Meglepődnél vajon, ha James Bond így szólna hozzád?
- Zárva, nem keverve!
Valószínűleg nagyot néznél, és nem értenéd, mi van zárva, és miért.
Egy másik példa:
Talán Te is valahogy így irányítod el gyermeked az iskolába:
- Ülj fel a 4-es villamosra, és utazz három megállót. Ott szállj át a 6-os buszra, és a második megállóban szállj le.
Ha gyermeked ezután a hármas villamoson utazik hat megállót, majd a kettes buszon négyet, akkor szinte biztosan egész máshová jut el, mint ahová Te szeretted volna.
Zárva, nem keverve!
Az olvasásban és a számolásban éppen ilyen fontos szerepe van az elemek egymásutániságának. A szavakat a betűk illetve a hangok sorrendje határozza meg. Nem mindegy, hogy a leírt szó "szír" vagy "zsír", "intő" vagy "önti", "rázva" vagy "zárva". Ugyanígy matematikában sem egyenlő 4-6 és 6-4.
A sorrendiség képességének, illetve a sorrendemlékezetnek nagyon fontos szerepe van például az iskolai tollbamondásnál, vagy akár a verstanulásnál is. Meglepően sok pedagógus számol be róla, hogy a gyerekek rosszul teljesítenek ezeken a feladatokon.
Mit tehet a szülő?
A felelős szülő természetesen ilyenkor először azt kérdezi: Mit tehetek én? Hogyan segíthetek gyermekemnek?
Sokan a választ a gyakorlásban, majd a még több gyakorlásban vélik megtalálni. Persze ez igazából nem megoldás, hiszen nem a gyermek fegyelmével, önuralmával van a gond. A gyakorlás ilyenkor csak monoton kín gyereknek és szülőnek egyaránt, ráadásul a gyermek újra és újra szembesül saját kudarcaival, így megerősödik benne, hogy ő ebben "béna".
Ugrás!
Kicsit olyan ez, mintha odaállítanának Téged (vagy akár engem) egy 245 centi magasságban elhelyezett léc elé, hogy akkor most tessék átugrani. Ha Te nem egy bizonyos Javier Sotomayor nevű kubai illető vagy (tudtommal nem), akkor valószínűleg nem fog sikerülni, és minél többet próbálkozol, annál inkább meg leszel győződve arról, hogy a feladat lehetetlen.
De ha lehetőséget adnak Neked rá, hogy előtte egy kicsit (pár tíz évet) gyakorolj, javítsd képességeidet, a gyorsaságot, az erőt, a hajlékonyságot, a reflexeket, akkor nagyobb eséllyel próbálkozhatsz.
Kis lépések
Ugyanez a helyzet a gyerekekkel is. Ha kis lépésekben haladunk, könnyebben érünk el fejlődést, mintha rohanni próbálunk, és olyan feladatokat erőltetünk, melyekre a gyerek még nincs felkészülve.
A megoldás - mint oly sokszor - most is a játék. A játék, a versengés alkalmas rá, hogy gyermeked érdeklődését felkeltse, figyelmét folyamatosan fenntartsa, és ösztönzi rá, hogy folyamatosan új erőfeszítéseket tegyen annak érdekében, hogy jobbá váljon.
Hogy segíthetsz?
Milyen játékokkal segíthetsz gyermeked sorrendemlékezetének fejlesztésében?
Érdemes a sorozatok előfordulásának több területével is foglalkozni játékos formában.
Az időben megjelenő sorozatok elsajátítása segít a gyerekeknek eligazodni a világban. Fontos, hogy sokat beszélgessünk az időbeli viszonyokról, például, hogy mit jelent a tegnap, a ma, a holnap, a tavaly, az idén, a jövőre, vagy hogy hogyan követik egymást a napszakok, az évszakok.
Doboljunk!
Mozgássorozatokkal is fejleszthetjük gyermekünk emlékezetét. Játszhatjuk például, hogy dobosok vagyunk. Üljetek le az asztalhoz egymással szemben, majd kezdj el dobolni egy egyszerű ritmust: üss egyet az asztalra nyitott tenyérrel, majd egyet ökölbe szorított kézzel, gyermeked pedig ismételje utánad. Ha ez már jól megy, akkor cifrázd egy kicsit: két ütés tenyérrel, egy ökölbe szorított kézzel. Lassan nehezítsetek, de csak ha már biztosan megy az előző.
Ugri-bugri
Nagyon hatékony a sorrendiség fejlesztésében az Ugri-bugri című mondóka és tánc is:
Mondjátok-énekeljétek együtt a szöveget, és közben mutassátok is be, amiről éppen szó van. Garantált a nevetés, akár nagyobbaknak is, ha nem szégyellik.
Én nagyon szeretem az "Én elmentem a vásárba" kezdetű dalocskát is. Soroljunk fel újabb és újabb állatokat, majd utánozzuk a hangjukat is.
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Mi lesz a kitűnők sorsa? Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa?
Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...
Képességfejlesztés a családban Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...
Tiltsuk be a házi feladatot! Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...
Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
Mennyit olvasson gyermeked? Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni.
A válasz...
Logikus? Szórakoztató észjátékok A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...
Bújócsázó állatok – Ajándék játék A mai napra újra egy játékkal készültünk, elrejtőzött állatokat kell megtalálnotok. Ez ismét kiváló...
Hogyan lesz a tűzből víz? A szójátékok nagyon jól használhatóak a gyerekek olvasási képességének, szókincsének fejlesztésében....
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Harmadikos fiamnak nehézségei vannak a helyesírásban, matematikában, sokkal több tanulást igényel,mint egy átlagos gyerek. Persze nem lehet őt állandóan csak a tanulással nyúzni,játékidőt is kell hagyni neki, és erre nagyon jó a Varázsbetű Programcsalád! Észre sem veszi,hogy éppen tanul, szlalomozik az egyik játékról a másikra! Köszönöm....
Nagyon szívesen játszik vele a 7 éves gyermekem. Értelemszerűen még nem tudjuk mindegyik alprogramot használni, de szívesen ül le mellé. Én pedig azt szeretem, hogy nem kell mellette ülnöm, hogy elolvassam a feladatot.
Jó szívvel tudom ajánlani a programot minden kisgyermeknek, aki nehezen olvas, s már talán nem is szeret; és minden szülőnek, akit elszomorít gyermeke sikertelensége, kudarcai e téren. A számítógép "varázsa", a sok vidám grafika, hang elfeledteti a gyermekkel, hogy valójában OLVAS.
Nemcsak kisfiam használja jókedvvel, hanem leányom is, akinek bár semmi problémája nincs a betűfelismeréssel, az olvasással, de élvezi a "JÁTÉKOT".
BTM-es gyermekek fejlesztő terápiája során remekül használható játéksor. Mindig felvillanyozódnak a tanulók, ha a Varázsbetűs CD-t meglátják a kezemben.
Hubayné Ágoston Mária fejlesztő pedagógus, Pollack Mihály Általános Iskola,Kazincbarcika
A Varázsbetű a legjobb dolog, amit az interneten egész eddig találtam. Köszönöm szépen az ajándékot amit a csomagban küldtek, kedves meglepetés volt. És köszönöm Önöknek a sok munkát, amit a gyermekek fejlődéséért tesznek. Mindenhol ajánlani szoktam, iskolákban és óvodákban is, ahol megfordulok.
Iskolánk négy éve vásárolta meg a Varázsbetű Programcsaládot, melyet nagy sikerrel használunk a hátrányos helyzetű tanulók egyéni fejlesztése során. Emellett a tanítási órákat is színesebbé, gazdagabbá teszi a gyermekek és pedagógusok számára. Köszönjük Önöknek!
"Varázslatos" az egész! Nekem nagyon tetszik, és a kicsi lányomnak is kedvére való! Rengeteg a lehetőség! Köszönöm szépen, és ajánlani fogom másoknak is.