Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt



Próbálja ki!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Önnek!

Töltse le a
Varázsbetű Diszlexia Programcsalád telepítőjét, használja a programokat négy napig ingyen, és döntsön utána!

 


8.900 forint értékű hírlevél most ingyen!

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és ajándékba kapja

"A 10 legsürgősebb tennivaló, ha gyermeke tanulási problémákkal küzd!"
című cikkünket!

Iratkozzon fel hírlevelünkre,
és hetente új tanácsokat, információkat, ötleteket kap a diszlexia leküzdéséhez, gyermeke fejlesztéséhez.


Adjon egy esélyt gyermekének!

Rendelje meg a Varázsbetű Diszlexia Programcsaládot
otthoni használatra

89.600 Ft
helyett
29.700 forintos
áron, és ajándékba kapja angol nyelvű diszlexia csomagunkat és "Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához" című
e-könyvünket is!



 

A gyerekek harmada funkcionális analfabétává válhat

• Vissza • Fel • Tovább •

Tömegessé vált a diszlexia

Magyar Hírlap, 1999. június 1.

A felnövekvő nemzedéknek akár 30-40 százaléka is funkcionális analfabétává válhat. A magyar gyermekek között ilyen mértéket ölt ugyanis a diszlexia tüneteivel küzdők aránya, ami a nemzetközi átlag tízszerese. A jelenség hátterében szakértők szerint egyes tanítási módszerek állnak. Jelenleg 14-féleképpen tanulják a kisiskolások a betűvetést, miközben nincs lehetőség a bizonyítottan káros technikák megszüntetésére. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a kézfej felépítése csupán hétéves korra éri el az íráshoz szükséges fejlettséget, a gyerekek többségét azonban hatéves korban kezdik írni tanítani.
A diszlexia tüneteit produkáló gyermekek és felnőttek egy része örökletes okokból, méhen belüli vagy születési sérülések miatt, illetve más kisgyermekkori, fejlődést visszavető betegségek okán válik „akadályozott beszédfejlődésűvé" - nyilatkozta Csabay Katalin, a Beszédvizsgáló Országos Szakértői, Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Központ igazgatója. A beszédfejlődés akadályozottsága iskoláskorban olvasási, írási vagy számolási zavarhoz, azaz a diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia kialakulásához vezethet.
A beszédvizsgáló központ tapasztalatai szerint a gyermekek 30-40 százaléka küzd tanulási zavarokkal az országban. A túlnyomó többség azonban úgymond szerzett vagy áldiszlexiás. A valódi diszlexia aránya - emelte ki - az előbbivel szemben legfeljebb 8-10 százalékra tehető.
Az „áldiszlexia" kisiskolás korban nehezen különíthetők el a valódi diszlexia tüneteitől, bár - ha időben felismerik -, egyszerűbben orvosolható. Mindkét esetben makacs betűtévesztések, szótagkihagyások, -keverések és a tartalom meg nem értése jellemzi az olvasást.
Az diszlexia problémájával küzdő gyerekeknek megfelelő fejlesztés nélkül jó esélyük van arra, hogy felnőve funkcionális analfabétává váljanak, és a legelemibb helyzetekben se tudjanak eligazodni.

Túl gyors ütemet diktálnak a pedagógusok

Csabay Katalin szerint az „áldiszlexia" kialakulásához nagymértékben hozzájárul, ha a családban nem beszélgetnek eleget, illetve ha a gyermek aktív szókincshasználata helyett passzív tévénézéssel tölti idejét.
A zavarok másik fő okozója, hogy az iskolai tanítás hamarabb kezdődik meg, mint ahogy egy átlagos - még csak nem is későn érő - gyermek látási és hallási fejlődése eléri az olvasáshoz szükséges szintet. Emellett a kézfejcsontozat csupán hétéves korra válik alkalmassá az írómozgás végzésére.
A tanulási zavarok utóbbi két évtizedben tapasztalt járványszerű terjedése mégis mindenek előtt a magyar nyelv írásbeliségéhez nem alkalmazkodó szóképes és gyorsított olvasási módszerek bevezetésével hozható összefüggésbe - szögezte le a logopédus-szakértő. Úgy vélte: a magyar nyelv olyan bonyolult, hogy csak a hang-betű-szótag-szó felépítéssel tanítható - miként ez régen már bevált.
Csépe Valéria, az MTA Pszichológiai Intézetének főmunkatársa szerint is az oktatói szabadság félreértelmezése, hogy ilyen kis országban 14-féle módszer szerint tanulnak olvasni a gyerekek.
- Bármilyen módszert lehet rosszul alkalmazni, ha a pedagógus - gyakran a szülői elvárások nyomására - túl gyors ütemben tanítja az olvasását, írást - állította érdeklődésünkre Adamik Tamásné. Az ELTE Tanárképző Főiskola nyelvtudományi tanszékének vezetője szerint a diszlexia - vagy ahogy régebben nevezték, a szóvakság - jó alibit szolgáltat a pedagógusoknak, mivel így nem kell a nehezen tanuló gyerekekkel bajlódniuk, s logopédushoz irányíthatják tovább őket. Az 1978-as tanterv bevezetése után gyors, kiegyensúlyozatlan és nem kellően fokozatos olvasástanítási módszereket kezdtek alkalmazni, amin a nemzeti alaptanterv sem változtatott - szögezte le. Elmondta: a tanítóképző főiskolán a mai napig tanítják a szóképes tanítási módszert, de a kezdeti, úgynevezett MACIS globális tanítási módszert tavaly óta elenyésző kivételtől eltekintve nem alkalmazzák az iskolák.
Egy XV. Kerületi, a Zsolnai-féle képolvasásos módszert alkalmazó iskola igazgatója arról számolt be lapunknak, hogy az általa tanított osztályokban nagyon jól bevált a metódus: rendkívül gazdag szókincsűek, műveltek, jó kifejezőkészségűek a gyerekek. Elismerte azonban, hogy a diszlexiára hajlamos gyerekeknél nem vezet célra a módszer, ezért őket - még bekerülés előtt - logopédus segítségével igyekeznek kiszűrni, és más iskolát javasolnak számukra; jövőre pedig az iskolában párhuzamosan bevezetik a szótagolási módszert is.
Értesülésünk szerint nem ritka, hogy normális általános iskolák - esetenként az önkormányzat hallgatólagos beleegyezésével - igyekeznek megszabadulni a diszlexiás gyerekektől, mivel felkészületlenek a velük való foglalkozásra. A körzeti iskolának pedig törvényi kötelezettsége lenne a hozzá tartozó tanulók ellátása a tankötelezettség ideje alatt. A kiszolgáltatott helyzetben lévő szülő azonban többnyire nem látja értelmét, hogy olyan iskolába erőltesse gyerekét, ahol nem szívesen látják, s inkább nem él jogorvoslati lehetőségével.

Nem kell megbuktatni a rossz tanulókat

Pokorny Zoltán oktatási miniszter szerint a nemzetközi átlaghoz képest Magyarországon tízszeres a diszlexiás tünetekkel küzdők száma. Megkérdeztük a minisztert, hogy az alakuló kerettanterveken keresztül lehetővé válik-e majd azoknak a tanítási módszereknek a kiszorítása, amelyekről egyértelműen kiderül, hogy tanulási zavarokat okoznak. A miniszter elmondta: a kerettantervek módszereket nem írnak elő, csupán rögzíteni fogják, hogy mit kell teljesíteniük az oktatási intézményeknek. Ha ez nem történik meg, Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont eljárást kezdeményezhet az iskola fenntartójánál.
A közoktatási törvény módosítása komoly könnyítéseket tartalmaz a lassabban haladók számára - tájékoztatott Fonyódi Ilona, az Oktatási Minisztérium kabinetirodájának munkatársa. Eszerint a kisiskolások még egy évig előkészítő foglalkozásban részesülhetnek ezután. Emellett az iskoláknak nem kell megbuktatniuk a nehezebben tanuló kisdiákokat - egészen negyedik osztályos korukig. Az első évfolyamokon lehetőség nyílik a felzárkóztatásra, és a problémás tanulóknak elegendő lesz a negyedik osztály végére utolérniük társaikat. Ez az elmúlt évek adatai alapján az első osztályosok 3,9-4,8 százalékát kímélheti meg a kudarcélménytől. A másodikosoknak 2-2,8, a harmadikosoknak pedig 1,5-2,5 százaléka élte meg az elmúlt években az osztályismétlés sikertelenségét, bár ez az arány csökkenő tendenciát mutat.
Elgondolkodtató, hogy az alapkészségek fejlesztését mennyire nem tartják fontosnak a magyar pedagógusok. Az Országos közoktatási Intézetnek a tanárok körében két éve végzett reprezentatív felmérése szerint 15 lehetőség közül ezt mindössze a tizedik helyre rangsorolták, míg például a francia pedagógusok a legfontosabbnak minősítették. Egy idei vizsgálat során azonban a gyermekközpontúságot már az iskolai tevékenység legfontosabb elemének minősítették. A problémás diákok nyolcvan százaléka fiú. A gyerekek 10-15 százaléka speciális tanulási tréningre szorul - nyilatkozta lapunknak Szabó Imre, a POTE Magatartás-tudományi Intézetének vezetője. Becslései szerint minden tizedik gyerek a bukás határán van, akiknek nyolcvan százaléka diszlexiás. Az intézet komputeres neuropszichológiai vizsgálatai alapján elmondta: a problémás tanulók mintegy 80 százaléka fiú. Kiderült: miközben vizuális funkcióik gyengék, hallás alapján éppoly jól értik meg a tananyagot, mint társaik. Leszögezte: a diszlexiaszűréseknek általánossá kellene válniuk, mert nem szükségszerű, hogy ezek a gyerekek rosszul tanuljanak. Damó Eszter, a Meixner-módszer Alapítvány munkatársa lapunknak elmondta: az óvodában nem szűrik automatikusan a gyerekek aktív szókincsét, beszédfejlettségét, csupán a beszédhibákra koncentrálnak. A Meixner-módszer hívei úgy vélik: épp ezek által lehetne megtalálni a diszlexiára hajlamos gyerekeket. Az enyhe tüneteket korai kezeléssel - tapasztalatai szerint - teljesen meg lehet szüntetni, de a súlyosak is nagymértékben korrigálhatók.

Nagy Ildikó Emese

• Vissza • Fel • Tovább •

 

Sok gyermek szüleinek nevében is KÖSZÖNÖM, hogy ilyen segítséget nyújtanak és segítenek megelőzni a későbbi kudarcokat. KÖSZÖNÖM!
Hornokné Juhász Erika

Kérem az ingyenes próbát!



Szuper a program, imádják a gyerekek! Sokkal hatékonyabb a gyakorlás, mint bármi eddig használt módszerrel.
Fülöp Krisztina

Kérem az ingyenes próbát!


A gyerek jól szórakozott a feladatokkal, ez kész csoda, mert már a haja is égnek áll bármilyen feladattól. A CD számunkra nélkülözhetetlen!
Varga Anna

Kérem az ingyenes próbát!


Csodálatos segítsége diszlexiás, diszgráfiás, és diszkalkuliás 10 éves gyermekemnek. A diszlexia kezeléséhez hasonló segédeszközt idáig nem találtunk.
Murányiné Hajnalka

Kérem az ingyenes próbát!


Rendkívül hasznosnak és jól használhatónak tartjuk az Önök által fejlesztett programot tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt.
Pongrácz Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Logopédusként dolgozom egy budapesti általános iskolában. Az összes megismert logopédiai program közül szeretném kiemelni ezt, az én elvárásaimnak leginkább megfelelő, legsokoldalúbb programot.
Balogh Péterné

Kérem az ingyenes próbát!


Ragyogónak tartom a program-csomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.
Dorcsinecz Jánosné

Kérem az ingyenes próbát!


Laikus szülőként úgy gondolom, hogy a diszlexia problémájával küzdő gyerekeknek nagy segítségére lehet ez a program.
Nagy Szilvia

Kérem az ingyenes próbát!


A program fantasztikus és gyermekeim javát fogja szolgálni!
Fekete Tímea

Kérem az ingyenes próbát!


Nagyon-nagyon tetszik ez a gyakorló anyag! Én ált. isk. 1-2. osztályában tanítok olvasni, írni, és csak gratulálni tudok ehhez a munkához! Az biztos, hogy tanítványaimnak és iskolámnak javasolni fogom a vásárlást! Az a véleményem, hogy nem csak diszlexia kezelésére, hanem teljesen átlagos gyerekeknek is igen jó gyakorlást biztosít ez a sokszínű feladatsor!
Csányi Judit

Kérem az ingyenes próbát!


Mi nyáron vettük meg a programot, és nagyon szeretjük:) Én tanítok is iskolában elsősöket, nekik is megvette az iskola, és órán is használjuk, valamint több tanítványomnak megvan már otthoni gépen is, szóval csak ajánlani tudom komplexitása miatt.
Dytta

Kérem az ingyenes próbát!


Kedves Kolos! Most találkoztam a fórummal, szívesen elmondom, hogy két éve használjuk az iskolában kolléganőmmel a programokat. Évente legalább 50 gyermek ismerkedik a segítségeddel az olvasás örömeivel, vannak kiemelten kedvelt programelemeink, és rengeteg jó tapasztalatunk.
Pappné Kati

Kérem az ingyenes próbát!



Kazal Kolos (ügyvezető)
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.

Telefon:87/482-155, Mobil:  30/227-06-91, Fax: 87/482-155

e-mail:
 info@varazsbetu.hu
 

 Varázsbetű - Diszlexia otthon     Diszlexia teszt     Diszlexia Fórum     Diszlexia Info 

Kezdőlap | A programokról | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Önök írták Fórum | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt