|
|||||||||||||||||||||
Segítség diszkalkuliás gyermekek szüleinek
A diszlexiás gyermekek számának növekedésével párhuzamosan egyre nő a diszkalkuliások száma is. A diszkalkulia számolási zavar, a számok kezelésének nehézsége. Nagyjából az emberek 5%-át érinti, tehát igen gyakori problémáról van szó. Általában ugyanazon okok miatt sérül a számolási készség, mint az olvasási, ezért nem ritka, hogy együtt jelentkezik a két zavar. Honnan tudhatod, hogy gyermeked valójában diszkalkuliás és nem csak egyszerűen lusta számolni?A diszlexiásokhoz hasonlóan a diszkalkulia is felismerhető már az óvodás korban. Azok a gyermekek a legveszélyeztetettebbek, akiknél valamiféle beszéd- vagy nyelvfejlődési elmaradás jelentkezett. gondolok itt a megkésett beszédfejlődésre, a makacs pöszeségre. De gyanakodhat diszkalkuliára annál a bő beszédű gyermeknél is, aki mindenfajta lényegre való törekvés nélkül csak beszél és beszél. Az ilyen gyermeknek ugyanis nincs időérzéke, nem látja át az események logikus sorrendjét, csak rakja egymás után a mondatokat, mindenfajta összefüggés nélkül. Ez sokkal veszélyesebb tünet. Pár éve történt, hogy az egyik iskolában a tanárok azzal szembesültek, hogy az egyik diák, egy nagyon nyitott, kommunikatív kisfiúról kiderült, hogy nem számol. Senki nem értette, miért, azt hitték, hogy lusta. Végül egy vizsgálat alapján kiderült, hogy diszkalkuliás, súlyos számolási zavara van. Az alsó tagozatban megpróbált lépést tartani a társaival, de nem sikerült neki. Ezért felmentették a matematika értékelése alól. Most már a továbbtanulásra készül, virágkertész szeretne lenni. Figyelmeztető jel lehet az is, hogy gyermeked gyakran számol az ujjain, ráadásul azt is jóval lassabban és több hibával teszi, mint hasonló korú társai. Vagy előfordul, hogy képtelen elhelyezni a számokat a füzetébe, esetleg fordítva írja le azokat. A boltban is nehezen tud vásárolni. Gondot jelent az árucikkek értékének meghatározása (összeadás), a visszajáró kiszámítása (kivonás). Súlyos esetekben a pénz értékével sincs tisztában a gyermek. Ha kirakok egy súlyos diszkalkuliás gyermek elé 5 db 5 forintost, a másik oldalára pedig 1 db 50 Ft-ost és megkérem, hogy válassza ki, melyik ér többet, akkor ő az 5 db 5 Ft-ost választja. Az Ő számára 1 pénz az 1 pénz. A tanulmányok előrehaladtával a diszkalkuliás gyermeknek gondot jelent a becslés, a kerekítés. Az írásbeli műveletek végzésekor összekeveri az egyes művelettípusokat, gondot okoz a tízesek átlépése, a maradékok megtartása. A diszkalkulia megjelenési formáiA számolási zavar nem egységesen jelentkezik. Többféle megjelenési formája lehet. Előfordulhat, hogy maga a sorban számolás okozza a nehézséget. Például nem tudja, hogy 29 után 30 következik, vagy hogy a 40 előtt a 39 van. Ettől függetlenül azonban a matematikai logikai feladatok megoldásában jól teljesíthet, például jól sudokuzik. Olyan diszkalkuliással is találkoztam már, akik épp fordítva "működtek", azaz nekik nem okozott gondot a mechanikus számolás, viszont a logikai feladatok megoldását sehogyan sem találták. A diszkalkuliának olyan formája is van, amikor a gyermek képtelen sorbarendezni az információkat, nem tudja a matematikai műveleteket sorban elvégezni. Hogyan segíthetsz diszkalkuliás gyermekednek?Az első és legfontosabb dolog megkeresni azt a pontot, amelyet gyermeked még biztosan megértett. Például, ha második osztályban gondot okoz számára a tízesek összeadása, térjetek vissza az egyesekhez (10 + 30 helyett 1 + 3 ), és innen építkezzetek tovább. Vagy ha gond van a négyes szorzótáblával, de a kettest tudja, akkor lépjetek vissza oda, majd pálcikákkal szemléltetve magyarázd el a négyes szorzótáblát. Hogyan?Első lépésként rakjátok ki a kettes szorzótáblát - kettesével rakjátok egymás mellé a pálcákat. Először Te, majd gyermeked. Aztán állapítsátok meg, hogy 2+2=4, ezért gyermeked 2-2 köteg pálcikát húzzon össze egy csomóba. A Te kettes szorzótáblád maradjon eredeti állapotában. Így gyermeked észreveheti az összefüggést a kettes és a négyes szorzótábla között. Rá fog jönni, hogy ha tudja a kettes szorzótáblát, akkor már tudja a négyest is - félig. A közös nevező megkeresése is egyszerű, ha a következő módon próbáljátok: Írjátok a nevezők (a törtvonal alatti szám) alá az adott számhoz tartozó szorzótáblát (3-as alá a 3-ast szorzótáblát, a 4-es alá a négyest), így: Majd keressétek meg a számoszlopokban azt a számot, amelyik mindkettőben szerepel (ez a 12) - és karikázzátok be, így: Majd nézzétek meg, hogy az egyes oszlopokban hányadik helyen áll a bekarikázott szám - azaz hányszor 3 egyenlő 12-vel? (pl. az első oszlopban a hármas szorzótáblánál a negyedik helyen áll - mert 3*4 az 12) A számlálót (a törtvonal feletti szám) ugyanannyival kell megszorozni, ahányadik helyen állt a 12 - ugyanannyival kell szorozni a számlálót, mint a nevezőt. Így lesz: A síkidomok kerületét, területét is könnyebb kiszámítani, ha otthon kartonból elkészítitek őket, és például fonallal "körbekerítitek". Mit kell szem előtt tartanod?Nagyon fontos, hogy mindent próbálj gyermekednek apró lépésekre bontani - lehetőleg tárgyakkal szemléltetve. Tartsd szem előtt a következő gondolatot: "Meséld el nekem - és el fogom felejteni. Számolási készség fejlesztése a Varázsbetű ProgramcsaláddalA Varázsbetű Programcsalád 4 része is a számolási készség fejlesztését szolgálja. A "Számmemória", "Számkaland", "Számdominó" és "Számország" játékokat nemcsak diszkalkuliás gyermekeknek javaslom, hanem ügyes, tehetséges kis matematikusoknak is számolási képességük további gyorsítására. SzámmemóriaA klasszikus memóriajáték számokkal játszható változata. Ez a játék is alkalmas arra, hogy valamennyi korosztály megtalálja a maga számára a kihívást jelentő feladatot. Szabályozni lehet a számkört: a tízestől egészen a 300-as számkörig lehet bővíteni a gyakorlatokat. Meg lehet határozni a párokat: lehet számnak szám a párja (pl. 16-nak a 16) - ez a legegyszerűbb fokozat. Kicsit nehezebb, amikor műveletet kell számmal párosítani: 4:4-nek 1 a párja. Legnehezebb, amikor műveletnek művelet a párja: 5+3-nak a 4+4. Tetszés szerint választhatók a műveletek. Lehet gyakorolni összeadást, kivonást, szorzást, osztást külön-külön, de tetszés szerint variálhatóak a feladatok. S ha már mindenféle módon kipróbáltátok, fokozhatjátok az izgalmat azzal, hogy csökkentitek a memóriakockák felfedési idejét, ezzel késztetve gyorsabb számolásra gyermekedet. A játék további előnye, hogy a feladatlapok kinyomtathatók, így a család is újraélheti a játék izgalmait például asztal mellett ülve. SzámkalandA számolási alapkészséget kiválóan tréningezhetik ezzel a játékkal. Itt gyermeked a tizes számkörben játszhat sok különféle feladatok, ez pedig hozzásegíti őt az alapok elsajátításához, és a számfogalom kialakításához. SzámdominóA hagyományos dominójáték elvén alapszik. Mindenki beállíthatja az Ő szintjének megfelelő nehézségi fokozatot, valamint a gyakorlásra váró művelettípust is. A matematikai képességeken túl kiválóan fejleszti a logikus gondolkodást is. SzámországEz a szoftver több mint húsz játékot tartalmaz, melyek segítségével fejlesztheted gyermeked alapvető matematikai tudását. A játékok többek között olyan témákkal foglalkoznak, mint az alapműveletek, az összeadás, a kivonás, a szorzás és az osztás, a szorzótábla, a matematikai logika, a számfogalom kialakítása, a mennyiségtudat, a relációk, vagy épp az analóg óra használata. Természetesen minden játék működése személyre szabható, beállítható a nehézségi szint és a feladat összetettsége is, így a szoftver hosszú időn keresztül hasznos segítőtárs a tanulásban. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||