Mi volt ma az iskolában? Szófakasztó játékok otthonra

Ha jobban meg akarod ismerni gyermeked, akkor a legjobb módszer, ha minél több időt töltesz vele aktívan, közös játék, kirándulás vagy munka közben. Ilyenkor automatikusan adódik a beszélgetés lehetősége. Használd ki,és beszélgessetek minél többet!

Végzetes őszinteség

A nők hajlamosak egyenesen közölni, ha beszélgetni szeretnének, és ezt gyakran ki is fejezik. Ilyenkor a hangzik el az a bizonyos rossz hírű mondat:

- Mi volt ma az iskolában?

A legtöbb gyerek erre persze gyorsan és tömören válaszol:

- Semmi. - Hiszen mi is lehetett volna? A gyerek éppen lazít, próbálja elfelejteni az iskolát, erre jön Anya, és durván visszarángatja az álomvilágból a valóságba, és szembesíti vele, hogy márpedig az iskola tényleg létezik, sőt holnap is lesz.

A gyerekek szeretnek beszélgetni

A legtöbb gyerek szeret beszélgetni, főleg a szüleivel, de fontos, hogy ez önkéntes legyen. Ne legyen erőltetett a beszélgetés, inkább várd ki az idejét. Gyermekedet a direkt megközelítés helyett „közvetve” veheted rá arra, hogy elmondja érzéseit, gondolatait. Éreznie kell, hogy őt most nem faggatják, nem számon kérik, hanem tényleg kíváncsi vagy arra, amit mond.

A spontán beszélgetés megindulására jó alkalom a játék vagy a közös kirándulás, amikor rengeteg téma adódik.

Mára néhány szófakasztó játékkal készültem, melyek egyben gyermeked megismerésében is segíthetnek.

Írjunk együtt egy mesét!

A játék lényege, hogy az egyik fél (például a szülő) elkezd egy történetet. Ezután a másik játékos kiegészíti ezt egy újabb mondattal. Aztán a következő megint hozzátesz egy mondatot, és így tovább. A játék addig folytatható, amíg a történet kerek lesz. Nagyon szórakoztató és mulatságos játék.

Irányíthatjuk is a történetet úgy, hogy minden új mondathoz megadunk egy kulcsszót, aminek a mondatban majd szerepelnie kell. Így a történetet bizonyos keretek közé szorítjuk. Lehet ez egy megtörtént eset, vagy egy már megírt, de a gyermek számára ismeretlen mese, amit a kulcsszavak segítségével terelgetünk. A végén pedig összehasonlíthatjuk a mi történetünket az eredetivel.

De szabadon is engedhetjük a fantáziánkat, sőt meg is dolgoztathatjuk úgy, hogy felírunk cetlikre véletlenszerűen kiválasztott, egymáshoz nem kapcsolódó szavakat (pl.: malom, vihar, varázskönyv, csónak, telefon, szendvics, stb.). Ezeket a cetliket középre tesszük, és amikor rákerül a sor, a játékos ezek közül húz egyet, és ezt a szót kell beleépítenie a mondatba, hogy értelmes legyen a történet folytatása.

Te kezded, én folytatom!

Ez is egy mókás játék, gyakran elővesszük. Kisebb, már írni tudó gyerekekkel is játszható.

Fogjunk egy lapot, és írjuk fel rá egymás alá a következő kérdéseket:

Mikor? (pl.: tegnap)

Ki? (pl.: Panni)

Kivel? (pl.: édesanyjával)

Hol? (pl.: a konyhában)

Mit csinált? (pl.: tortát sütött)

Miért? (pl.: mert ma lesz édesapa születésnapja)

A feladat így szól: Válaszolj egy szóval a feltett kérdésre, majd hajtsd le hátrafelé, hogy az utánad következő ne lássa, amit írtál.

Egyszerre több lapot is szétoszthatunk és elindíthatunk, különböző irányokba. Ha 4-5 gyerek játszik, így mindig mindenki más kérdést kap. De akár ketten is játszhatjuk gyermekünkkel.

A fenti példák használata esetén a mondat összeolvasva így hangzik:

Tegnap Panni édesanyjával a konyhában tortát sütött, mert ma lesz édesapa születésnapja.

Ez persze egy gondosan összeszerkesztett mondat, ilyen minden bizonnyal nem fog születni, ellenben lesz egy csomó vicces, sokszor értelmetlen mondat, logikátlan magyarázattal. Erre nem írok példát, de biztosíthatom, hogy a gyerekek ezen nagyon jól szórakoznak. És ami azt illeti, mi, felnőttek is.

Kisebb gyereknél először magyarázzuk el, hogy melyik kérdésre, milyen szavak adhatók válasznak, aztán engedjék szabadon fantáziájukat.

Fontos, hogy bár a mondat többnyire értelmileg kusza, nyelvtanilag mindig helyes lesz (esetleg az időben érdemes megállapodni, például kössük, ki, hogy mindenki múlt időben beszéljen).

Természetesen a kérdőszavakat kedvére változtathatjátok, de célszerű egy létező értelmes mondat alapján feltenni a kérdéseket.

Rajzold le, amit hallasz!

Ez a játék a kifejezőkészség, a megfigyelőképesség, és persze a rajzkészség fejlesztésére is kiváló.

Adj gyermeked kezébe egy képet, vagy egy képeskönyvet és kérd meg, hogy minél részletesebben írja le neked, mi található a képen. Lehetőleg ne nézd meg előre a képet, hogy egyenlő esélyekkel induljunk. Úgy ülj, hogy ő se lássa a készülő rajzot.

Miközben elmondja, hogy mit lát a képen, próbáld megrajzolni a képet a leírás alapján. Célszerű puha ceruzával és radírral felkészülni, hiszen főleg eleinte valószínűleg sokszor lesz szükség javításra, változtatásra. Fontos, hogy csak az alapján rajzolj, amit gyermeked elmond, lehetőleg ne egészítsd ki azt. Figyeld meg, hogy gyermeked mit tart fontosnak elmondani a képről, minden részletre odafigyel-e, beszél-e a színekről, méretarányokról, minden résztvevőről, vagy csak a kép főszereplőiről, pontosan írja-e le az egyes tárgyak, személyek helyzetét, pozícióját, pontos leírást ad-e a személyekről, vagy csak tőszavakban jellemzi őket?

Amikor gyermeked már úgy érzi, hogy mindent elmondott a képről, akkor mutasd meg neki a rajzodat, és hasonlítsátok össze az eredetivel. Ne kritizáld, csak hagyd, hogy ő tegyen megállapításokat. Ne felejtsd el, ez nem rajz-, vagy fogalmazásóra, hanem játék, amit közösen élvezhettek.

Ezután cseréljetek szerepet, most Te válassz képet és gyermeked próbálja meg lerajzolni, amit Te mondasz. Most megfigyelheted, hogy gyermeked mennyire képes megérteni és megjegyezni az információkat.

Nagyobb gyerekek esetén korlátozatod a leírás időtartamát egy percre.

Játszhattok úgy is, hogy a rajzolónak lehetősége van három kérdést feltenni, ez a változat kedvez a beszélgetés megindulásának.

Innen letölthetsz pár képet, amivel elkezdhetitek a játékot. Figyelem! Ne nézd meg! :)

Mellékhatás

Soha ne felejtsd el, a játék lényege a játék! A tanulás csak „mellékhatás”!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

A mese hatalma
Rendszeresen olvasol gyermekednek? Az olvasás folyamatának előkészítésében nagyon fontos szerepe van...

Pont, pont, vesszőcske - Kézügyesítő mondókák
A kéz finommozgásainak javítása nemcsak az írás miatt fontos, hanem gyermeked tanulási képességének...

Legfrissebb bejegyzések

Depressziós-e diszlexiás gyermeked?
A diszlexiás gyerekek gyakran érzik magukat kirekesztettnek, megalázottnak,sokszor rosszkedvűek és...

Új eredmények a diszlexia okainak kutatásában
Két, nemrégiben megjelent tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a diszlexiások agyi...

Beszélgetés - az egyik leghatásosabb fejlesztő gyakorlat
A napi rohanás után előfordul, hogy nincs türelmünk gyermekünkkel foglalkozni. Egyszerűbbnek...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Alakállandóság - Az olvasástanulás fontos lépcsője
A sikeres olvasástanulás alapfeltétele, hogy gyermeked képes legyen felismerni az apró eltéréseket,...

Hogy mondjam el neki?
Egy idő után minden diszlexiás gyerek észreveszi, hogy valami nincs rendben. Ekkor teszi fel a...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Jó játék a fejlődés kulcsa
Sokszor mondjuk a gyerekeinknek, hogy érdemes lenne játék helyett inkább tanulni. Pedig a játék...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

A csodát csinálni kell!

Tavaszi Fejlesztő Tanfolyam - A fejlesztésre úgy gondolj, mintha te volnál a Mercedes elsőszámú fejlesztő-mérnöke! Minden mást felejts el! A fejlesztés dolga felszínre hozni azt, amiben gyermeked jobb a többieknél. Olvass, kérdezz, és jelentkezz!

Tovább...


Vevőink írták

Nagyon szuper! A kisfiam imádja, és észre sem veszi "játék" közben, hogy olvasni kell és gyakorol! :) Köszönöm!

Szőke Józsefné Rostás Katalin, Nyíregyháza

Érdekel >>>


A lányom, aki miatt megrendeltem a Varázsbetű Programcsaládot, élvezettel gyakorolja a játékos feladatokat. Számtannal és szövegértéssel vannak gondjai. A nagycsoportos kislányom is belekóstolt a könnyebb, egyszerűbb számtanba, neki ezek játékos, élvezetes feladatok. Ez a Programcsalád alkalmas a gyerekek fejlesztésére, azoknak is nagy segítség, akiknek nincs módjuk fejlesztő pedagógussal dolgozni.

Lengyel Zsuzsanna, Dunaföldvár

Érdekel >>>


Nagyon jó a program. Kisebbik gyermekünket ezzel a módszerrel könnyebb volt a tanulásra rábírni. Sok hasznos dolgot tanult így. Még a két nagyobb gyermekünk - nekik nincs tanulási problémájuk - is szereti ezt a módszert. Főleg az angol programot.

Horváth Zsoltné, Komárom

Érdekel >>>


Ígéretesnek tartom, mert úgy tanít, hogy használatát szórakozásnak tekinti a kötelességektől viszolygó első osztályos kis unokám is, aki pl. a b és d betű megkülönböztetésének gyakorlására csakis ezzel az anyaggal volt rávehető.

Hevesi Ferencné, Kunszentmárton

Érdekel >>>


Gyermekem egyedül is dolgozhat rajta, így ha munkában vagyok, és nem láthatom, akkor is le tudom ellenőrizni, hogy elvégezte-e a kiadott feladatokat.

Lepár Tamásné, Zalaegerszeg

Érdekel >>>


Iker lányaimnak nagyon tetszik nagyon élvezik a tanulásnak ezt a játékos formáját, így szívesen gyakorolnak akár önállóan is, amit egyébként nem lehet elmondani róluk.

Bognár Erzsébet, Fadd

Érdekel >>>


Remek segítség az olvasásási képesség fejlesztéséhez. A gyermekem imádta, ezért nem kérdés, hogy a másik csemeténk is ezzel fog gyakorolni!

Czellár Marianna, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon jó véleménnyel vagyok róla, úgy látom, hogy hasznos és nagyon hatásos, mert van változás és fejlődés.

Lénárt Pál, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Köszönjük, hogy megvásárolhattuk. Nagyon jónak, ötletesnek tartjuk, szívesen játszunk vele. Jár hozzánk fejlesztő tanár, akinek szintén pozitív véleménye van a programról. Köszönjük!

Budija Mária, Pécs

Érdekel >>>


A program nagyon jó, nagyobbik fiamnak sokat segített az olvasásban. Most kisebbik gyerekemnél használom, neki is nagy segítség.

Horváthné Weisz Mónika, Mosonmagyaróvár

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Hangoskodjunk!
Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...

Ismerd meg gyermekeidet!
Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...

Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek
Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...

Miben jók a diszlexiások? 9 pozitív példa
Ha a diszlexiáról van szó, legtöbbször a problémáról, a tünetekről vagy épp a fejlesztési...

Nem elég, ha olvasni tud!
Áron tíz éves. Ha kézbe kap egy szöveget, azt minden gond nélkül felolvassa. Azonban értelmezéskor...

Jól csak a szívével lát az ember!
Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...

„Jelképek erdején át visz az ember útja”
Az ember társadalmi lény. Létszükséglete, hogy érintkeznie kell másokkal, és ehhez jelekre van...

Játékötletek matekfóbia ellen
Mára olyan játékötletekkel készültünk, melyekkel sikerrel szállhatsz szembe a matekfóbiával....

Matekfóbiások
Neked hogy ment annak idején a számtan? Szeretted a matematikát? Erre a kérdésre jóval többen...

Számok nélkül élni
Belegondoltál már, hogy a számok és a számolás mennyire fontos része életünknek? Megpróbáltam...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu