|
|||||||||||||||||||||
Minden tizedik!
Biztosan Te is ismersz olyan gyereket, aki óvodában - látszólag - nagyon jól teljesített, az iskolában mégis rengeteg problémája adódott. Soha nem tudta, hogy hol is tartanak a könyvben, állandóan társait nézte, "leste", hogy mit is kell csinálni. Hogy mi lehet ennek az oka? Elképzelhető, hogy a nyelvi fejlődés sérülése áll a háttérben. Mi is a beszéd?A beszéd alapvetően két szinten megy végbe: beszédészlelés és beszédmegértés. Az alsóbb szintek felelősök például a hangsorok helyes felismeréséért - ez a beszédészlelés. A felsőbb szinteken már az információ-feldolgozás történik, azaz az elhangzott üzenet megértése. Ez a beszédmegértés területe. Ha valamelyik szint megsérül, akkor az információ feldolgozása csak részleges módon vagy tévesen történik meg. A beszéd megjelenésének késéseA gyermeki beszédfejlődés az 1-3 éves kor között igencsak tág határok között mozog. Vannak gyerekek, akik igen korán kezdenek el beszélni, ezzel szemben mások még óvodába lépéskor is csak 1-2 szót mondanak. Mikorra kell megindulnia a beszédnek? Ezzel kapcsolatban a nyelvkutatóknak nincs egységes álláspontjuk. Van olyan szakember, aki 18 hónapos korban húzza meg a határvonalat, van, aki 3 éves korig nem tartja későnek a beszéd megindulását, de van, aki a kettő között, 2 éves kortól tekinti kórosnak, ha nem indul meg a beszédfejlődés. Egy dologban azonban egyetértenek: alaposan meg kell vizsgálni, miért is késik a beszéd kialakulása, azaz részletes vizsgálat után pontosan diagnosztizálni és megfelelő terápiában részesíteni a gyermeket. Mi lehet a beszédkésés oka?A részletes vizsgálatok kideríthetik, hogy miért is késik a kisgyermek beszéde. Lehet, hogy egyszerűen azért késik a beszéd, mert egy túl nagy orrmandula elzárja a fülkürtöt, emiatt a hallás nem tökéletes. Ebben az esetben természetesen a beszéd megjelenése is késhet. Ekkor egy műtéttel orvosolható a probléma, így a beszéd is fejlődésnek indulhat. Egy ingerszegény, elhanyagolt környezetben élő kisgyermek beszéde sem fejlődhet optimálisan. Ha ezen okok miatt késik a beszéd, egyszerű megkésett beszédfejlődésről beszélhetünk, és hamar elérhető az életkornak megfelelő beszédfejlettségi szint. Ha egy lassúbb agyi értés, születés előtti, közbeni vagy az utáni sérülés következtében késik a beszéd, akkor akadályozott beszédfejlődésről, fejlődési diszfáziáról van szó. Ebben az esetben a terápia összetettebb, több fejlesztési síkon zajlik. Speciális nyelvi sérülésAlaposabb vizsgálatok kiderítették, hogy van a beszédfejlődési késést mutató gyermekeknek egy olyan csoportja, amelynél nem találtak idegrendszeri eltérést, az intelligencia átlagos, vagy magas, ép a hallás, épek a beszédszervek, normálisak a társas kapcsolatok, mégis jelentős a nyelvi elmaradás. Ezt SLI-nak (Specific Language Impairment) nevezik, magyarra fordítva speciális nyelvi sérülést jelent. Ebben az esetben minden normálisan működik, az anyanyelv elsajátítása mégis problémát jelent. Az USA-ban végzett vizsgálatok alapján az iskolások 7%-a ezzel a nehézséggel küzd. Számukra gondot jelent a nyelvtani szabályok kiszűrése az élő beszédből, így nem is tudják ezeket alkalmazni. Ezért minden egyes képzett alakot egyesével meg kell tanulniuk és ez bizony nem könnyű feladat. Képtelenek természetes módon megtanulni az anyanyelvüket. Szerencsés esetben például nem kell magyarázni a gyermeknek, hogy a Mit? kérdésre t- tárgyragos szóval felelünk. (Például: Mit látsz a kislány kezében? Ollót!) A rendhagyó alakokat (pl. ló - lovat) is villámgyorsan felismerik és alkalmazzák ezeket. A nyelvi zavarral küzdőknek ez bizony nem ilyen egyértelmű. Ugyanúgy meg kell nekik tanulniuk anyanyelvük nyelvtanát, mintha idegen nyelv lenne. KépválasztóA nyelvi fejlesztés során is fontos a játékosság, ezért készítettünk egy játékot, mellyel a nyelvi szabályszerűségek felismerését gyakorolhatjátok. A játék segítségével a beszéd megértése is nagyszerűen fejleszthető. A feladatlapot innen töltheted le >>>. Olvasd fel gyermekednek a lap tetején látható mondatot. Próbáld ezt természetesen, minden különösebb "segítségadás" nélkül megtenni, gyermeked pedig válassza ki a 4 kép közül, hogy melyikről is szól az elhangzott mondat. Ha gyermeked tanácstalan, akkor olvasd fel úgy, hogy a lényegesebb információkat nyomatékosabban mondod, esetleg rövid szünetekkel tagolod a mondatot. Ha így sem boldogul, akkor beszéljétek meg, mi is van az egyes képeken, és ezután olvasd fel neki újra a mondatot. Az idősebbek már önállóan is megoldhatják a feladatokat. Könyves fogócskaEz a játék egy klasszikus fogójátékon alapul, csupán még két kiegészítő szükségeltetik hozzá: könyvek és szalagok (vagy kendők), mégpedig éppen annyi, ahány játékos szeretne fogócskázni. A játék kezdetén mindenki tűrje be a nadrágjába a szalagot (vagy kendőt) úgy, hogy egy jókora rész lógjon kifelé. (Ezt kell ugyanis a fogónak majd kihúznia.) Majd tegye fel mindenki a feje tetejére a könyvet. Ezt végig egyensúlyozni kell - tehát kézzel hozzáérni nem szabad! A fogó kezdje a többiek kergetését. Akinek elvette a szalagját, az kiesett a játékból. De az is kiesik, akinek ötször leesett (vagy leesett volna, de elkapta) a könyve. Az győz, aki a végén egyedül marad a fogóval szemben. A nyelvi zavarok kezelése a Varázsbetű segítségévelA Varázsbetű Programcsalád gazdag játéktárában kedvedre válogathatsz olyan játékok közül, amelyek a nyelvi szabályok elsajátítását segítik. Vannak gyerekek, akiknél a betűk, szavak szintjén semmiféle eltérést nem találunk (vagy csak nagyon minimálisat), a mondatalkotáskor azonban olyan nyakatekert, magyartalan mondatokat hoznak létre, mintha nem is ez lenne az anyanyelvük. A Mondatkeverő játékunkkal nekik kívánunk segíteni. A képernyőn megjelenik egy kép, alatta pedig egy hozzátartozó mondat szavai összekeveredve. Gyermekednek az a feladata, hogy a szavakat helyes sorrendbe állítva rakja ki a mondatot. A Varázsbetű nagy előnye, hogy valamennyi játék nehézségi szintje állítható, így pontosan gyermeked igényeihez szabhatod a játék működését. Ha gyermeked problémája súlyosabb, akkor egyszerűbb gyakorlatokkal kezdhetitek a gyakorlást, majd továbbléphettek egyre magasabb szintekre. A játékok legalacsonyabb fokozatai a 3-4 éves gyermekek szintjének felelnek meg., a legmagasabb fokozatok pedig már egy felnőttnek is igazi kihívást jelenthetnek. Ennek köszönhető, hogy a Varázsbetű minden korosztály számára hasznos fejlesztési lehetőséget biztosít. Kattints ide és tudj meg többet arról, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||