Anyanyelvi akadályok

Ismert tény, hogy azokban az országokban, amelyek nyelvének helyesírása bonyolultabb és rendhagyóbb az átlagnál, nagyobb a diszlexia előfordulásának aránya. Vajon miért?

[origo] 2001. március 22., csütörtök, 12:23 

A diszlexia nemzetközi jelenség

A diszlexia problémájával küzdő felnőtteket vizsgáló nemzetközi kutatócsoportnak most - úgy tűnik - sikerült megtalálnia a választ.

Egyre több kutató hajlik arra, hogy a diszlexia genetikai eredetű betegség, aminek következtében az agy nem képes a hang és a beszélt nyelv megfelelő feldolgozására. A diszlexia által érintettek agyának sajátosságai megnehezítik, hogy az olvasni tanuló gyerek a kiejtett hangokat az azokat rögzítő írott jelekkel összekapcsolja. Az ilyen összekapcsolások nélkülözhetetlenek az olvasás tanulása során.

A diszlexia nemzetközi jelenség, és a világ minden részén találkozhatunk a diszlexia miatt olvasási nehézségekkel küzdő gyerekekkel és felnőttekkel. Amerikai és olasz tízévesek között végzett vizsgálatok azonban elgondolkoztatták a kutatókat: vajon az olasz iskolások között miért feleannyi a diszlexia által érintett, mint amerikai kortársaik között? (Az amerikaiak kb. 5-15%-a szenved (valamilyen mértékben) a diszlexia problémájától!) Mi lehet a jelenség oka? Elképzelhető, hogy a különböző országok diszlexiásainak eltérő problémákkal kell szembenézniük?

A diszlexia problémájával küzdő felnőtteket vizsgáló nemzetközi kutatócsoportnak most először sikerült megállapítania, hogy a jelenség hátterében az áll, hogy a diszlexia a különböző nyelvekben - a helyesírás rendszerének függvényében - más-más módon jelenik meg.

Nemzetközi kutatócsoport angol, olasz és francia diszlexia által érintett egyetemi hallgatók olvasáskészségét és CT-eredményeit hasonlította össze. Míg gyakorlatilag semmilyen különbséget nem találtak a diszlexia idegrendszeri megjelenésében, addig az olvasási készségekben óriási különbségek mutatkoztak. Vajon miért?

Anyanyelvi akadályok?

Mikor a diszlexia problémájával küzdő angol gyerekek olvasni tanulnak, óriási feladattal kell megküzdeniük: több mint 1100-féle írásmód jelöli a beszélt angol nyelv mindössze 40 fonémáját. Az olasz nyelvben a diszlexia tüneteit mutató nyelvtanulók sokkal jobb helyzetben vannak: a 33 olasz fonémát összesen 25 betű, illetve betűkombináció jelöli.

"Így sokkal könnyebb a diszlexia által érintetteknek olyan nyelveken olvasni tanulni, ahol egyértelmű megfelelés van a betűk és a fonémák között" - magyarázza Chris D. Frith, a londoni University College kutatója, a Science lapjain publikált tanulmány társszerzője.

A diszlexia problémája Olaszországban azért kevesebb, mert a nyelv segít a tanulóknak abban, hogy könnyebben megbirkózzanak a nehézségekkel. Ahhoz, hogy az olasz egyetemisták között diszlexia által érintett diákokat találjanak, a kutatóknak speciális teszteket kellett végezniük, hogy a diszlexia idegrendszeri hátterét egyáltalán felismerjék. A kutatás során kiderült: az olasz, angol és francia diszlexia által érintett diákok egyaránt rosszul teljesítettek a kiejtett hangok rövid távú emlékezetét vizsgáló teszteken, ami pedig a diszlexia fő ismertetőjegye. Ugyanakkor az olaszok sokkal kevesebb hibát ejtettek anyanyelvi szöveg olvasásakor, mint angol és francia társaik.

Hogy megállapítsák, ennek a különbségnek idegrendszeri okai vannak-e, a diákokat egy sor olvasási tesztnek vetették alá, miközben pozitron emissziós tomográfia segítségével mérték az agy egyes területein folyó véráramlást, ami az aktív agyműködés egyik legfontosabb kísérőjelensége. Míg az olvasási feladatokat végezték, mindegyik egyetemistának ugyanaz a vérellátási hiányosság lépett fel az agy bal homloklebenyében.

Bár az olasz diszlexia által érintett gyerekek jobban olvasnak, mint angol és francia társaik, ugyanaz a fogyatékosság mutatkozott mindhárom csoportban, ami a kutatók szerint arra utal, hogy magában a nyelvben rejlik az a különbség, ami nehezebbé teszi az angol nyelvű diszlexiások számára, hogy megtanuljanak olvasni.

A nyelv és a helyesírás

"Fontos, hogy különbséget tegyünk a nyelv és a helyesírás között. Az írott angol és francia nyelv bonyolultsága történelmi események eredménye: más nyelvek helyesírását ültették át, míg e nyelvekkel összehasonlítva az olasz viszonylag tiszta maradt" - mondta Eraldo Paulesu, a University of Milan Bicocca munkatársa, a kutatás vezetője.

Az angolban sok szó tartalmazza ugyanazt a betűkombinációt, melyeket azonban különbözőképp ejtünk. (Például: pint [pájnt] és mint [mint], cough [káf] és bough [bou], clove [klóv] és love [láv]). A franciában a komplexitás forrása az, hogy különböző betűkombinációkat ejtünk ugyanúgy vagy hasonlóképp. (Például: "au temps" [ótan] és "autant" [ótan]).

A francia adatok alátámasztják, hogy a bonyolult helyesírású nyelvek olvasása a diszlexia által érintett gyerekek és a nem diszlexiások számára is nehéz. Ez amellett szól, hogy van értelme egyszerűsíteni a komplex helyesírási rendszereket, mint ahogy arra az amerikai Webster-reform során kísérletet is tettek, amikor egyes szócsoportok helyesírását bizonyos szabályok szerint egyszerűsítették (pl. a colour-t color-ra változtatták).

Frith szerint a spanyol, a finn és a cseh "diszlexiabarát" nyelvek, mert hiányzik belőlük az a hangzó-betűző komplexitás, ami az angolban és a franciában megtalálható. A japán szintén könnyebb az olvasni tanuló gyerekeknek, mert a hangok és a szimbólumok konzisztensek. (Egy korábbi vizsgálatban találtak egy Japánban élő ausztrál fiút, aki angolul diszlexiás volt, de japánul nem.)

Dr. Thomas Zeffiro, a Center for the Study of Learning at Georgetown University társigazgatója szerint a kutatás túlságosan kis léptékű ahhoz (összesen 72 diszlexia tüneteit mutató önkéntest vizsgáltak), hogy végleges következtetést lehessen belőle levonni arra vonatkozóan, hogy mennyire elterjedt és milyen komoly a diszlexia a világon.

"Hogy ezeket az eredményeket az egész emberiségre kiterjeszthessük, legalább négyszer-ötször ennyi embert kellene megvizsgálni. Mindazonáltal ezek az eredmények remek kiindulási alapot teremtettek egy nagyobb szabású vizsgálat számára."

B.K.

Érdekes cikkek a blogról

Nyelvfejlődés, beszéd és gondolkodás
Gondalatainkat a beszéd és a nyelv segítségével adhatjuk át egymásnak. Sajnos azonban a gyerekek és...

A mese hatalma
Rendszeresen olvasol gyermekednek? Az olvasás folyamatának előkészítésében nagyon fontos szerepe van...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Pont, pont, vesszőcske - Kézügyesítő mondókák
A kéz finommozgásainak javítása nemcsak az írás miatt fontos, hanem gyermeked tanulási képességének...

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Túlélni az iskolát - 10 ötlet diszlexiás gyerekek stesszkezeléséhez
Az iskola tele van kihívásokkal, különösen, ha gyermekünk tanulási nehézségekkel küzd. A következő...

A láb nélküli ember futása
Ön milyen jövőt jósolna egy olyan gyereknek, akinek mindkét lábát amputálni kell? Ön szerint...

Három történet az angoltanulásról - Mások hogy oldják meg?
Pár nappal ezelőtt arra kértük a szülőket, hogy írják meg a gyermekük angol nyelvtanulásával...

Hogyan dicsérd gyermeked?
Gyermekünk nevelése során a dicséret az egyik leghatásosabb eszköz. De vajon hogy kell jól dicsérni?...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Játékok mozgásfejlesztéshez
Mozogni jó. Ráadásul a mozgás nem csak élvezetes, hanem erősíti gyermekedet, egészségesebbé teszi,...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Mutasd a mozgásod!
Mozogni jó. Ha gyermeked mozog, akkor egészségesebb, jobb kedvű és vidámabb lesz, a mozgás ugyanis...

„Csináld magad” párterápia
Bár a legtöbb pár életében előfordulnak hosszabb-rövidebb hullámvölgyek is, mégis kevesen vállalnak...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most 95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához című könyvünket!

Megrendelem

Ajánlatunk a családi megrendelésre érvényes!


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Szeretnél értesítést kapni cikkeinkről?

Iratkozz fel ingyenes blogértesítőnkre, és egy izgalmas szoftvert kapsz ajándékba, melynek segítségével gyermeked olvasási és tanulási képességeit fejlesztheted!

Kérlek, add meg adataid!

Név

E-mail

Adatvédelem: Mi is utáljuk a kéretlen leveleket. Adataid senkinek nem adjuk ki, és bármikor megszüntetheted ingyenes előfizetésed.


További cikkek

Tényleg diszlexiás?

Vajon egy óvodás gyerek lehet diszlexiás? Mire kell figyelni, milyen tünetek jelezhetik előre a...


Ne ítélkezz!

Gyakori, hogy a diszlexiás gyermek családjának környezete kéretlenül is véleményt alkot a szülők...


Alakállandóság - Az olvasástanulás fontos lépcsője

A sikeres olvasástanulás alapfeltétele, hogy gyermeked képes legyen felismerni az apró eltéréseket,...


Depressziós-e diszlexiás gyermeked?

A diszlexiás gyerekek gyakran érzik magukat kirekesztettnek, megalázottnak,sokszor rosszkedvűek és...


Minden tizedik!

A nyelvfejlődési zavarokat kutató szakemberek egyre gyakrabban találkoznak olyan gyermekekkel,...


Beszélgetés - az egyik leghatásosabb fejlesztő gyakorlat

A napi rohanás után előfordul, hogy nincs türelmünk gyermekünkkel foglalkozni. Egyszerűbbnek...


Minek az a szemüveg?!

Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...


Lásd másképp a diszlexiát!

Egy rövid videó a diszlexiáról, mely segít megérteni, hogy miben mások a diszlexiások, milyen...


Új eredmények a diszlexia okainak kutatásában

Két, nemrégiben megjelent tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a diszlexiások agyi...


Logikus? Szórakoztató észjátékok

A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...



Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu