|
|||||||||||||||||||||
Ritmusérzék és olvasás
Életünk alapja a ritmus. Meghatározza napjainkat, életünket, fejlődésünket. Ritmusa van a járásnak, a lélegzésnek a beszédnek, de még az alvásnak is. Az életben és az iskolában is számos helyen szerepet kap a ritmus, a ritmizálás. Az olvasási képességek javításában is fontos szerepe van a ritmusérzék fejlesztésének. Honnan származik életünkben a ritmus szerepe?Életünk első pillanatától kezdve szabályos, néha gyorsuló, máskor lassuló ritmus vesz körbe bennünket: édesanyánk szívverése. Izgalmas dolog látni és hallani azokat a felvételeket, ahol a magzat belső világát szemlélhetjük: mit érzékel, mit hall odabent a méhben. Az anya szívverésének ritmusa meghatározó, erős élmény, melyet hamarosan saját szívünk üteme is kiegészít. Életünk másik fontos ritmusa a légzés, mely a születés pillanatától kezdve van jelen életünkben. A kisgyerek élete a továbbiakban is tele van a ritmus számos jelenségével, a szopástól kezdve a tapsolásig, a mozgástól a napirendig. A ritmus egész emberi létezésünk fontos eleme marad később is. Ritmus és diszlexiaAz olvasási problémák kialakulásának is egyik oka a ritmus - pontosabban a ritmusérzék hiánya. A ritmus testünk mozgásainak időbeliségét jeleníti meg. Ami mozgással van összefüggésben, annak nagy valószínűséggel ritmusa is van. Még a természetben is így van: az eső, a szél, a tenger mozgása, a nap vagy a hold járása, az évszakok váltakozása is ritmussal rendelkezik. Mozgással jár az írás és az olvasás is, tehát ritmusa van, ha jól akarjuk csinálni, akkor ritmusra van szükségünk. A beszéd lüktetéseA szótagoló beszéd és olvasás ill. az azt megelőző gyakorlatok mind ritmust közölnek. A magyar beszéd pedig attól is annyira szép, hogy jól ritmizálható, erre példák a legismertebb Weöres Sándor gyermekversek is. A hangok, szótagok, szavak hosszúsága sajátosan ritmizálja a nyelvet. Éppen ezért a nyelv olyan, mint a zene: ritmusa, dallama van. A beszédünket pedig az írásban vetjük papírra, ahol a kéz apró mozgásai, az írás lendülete, a némán is mondott írnivaló belső ritmusa lendíti előre a folyamatot. Mindehhez pedig kitartó figyelemre van szükség, megmaradva az adott írás folyamatban. Ezért a figyelem összpontosítására való felkészülés is a diszlexia megelőzésének fontos része. Az a kisgyerek, akinek ritmusérzéke fejletlen, az olvasás és az írás terén szükséges ritmusokat nehezen tudja követni, vagy egyáltalán nem veszi észre. Ebből következhet, hogy nem ismer fel vagy felcserél betűket, a betű képéhez nem kapcsolja a hangot. A ceruza fogása sem sikerül, vonalvezetése kesze-kusza lesz, gyakran olvashatatlan. A rossz ritmusérzékű gyermek enyhébb esetben csak a rövid és hosszú hangokat nem tudja megkülönböztetni, súlyosabb esetben több szót, vagy akár egész mondatokat egybe ír, nem érti az írásjelek használatát. RingatóBiztosan Te is sokat ringattad karjaidban gyermeked. Ez a kívülről érkező ritmus természetes módon nyugtató hatású és különösen szép, ha énekszó is kíséri! A dúdolók, az altató dalok mind e nyugalom, nyugodt belső ritmus kialakulását segítik elő. Afrikában sok édesanya egész nap - munka közben is - hátán hordja újszülött gyermekét. E szoros kapcsolat hozzájárul, hogy a gyermek megérezze, megtanulja anyja életének ritmusát: a légzést, a szívverést, a mozgást. Ritmus a születéstőlValószínűleg a rohanó életmód is oka, hogy sok gyermeket szülei kevésbé ölelgetnek, babusgatnak, ringatnak, mint ahogy az apróságnak arra igénye lenne. A testi kapcsolat az újszülött kortól meghatároz bennünket, a kisgyermekeknél pedig helyes fejlődésük elengedhetetlen feltétele! Ha érzi, hogy szeretik, elfogadják, együtt tud lenni és mozogni is a szüleivel. Alapvetően nyugodtabb lesz a természete, jobban fogja tudni átélni az őt érő terheléseket is. Ha ez a biztonságot nyújtó élmény és napi lehetősége hiányos vagy netán nincs meg, nagyobb eséllyel lesz túlzottan mozgó, hiperaktív. RosszalkodóAz ún. "rossz gyerekek" "rosszasága" gyakran ilyen okokra vezethetők vissza, hiszen más módja nem nagyon lesz a gyermeknek, hogy érintést, vele való törődést idézzen elő a felnőttekből, még ha az az érintés akár a fenekét is éri, kissé csípősebb formában. Mindennek kapcsán a hiperaktivitás, a túlzott mozgások a kisgyermeknél előidézői lehetnek a későbbi diszlexiás tüneteknek is. Ha ilyen tüneteket tapasztalsz gyermekednél, érdemes mielőbb logopédushoz és pszichológushoz fordulni. Velük a gyerekek a mozgásfejlesztés számos formáját gyakorolják, ennek a terápiának is fontos eleme a ritmus, a ritmizálás. A ritmus tehát olyan lendítő, előre vivő erő, ami a teljesítményt is serkenti, így az önbizalmat is nagymértékben erősíti. A Varázsbetű és a ritmusA Varázsbetű programban is számos ritmus-elem található. Pl. az Anagrammában az igaz-hamis játék esetében is amikor kitalálja a helyes megoldást a gyermek s a gépen megjelöli a helyes (vagy helytelen) megoldást, a rákövetkező hangjelzés nemcsak visszajelez, hanem a következő kérdést is felmutatja, a folyamat így lendületesen, ritmusosan mehet előre. A képernyőn pedig az egymást követő képek négyzetei is ritmust közölnek. A Varázsbetű Programcsaládról itt tudhatsz meg többet >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||