|
|||||||||||||||||||||
Majd kinövi? INPP módszer a tanulási képesség fejlesztésére
Gyermeked túl későn tanult meg beszélni? Éjszaka sokáig bepisilt vagy sokáig szopta az ujját? Kicsi kora óta gyakran elesik, állandóan kék-zöld foltokkal van tele a teste? Állandóan izeg-mozog, mint egy sajtkukac, képtelen egy helyben megmaradni? Viselkedése agresszív vagy - épp ellenkezőleg - visszahúzódó, nem tudja megvédeni magát? Természetesen Te szülőként vagy nevelőként állandóan segítesz neki - akár javítással, akár bíztatással, akár szidással. Sajnos azonban ezek a dolgok újra és újra visszatérnek. Sokan azt gondolják, hogy idővel ez a probléma önmagától megoldódik, a gyermek kinövi. Ez azonban tévhit. Ahogy cseperedikgyermeked, ezek a problémák is fokozódnak. E problémák, és a belőlük fakadó tanulási nehézség kezelésére szolgál az INPP módszer. Mi az INPP?Az INPP egy rövidítés. Az angliai Neuro-Fiziológiai és Pszichológiai Intézet (Institute for Neuro-Physiological Psychology) alapítója szerint a tanulási és viselkedési problémák gyökere a korai idegrendszeri fejlődésben bekövetkezett zavarhoz nyúlik vissza. Ez azt jelenti, hogy ha egy gyermek fejlődése az anyaméhben vagy életének első évében valamiféle zavart szenvedett, akkor előfordulhat, hogy idegrendszerében olyan zavaró mechanizmusok rögzültek, amelyek későbbi életére is kihatással vannak. Erre dolgoztak ki egy speciális vizsgálati módszert és mozgásterápiát, amely az Intézet neve után az "INPP-módszer" elnevezést kapta. A terápia megalkotójának felesége, Sally Goddard szintén kiváló szakember ezen a téren. Világszerte népszerűsíti ezt a módszert - ezért gyakran Goddard módszernek is nevezik. Magyarországon 2002-ben jelent meg könyve: "Reflexek, tanulás és viselkedés" címmel, amely elsősorban szakemberek számára íródott. Hamarosan azonban megjeleni egy - kifejezetten szülőknek szóló - kiadvány is. Miben különbözik ez a módszer a korábban bemutatott terápiáktól?Ez a módszer sok - elismert és általunk is bemutatott - terápia elemét magában hordozza, néhány lényeges gondolatban azonban különbözik azoktól. Ez a módszer nem csak a gyermek pszichológiai problémáira, szociális-kulturális helyzetére koncentrál, azaz nem ezekben keresi az elmaradás okát, hanem "visszamegy" időben és azt kutatja, hogy rendelkezett-e egyáltalán a gyermek azokkal a képességekkel, amelyek szükségesek a későbbi fejlődéshez és az iskolaérettséghez. Éppen ezért ez a fejlesztő program az alapvető készségek csecsemőkori hiányosságait igyekszik bepótolni, hogy a későbbiekben ezekre épülő készségek, képességek is megfelelően fejlődhessenek. Tehát jóval mélyebbre nyúlik vissza, mint a korábban bemutatott terápiák. A módszerrőlMinden gyermek egy sor "Primitív Reflex"-szel születik. Ezek a baba túlélését, növekedését és fejlődését szolgálják. Ezek a reflexek egy-egy mozdulat gyakorlására ösztönzik az apróságot, aki - "engedelmeskedve a parancsnak" - szorgalmasan véghez is viszi azokat. E reflexes mozgások nem csak a csecsemő izomzatát edzik, de az egyensúlyérzetét és az érzékszervek finomítását is. Így tanulja meg a környezetből, valamint az érzékszerveiből és a saját testéből érkező információkat feldolgozni és azokhoz alkalmazkodni. Ha minden szerencsésen alakul, akkor az adott reflex, ha elvégezte a dolgát, pár hónap múlva eltűnik és átadja helyét egy kifinomultabb mozdulatot gyakoroltató reflexnek - szakszóval "gátlás alá kerül". Abban az esetben, ha valamilyen oknál fogva a csecsemő fejlődésében egyes reflexek kimaradtak vagy a primitív reflexek közül egy vagy több részben vagy teljesen aktív maradt - azaz nem került gátlás alá - megkésett neurológiai fejlődéről beszélhetünk. Az INPP-módszer lényege tehát az időn túl (egy éves kor fölött is) gátolatlan csecsemőkori reflexek feltárása és "legátlása". Hiszen egy reflexszerű reakció mindig gyorsabb a tudatosnál, és egy ingerre egy primitív szintről válaszolva aláássa a tudatosabb fizikai vagy érzelmi reagálás lehetőségét. E fennmaradt reflexek késleltetik a gyermek idegrendszerének fejlődését és akadályozzák annak zavartalan működését. A gátolatlan bébireflexek ugyanis felnőtt korig is kihathatnak, és maradandó problémákhoz vezethetnek. A fejlesztő program alkalmazói megkeresik, hogy miért marad le egy gyermek a korosztályától, majd megfelelő gyakorlatokkal fejlesztik az idegrendszerét, ezáltal felzárkóztatják, és sikerélményekhez juttatják őt. Van segítség?Mint minden terápiában, itt is döntő jelentősege van a korai felismerésnek. Ebben a szülőknek és szakembereknek (orvos, védőnő, pedagógus) egyaránt fontos szerepük van. Ehhez nagy segítséget adhat a módszer magyar weboldala is: www.oriasleszel.hu Hogyan segíthet a Varázsbetű?Az izgő-mozgó, figyelmi és fegyelmi problémákkal küzdő nebulókat nagyon nehéz "munkára fogni", nem könnyű rávenni őket a gyakorlásra. Ebben segíthet Nektek a Varázsbetű Programcsalád. A Varázsbetű Programcsalád több mint 50-féle játékot tartalmaz az olvasási-helyesírási készség fejlesztésére, a szókincs bővítésére és aktivizálására. Valamennyi játék színes képekkel és különleges hangeffektusokkal ösztönzi a gyermeket az újabb feladatok elvégzésére. Vannak játékok, amelyek sikerlistákat vezetnek. Ez azt jelenti, hogy a legjobb 10 eredményt a gép megjegyzi, és bármikor előhívhatóvá teszi. Így feléleszt a gyermekben egy versenyszellemet, amely az iskolában is kifejtheti jótékony hatását. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||