|
|||||||||||||||||||||
Nyelvfejlődés, beszéd és gondolkodás
A beszéd fejlődése állandó kötődést, stabil környezetet igényel, erős kapcsolatot a felnőttekkel és a kortársakkal is. Nyelvfejlődés vagy visszafejlődés?Sajnos egyre ritkábban hallunk mind a gyermekek, fiatalok, mind a felnőttek szájából ma már szabatosan megfogalmazott, csúnya szavaktól mentes, szép beszédet. Nyelvezetünk egy olyan átalakuláson megy át, amely a magyar nyelv kultúrájának sorvadásához vezethet. A köznyelv egyre szegényesebb mind szókincsében, mind nyelvtani szerkezeteiben, az SMS-ek, és chatek következményeiként a szavak rövidülnek, és egyre gyakrabban csonkítottan jelennek már az élőbeszédben is. Éppen ezért szomorít el a hír, hogy Új-Zélandon hivatalos használatúvá tették az sms-nyelvhasználatot. SMS kódokAz sms-ben a cél minél több információt írni minél kevesebb karakterrel, ezzel pénzt spórolva meg. A rövidítések, hangösszevonások okai erre vezethetők vissza. Azonban egy idő után sajnos a beszélt nyelvben is megjelentek ezek a kifejezések. Egy kis ízelítő a fura "szavakból", amelyeket mi annak idején megmosolyogtunk a Mézga Gézában Köbüki Öcsi szájából: h - hogy, vok - vagyok, meek - megyek, valszeg - valószínűleg, sztem - szerintem, jó8 - jó éjt, bnő - barátnő, np - no problem, nm - nincs mit, hnap - holnap, vunk - vagyunk, meik - melyik, tok- tudok, tom - tudom, szal - szóval, vaok - vagyok, hp - házi pálinka, vhova - valahova, vhol - valahol, 7fő - hétfő, azszem - azt hiszem, vszínű - valószínű, rem - remélem, szól6sz - szólhatsz. A nagybetűk az ábécés nevükön illeszkednek a szavakba, illetve a hosszú egyjegyű mássalhangzókat helyettesíthetik: lSZ - lesz, mNt - ment, rM - remélem, rNdLésN - rendelésen, hLYeT - helyett, nMfLLYteTML - nem felejtettem el. Az 'X' helyettesíti a 'ksz' betűket: lax - laksz, taláxunk - találkozunk. A 'C' helyettesíti az 'sz'-eket: köc - kösz, lecek - leszek. Persze ez elsőre jópofának tűnik, de ha belegondolunk, súlyos következményei vannak. Szövegértési gondokA pedagógusok és a tankönyvek nyelvezete minőségében más, mint sok diáké. A hátrányos helyzetű, elhanyagolt, vagy épp tanulásban akadályozott gyermekek egészen más nyelvet tanulnak meg, mint a középosztálybeli, iskolázott szülők gyerekei. Ez pedig azt a veszélyt hordozza magában, hogy sok gyerek nem érti meg a tanárt, emiatt lemaradnak a tanulásban. A szűk szókincsű, szegényes nyelvezetű gyerekek könnyen elszigetelődhetnek, és mivel nem értik, mi történt, a környezetet, a tanárokat és az osztálytársakat hibáztatják. Kommunikációs zavarA kétféle nyelv használata kommunikációs zavart hozhat létre a tanár és a gyerek között. A gyereknek gyakorlatilag tolmácsra lenne szüksége, aki lefordítja számára a tanár beszédének és a tankönyv szövegének tartalmát. Sajnos az új szavak elsajátítása lassú, nehezen válnak a szókincs részévé. Ezért a gyerek csak bemagolja a szöveget, azaz nem értelmezi, csak mondókaként ismételgeti, és nem képes használni, alkalmazni a tudást. Kis létszámú osztályokA szűk szókincsű, hátrányos helyzetű tanulók oktatása, felzárkóztatása csak kis létszámú osztályokban lehet sikeres. Az eredményes munka alapfeltétele a szoros kapcsolat tanár és diákja között. Ha egy gyerek nem megértő környezetben nevelkedik, akkor a tanítással szembeni védekezést, ellenállást figyelhetünk meg nála. Ezen csak a kölcsönös megbecsülés és törődés segíthet. A tanár feladata, hogy megértse a gyerek érzelmi reakcióit, és csökkentse a szorongást és a feszültséget. Beszéd és gondolkodásA beszéd és gondolkodás összetartozik. A beszéd gondolataink szavakba öntése. A gondolkodás nagyrészt a beszédben valósul meg. A beszéd szerkezetét a nyelvtan, a gondolkodás szerkezetét a logika fejezi ki. A gondolkodás és beszéd egységében a gondolkodásé a vezető szerep. Óvodásoknál, és feszült percekben gyakran felnőtteknél is megfigyelhető, hogy magukban beszélnek. Így teszik a gondolatot külsőleg érzékelhető ténnyé. Az olvasás jelentőségeA gyermek beszédbeli fejlődésében igen lényeges lépés az olvasás elsajátítása. Az olvasás nem csak a betűk ismeretét jelenti, hanem magában foglalja az olvasott szöveg megértését is. Az írott szöveg megértése meglepően nehéz feladat. A beszéd értelmezését segítik a hanglejtések, szünetek, hangsúlyok. Ezzel szemben az önálló olvasás meghatározott értelmi fejlettséget követel, ugyanakkor fejleszt is. Olvasáskor a gyermek megtanulja új módon, összefüggően felépíteni beszédét. Az írott beszéd művészetAz írás, és gondolataink írott formában történő kifejezése még magasabb szintű gondolkodási műveletet feltételez. Az írott beszéd tervszerűbb, átgondoltabb, tömör és szisztematikusan felépített. Eleinte a gyermek fogalmazásainál az élő beszéd dominál, úgy ír, ahogy beszél. Később egyre átgondoltabbá, logikailag felépítettebbé válik. A szóismétlések elkerülése a szókincs bővülésével érhető el. Az írók műveinek felépítése, időbeli elrendezése, témakifejtése, szabatos stílusa, az olvasó számára érthető összefüggések megszerkesztése különleges fogásokat, eszközöket igényel. Ez már egy magasabb rendű tevékenységi formája az írott beszédnek. Neveljük olvasóvá gyermekeinket!Mint fentebb kifejtettem, az értelem, a gondolkodás sokat fejlődhet, ha a gyermek olvas. Azonban ehhez az szükséges, hogy az olvasás ne legyen kínlódás, ne jelentsen számára az olvasás kudarcélményt. Ha van idő, és a gyermek a saját egyéni fejlődési ütemében sajátíthatja el a betűket, az összeolvasás képességét, akkor nagy lépést tettünk az olvasóvá nevelésben. Erősíts gyermekedben az olvasás szeretetét azáltal, hogy mesélsz nekik. Szerettesd meg vele a könyveket, és légy nagyon türelmes. Semmiképpen se erőltesd a gyakorlást, hiszen ezzel csak azt érheted el, hogy gyermeked megutálja az olvasást. A kezdetektől ügyelj rá, hogy gyermeked ne csak gépiesen olvassa el a betűket és a szavakat, hanem a tartalomra is figyeljen! Kudarcmentesen a VarázsbetűvelA Varázsbetű programcsalád a kudarcmentes olvasástanulást tűzte ki célul. Általa a gyerekek játékosan tanulnak meg olvasni, gyakorolják a helyes magyar nyelvhasználatot. Az értő olvasást szolgálja rengeteg képe, változatos feladatai bővítik a szókincset. Bíztat, dicsér, jutalmaz, hogy az olvasás öröm legyen, és semmiképp sem gyötrelem. A Varázsbetű azoknak is segít, akiknél már kialakultak a másodlagos pszichés gondok. A programot használó gyermek önbizalma erősödik, visszanyeri tanulási kedvét, érdeklődővé válik a betűk, szavak, mondatok világa iránt. A játékba ágyazott tanulás hatása könnyen lemérhető az iskolában. A Varázsbetűt használó gyerekek iskolai osztályzatai javulnak, és egyre jobb eredményeket érnek el. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||