|
|||||||||||||||||||||
Talán a mozgás a kulcs gyermeked olvasási problémájának leküzdéséhez?
Tudtad, hogy az iskolai kudarcokat már a kisgyermekkori "ügyetlen" mozgás is előre jelezheti? Hogyan? Ha egy apróság sokszor megbotlik a saját lábában, vagy túl gyakran elesik, azt mondják rá: ügyetlen. De tudod-e, hogy valójában mi is okozza ezt az ügyetlenséget? A nem tökéletesen kivitelezett mozgás esetében bizony hiányzik az összhang az izmok és az őket irányító idegek között. Ez azonban javítható. A javulás mértéke pedig attól függ, mennyit foglalkoztok a szakember által irányított gyakorlással. Minél többet gyakoroltok, annál nagyobb mértékű javulás érhető el. Persze az is nagyon fontos, hogy időben elkezdődjön a mozgás "gyógyítása", a mozgásterápia. Hogyan fejlődik az agy?Ha visszaemlékszel biológia tanulmányaidra, biztosan eszedbe jut, amit az egyedfejlődésről tanultál. Rémlenek azok a fotók a biológiai albumból, melyek a törzsfejlődéshez hasonlították az egyedfejlődést? A törzsfejlődés folyamán meghatározott sorban "születtek" egyre fejlettebb élőlények. Az idegrendszer is ugyanilyen fejlődésen megy keresztül. Ha ebbe a fejlődésbe valamilyen hiba csúszik, sajnos maga után vonja az arra ráépülő összes területet is. Így azok is sérültek lesznek. Például, ha kimarad a mozgásfejlődés valamelyik állomása, az az iskolás években majd olvasás- vagy írászavart okozhat. Hogyan lehetséges mindez?Ahogy fejlődik a csecsemő, mindig újabb és újabb mozgásformák jelennek meg, melyek segítségével a baba kapcsolatot tud teremteni a külvilággal, információkat, tapasztalatokat tud szerezni. Valójában "kommunikál" a világgal. Erre fog a későbbiekben ráépülni a beszéd és az "írott beszéd", ami csak az emberre jellemző kommunikációs forma. Ha az egyik "állomás" kimarad a mozgásfejlődésből, úgy egy tapasztalási lehetőséggel kevesebb lesz a gyermek birtokában. S ha a hiány túl nagynak bizonyul, akkor olvasási, írási problémákat, tanulási zavart okoz. S miért csak iskolás korban vesszük észre ezt a hiányt? Az eltérő mozgásfejlődés nagyon "apró" működési hibákat okoz, így az egyszerűbb idegrendszeri folyamatoknál nem is lehet észrevenni. A bonyolultabb "munkát" igénylő feladatoknál - mint például az olvasás és az írás - viszont már észlelhetővé válik. A mozgásfejlődésrőlMiután ennyit beszéltem az egymásra épülő mozgásfejlődés fontosságáról, nézzük, hogy mit is jelent ez valójában. Az első jelentősebb állomás a 4. hónap körüli időre tehető. Ebben a korban kezdi a gyermek emelgetni a csípőjét, próbálkozik az oldalára fordulni. Éppen ezért fontos, hogy időnként vegyük ki a puha ágyból, tegyük egy kicsit keményebb "játszóhelyre", hiszen a keményebb talajon könnyebb ezt a mozgást kivitelezni. Ha túlságosan sokat van a pihe-puha ágyikóban, akkor a próbálkozásai sorozatosan kudarcot vallanak, s elvehetik a kedvét a további kísérletezgetéstől. Sőt! Ugyanezen okból nem ajánlatos a gyermek feje fölé sem különböző tárgyakat lógatni (bár manapság már olyan kedves figurák vannak és ráadásul zenélnek meg forognak is). Hiszen ha a hátán fekve remekül szórakozik a kis apróság, ugyan mi motiválná arra, hogy forduljon az oldalára és keressen magának más látnivalót? Elegendő, ha csupán egy színes rongydarabot helyez a baba ágyába, majdcsak "rátalál" a szeme, a későbbiekben pedig a keze is. Az oldalra fordulást általában a hasra fordulás követi. De az is lehet, hogy néhány baba nem igyekszik a hasára fordulni, hanem inkább "feltornázza" magát ülő helyzetbe. Ez azonban csak keményebb talajon sikerülhet. Tehát érdemes a babát minél gyakrabban keményebb játszóhelyen pihentetni. Az átfordulások után fontos, hogy a gyermek "játszótere" minél nagyobb legyen. Hiszen csak így lehet a fordulásokból gurulás, majd kúszás, mászás, térden járás. Ezek mind-mind kihagyhatatlan mozgásformák. Nem a járás az első!Téves az az elgondolás, hogy annál ügyesebb egy gyermek, minél előbb megtanul járni! Gyermeked a kúszás, mászás során fontos tapasztalatokat szerezhet, és ezek kivitelezése közben rengeteget fejlődik az idegrendszere. Teremts olyan helyzeteket, amelyeket gyermeked csak kúszással vagy mászással tud megoldani. Például én a két szoba közé beraktam egy kisasztalt. Így ha Zsófi át akart jönni hozzánk, akkor át kellett másznia alatta. Ehhez persze az is kellett, hogy idejében kivegyük a hempergőből és "átadjuk" neki mindkét szobát - teljesen eltüntetve a "nem szabad" dolgokat a keze ügyéből. A túl szűk játszótéren ugyanis hamar feláll a csecsemő, így nem tudja megtapasztalni a változatos mozgásformákat. Ha az egész szobát nem is tudod átengedni gyermekednek, akkor legalább egy nagyobb részt keríts el neki (1,5 - 2 métert). Azok a csecsemők, akik nagy területen mozoghatnak, inkább egyéves koruk után tanulnak meg járni. Konkrét időpontokat szándékosan nem írtam, hiszen minden gyermek más és más, nagyon eltérő lehet a vérmérsékletűk, a személyiségük. Az időt egyébként sem tanácsos sürgetni. A lényeg csupán az, hogy valamennyi mozgásformát megtapasztalja a gyermek. MozgásterápiákA tanulási zavarok kialakulásának oka legtöbbször az idegrendszer megfelelő érettsége, nem megfelelő szervezettsége, vagy sérülése. Az idegrendszer fejlesztésére többféle mozgásterápia létezik, melyek nagyfokú javulást eredményezhetnek a tanulási nehézséggel küzdő gyermekek iskolai teljesítményében. H.R.G.Mit is jelent ez a három betű? Hydroterápiás Rehabilitációs gimnasztika. Már a neve is sugallja: ez a terápia a vízben zajlik. Ez azért jó, mert vannak olyan mozgáselemek, amelyek a vízben könnyebben megtaníthatók, mint a szárazföldön. A langyos vízben történő mozgás sok szempontból különbözik a szárazföldi mozgástól. A vízben más a hőszabályozás, más a fizikai környezet, a pulzus nem emelkedik olyan magasra, mint a szárazföldi mozgásnál, egyformán vesz részt a munkában a kar és a láb. A terápiának 370 mozgásfeladata van, amely 2-3 év alatt tanítható meg a gyermekeknek. Egyaránt alkalmazható a megkésett vagy eltérő mozgásfejlődésű vagy beszédfejlődésű gyermekek fejlesztésére, de a figyelemzavaros, vagy beilleszkedési problémákkal küzdő csemeték problémái is orvosolhatók e komplex módszer segítségével.
Ayres-módszerEz egy "szenzomotoros integrációs terápia". Mit is jelent ez tulajdonképpen? Azt, hogy a mozgás és az érzékelési rendszer fejlesztése együttesen történik meg. Mivel a mozgás és az érzékszervek is szoros kapcsolatban vannak az érzelmekkel, ez a módszer nagyon eredményesen alkalmazható a pszichés problémákkal küzdő gyermekek esetében, így figyelemzavaros, hiperaktív, önértékelési zavarokkal , vagy tanulási nehézségekkel küzdő nebulóknál. A foglalkozásokon speciális eszközök (labdák, hálók, tölcsérek) segítségével az agy megfelelő részét ingerlik. A kutatások ugyanis bebizonyították, hogy az egyensúlyi rendszert ingerelve az agyban beindulnak azok a biokémiai folyamatok, amelyek elvezethetnek az összehangolt idegrendszeri működés kialakulásához. DelacatoVannak olyan szakemberek, akik párhuzamot vonnak az ember egyedfejlődése és a törzsfejlődés között. Mit is jelent ez? A mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével, hiszen a gyermek mozgásának fejlődése egy-egy életszakaszban a központi idegrendszer egy-egy meghatározott területének irányítása alatt áll. Éppen ezért ha a mozgásfejlődés bármelyik szakasza kimarad, vagy nem gyakorlódik be eléggé (pl. túl korán feláll a gyermek), akkor az ehhez kapcsolódó érzékelő és irányító központok sem fejlődnek megfelelően. Ez pedig tanulási és viselkedési problémákhoz vezethet. A Carl Henry Delacato által kidolgozott terápia lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy a mozgás szintjén újraéljék életüknek egy korábbi szakaszát. Így az érésben elmaradt területek lehetőséget kapnak a hiányosságok pótlására. Magyarországon Kulcsár Mihályné állított össze egy mozgásterápiát Delacato módszere alapján. Az elemi mozgásokat beépítette a terápiájába, majd ezeket tovább is fejlesztette. Kidolgozta a térérzékelés, az egyensúlyérzékelés és a finommozgások fejlesztésének gyakorlatsorait. Erről részletesebben olvashatsz "A tanulás öröm is lehet" című könyvében. Varázsszer?A mozgáson keresztül az idegrendszer bepótolja azokat a hiányosságokat, amelyek a korai életszakaszban keletkeztek. A hiányosságok csökkenésével fordított arányban nő az iskolai teljesítmény. Ez azonban csak akkor igaz, ha a tanulásra is nagy hangsúlyt fektettek. A mozgás ugyanis - bármilyen nagyszerű dolog is - önmagában nem elegendő. Abban viszont nagy segítséget nyújt, hogy - a jobb idegrendszeri működés eredményeként - kevesebb időt kelljen tanulással tölteni. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagynod azt a tényt, hogy csak akkor érhető el javulás, ha rendszeresen foglalkoztok a szakember által előírt gyakorlatokkal. Ez naponta maximum félórás - de kihagyhatatlan! - elfoglaltságot jelent. Hogy miért nem szabad elmulasztani egy nap sem a tornát? Ezeknek a mozgásgyakorlatoknak nem az izomzat fejlesztése a célja, hanem a kialakulatlan vagy nem megfelelően működő idegrendszeri kapcsolatok javítása, újak kialakítása. Ezek csak akkor jönnek létre, ha minden nap megerősítik őket. Ha nem, akkor a már kezdetleges kapcsolatok elkezdenek visszafejlődni, így a várva várt javulás csak később, vagy egyáltalán nem következik be. Varázsbetű!A könnyebb, görcsöktől mentes tanulás egyik lehetséges módja aVarázsbetű Programcsalád. Például az olvasási készség hatékonyan fejleszthető a Szóvillám nevű játékunkkal. A program egy rövid visszaszámlálás után felvillant egy szót. Gyermekednek az a feladata, hogy olvassa le a szót, majd kattintson rá a szóhoz tartozó képre. Ha helyesen választott, győzött. Kezdő olvasó gyermeked esetében egy könnyű beállítással kezdjetek: három betűs szavak, 5 másodpercre mutatva. Oldjatok meg így néhány feladatot, majd gyermeked teljesítményétől függően nehezíthetsz, vagy könnyíthetsz. A nehezítést mindig az idő rövidítésével kezdd, a betűszámot csak akkor növeld, ha az időt (fokozatosan!) sikerült 1 mp-re csökkenteni. Ekkor emeld a betűszámot eggyel, az időt pedig állítsa vissza 3 mp-re. És kezdődhet újra a fokozatos időcsökkentés: 10 sorozatonként csökkents 0,1 mp-et. A játék további készségfejlesztést is rejt magában: 1.) Fejlesztheted vele gyermeked sorrendemlékezetét. Oldjatok meg 5 feladatot, majd nézzétek meg, milyen szavakat is olvastatok eddig. Kérd meg gyermeked, hogy emlékezetből is sorolja el ezeket. Ha ez így nehéznek bizonyulna számára, akkor kezdjétek három, vagy akár két képpel. A lényeg, hogy helyesen emlékezzen a szavakra. Ha kettőre ügyesen emlékszik, akkor a következő sorozatban hárommal próbálkozzatok. 2.) Az önálló tanuláshoz nélkülözhetetlen a szótárhasználat megtanulása. Ehhez viszont ismerni kell a betűrendet, és jártasnak kell lenni a szavak betűrendbe sorolásában. Ezzel a játékkal ez is gyakorolható. 3.) A játék angolul is játszható. Ezzel az angol szókincs, olvasás és helyesírás fejleszthető a fent leírt módon. Kattints ide és tudj meg többet arról, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||