Mi volt ma az iskolában? Szófakasztó játékok otthonra

Ha jobban meg akarod ismerni gyermeked, akkor a legjobb módszer, ha minél több időt töltesz vele aktívan, közös játék, kirándulás vagy munka közben. Ilyenkor automatikusan adódik a beszélgetés lehetősége. Használd ki,és beszélgessetek minél többet!

Végzetes őszinteség

A nők hajlamosak egyenesen közölni, ha beszélgetni szeretnének, és ezt gyakran ki is fejezik. Ilyenkor a hangzik el az a bizonyos rossz hírű mondat:

- Mi volt ma az iskolában?

A legtöbb gyerek erre persze gyorsan és tömören válaszol:

- Semmi. - Hiszen mi is lehetett volna? A gyerek éppen lazít, próbálja elfelejteni az iskolát, erre jön Anya, és durván visszarángatja az álomvilágból a valóságba, és szembesíti vele, hogy márpedig az iskola tényleg létezik, sőt holnap is lesz.

A gyerekek szeretnek beszélgetni

A legtöbb gyerek szeret beszélgetni, főleg a szüleivel, de fontos, hogy ez önkéntes legyen. Ne legyen erőltetett a beszélgetés, inkább várd ki az idejét. Gyermekedet a direkt megközelítés helyett „közvetve” veheted rá arra, hogy elmondja érzéseit, gondolatait. Éreznie kell, hogy őt most nem faggatják, nem számon kérik, hanem tényleg kíváncsi vagy arra, amit mond.

A spontán beszélgetés megindulására jó alkalom a játék vagy a közös kirándulás, amikor rengeteg téma adódik.

Mára néhány szófakasztó játékkal készültem, melyek egyben gyermeked megismerésében is segíthetnek.

Írjunk együtt egy mesét!

A játék lényege, hogy az egyik fél (például a szülő) elkezd egy történetet. Ezután a másik játékos kiegészíti ezt egy újabb mondattal. Aztán a következő megint hozzátesz egy mondatot, és így tovább. A játék addig folytatható, amíg a történet kerek lesz. Nagyon szórakoztató és mulatságos játék.

Irányíthatjuk is a történetet úgy, hogy minden új mondathoz megadunk egy kulcsszót, aminek a mondatban majd szerepelnie kell. Így a történetet bizonyos keretek közé szorítjuk. Lehet ez egy megtörtént eset, vagy egy már megírt, de a gyermek számára ismeretlen mese, amit a kulcsszavak segítségével terelgetünk. A végén pedig összehasonlíthatjuk a mi történetünket az eredetivel.

De szabadon is engedhetjük a fantáziánkat, sőt meg is dolgoztathatjuk úgy, hogy felírunk cetlikre véletlenszerűen kiválasztott, egymáshoz nem kapcsolódó szavakat (pl.: malom, vihar, varázskönyv, csónak, telefon, szendvics, stb.). Ezeket a cetliket középre tesszük, és amikor rákerül a sor, a játékos ezek közül húz egyet, és ezt a szót kell beleépítenie a mondatba, hogy értelmes legyen a történet folytatása.

Te kezded, én folytatom!

Ez is egy mókás játék, gyakran elővesszük. Kisebb, már írni tudó gyerekekkel is játszható.

Fogjunk egy lapot, és írjuk fel rá egymás alá a következő kérdéseket:

Mikor? (pl.: tegnap)

Ki? (pl.: Panni)

Kivel? (pl.: édesanyjával)

Hol? (pl.: a konyhában)

Mit csinált? (pl.: tortát sütött)

Miért? (pl.: mert ma lesz édesapa születésnapja)

A feladat így szól: Válaszolj egy szóval a feltett kérdésre, majd hajtsd le hátrafelé, hogy az utánad következő ne lássa, amit írtál.

Egyszerre több lapot is szétoszthatunk és elindíthatunk, különböző irányokba. Ha 4-5 gyerek játszik, így mindig mindenki más kérdést kap. De akár ketten is játszhatjuk gyermekünkkel.

A fenti példák használata esetén a mondat összeolvasva így hangzik:

Tegnap Panni édesanyjával a konyhában tortát sütött, mert ma lesz édesapa születésnapja.

Ez persze egy gondosan összeszerkesztett mondat, ilyen minden bizonnyal nem fog születni, ellenben lesz egy csomó vicces, sokszor értelmetlen mondat, logikátlan magyarázattal. Erre nem írok példát, de biztosíthatom, hogy a gyerekek ezen nagyon jól szórakoznak. És ami azt illeti, mi, felnőttek is.

Kisebb gyereknél először magyarázzuk el, hogy melyik kérdésre, milyen szavak adhatók válasznak, aztán engedjék szabadon fantáziájukat.

Fontos, hogy bár a mondat többnyire értelmileg kusza, nyelvtanilag mindig helyes lesz (esetleg az időben érdemes megállapodni, például kössük, ki, hogy mindenki múlt időben beszéljen).

Természetesen a kérdőszavakat kedvére változtathatjátok, de célszerű egy létező értelmes mondat alapján feltenni a kérdéseket.

Rajzold le, amit hallasz!

Ez a játék a kifejezőkészség, a megfigyelőképesség, és persze a rajzkészség fejlesztésére is kiváló.

Adj gyermeked kezébe egy képet, vagy egy képeskönyvet és kérd meg, hogy minél részletesebben írja le neked, mi található a képen. Lehetőleg ne nézd meg előre a képet, hogy egyenlő esélyekkel induljunk. Úgy ülj, hogy ő se lássa a készülő rajzot.

Miközben elmondja, hogy mit lát a képen, próbáld megrajzolni a képet a leírás alapján. Célszerű puha ceruzával és radírral felkészülni, hiszen főleg eleinte valószínűleg sokszor lesz szükség javításra, változtatásra. Fontos, hogy csak az alapján rajzolj, amit gyermeked elmond, lehetőleg ne egészítsd ki azt. Figyeld meg, hogy gyermeked mit tart fontosnak elmondani a képről, minden részletre odafigyel-e, beszél-e a színekről, méretarányokról, minden résztvevőről, vagy csak a kép főszereplőiről, pontosan írja-e le az egyes tárgyak, személyek helyzetét, pozícióját, pontos leírást ad-e a személyekről, vagy csak tőszavakban jellemzi őket?

Amikor gyermeked már úgy érzi, hogy mindent elmondott a képről, akkor mutasd meg neki a rajzodat, és hasonlítsátok össze az eredetivel. Ne kritizáld, csak hagyd, hogy ő tegyen megállapításokat. Ne felejtsd el, ez nem rajz-, vagy fogalmazásóra, hanem játék, amit közösen élvezhettek.

Ezután cseréljetek szerepet, most Te válassz képet és gyermeked próbálja meg lerajzolni, amit Te mondasz. Most megfigyelheted, hogy gyermeked mennyire képes megérteni és megjegyezni az információkat.

Nagyobb gyerekek esetén korlátozatod a leírás időtartamát egy percre.

Játszhattok úgy is, hogy a rajzolónak lehetősége van három kérdést feltenni, ez a változat kedvez a beszélgetés megindulásának.

Innen letölthetsz pár képet, amivel elkezdhetitek a játékot. Figyelem! Ne nézd meg! :)

Mellékhatás

Soha ne felejtsd el, a játék lényege a játék! A tanulás csak „mellékhatás”!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Bújócsázó állatok – Ajándék játék
A mai napra újra egy játékkal készültünk, elrejtőzött állatokat kell megtalálnotok. Ez ismét kiváló...

Hogyan lesz a tűzből víz?
A szójátékok nagyon jól használhatóak a gyerekek olvasási képességének, szókincsének fejlesztésében....

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

A gyermeknek tetszik, élvezi a programmal töltött időt. Köszönjük a segítséget!

Tollasné Árvai Katalin, Gomba

Érdekel >>>


Nagyon örülök, hogy rátaláltunk erre a hasznos segítségre, mert nem sok minden van a betűkkel kapcsolatban ami a fiamat leköti, de ez a program "elvarázsolta". Már a fejlesztő tanárának is mesélt róla, hogy milyen sokat gyakorol a szünidőben, pedig feltett szándéka volt a tanulás mellőzése. A család többi tagja is kipróbálta, és sorban állnak, hogy játszhassanak vele.

Madai Anikó, Gyál

Érdekel >>>


Gyermekem középsúlyos értelmi fogyatékos, és szegénykémet a hideg rázta, ha meghallotta azt a szót, hogy tanulás. Mióta használjuk a programot, azóta szívesen ül le a gép mellé és játékosan sajátítja el azokat a készségeket, amire eddig gondolni sem mertünk.

Czibere Józsefné, Hajdúszoboszló

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a Varázsbetű program. Nagy örömmel használom a Down szindrómás kisfiammal, aki lassan, de folyamatosan fejlődik.

Kondás Teréz, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Rendkívül kreatív és hasznos feladatokat tartalmaz a program. Az interaktivitás megvalósítására sem lehet panasz, jól van kitalálva a jelzés-visszajelzés rendszere. Igazán hasznos!

Kokas Csilla, Hajdúszoboszló

Érdekel >>>


Szerintem nagyon szuper, nagyon érdekes feladatok vannak benne. Hasznos lesz a gyermekem számára.

Ungváriné Dudás Hajnalka, Cegléd

Érdekel >>>


Nagyon tetszik nekem is és a kislányomnak is a Varázsbetű. Élvezi, hogy 'játszhat' a számítógépen. Egyszóval nagyszerűnek tartom! Könnyen kezelhető, és külön tetszik, hogy lehet nehézségi fokozatokat állítani. Minden elismerésem az Önöké!

Magyarits Szilárdné, Kistelek

Érdekel >>>


Lányom nagyon szereti a Varázsbetű programot, és már pár nap alatt is észrevehetően javult az olvasása. További sok sikert!!!!!

Füzi Katalin, Tatabánya

Érdekel >>>


Nagyon szeretjük. Kislányom napi rendszerességgel használja, és egyre jobb sikereket ér el az iskolában!

Bede Krisztina, Dunaújváros

Érdekel >>>


Bekapcsoltuk a Varázsbetűt és kipróbáltuk az összes játékot! A gyermekeimnek nagyon tetszik, 5 és 8 évesek, persze mindenkinek a saját korcsoportjához igazítva! Lekötötte azonnal a figyelmüket. Plusz a férjemnek és nekem is egy kis kikapcsolódás:)))! Köszönjük!

Várdainé Stefán Edit, Siklós

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Hangoskodjunk!
Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...

Ismerd meg gyermekeidet!
Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...

Miben jók a diszlexiások? 9 pozitív példa
Ha a diszlexiáról van szó, legtöbbször a problémáról, a tünetekről vagy épp a fejlesztési...

Játékötletek matekfóbia ellen
Mára olyan játékötletekkel készültünk, melyekkel sikerrel szállhatsz szembe a matekfóbiával....

A diszlexia szégyen
A diszlexiáról a legtöbb embernek az olvasási probléma jut eszébe. Valójában azonban nem ez a...

Tanulás nem létezik
Mi az, hogy tanulás?! A tanév elején nem árt tisztázni, hogy iskolai tanulás valójában nem is...

Írd le a neved százszor!
Régebben gyakori büntetés volt ez: Írd le a neved százszor. Ami azt illeti párszor én magam is...

Betűkeverő - Játékos feladatlap ajándékba
Érdekes játék, melynek segítségével gyermeked szókincsét, elemzőképességét és olvasási képességét...

Miért nem hátrány a diszlexia?
Rövid videó a diszlexia előnyeiről....

Az 5 legnagyobb hiba, mely hátráltat a nyelvtanulásban
Ha megkérdezném Tőled, mi a legnagyobb hiba, amit egy nyelvtanuló elkövethet, mit válaszolnál? Kicsi...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb