|
|||||||||||||||||||||
Öt kérdés, amit érdemes feltenni a fogadóórán
Fogadóóra. Ilyenkor mindig összeszorul a gyomrom. Mint minden szülő, természetesen és is szeretek kisfiam és kislányom sikereiről hallani. Mint minden szülő, és is pontosan tisztában vagyok vele, hogy milyen fantasztikusan tehetségesek, kreatívak, szorgalmasak, okosak és gyors felfogásúak, de azt is tudom, hogy ők is emberek, és ennél fogva tökéletlenek, és félek, hogy mások számára e tökéletlenségük talán nyilvánvalóbb, mint a kiemelkedő tulajdonságaik. Hogy ne felejtsem el...Tudom, örülnöm kellene a lehetőségnek, hogy megbeszélhetem az aktuális helyzetet a tanárokkal, és segíthetek gyermekeimnek és a pedagógusoknak is, azonban mégis ideges vagyok. És ha ideges vagyok, általában elfelejtkezem valamiről. Ráadásul valójában az iskolai fogadóóra az egyetlen lehetőség, amikor négyszemközt beszélhetek a tanárokkal gyermekem iskolai előrehaladásáról, és nem kell attól tartanom, hogy félbeszakítanak a legfontosabb pillanatban. Éppen ezért igazán fontos, hogy jól használjam ki ezt az időt. Hogy teheted hasznosabbá a fogadóórát?Az idegesség következtében fellépő feledékenységet jól ellensúlyozza a felkészültség. Én össze szoktam magamnak írni a kérdéseket, amiket szeretnék feltenni. Ez segít, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a beszélgetésből. Hogy viselkedik?Ez a kérdés ijesztő lehet. Ahogy már mondtam, a gyermekeink - éppen úgy, mint mi felnőttek - tökéletesen tökéletlenek. Lehetnek rossz napjaik, van, hogy túl sokat beszélgetnek, lehet, hogy a gyermek személyisége nem illeszkedik bele az iskola rendjébe. Az iskolában figyelni kell, hosszasan kell csendben ücsörögni, meg kell csinálni, amit mondanak. Sok gyermeknek okoz ez problémát. Éppen ezért érdemes rákérdezni gyermekünk viselkedésére. Ráadásul ezzel a tanár dolgát is megkönnyítjük, hiszen valószínűleg neki sem könnyű arról beszélni, hogy valaki más gyermeke esetleg nem tökéletes. Ha pedig az a valószínűtlen helyzet állna elő, hogy gyermekünknek semmi magatartási problémája sincs, akkor ez a tökéletes indítás a beszélgetéshez. Milyen a helyzete az osztályközösségben?Az iskola nem csak a tananyagról szól. A gyerekek kapcsolatainak többsége az iskolában formálódik. Éppen ezért fontos, hogy tisztában legyél gyermeked osztályközösségen belüli helyzetével, szociális fejlődésével. A tanár olyan helyzetben van, hogy ennek a változásnak egy részét láthatja, és Neked is bepillantást engedhet. Fontos információkat tudhatsz meg arról, hogy gyermekednek vannak-e barátai, sikerült-e beilleszkednie, nem közösítik-e ki, esetleg nem ő csúfol-e másokat. Lehet, hogy így gyermeked olyan arcát ismerheted meg, mely még ismeretlen számodra, mert ő nem beszél róla, Te pedig nem látod őt ebben a helyzetben. Érdeklődő?Nem csak arra gondolok, hogy gyermeked jó jegyeket szerez-e, hiszen azért ezt nagyjából nyomon követheted az ellenőrzőben, és a füzetekben. A jegyeknél sokkal fontosabb, hogy gyermeked érdeklődik-e a tananyag iránt. Az érdeklődés hiánya egyaránt lehet jellemző jó vagy rossz jegyet szerző diákokra. A gyerekek akkor élvezik a tanulást, ha az kihívást jelent számukra, azaz se nem könnyű, se nem túl nehéz. Mindkét véglet az érdeklődés elvesztését eredményezheti. Iskolán kívüli körülmények is befolyásolhatják, hogy gyermeked mennyi energiát fektet a tanulásba. Ha gondok vannak az iskolai eredményekkel, akkor jó tudni, hogy az érdeklődés és a szorgalom hiánya okozza-e a problémát. CélkitűzésÉrdemes beszélgetni róla, hogy kitűzhetünk-e valamilyen célt a következő időszakra. A célok meghatározása nagyon hasznos lehet, de olyan célokra van szükség, melyekkel a szülő, a tanár, és lehetőleg a gyerek is egyetért. Ha a tanár tudja, hogy a gyermek miért dolgozik, akkor segíthet neki abban, hogy a helyes irányba haladjon, és figyelmeztetheti, ha eltér attól. Azért is megfelelő alkalom a fogadóóra a célok egyeztetésére, mert itt beszélhetjük meg, hogy gyermekünk miben erős és miben gyenge. Mit tehetek többet gyermekemért?Szerintem nagyon hasznos, ha a tanárok tudtára hozod, hogy hajlandó vagy több energiát fektetni gyermeked fejlődésébe. A gyermek tanuláshoz való hozzáállását meghatározza az, hogy otthon milyen közeg veszi körül, segítik-e a tanulásban, közömbösek, vagy épp akadályozzák azt. A tanár rengeteg hasznos szakmai információval rendelkezik gyermekedről, és akár különböző módszereket is javasolhat arra vonatkozóan, hogy hogyan segíthetsz neki. Te pedig ugyanakkor mindenki másnál jobban ismered gyermeked, így elképzelhető, hogy Te is tudsz ötleteket adni a tanárnak, például arra vonatkozóan, hogy hogyan keltheti fel gyermeked figyelmét valamely tantárgy iránt. A fogadóóra kitűnő alkalom gyermeked jövőjének, fejlődésének megtervezésére. Ha felkészülve, segítőkészen mész el a találkozóra, akkor jó esély van rá, hogy a lehető legtöbbet tudod kihozni belőle.
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||