Talán a mozgás a kulcs gyermeked olvasási problémájának leküzdéséhez?

Tudtad, hogy az iskolai kudarcokat már a kisgyermekkori "ügyetlen" mozgás is előre jelezheti?

Hogyan?

Ha egy apróság sokszor megbotlik a saját lábában, vagy túl gyakran elesik, azt mondják rá: ügyetlen. De tudod-e, hogy valójában mi is okozza ezt az ügyetlenséget?

A nem tökéletesen kivitelezett mozgás esetében bizony hiányzik az összhang az izmok és az őket irányító idegek között. Ez azonban javítható. A javulás mértéke pedig attól függ, mennyit foglalkoztok a szakember által irányított gyakorlással. Minél többet gyakoroltok, annál nagyobb mértékű javulás érhető el. Persze az is nagyon fontos, hogy időben elkezdődjön a mozgás "gyógyítása", a mozgásterápia.

Hogyan fejlődik az agy?

Ha visszaemlékszel biológia tanulmányaidra, biztosan eszedbe jut, amit az egyedfejlődésről tanultál. Rémlenek azok a fotók a biológiai albumból, melyek a törzsfejlődéshez hasonlították az egyedfejlődést?

A törzsfejlődés folyamán meghatározott sorban "születtek" egyre fejlettebb élőlények. Az idegrendszer is ugyanilyen fejlődésen megy keresztül. Ha ebbe a fejlődésbe valamilyen hiba csúszik, sajnos maga után vonja az arra ráépülő összes területet is. Így azok is sérültek lesznek. Például, ha kimarad a mozgásfejlődés valamelyik állomása, az az iskolás években majd olvasás- vagy írászavart okozhat.

Hogyan lehetséges mindez?

Ahogy fejlődik a csecsemő, mindig újabb és újabb mozgásformák jelennek meg, melyek segítségével a baba kapcsolatot tud teremteni a külvilággal, információkat, tapasztalatokat tud szerezni. Valójában "kommunikál" a világgal. Erre fog a későbbiekben ráépülni a beszéd és az "írott beszéd", ami csak az emberre jellemző kommunikációs forma. Ha az egyik "állomás" kimarad a mozgásfejlődésből, úgy egy tapasztalási lehetőséggel kevesebb lesz a gyermek birtokában. S ha a hiány túl nagynak bizonyul, akkor olvasási, írási problémákat, tanulási zavart okoz.

S miért csak iskolás korban vesszük észre ezt a hiányt? Az eltérő mozgásfejlődés nagyon "apró" működési hibákat okoz, így az egyszerűbb idegrendszeri folyamatoknál nem is lehet észrevenni. A bonyolultabb "munkát" igénylő feladatoknál - mint például az olvasás és az írás - viszont már észlelhetővé válik.

A mozgásfejlődésről

Miután ennyit beszéltem az egymásra épülő mozgásfejlődés fontosságáról, nézzük, hogy mit is jelent ez valójában.

Az első jelentősebb állomás a 4. hónap körüli időre tehető. Ebben a korban kezdi a gyermek emelgetni a csípőjét, próbálkozik az oldalára fordulni. Éppen ezért fontos, hogy időnként vegyük ki a puha ágyból, tegyük egy kicsit keményebb "játszóhelyre", hiszen a keményebb talajon könnyebb ezt a mozgást kivitelezni. Ha túlságosan sokat van a pihe-puha ágyikóban, akkor a próbálkozásai sorozatosan kudarcot vallanak, s elvehetik a kedvét a további kísérletezgetéstől.

Sőt! Ugyanezen okból nem ajánlatos a gyermek feje fölé sem különböző tárgyakat lógatni (bár manapság már olyan kedves figurák vannak és ráadásul zenélnek meg forognak is). Hiszen ha a hátán fekve remekül szórakozik a kis apróság, ugyan mi motiválná arra, hogy forduljon az oldalára és keressen magának más látnivalót? Elegendő, ha csupán egy színes rongydarabot helyez a baba ágyába, majdcsak "rátalál" a szeme, a későbbiekben pedig a keze is.

Az oldalra fordulást általában a hasra fordulás követi. De az is lehet, hogy néhány baba nem igyekszik a hasára fordulni, hanem inkább "feltornázza" magát ülő helyzetbe. Ez azonban csak keményebb talajon sikerülhet. Tehát érdemes a babát minél gyakrabban keményebb játszóhelyen pihentetni.

Az átfordulások után fontos, hogy a gyermek "játszótere" minél nagyobb legyen. Hiszen csak így lehet a fordulásokból gurulás, majd kúszás, mászás, térden járás. Ezek mind-mind kihagyhatatlan mozgásformák.

Nem a járás az első!

Téves az az elgondolás, hogy annál ügyesebb egy gyermek, minél előbb megtanul járni! Gyermeked a kúszás, mászás során fontos tapasztalatokat szerezhet, és ezek kivitelezése közben rengeteget fejlődik az idegrendszere. Teremts olyan helyzeteket, amelyeket gyermeked csak kúszással vagy mászással tud megoldani. Például én a két szoba közé beraktam egy kisasztalt. Így ha Zsófi át akart jönni hozzánk, akkor át kellett másznia alatta. Ehhez persze az is kellett, hogy idejében kivegyük a hempergőből és "átadjuk" neki mindkét szobát - teljesen eltüntetve a "nem szabad" dolgokat a keze ügyéből. A túl szűk játszótéren ugyanis hamar feláll a csecsemő, így nem tudja megtapasztalni a változatos mozgásformákat. Ha az egész szobát nem is tudod átengedni gyermekednek, akkor legalább egy nagyobb részt keríts el neki (1,5 - 2 métert).

Azok a csecsemők, akik nagy területen mozoghatnak, inkább egyéves koruk után tanulnak meg járni.

Konkrét időpontokat szándékosan nem írtam, hiszen minden gyermek más és más, nagyon eltérő lehet a vérmérsékletűk, a személyiségük. Az időt egyébként sem tanácsos sürgetni. A lényeg csupán az, hogy valamennyi mozgásformát megtapasztalja a gyermek.

Mozgásterápiák

A tanulási zavarok kialakulásának oka legtöbbször az idegrendszer megfelelő érettsége, nem megfelelő szervezettsége, vagy sérülése. Az idegrendszer fejlesztésére többféle mozgásterápia létezik, melyek nagyfokú javulást eredményezhetnek a tanulási nehézséggel küzdő gyermekek iskolai teljesítményében.

H.R.G.

Mit is jelent ez a három betű? Hydroterápiás Rehabilitációs gimnasztika. Már a neve is sugallja: ez a terápia a vízben zajlik. Ez azért jó, mert vannak olyan mozgáselemek, amelyek a vízben könnyebben megtaníthatók, mint a szárazföldön. A langyos vízben történő mozgás sok szempontból különbözik a szárazföldi mozgástól. A vízben más a hőszabályozás, más a fizikai környezet, a pulzus nem emelkedik olyan magasra, mint a szárazföldi mozgásnál, egyformán vesz részt a munkában a kar és a láb.

A terápiának 370 mozgásfeladata van, amely 2-3 év alatt tanítható meg a gyermekeknek. Egyaránt alkalmazható a megkésett vagy eltérő mozgásfejlődésű vagy beszédfejlődésű gyermekek fejlesztésére, de a figyelemzavaros, vagy beilleszkedési problémákkal küzdő csemeték problémái is orvosolhatók e komplex módszer segítségével.


Fotó: Mikuszi Hidroterápia

Ayres-módszer

Ez egy "szenzomotoros integrációs terápia". Mit is jelent ez tulajdonképpen? Azt, hogy a mozgás és az érzékelési rendszer fejlesztése együttesen történik meg.  Mivel a mozgás és az érzékszervek is szoros kapcsolatban vannak az érzelmekkel, ez a módszer nagyon eredményesen alkalmazható a pszichés problémákkal küzdő gyermekek esetében, így figyelemzavaros, hiperaktív, önértékelési zavarokkal , vagy tanulási nehézségekkel küzdő nebulóknál. A foglalkozásokon speciális eszközök (labdák, hálók, tölcsérek) segítségével az agy megfelelő részét ingerlik. A kutatások ugyanis bebizonyították, hogy az egyensúlyi rendszert ingerelve az agyban beindulnak azok a biokémiai folyamatok, amelyek elvezethetnek az összehangolt idegrendszeri működés kialakulásához.

Delacato

Vannak olyan szakemberek, akik párhuzamot vonnak az ember egyedfejlődése és a törzsfejlődés között. Mit is jelent ez? A mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével, hiszen a gyermek mozgásának fejlődése egy-egy életszakaszban a központi idegrendszer egy-egy meghatározott területének irányítása alatt áll. Éppen ezért ha a mozgásfejlődés bármelyik szakasza kimarad, vagy nem gyakorlódik be eléggé (pl. túl korán feláll a gyermek), akkor az ehhez kapcsolódó érzékelő és irányító központok sem fejlődnek megfelelően. Ez pedig tanulási és viselkedési problémákhoz vezethet.

A Carl Henry Delacato által kidolgozott terápia lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy a mozgás szintjén újraéljék életüknek egy korábbi szakaszát. Így az érésben elmaradt területek lehetőséget kapnak a hiányosságok pótlására.

Magyarországon Kulcsár Mihályné állított össze egy mozgásterápiát Delacato módszere alapján. Az elemi mozgásokat beépítette a terápiájába, majd ezeket tovább is fejlesztette. Kidolgozta a térérzékelés, az egyensúlyérzékelés és a finommozgások fejlesztésének gyakorlatsorait. Erről részletesebben olvashatsz "A tanulás öröm is lehet" című könyvében.

Varázsszer?

A mozgáson keresztül az idegrendszer bepótolja azokat a hiányosságokat, amelyek a korai életszakaszban keletkeztek. A hiányosságok csökkenésével fordított arányban nő az iskolai teljesítmény. Ez azonban csak akkor igaz, ha a tanulásra is nagy hangsúlyt fektettek. A mozgás ugyanis - bármilyen nagyszerű dolog is - önmagában nem elegendő. Abban viszont nagy segítséget nyújt, hogy - a jobb idegrendszeri működés eredményeként - kevesebb időt kelljen tanulással tölteni.

Nem szabad azonban figyelmen kívül hagynod azt a tényt, hogy csak akkor érhető el javulás, ha rendszeresen foglalkoztok a szakember által előírt gyakorlatokkal. Ez naponta maximum félórás - de kihagyhatatlan! - elfoglaltságot jelent.

Hogy miért nem szabad elmulasztani egy nap sem a tornát? Ezeknek a mozgásgyakorlatoknak nem az izomzat fejlesztése a célja, hanem a kialakulatlan vagy nem megfelelően működő idegrendszeri kapcsolatok javítása, újak kialakítása. Ezek csak akkor jönnek létre, ha minden nap megerősítik őket. Ha nem, akkor a már kezdetleges kapcsolatok elkezdenek visszafejlődni, így a várva várt javulás csak később, vagy egyáltalán nem következik be.

Varázsbetű!

A könnyebb, görcsöktől mentes tanulás egyik lehetséges módja aVarázsbetű Programcsalád.

Például az olvasási készség hatékonyan fejleszthető a Szóvillám nevű játékunkkal. A program egy rövid visszaszámlálás után felvillant egy szót. Gyermekednek az a feladata, hogy olvassa le a szót, majd kattintson rá a szóhoz tartozó képre. Ha helyesen választott, győzött.

Kezdő olvasó gyermeked esetében egy könnyű beállítással kezdjetek: három betűs szavak, 5 másodpercre mutatva. Oldjatok meg így néhány feladatot, majd gyermeked teljesítményétől függően nehezíthetsz, vagy könnyíthetsz. A nehezítést mindig az idő rövidítésével kezdd, a betűszámot csak akkor növeld, ha az időt (fokozatosan!) sikerült 1 mp-re csökkenteni. Ekkor emeld a betűszámot eggyel, az időt pedig állítsa vissza 3 mp-re. És kezdődhet újra a fokozatos időcsökkentés: 10 sorozatonként csökkents 0,1 mp-et.

A játék további készségfejlesztést is rejt magában:

1.) Fejlesztheted vele gyermeked sorrendemlékezetét. Oldjatok meg 5 feladatot, majd nézzétek meg, milyen szavakat is olvastatok eddig. Kérd meg gyermeked, hogy emlékezetből is sorolja el ezeket. Ha ez így nehéznek bizonyulna számára, akkor kezdjétek három, vagy akár két képpel. A lényeg, hogy helyesen emlékezzen a szavakra. Ha kettőre ügyesen emlékszik, akkor a következő sorozatban hárommal próbálkozzatok.

2.) Az önálló tanuláshoz nélkülözhetetlen a szótárhasználat megtanulása. Ehhez viszont ismerni kell a betűrendet, és jártasnak kell lenni a szavak betűrendbe sorolásában. Ezzel a játékkal ez is gyakorolható.

3.) A játék angolul is játszható. Ezzel az angol szókincs, olvasás és helyesírás fejleszthető a fent leírt módon.

Kattints ide és tudj meg többet arról, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek >>>


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Szókereső - Letölthető játék hétvégére
Mára három különböző nehézségi szintű szókereső játékot készítettünk gyermekednek, melyeket...

Szókereső és vakvezető - Játékok otthonra
Mára két játékkal is készültem, melyekkel gyermeked tanulási és olvasási képességét fejlesztheted....

Figyelj rám!
Mobiltelefonos, parabolaantennás világunkban mindenki tudja, hogyha a jelet sugározó adó, és a...

Hogyan kezeli gyermeked a problémás helyzeteket?
Biztos Veled is gyakran megesik, hogy hiába teszel meg mindent gyermeked zökkenőmentes...

Ajándék játék: Szótagkereső
A mai napra is egy játékos feladattal készültünk, melynek segítségével gyermeked írási és olvasási...

Hogyan legyél jó szülő?
Szülőnek lenni életünk egyik legfontosabb, legnagyobb erőkifejtést és bevonódást kívánó szerepe....

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Hogy segíthetsz tehetséges gyermekednek?
Lehet, hogy a Te gyermekednek is van valamilyen rejtett képessége, azonban a tehetség nem tör...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Nagyon szuper! A kisfiam imádja, és észre sem veszi "játék" közben, hogy olvasni kell és gyakorol! :) Köszönöm!

Szőke Józsefné Rostás Katalin, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Flóra 7 éves. Amikor feltelepítettem a programot, félve ült le, hogy ez neki nehéz, de miután megcsinálta egyszer, olyan sikerélménye volt, szinte ujjongott, mikor megdicsérték. Azóta minden nap kéri, hogy játszhasson az "agytornával". A nagyobbik gyermekem (12éves) is kipróbálta, és azt mondta, hogy tanulás előtt ő is csinálja egy kis tréning gyanánt. Sokszor költ az ember feleslegesen, de ez a program minden pénzt megér.

Vas Lászlóné, Nagykanizsa

Érdekel >>>


Ígéretesnek tartom, mert úgy tanít, hogy használatát szórakozásnak tekinti a kötelességektől viszolygó első osztályos kis unokám is, aki pl. a b és d betű megkülönböztetésének gyakorlására csakis ezzel az anyaggal volt rávehető.

Hevesi Ferencné, Kunszentmárton

Érdekel >>>


Szemmel láthatóan javított a gyermekem matekeredményén, a tanulási kedvét is javította!!! Örömmel és magától gyakorol !

Váti Csilla, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon elkeseredtem mikor kiderült, hogy a lányom dyslexiás. De nagyon tetszik neki a program, és saját magától is "játszik" vele. Már látom, hogy mennyit fejlődött! Nagyon hasznosnak találtam.

Császár Beatrix, Dunaújváros

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a program, fantasztikusan fejleszt! Játékosan, semmi kényszer! Alig várja a kislányom, hogy játszhasson :)

Csizmaziáné Szabó Virág, Szombathely

Érdekel >>>


Nagyon meg vagyunk elégedve a programokkal. Csak ajánlani tudom mindenkinek, akivel találkozunk és gyermeke hasonló problémákkal küzd.

Szurdiné Barkai Anita, Győr

Érdekel >>>


Meg vagyunk elégedve. A gyerekek nagyon szeretik! Köszönettel: Kirschnerné Andi

Kirschnerné Benczik Andrea, Kecskéd

Érdekel >>>


Bekapcsoltuk a Varázsbetűt és kipróbáltuk az összes játékot! A gyermekeimnek nagyon tetszik, 5 és 8 évesek, persze mindenkinek a saját korcsoportjához igazítva! Lekötötte azonnal a figyelmüket. Plusz a férjemnek és nekem is egy kis kikapcsolódás:)))! Köszönjük!

Várdainé Stefán Edit, Siklós

Érdekel >>>


Nagyon sokat segít nekünk a Varázsbetű, ennek köszönhetjük, hogy autizmussal élő kislányomnál szépen beindult az ovasás. Meg vagyok vele elégedve, másoknak is ajánlottam már.

Pergerné Kisbíró Brigitta, Budapest

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Mi volt ma az iskolában? Szófakasztó játékok otthonra
Ha gyermeked jobban meg akarod ismerni, akkor erre a legjobb módszer, ha minél több időt töltesz...

Hangoskodjunk!
Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...

Ismerd meg gyermekeidet!
Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...

Miben jók a diszlexiások? 9 pozitív példa
Ha a diszlexiáról van szó, legtöbbször a problémáról, a tünetekről vagy épp a fejlesztési...

Játékötletek matekfóbia ellen
Mára olyan játékötletekkel készültünk, melyekkel sikerrel szállhatsz szembe a matekfóbiával....

A diszlexia szégyen
A diszlexiáról a legtöbb embernek az olvasási probléma jut eszébe. Valójában azonban nem ez a...

Tanulás nem létezik
Mi az, hogy tanulás?! A tanév elején nem árt tisztázni, hogy iskolai tanulás valójában nem is...

Írd le a neved százszor!
Régebben gyakori büntetés volt ez: Írd le a neved százszor. Ami azt illeti párszor én magam is...

Betűkeverő - Játékos feladatlap ajándékba
Érdekes játék, melynek segítségével gyermeked szókincsét, elemzőképességét és olvasási képességét...

Miért nem hátrány a diszlexia?
Rövid videó a diszlexia előnyeiről....


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb