterápia nem
csodaszer, nem helyettesítheti a tanulást. Abban viszont segítséget
nyújthat a problémákkal küszködő gyermekek számára, hogy ne kelljen
minden szabadidejüket tanulással tölteni, eredménytelenül. Hatására a
tanulás és a gyakorlás meghozza gyümölcsét, még egy rossz képességű, de
egyébként normál intellektusú gyerek is képes különösebb megerőltetés
nélkül, jó közepes színvonalon megfelelni a normál általános iskola
követelményeinek.
Ezek az eredmények a mozgással történő
fejlesztés esetében sem várhatók el, megfelelő, egyénre szabott, a
fejlődés ütemének megfelelően, folyamatosan korrigált feladatsor napi
gyakorlása nélkül. Ez a gyakorlás azonban nem jelenthet többet napi fél
óra tornánál, amit a módszerben járatos pedagógus állít össze.
Nagyon nagy jelentősége van a mindennapos
gyakorlásnak. Nem számíthatunk jelentős fejlődésre, ha heti egy-két
alkalommal fejlesztünk. Nem szabad elfelejtenünk, hogy esetünkben a
mozgásgyakorlatok elsődleges célja új kapcsolatok kialakítása a központi
idegrendszerben, nem pedig az izomzat erősítése (bár kétség kívül az
izomzat is jelentősen fejlődik). Ezek a kapcsolatok természetüknél fogva
csak úgy épülhetnek ki, ha minden nap megerősítjük őket. Ellenkező
esetben az újonnan létrejött kapcsolatok azonnal elkezdenek
visszafejlődni, a várt fejlődés nem, vagy csak nagyon lassan következik
be.
Miért pont a mozgás a kulcs?
Fontos, hogy a napi mozgásprogramot a
módszerben járatos pedagógus - esetleg szülő - állítsa össze, egy átfogó
vizsgálat eredményei alapján.
A sikertelen terápiák nagy része
mögött a helytelenül megválasztott fejlesztőmódszer, és a nem kellően
gyakori fejlesztés áll. A fejlesztés gyakoriságának fontosságáról az
előző bekezdésekben már volt szó. Most vegyük górcső alá a megfelelő
fejlesztőeljárás kiválasztásának fontosságát.
Az idegrendszer fejlődése egy
hierarchikus rend szerint valósul meg. Ebben a rendszerben az
evolúciósan korábban kialakult struktúrák fejlődése megelőzi, mintegy
megalapozza a későbbi megjelenésű struktúrák fejlődését. Az
egyedfejlődésünk bizonyos vonatkozásaiban megismétli a törzsfejlődést.
Ha ebbe a hierarchikus fejlődésbe hiba csúszik, a központi idegrendszer
valamely ősibb kialakulású területe nem fejlődik megfelelően, maga után
vonja a ráépülő összes terület, így a nagyagykérgen keresztül a fejlett
gondolkodási folyamatok problémáit is. Az ősibb kialakulású területek
fejlődésével a csecsemőknél egyre újabb és újabb mozgásformák jelennek
meg, ez a mozgás lesz a világgal való kapcsolatfelvétel első formája a
baba számára. Erre épülnek majd rá az emberre jellemző kommunikációs
formák: a beszéd és az írott beszéd. Kézenfekvő, hogy a fejlesztésben is
kulcsfontosságú szerepe lesz majd bizonyos mozgásformák
gyakoroltatásának, abban az esetben ha a fejlődésbe akkor csúszott hiba,
amikor még az a mozgás volt a világgal való kommunikáció legfőbb
eszköze.
Ilyen eset lehet például, ha kimarad a
mozgásfejlődés valamely állomása, és ez a későbbiekben írás-olvasászavar
formájában jelenik meg az iskolás évek alatt.
Amikor a központi idegrendszer
bizonyos területeinek szervezetlenségéről beszélünk, nagyon finom,
műszeresen kimutathatatlan eltérésekre gondolunk. Olyan apró működési
hibákat okoznak ezek az eltérések, hogy hatásuk nagyon sokszor csak a
bonyolult idegrendszeri folyamatoknál észlelhető, mint amilyen az írás
vagy az olvasás.
Mutasd a mozgásod megmondom ki vagy!
Szerencsére, nem kell megvárnunk, amíg
ezek az idegrendszeri alulszervezettségek megkeserítik gyermekünk
iskolás éveit. Egy megfelelően összeállított feladatsorral könnyen
feltérképezhetjük az idegrendszert funkcionális szempontból, amely
alapján meglehetős pontossággal állítható össze a fejlesztő feladatsor.
A vizsgálat során nagyon fontos, hogy
pontosan meghatározható legyen, mely területen kell kezdenünk a
fejlesztést. Ha rosszul választjuk meg a fejlesztő eljárást és a
fejlődési hierarchiában magasabban álló területet kezdünk fejleszteni,
sikertelenségre leszünk ítélve. Egy összetettebb feladattal, amilyen
mondjuk az írás, az idegrendszer összműködésének hatékonyságáról
kaphatunk csak információkat, ez alapján nem tudjuk pontosan
meghatározni a fejlesztendő területet. Egyazon tünet megjelenését az
írásban, egy sereg terület problémája okozhatja. Ezért kap nagy
hangsúlyt a vizsgálat során a gyerekek úgynevezett elemi mozgásainak
feltérképezése, amellyel közvetlen információhoz juthatunk az ősibb
kialakulású idegrendszeri struktúrák működéséről. Természetesen fontos,
hogy ne csak az elemi mozgásokat vizsgáljuk, hiszen előfordulhat, hogy
nem itt kell keresnünk a probléma gyökerét.
Még a megfelelően összeállított,
lelkiismeretesen, hosszú hónapokon keresztül, naponta végzett fejlesztés
esetén is előfordulhat, hogy maradnak bizonyos maradványtünetek. Bár az
idegrendszeri struktúrák rendeződnek, még sem tűnik el teljesen a
tanulási nehézség. Ennek a jelenségnek a hátterében legtöbbször a
teljesítménnyel kapcsolatos szorongás, vagy az iskolai stressz állhat.
Előfordul az is, hogy ezek a lelki tényezők azok, amelyek elsődlegesen
szerepet játszanak a problémák kialakulásában. Ebben az esetben a
hatékony segítséget a stresszoldás jelentheti.
|
Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és
segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika
Kérem az ingyenes próbát!
Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi
eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina
Kérem az ingyenes próbát!
A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert
már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna
Kérem az ingyenes próbát!
Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és
diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt
idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka
Kérem az ingyenes próbát!
Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök
által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az
összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én
elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné
Kérem az ingyenes próbát!
Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s
a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is
elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné
Kérem az ingyenes próbát!
Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia
problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia
Kérem az ingyenes próbát!
A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2.
osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az
biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a
véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos
gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit
Kérem az ingyenes próbát!
|