8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!
Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja
Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia
leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.
Adjon egy esélyt gyermekének!
Rendelje meg a
Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra
89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és
"Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!
|
Hrivnák Ilona
Lusta? Nem szeret számolni? – Diszkalkuliások a közoktatásban
A cikk megírásának célja a súlyos számolási zavar meglétének bizonyítása
az érdeklődőknek és a kétkedőknek, valamint annak bemutatása – feladatok,
foglalkozások, eredményes életutak vázlatos ismertetésével –, hogy a matematikai
korrekció során is a személyiség megerősítésén van a hangsúly. A személyiség
kiteljesítése jelenti ugyanis azt az alapot, amelyen leginkább ki lehet
bontakoztatni a diszkalkuliás fiatalok képességeit, s lehetőséget lehet
biztosítani számukra, hogy választott szakmájukban hasznosnak, sikeresnek,
életük során teljes értékű állampolgárnak érezhessék magukat.
”Minden embernek lelkében dal van,
és a saját lelkét hallja minden dalban.
S akinek szép a lelkében az ének,
az hallja mások énekét is szépnek.”
(Shakespeare: Vihar, II. felv. Babits Mihály fordítása)
Valóban igaz a címben jelzett minősítés? A gyenge matematikai teljesítmény
esetén ugyanis gyakran felmerülnek ilyen kérdések. A probléma tisztázása
érdekében először néhány esetet mutatok be többéves terápiás gyakorlatomból,
melyet a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola Gyakorló Logopédiai Intézetében
folytattam (a hivatkozott vizsgálatokat is az intézet munkatársai végezték). (A
gyerekek nem a saját nevükön szerepelnek.)
Esetleírások
L. Olgát (1. évfolyam, 15 éves) 1996 novemberében vizsgálták meg a
szakközépiskola javaslatára tanulási nehézségei miatt. A szakvéleményben
diszkalkuliát rögzítettek. Tudásszintje évekkel maradt el az életkorának,
osztályfokának megfelelő követelményektől. A mechanikusan elvégezhető
feladatokat részben megoldotta, de az eltérőeknél szinte pánikba esett, ami
tovább rontotta teljesítményét. A tanulási zavar súlyos szorongást,
alulteljesítéstől való félelmet alakított ki Olgában. Ugyanakkor más tárgyakban
(például magyar irodalom) kifejezetten jó teljesítményt nyújtott.
A középiskola egy év múlva egy másik intézménytől újabb vizsgálatot kért. Az
1997 novemberében készült vélemény megerősítette az előző vizsgálat eredményét:
kifejezetten jó intellektus mellett diszkalkuliát állapítottak meg. A
diszkalkuliásokra jellemzően a számfogalmak, az alapvető matematikai fogalmak
lassú, nehezített kialakulása volt megfigyelhető Olgánál, és ez a matematikai
alapműveletek végzésében is megmutatkozott.
A szakvélemény alapján az igazgató (Közoktatási törvény, 30. § 9. pont)
mentesítette matematikából az értékelés és minősítés alól.
A terápia első évében a számok tartalmi jegyeinek bővítése (összeadás és
kivonás gyakorlása a 20-as és a 100-as számkörben tízes átlépés nélkül, majd a
tízes átlépés menetének megértése után, analógia alapján a 100-as számkörben
is), az egyenletek és egyenlőtlenségek olvasása (a matematikai jelek,
piktogramok, szimbólumok tartalmi azonosítása, a mennyiségek különbségi
összehasonlításának megértetése, jelölése és a kiválasztott, látott jelrendszer
megértése után gyakorlás), valamint a matematikai elemző-összehasonlító,
ítéletalkotó, következtető- és érvelőképességek fejlesztése volt az elsődleges.
Év végére a kitűzött feladatok megvalósításában jelentős fejlődés következett
be: szóbeli számolása gyorsabb és pontosabb lett; a matematikai összefüggések
értelmezésében és olvasásában figyelemre méltó fejlődés volt tapasztalható; a
szabályjátékok megfejtésében kevesebb segítséget igényelt. Szorongása oldódott,
vidámabb lett.
Az érettségi évében az 1000-es számkör bővítése jó szinten megvalósult. A
matematikai elnevezések (alaki, helyi, valós érték, a műveletekben szereplő
számok megnevezése stb.) használatában még további gyakorlásra volt szükség. Az
írásbeli összeadást és kivonást tudta a tanult számkörben, de a hiányzó tag
kiszámítása nehézséget jelentett, mert nem értette a műveletek közötti
összefüggéseket.
A törvény értelmében matematika helyett egy másik tantárgyat választott a
kötelezően előírt tantárgyak közül.
A középiskola 5. évében szakképesítést szerzett, elfoglaltsága miatt ebben az
évben nem tudott rendszeresen részt venni a terápián. A tanév feladata a
folyamatos szinten tartás mellett az egyjegyűvel való írásbeli szorzás és osztás
megtanulása, valamint a negatív szám és a geometriai alapfogalmak megerősítése;
a hosszúság mérése, becslése, mértékegységeinek gyakorlása volt. Év végére
sikerült az egyjegyűvel való szorzás mechanikus elsajátítása, mely azért is
figyelemre méltó, mert a szorzótábla ismerete a terápia megkezdésekor esetleges
volt, de a többéves, folyamatos gyakorlás készségszintű tudást eredményezett.
Az írásbeli osztásra már nem jutott idő. A szemléleten alapuló negatív szám
felismerése, a hosszúság becslése és mérése, a mértékváltás a kétjegyű számok
körében megfelelő szinten jónak mondható.
A tanév végén megszerezte a szakképesítést, és pontszámai alapján felvették
az áhított főiskolára. A 2001/2002-es tanévben csak néhányszor – amikor
főiskolai tanrendje engedte – jött el a foglalkozásra. A tanév utolsó óráján a
felejtés tényével kellett szembesülnie a folyamatos, visszatérő ismétlések,
megerősítő gyakorlatok elmaradása miatt. Ezért a jövőre vonatkozóan rendszeres
találkozásokban állapodtunk meg.
G. Leventénél 10 éves korában, 1992-ben diagnosztizálták a
diszkalkuliát. Ezt megerősítették az 1994-ben és az 1999-ben végzett
kontrollvizsgálatok is. Már az általános iskolában is komoly problémát jelentett
a matematika tanulása, de abban az időszakban rendszeres korrepetálással és több
évig tartó diszkalkuliaterápiával minimális szinten teljesítette a
követelményeket. Ennek „ára” volt, mert szorongásai a többi tantárgyban nyújtott
teljesítményét rontották, noha közepes, illetve többnyire jó osztályzatai
voltak. Akkor még csak lehetőség volt arra, hogy a szakvélemény alapján a szülő
kérésére az igazgató mentesítse a tanulót az adott tantárgyból az értékelés és
minősítés alól. A középiskola kezdetére már a módosított törvény érvényesült,
így mentesítést kapott matematikából, nem kellett az iskolai tananyagot
tanulnia. Terápiára továbbra is járt. Tanulmányi eredménye jobb lett. Tanárai és
tanulótársai elfogadták az egyébként olvasottságával is kitűnő, szerény fiút. Az
osztályközösségben is jól érezte magát. Szorongása nem szűnt meg, de jelentősen
csökkent. Az érettségin matematika helyett ő is másik tantárgyat választott.
A terápia során kitartó szorgalma és igyekezete ellenére csak a
mechanikusan megoldható feladatokban volt eredményes. A negyedik év végére
megbízható tudással rendelkezett a tízezres számkörben (négyjegyű számok írása,
olvasása, bontása, képzése, helyük a számegyenesen, számszomszédok, kerekítés;
szóbeli összeadás, kivonás, szorzás, bennfoglalás egy- és kétjegyűekkel, kerek
számokkal; írásbeli összeadás és kivonás ellenőrzéssel, szorzás egy- és kétjegyű
szorzóval, osztás egyjegyű osztóval, ellenőrzésük; összetett számfeladatok
kiszámítása; egyszerű szöveges feladatok elemzése és megoldása; az ábrázolt
negatív számok felismerése). Nem mindig ismerte fel biztosan az ábrázolt
törtszámokat, bár az egy egésznél kisebb egyenlő nevezőjű törtszámokat összeadta
és kivonta; a műveletek közötti összefüggést, ezért inkább utánzásról volt
szó, ha több, azonos feladat esetén tudta az adott művelet ellenőrzését. A
mértani alapfogalmak, síkidomok és sokszögek pontos felismerése még gyakorlást
kívánt volna, ugyanúgy, mint a kerületszámítások.
Jelenleg főiskolai hallgató. A matematikával itt is szembesülnie kellett
volna, a főigazgató azonban méltányosságból, a szakvélemény figyelembevételével
mentesítette őt a matematikával kapcsolatos tantárgy értékelése és minősítése
alól. Levente szorongásai e kedvező döntés hatására újból csökkentek.
A terápia ötödik évében főiskolai elfoglaltsága miatt időnként járt
konzultációra. Legutolsó találkozásunk alkalmával neki is szembesülnie kellett a
folyamatos gyakorlás, szinten tartás hiánya miatti felejtés tényével. A
következő tanévben ő is szeretne rendszeresen eljárni a terápiás
foglalkozásokra, ha főiskolai órabeosztása engedi.
O. Virág 7. osztályos korától járt heti egy alkalommal
diszkalkuliaterápiára, a szakvélemény szerint „igen magas intelligenciaövezetbe”
tartozik. A közoktatási törvényben foglaltak alapján (30. § 9. pont) a
diszkalkulia diagnosztizálásának évétől kezdve (1996) mentesítést kapott
matematika tantárgyból az értékelés és minősítés alól. Az érettségi vizsgán
matematika helyett ő is másik tantárgyat választott.
Az évek alatt mindvégig szorgalmasan és nagy igyekezettel vett részt a
terápián, a tanórai és az otthoni feladatok megoldásában egyaránt. Három évig
lassabb tempóban jutott előbbre a tananyagban, majd a negyedik és az ötödik
tanévben haladása felgyorsult. Az 5. tanév végére sajátította el az alsó
tagozatos aritmetikai tananyagot (a 10 000-es számkörben biztosan tájékozódott;
az egész számok körében a négy alapműveletet értette és pontosan kiszámolta az
eredményt [csak egyjegyű osztóval osztott]; a műveletek közötti inverzitást –
megnevezés nélkül – értette és alkalmazta; az összetett számfeladatokban a
műveleti sorrendet többnyire helyesen választotta meg; a szöveges feladatokat
jól értelmezte és oldotta meg). A hosszúság, az idő, az űrtartalom fogalmát és
mértékegységeit tudta, az egyszerűbb mértékváltások nem okoztak problémát.
Ismételtük a mértani alapfogalmakat, a négyzet és téglalap tulajdonságait,
gyakoroltuk a kerületszámítást is. Nem volt időnk a többi, alsó tagozatos
mértani fogalom, a mértékegységek fogalmának megerősítésére, illetve
kialakítására, gyakorlására.
A 2002 márciusában végzett kiegészítő vizsgálat során megerősítették a
diszkalkuliát. Olyan feladatokat is hibásan oldott meg, amelyekben korábban
sikeres volt. A felvételi előkészítő miatt ebben a tanévben nem tudott
rendszeresen részt venni a foglalkozásokon, a tanultak egy része elfelejtődött.
Ezt a tényt neki is tudomásul kellett vennie, ezért kérte a következő tanévre a
terápia folytatását.
Z. Bélánál átlagos értelmi színvonal mellett figyelemzavart,
részképességzavart, ennek következtében az osztályfok alapján elvárhatónál
alacsonyabb teljesítményeket és diszkalkuliát állapítottak meg a vizsgálatok. A
tanulási zavar veszélyeztetettségének tüneteit már óvodáskorában felismerték,
ezért prevenciós kezelésben részesítették. Rendszeres reedukációban részesül
mind a mai napig.
A 12 évfolyamos iskola vezetői, nevelői tudomásul vették tanulási zavarát, és
minden segítséget megadnak ahhoz, hogy képességeinek megfelelő eredményt
érhessen el. E tanévben fejezte be a 10. évfolyamot. Az alapvizsgát eredményesen
letette, matematikából a szakvélemény alapján mentesítést kapott az értékelés és
minősítés alól.
1996 februárjától jár diszkalkuliaterápiára. Az 1000-es és 10 000-es számkör
fogalmi megerősítése sikerült (a háromjegyű és négyjegyű számok írása, olvasása,
bontása helyi érték szerint is, helyük a különböző beosztású számegyeneseken,
pótlásuk adott mennyiségre; képzésük adott számjegyekből, egyes, tízes, százas
számszomszédok felismerése; kétjegyű és kerek három-, négyjegyű számok szóbeli
összeadása és kivonása; három-és négyjegyűek írásbeli összeadása és kivonása
becsléssel, ellenőrzéssel, bár néha még előfordul iránytévesztés műveletvégzés
közben; az egyjegyű számmal való írásbeli szorzás eredményessége attól függ,
hogy kisebb vagy nagyobb számmal szoroz; a szorzótábla bevésése csak az ötösig
sikerült, a többi esetleges; az ábrázolt törtszámok felismerése, ábrázolásuk
további gyakorlást igényelne).
Kisebb mértékű volt a fejlődés a geometriai alapismeretekben a gyengébb, bár
javuló síkbeli tájékozódás miatt. A mértani alapfogalmak, a merőleges és
párhuzamos egyenesek megkülönböztetése síkban, térben, a szögek nagyságrendi
felismerése, a síkidomok és sokszögek megkülönböztetése, felismerésük, a kerület
fogalmának felidézése, illetve megerősítése, egyszerűbb kerületszámítási
feladatok megoldása a következő év feladata lesz.
Tanítványaim közül Béla az, aki az iskolai matematikaórákon egyes
témakörökben képes jó megoldást kigondolni, levezetni, ám számolni csak
számológéppel tud.
N. Lili 6. osztályos korában került diszkalkuliaterápiára. A gyengén
közepes képességű kislány akkoriban motyogva beszélt, többnyire kerülte
beszélgetőpartnere tekintetét. Ismeretei az alsó tagozat 2. osztályos
matematika-tananyagában is gyenge szinten voltak. A 10, illetve a 20 bontását
sokáig gyakoroltuk. A pótlás 10-re, majd kerek számokra időigényes feladatot
jelentett. A tízes átlépés gondot okozott a 20-as és a 100-as számkörben
egyaránt. A kétjegyű számok szóbeli összeadását és kivonását a fokozatok
betartásával sokáig gyakoroltuk, míg eredményt értünk el. A szorzást és osztást
semmilyen szinten sem tudta, ebbe beleértendő a szorzótábla esetleges tudása. A
növekvő számsort többnyire jól folytatta, de a csökkenő sor folytatása már
akadozott. A számok helyét felismerte a számegyenesen, de ha az a megszokottól
eltérő, más beosztású volt, sokáig töprengett, amíg megtalálta a helyes
megoldást. A hosszúság fogalma óvodai szinten volt meg. Hosszas gyakorlás után
meg tudta mutatni a kezével, megbecsülte különböző tárgyakon, síkban és térben,
mennyi egy méter. Az időt, az órát ismerte.
Sokat beszélgettünk hármasban a terápiás órák elején. Megtanult figyelni
társára, az idő múlásával bekapcsolódott a beszélgetésbe, majd magától mesélt a
számára fontos történésekről. A nyolcadik osztály végére szorongásai is
oldódtak, tekintettartása is kialakult. A magas, nyúlánk termetű kislány az
iskolai szavaló- és énekversenyeken eredményesen szerepelt. Tanárai sok
szereplési lehetőséget biztosítottak számára mind az iskolai, mind az iskolán
kívüli ünnepségeken. Irodalmi jegyei komoly javulást mutattak az évek során.
Délutánonként egy művészeti iskolában énekelni, táncolni tanult.
Beiskolázásával nem volt gond, hiszen matematikából a szakvélemény alapján
mentesítést kapott az értékelés és minősítés alól. A középiskola felvette. Az
iskola igazgatója azonban nem tudta kezelni a diszkalkulia jelenségét.
A matematikatanárt utasította, hogy Lilit ugyanúgy osztályozza, mint a többi,
nem diszkalkuliás diákot. Az első félévben sok elégtelent kapott, még év közben
kimaradt az iskolából. A terápiás foglalkozásról is gyakran hiányzott, végül
onnan is kimaradt. Időközben betöltötte a 16. évét, nem tett alapvizsgát (10.
évf.) sem. Szakmunkásbizonyítványt szerzett. Működési engedélyt kapott,
ünnepségeken szerepel, énekel.
P. Dénest 5. osztályos korában ismertem meg. A kifejezetten jó
intellektusú fiú diszlexiás, diszgráfiás és diszkalkuliás volt. Az általános
iskola felső tagozatában is foglalkozott vele logopédus. A napi
matematika-tananyag mellett próbáltam a hiányosságait pótolni. A rendkívül
szorongó, zárkózott gyerekből a 7. osztály végére felszabadult, vidám fiú lett,
osztálytársai kedvelték. Szívesen beszélgetett műszaki témákról, de
osztálytársairól, családjáról, zenéről is. A 8. osztály végre megtanulta például
az egyenletek megoldását, de csak számológéppel tudta kiszámolni a hozzáadást,
kivonást, szorzást, osztást. A geometriai szerkesztéseket elismerésre méltóan
rajzolta meg. A tanév végén az akkori technika tantárgyi verseny gyakorlati
részét az iskolai vetélkedőn megnyerte. A kerületi versenyre nem nevezték
be, mert a számolással kapcsolatos feladatokat nem tudta volna megoldani.
Műszaki érzéke kiemelkedő volt, ezt a pályaválasztási tanácsadó is
megerősítette. Szakképző iskolába ment, ahol az ottani tanárok – akik egyetemi,
főiskolai tanulmányaik során nem tanultak a tanulási zavarról, a
részképességzavarról – diszgráfiája miatt nem tudták írásbeli feleleteit
elolvasni. A szakvéleményekben szóbeli feleltetést javasoltak, de a magas
osztálylétszám miatt erre nem volt lehetőség. Az első évet megismételte, de
másodszor is megbuktatták három tantárgyból.
Bevonult katonának. Ott minden típusú jármű vezetését megtanulta. Leszerelése
után édesanyja olyan alapítványi szakmunkásiskolát talált, ahol a szakemberek
javaslata alapján – az újabb szakvélemény az előzőeket megerősítette – a
közismereti tárgyakból szóbeli vizsgával megszerezte a szakmunkásbizonyítványt.
Már ezekre a vizsgáira is számítógép segítségével készült fel.
A ma már huszonéves fiatalember sokféle adottságával, többféle képzettségével
igen jó anyagi körülményeket teremtett magának. A biztonságot adó, kedvező
családi háttérrel, a sok küszködés, kudarc ellenére céljait eddig sikerrel
valósította meg. Elképzelése szerint meg akarja szerezni az érettségit, amire jó
intellektusa alapján minden esélye megvan, ha lehetőséget kap a közoktatási
törvény méltányossági alkalmazásával.
A számolási zavar tünetei
A fenti esetekből egyértelműen kiderül, hogy tanítványaim nem voltak lusták,
sem buták, hanem súlyos számolási zavarral küszködtek. Az igaz, hogy nem
szerettek számolni az iskolai matematikaórán, hiszen többségük nem is értette,
miről szól a magyarázat, mit is vár el tőlük a tanár. Iskolai pályafutásukat
kudarc, sikertelenség kísérte, bármennyire is szerettek volna jobban
teljesíteni, a követelményeknek megfelelni. Az iskolai eredménytelenség miatt
gyakorta elmarasztalásban volt részük mind tanáraik, mind szüleik részéről. Az
osztálytársak is értetlenül fogadták azt, hogy például az amúgy jó tanuló társuk
nem tud számolni. Az érintettek mindeközben szorongva, szemlesütve, motyogó vagy
hadaró beszéddel, félrehúzódva akartak észrevétlenné válni, vagy éppen
harsányságukkal igyekeztek felhívni a figyelmet magukra. Mindegyikükre jellemző
volt az önbizalom teljes hiánya, a hibás önértékelés.
A 1990-es évek elején még sem a tanárok, sem a szülők nem ismerték a
diszkalkulia jelenségét, a számolási zavar okát, és azt sem tudták, milyen
szakemberhez, melyik intézményhez fordulhatnak segítségért.
A gyenge matematikai teljesítményt nyújtó diák nem feltétlenül diszkalkuliás.
Lehetséges, hogy csak lassú tempója miatt maradt el társaitól, vagy egy korábbi
tananyag hiánya okozza a problémát. A számolási gyengeség okait mindenképpen
tisztázni kell. A vizsgálatokat az erre felkészült logopédusok végzik. Ők
mondják meg, hogy esetleg elegendő egy szaktanári egyéni korrepetálás a
felzárkóztatáshoz, vagy speciális, egyéni fejlesztésre van szüksége a
gyermeknek.
A diszkalkulia (dyscalculia) a számolási képesség részbeni hiányát,
zavarát jelenti, nem tévesztve össze a számolási képesség teljes
hiányával, a számolási képtelenséggel, az akalkuliával (acalculia).
Diszkalkuliás az a gyerek, aki a matematika megtanulásához célzottan
szükséges részképességei fejlődésében kórosan alulmarad a többi tantárgy
megtanulását szolgáló részképességek fejlődéséhez képest. |
A számolási gyengeség, a tanulási és/vagy magatartási zavar felismerhető
tünetei az óvodáskorban
E Nagy- és finommozgásbeli ügyetlenség, a testnevelési foglalkozásokon
észrevehető sete-suta mozgás.
- A játékos számlálgatástól, valamint a versmondástól, bármely szöveg
megtanulásától való idegenkedés.
- A gyurmázástól, puzzle-kirakástól, rajzolástól és színezéstől való
menekülés, illetve az ezekben való részvétel elkerülése.
Az egész életre kiható kudarcok, szorongások megelőzése érdekében nagy
jelentősége lenne, ha már az óvodában is felismernék a pedagógusok ezeket a
tüneteket, elfogadtatnák az óvodás társakkal, a szülőkkel a másság, az eltérő
fejlődés tényét, és a problémák feltárására szakemberhez irányítanák őket.
A súlyos számolási zavar iskoláskori tipikus tünetei
Gyakran visszatérő, azonos jellegű számolási hibák az alábbi területeken:
- az alapműveleteknél a tíz átlépése,
- a maradék megtartása,
- az irányok figyelembevétele kivonáskor,
- többjegyű szorzóval való szorzáskor a részletszorzatok helyének
megállapítása;
- szimbólumok, jelek használata (fizikai, kémiai jelek is),
- soralkotások, növekvő és csökkenő sorok írása és olvasása.
Fogalmi hiányosságok a következőkben:
- szorzás, osztás,
- törtszám értelmezése, tizedes törtek írása, olvasása,
- síkidom és test közötti különbség,
- kerület, terület.
Alapvető mennyiségfogalmi hiányosságok:
- idő, hosszúság, űrtartalom, tömeg mértékegységeinek tudása, átváltása
terén.
Ehhez kapcsolódik a különböző iskolai matematikai, kémiai, fizikai képletek,
összefüggések tartalmi hiánya, következésképpen azok alkalmazása sem lehetséges,
hiába áll rendelkezésre a számológép.
A gyerekek kompenzálóképessége gyakran megnehezíti a részképességzavarok
felismerését. Megtévesztő lehet például az iskolában, ha a diszkalkuliás tanuló
időnként egy-egy feladattípust elfogadhatóan megold, és jó jegyet is szerez. Az
alsófokú oktatási intézményekben a jó szándékú, elfogadó szemléletű
matematikatanár a 8. osztályban félévkor és a tanév végén akár közepes
osztályzatot is adhat. A középfokú beiskolázás is sikeres lehet, de nem csupán
be kell jutni egy iskolába, hanem azt be is kell fejezni. Ezért fontos bármely
tanulási zavar időben történő felismerése és szakemberek közreműködése a
probléma kezelésében.
A számolási képesség pedagógiai vizsgálata
Bármelyik iskolai korosztály vizsgálata a 10-es, 20-as, majd az osztályfoknak
megfelelő számkörben zajlik.
A vizsgálat kiterjed:
- térbeli, síkbeli, időbeli és saját testen való tájékozódásra,
- a számlálás folyamatosságára,
- a helyi érték ismeretére,
- a globális mennyiség felfogására,
- a számfeladatokon végzett műveletekre: összeadás, kivonás, szorzás,
osztás valamint ezeken belül a bontás és pótlás,
- a szöveges feladatok megoldására, műveletnemenként külön-külön egyszerű,
majd öszszetett feladatokban,
- a matematikai-logikai szabályok felismerésére, egy- és kétváltozós
szabályok felismerésére,
- a számemlékezetre.
(A diszkalkuliaveszélyeztetettség megállapítása már óvodáskorban lehetséges,
természetesen az életkori sajátosságoknak megfelelő formában és tartalommal.)
Az elvégzett feladatok alkalmasak a tanuló
- figyelmének,
- emlékezetének,
- fáradékonyságának felmérésére,
- arra, hogy érti-e, tudja-e használni a matematika nyelvét,
- a matematikai jel jelent-e számára útbaigazítást számolási
próbálkozáshoz, műveletvégzési irányhoz.
Kiderül, hogy
- a tanulónak van-e számolási technikája,
- van, de rossz módszerű, további automatizálásra nem alkalmas,
- van, néhol már automatizálódott szintű,
- jó számolási technikája van, de lassú, bizonytalan.
A feladatsor végrehajtása során lehetőség nyílik a szövegértés és – szűk
keretek között – a lényegkiemelés megfigyelésére, főleg az utasítások, az
instrukciók kódolásakor, dekódolásakor a szöveges feladatok értelmezése közben.
Kiderül a motiváltság hiánya és a szorongás is. A vizsgálatot végző logopédus
szóban is közli tapasztalatait a jelen lévő szülővel, majd ezeket írásban is
összefoglalja.
Diszkalkuliaterápia
A diszkalkuliaterápia célja a matematika megtanulásához szükséges biztos
alapok megteremtése, a jártasságok és készségek kialakítása, az elvonatkoztatás
folyamatának segítése az ismeretek önálló alkalmazásához, valamint a fejletlen
vagy hibás pszichikus funkciók fejlesztése, illetve kompenzálása.
Terápiás feladatok:
- az észlelés-érzékelés, a figyelem, az emlékezet, a gondolkodás és a
beszéd, a nyelvi fejlettségi szint fejlesztése;
- a saját testen, térben, síkban, időben való tájékozódás segítése;
- az alapvető matematikai fogalmak kialakítása (számlálás, globális
mennyiség felismerése, relációk alkotása, számnév-számjegy-darabszám,
valamint az „ujjkép” egyeztetése, helyi érték fogalma);
- a számfogalom kialakítása: bevésés, automatizálás tízig, tízes
átlépéssel 20-ig, majd számkörbővítés analógia segítségével;
- a szóbeli és írásbeli alapműveletek értelmezése, inverzitás
felismertetése, ezek gyakorlása a kialakított számkörben;
- szöveges feladatok megoldása, számfeladatra szöveg alkotása;
- permanens ismétlések a 10-es, a 20-as számkörben szóban és írásban még
akkor is, ha a gyerek ezt a szintet már meghaladta;
- a matematikai jelek, szimbólumok tartalmi azonosítása, logikai
összefüggések megfogalmazása;
- az alapvető mennyiségek – hosszúság, idő, űrtartalom – tartalmi
azonosítása az érzékelés segítségével, becslésük; mértékegységek fogalmi
kialakítása, mértékváltások gyakorlása;
- a mértani alapfogalmak megismertetése;
- önfegyelemre, kitartásra nevelés.
A terápiára jelentkező tanulótól mindig megkérdezem hogy véleménye szerint
mely tananyagrészt nem tudja. A leggyakrabban az írásbeli osztást, szorzást, a
szöveges feladatok megoldását, a mértékváltások témakörét, valamint a
szorzótábla hiányos tudását jelölik meg. Mértani problémákat ritkán neveznek
meg.
Az első órákon a feladatok megoldásain keresztül igyekszem megtalálni azokat
az ismereteket, melyekre építeni lehet, mindeközben a pedagógiai véleményben nem
szereplő, más hiányosságok is kiderülhetnek. Lehetőségem van arra is, hogy
megfigyeljem a beszéd tempóját, tartalmát, a matematikai nyelvezet használatát,
a számolási technika egyéni módszerének meglétét, az emlékezet mértékét, a
figyelem tartósságát.
Ezek után készül el az egyénre szabott terápiás terv. A tanuló
haladásáról félévente írásbeli, szöveges értékelés készül. A terápiás csoport –
legfeljebb 2-3 tanuló – kialakításánál a szakvéleményben megfogalmazottak
képezik a beosztás alapját, de tekintettel kell lenni a számolási zavar
sokszínűségére, a variációs lehetőségek nagy számára, a kimutatható tipikus
vonások mellett az eltérő gondolkodásmódra. A foglalkozásokon figyelembe kell
venni a gyermekek eltérő személyiségét, terhelhetőségét.
A módszerek kiválasztása kiemelt fontosságú. A fogalom alkotása vagy
annak megerősítése, kiegészítése a fokozatok és szemléletesség elvének
betartásával, az érzékszervek bevonásával, különböző eszközök – labda, játék
óra, ritmushangszerek, mérőeszközök, társasjátékok, számkártyák, szorzótáblás
kártyák stb. – kiegészítő alkalmazásával, valamint cselekedtetéssel, mozgással
történik.
A fejlesztő órák tartalma nem a napi tananyag gyakorlását, bevésését, hanem –
a gyermek életkorától függetlenül – a számolási alapoktól kezdve a 10-es, a
20-as, majd egyéntől függően a 100-as számkörben a számok bontását, pótlását,
összeadását, kivonását, a számkörön belüli szöveges feladatok megoldását
jelenti. A szorzás, az osztás csak az előbbiek megfelelő szintű tudása után
következhet.
A matematikai képesség gyengeségét mutató gyerekekkel való foglalkozás
eredményességének feltétele a fejlesztő pedagógus, a szülők, az iskolai nevelők
együttműködése. Az elfogadó és segítőkész szemlélet biztonságérzetet jelenthet a
diszkalkuliás tanulónak ahhoz, hogy képes legyen a többi tantárgyból
képességeinek megfelelő eredményt elérni.
A terápia hosszadalmas, kitartó és türelmes munkát kíván mind a tanártól,
mind a diáktól. Az eredmény nem látványos, a fejlődés, az elért eredmények mégis
sokszor jelentenek örömöt, elégedettséget. Tudomásul kell venni azonban, hogy a
matematika nem minden területén lehet szembetűnő eredményt elérni, maradnak
olyan diszfunkcionális területek, melyeken a terápia kevésbé segít.
A súlyos számolási zavarral küzdő diákoknak komoly nehézségeik lehetnek
az iskolában a fizika, a kémia, sőt a földrajz, a
történelem tanulásában is: például a képletek, illetve azok összefüggéseinek
felismerésében és alkalmazásában; az időrend megtanulásában; a sík- és térbeli
tájékozódás hiánya miatt a térképről való olvasásban, helymeghatározásban; az
ének-zene órákon a hangjegyek, illetve a kotta olvasásakor, írásakor; a
rajzórákon a testek ábrázolásában stb. Az említett tantárgyakban nyújtott
teljesítmény értékelésekor rendkívül fontos szerepe van az egyéni
elbírálásnak. A szaktanárnak tudnia kell tanítványa részképességzavaráról,
hogy ennek tudatában kérhesse számon tőle az elvárható ismereteket. A tanulási
nehézségek kisebb-nagyobb mértékben végigkísérik az alsó- és középfokú oktatás
éveit.
Jogi háttér
A közoktatásról szóló törvény kiemelt figyelmet fordít a gyermekek jogairól
szóló genfi egyezményben vállalt kötelezettségekre, miszerint az Egyezményben
részes államok elismerik, hogy a fogyatékos gyermekeknek különleges gondozáshoz
van joguk. A törvény – az 1996. évi módosítás eredményeképpen – a különleges
gondozásra jogosultak körébe bevonja a beilleszkedési zavarral,
tanulási nehézséggel küzdő gyerekeket, tanulókat. (Iskolaszolga, 1997.
január; Közoktatási törvény 30. § /1/)
Az 1999-ben történt módosítás során nem változtak a diszkalkuliás gyerekekre
vonatkozó paragrafusok:
10. § (3) „A gyermeknek, tanulónak joga, hogy
f) állapotának, személyes adottságának megfelelő megkülönböztetett
ellátásban – különleges gondozásban, rehabilitációs célú ellátásban –
részesüljön, s életkorától függetlenül a pedagógiai szakszolgálat
intézményéhez forduljon segítségért ”
30. § „A különleges gondozáshoz, a rehabilitációs célú foglalkozáshoz való
jog...”
Új – nem szerencsés – fogalom is bekerült a törvénybe: a más fogyatékos
elnevezés. Az értelmező rendelkezések 121. § 18. pontja szerint „más
fogyatékos: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs
bizottság véleménye alapján
b) pszichés fejlődés egyéb zavara miatt részképesség- és iskolai
teljesítményzavarral küzd, ennek következtében fejlődésében és a tanulási
folyamatban tartósan akadályozott [pl.: dyslexia, dysgraphia, dyscalculia,
mutizmus, kóros hyperaktivitás, figyelemzavar]”.
30. § 1. pont: „A ... más fogyatékos gyereknek, tanulónak joga, hogy
különleges gondozás keretében állapotának megfelelő pedagógiai,
ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy fogyatékosságát
megállapították. A különleges gondozást a szakértői véleményben foglaltak
szerint... az iskolai nevelés és oktatás, a fejlesztő felkészítés keretén
belül kell biztosítani.”
2. pont: „A testi, érzékszervi, ... a beszéd és más fogyatékos gyermek,
tanuló óvodai nevelése, iskolai oktatása külön ... vagy a többi
gyermekkel együtt történhet.”
9. pont: „A ... más fogyatékos tanulót, illetve a beilleszkedési zavarral,
tanulási nehézséggel, magatartási rendellenességgel küzdő tanulót ... a
szakértői és rehabilitációs bizottság vagy a nevelési tanácsadó szakértői
véleménye alapján az igazgató mentesíti – a gyakorlati képzés kivételével
– egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és minősítés
alól. Az alapműveltségi vizsgán és az érettségi vizsgán az érintett
tantárgyak helyett a tanuló – a vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint –
másik tantárgyat választhat. A tanuló részére a felvételi vizsgán, az
osztályozóvizsgán, a köztes vizsgán, a különbözeti vizsgán, a javítóvizsgán, az
alapműveltségi vizsgán, illetve az érettségi vizsgán, a szakmai vizsgán
biztosítani kell a hosszabb felkészülési időt, az írásbeli beszámolón lehetővé
kell tenni az iskolai tanulmányok során alkalmazott segédeszköz (írógép,
számológép stb.) alkalmazását, szükség esetén az írásbeli beszámoló szóbeli
beszámolóval vagy a szóbeli beszámoló írásbeli beszámolóval történő
felváltását.” (A szerző kiemelései.)
* * *
Napjainkban egyre több – a részképességzavarral kapcsolatos – előadást,
előadás-sorozatot, tanfolyamot szerveztek és szerveznek különböző intézmények,
alapítványok, főiskolák, egyetemek az óvodákban, iskolákban dolgozó pedagógusok
részére. A problémával foglalkozó szakembereknek konferenciákat rendeznek egymás
munkájának megismerésére, a tapasztalatok kicserélésére, az újabb elméleti és
gyakorlati megoldások, lehetőségek bemutatására. Néhány pedagógusképző főiskola
és egyetem már beépítette alapképzésébe a „más fogyatékos” gyermek pedagógiai
problémáival foglalkozó tantárgyat, a speciális nevelési igényű gyermekek
differenciáló pedagógiáját.
Az előbbiekben bemutatott lehetőségek, a megtett és megtehető lépések, utak
hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a gyermeki jog maradéktalanul érvényesülhessen.
Ezáltal valóra válhat, hogy a rászorultak többségének problémáját időben
felismerjék, és őket megfelelő terápiában részesíthessék. Ezáltal remélhetően
csökken az esetek száma és súlyossága.
Felhasznált irodalom
Dékány Judit: Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához.
Budapest, 1995, BGGyTF.
Dr. Márkus Attila: Számolási zavarok a neuropszichológia szemszögéből.
Fejlesztő Pedagógia, 1999. (Külön kiadás)
Hrvinák Ilona:
Beiskolázási tapasztalatok egy vizsgálat tükrében. Tanító, 1998. 6. sz.
Hrvinák Ilona:
Diszkalkuliás gyerekek továbbtanulási lehetőségei. Üzenő, 1997/1998. 3.
sz.
Zavarmentesítő terápiák. Anyák Lapja, 1998. február.
Brigitte Sindelar – Franz Sedlak: De jó, már én is tudom! Óvodáskorú és
iskolát kezdő gyermekek korai fejlesztése. A tanulási zavart okozó
részképességgyengeségek felismerése és terápiája óvodáskorban és iskolát kezdő
gyermekeknél. Összeállította: dr. Zsoldos Márta és Ringhofer Jánosné.
Budapest, 1992, 1995, BGGYTF.
Dékány Judit – Juhász Ágnes: A diszkalkulia vizsgálata. In Logopédiai
vizsgálatok kézikönyve. Szerk.: Juhász Ágnes. Budapest, 1999, Új Múzsa
Kiadó. 117–137.
|
Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és
segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika
Kérem az ingyenes próbát!
Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi
eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina
Kérem az ingyenes próbát!
A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert
már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna
Kérem az ingyenes próbát!
Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és
diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt
idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka
Kérem az ingyenes próbát!
Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök
által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az
összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én
elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné
Kérem az ingyenes próbát!
Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s
a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is
elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné
Kérem az ingyenes próbát!
Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia
problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia
Kérem az ingyenes próbát!
A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea
Kérem az ingyenes próbát!
Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2.
osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az
biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a
véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos
gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit
Kérem az ingyenes próbát!
Mi nyáron vettük meg a programot, és nagyon szeretjük:) Én
tanítok is iskolában elsősöket, nekik is megvette az iskola, és órán is
használjuk, valamint több tanítványomnak megvan már otthoni gépen is, szóval
csak ajánlani tudom komplexitása miatt.
Dytta
Kérem az ingyenes próbát!
Kedves Kolos! Most találkoztam a fórummal, szívesen
elmondom, hogy két éve használjuk az iskolában kolléganőmmel a programokat.
Évente legalább 50 gyermek ismerkedik a segítségeddel az olvasás örömeivel,
vannak kiemelten kedvelt programelemeink, és rengeteg jó tapasztalatunk.
Pappné Kati
Kérem az ingyenes próbát!
Lányom, Renáta nagyon szívesen "játszik" a programmal,
nagyon leköti Őt. Minden nap újabb és újabb feladatokat fedez fel. Én is
szívesen ülök mellette és figyelem. Nagyon értékes a feladatokkal eltöltött idő.
Vadász Lászlóné
Kérem az ingyenes próbát!
Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek,
aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit
elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a
sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi
problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".
Sodics Péter
Kérem az ingyenes próbát!
|