|
|||||||||||||||||||||
Még ezt sem tudod elolvasni?
A szülők gyakran értetlenül szemlélik gyermekük olvasási problémáit. Nem értik, hogy egy ilyen egyszerű dolog hogyan okozhat problémát az egyébként okos, érdeklődő csemetéjüknek. Bonyolult!Belegondoltál már, hogy az olvasás és az írás milyen összetett folyamat? Felnőttként, írásban olvasásban gyakorlott emberként ez már fel sem tűnik, de rengeteg különböző képesség összehangolt működésére van szükség ahhoz, hogy egy elhangzott szöveget megértsük, leírhassunk, majd újra elolvashassuk. Mi kell a boltból?A legtöbbünk naponta jár boltba. Nálunk a feleségem az, aki jobban tudja, mire van szükség, én viszont hajlamos vagyok elfelejtkezni egyes dolgokról, ezért bevásárlólistát készítek magamnak. Lássuk, hogyan történik ez. Egyszerű a helyzet, ha a konyhában lediktálja nekem, mire van szükség. Ilyenkor szinte előre kitalálom, mit fog mondani, hiszen ha például a kenyértartó felé néz, akkor valószínűleg a kenyér lesz a következő tétel a listán. Zavar az éterbenKicsit nehezebb a helyzet, ha hátat fordít nekem. Ilyenkor már nem látom a száját, de még mindig jól hallom, és látom a mozdulatait. Még nehezebb a helyzet, ha közben szól a rádió, esetleg a gyerekek is beszélgetnek. Így már nem hallom olyan tisztán amit mond, a zaj is zavar, ráadásul a másik beszélgetés is elvonja a figyelmem. Ebben az esetben már előfordul, hogy vissza kell kérdeznem: "Bors vagy borsó? Kockacukor vagy kockasajt?" Égett törpeDe lehet még rosszabb is. Előfordul, hogy telefonon kell megkérdeznem, mit kell hozni. Ha a boltból hívom fel a feleségem, akkor még még kevesebb a segítségem, és még több a zavaró körülmény. A telefon eleve torzítja a hangot, és elég halk is. Ráadásul a boltban szól a zene, emberek beszélgetnek, üvegek csörögnek. Nehéz feladat a beszédhangot elkülöníteni a háttérzajtól. A látvány sem segít, hiszen nem látom a feleségem szájmozgását, gesztusait. Ráadásul egy sor más dologra is figyelnem kell, rámköszön egy ismerős, ki kell kerülni egy bevásárlókocsit, épp egy kóstoló van, sorolhatnám. Ez a helyzet teszi lehetővé leginkább a tévedéseket, elhallásokat. Ilyenkor kerül a kosárba márna helyett málna, bab helyett hab, érett körte helyett égett törpe, vagy éppen húsvilla helyett húsz villa. Csak a lényeget!De ezzel még nem értem a feladat végére. A listát le is kell írnom. Az elhangzott szöveget ehhez először elemeznem kell. A feleségem nem egyszerűen listát diktál, hanem inkább beszélget, valahogy így: - Már alig van itthon kenyér, és elfogyott a gépsonka is, pedig a gyerekeknek holnap szendvicset kell csomagolnom a kirándulásra, és kellene nekik egy kis innivaló is. Ha nem vagyok a magam ellensége (nem vagyok), és nem akarok sokat írni (nem akarok), akkor ebből nekem ki kell szűrnöm a bevásárlás szempontjából lényeges információkat. Ezeket az információkat tovább kell elemeznem, szavakra bontanom, majd a szavakat értelmeznem kell, és el kell döntenem, hogy az adott szót, milyen módon tudom írásban jelölni. A számok jelölésére egy-két jelet - számokat - használok, a mértékegységeket valamilyen egyezményes rövidítéssel jelölöm, a többi szót pedig hangokra bontom, és így kell leírnom. 160 betűA hangokra bontott szó leírása szintén nem egyszerű feladat, hiszen ki kell választanom a rendelkezésemre álló grafikus jelkészletből (az ábécéből) pontosan azt a jelet, amellyel az adott hangot jelölöm. Ez a magyar nyelv esetében negyven különböző jel (nem számolom azokat a betűket, melyek a magyar szavakban nem fordulnak elő: q, w, x, y - az y csak más betű részeként fordul elő, például a 'ny' betűben), és ráadásul mindegyikből van kicsi és nagy, írott és nyomtatott. Ez már 160 különböző jel, melyek közül nekünk egyet, a pontosan odaillőt kell kiválasztani. Van olyan hang is, melyet több betű is jelölhet (j, ly). Rövid vagy hosszúDe nem csak a kiejtett hangot kell figyelembe vennünk, hanem annak hosszát, ritmusát is. A hossz változását egyes esetekben külön betűvel jelezzük (o, ó), máskor a betű kettőzésével (m, mm), harmadik esetben a jel módosításával (ny, nny), sőt olyan eset is előfordul, amikor nem is jelezzük, például a 'lesz' szóban, melyet 'lessz' formában ejtünk ki. Ezeket az eseteket sem keverhetem, nem írhatok ékezetes 'm' betűt, és a hosszú 'ó'-t sem jelölhetem 'oo'-val.Olyan esetek is vannak, amikor nem is a kiejtett hangot kell leírnunk, hanem valami mást. Például a 'szabaccság'-ot 'szabadság'-nak írom, a 'bicigli' szó leírva 'bicikli'. Írd már le!Ha idáig eljutottam, és tudom, mely jeleket és milyen sorrendben kell használom, akkor következhet az írás fizikai kivitelezése. A leírt jeleknek természetesen dekódolhatónak kell lenniük, azaz legalább nekem magamnak el kell tudnom olvasni, amit leírtam. Ehhez szabályos ceruzafogásra (tollfogásra), a kéz apró, rendezett finommozgásaira van szükség, mely pontosan a kívánt erősségű, azaz nem tépi szét a papírt, nem vési az asztalt, de folyamatos nyomot hagy a papíron. Az írást természetesen a szememmel kísérem, és folyamatosan ellenőrzöm. Az eredményHa ezt mindet végrehajtottam, akkor végre elkészül a lista, azaz: 1 kg kenyér 20 dkg felvágott 2 üveg ásványvíz Ahogy az a fentiekből is látható, az írás-olvasás nagyon összetett folyamat, talán a legbonyolultabb minden gondolkodási tevékenység közül, melyre magasan fejlett képességek sokaságára van szükség: emlékezetre, hallási megkülönböztető képességre, formaismeretre, finommozgásra, a szem és a kéz mozgásának összehangolására, szókincsre, elemző- és lényegkiemelő képességre, tájékozódási képességre, a sorrendiség képességére, logikára, valamint a folyamat automatikussá válására. Elég, ha egyetlen képesség gyengébb a kelleténél, és máris összeomlik az építmény, mint egy kártyavár. Csak játékosan!Éppen ezért hiba az, ha monoton gyakorlással szeretnéd javítani a gyermeked írásában vagy olvasásában jelentkező problémákat. A megoldás az, ha célzottan és játékos módon fejlesztitek a szükségesnél gyengébb képességeket. Ebben - azaz a játékos olvasásfejlesztésben - segít a Varázsbetű Programcsalád, melyet már több ezer gyerek használ sikerrel. Kattints ide, és tudd meg, hogy segíthetsz gyermekednek >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||