Mi a közös az IKEÁ-ban és a magyar iskolarendszerben?

Mint olyan sokan ebben az országban, én is szoktam időnként az IKEÁ-ban vásárolni. Egyszerre szeretem és utálom, várom a kimondhatatlan nevű praktikus újdonságokat, ugyanakkor riaszt a végtelen labirintus, a tolongó tömeg és a hosszas keresgélés.

Múlt héten ismét itt jártunk, a kislányunk kinőtte a régi szekrényét, így választottunk neki egy újat. Szép is, nagy is, sok fiók is van benne, és pont el is fér, a lányomnak is tetszik, szóval ideális. Két méretes (de előírásosan lapos) dobozban szállítottuk haza.

Persze, előre izgultam, hogy sikerül-e majd összerakni a bútort, de végül nem volt semmi gond, két, két és fél óra alatt végeztem a feladattal. Hiába aggódtam, nem volt más dolgom, mint egyszerűen követni az útmutatóban foglaltakat, megkeresni az alkatrészeket, és a megadott módon, a megadott sorrendben összeilleszteni őket. Végeredményképp a szobában áll egy szekrény, mely egészében véve meglehetősen hasonlít ahhoz, amit az áruházban láttunk. Az elemek szépen összeálltak, nem lötyög, nem zörög, nem kattog, a fiókok a funkciójuk szerint kihúzhatók és betolhatók, és a fal mellé állítva sem tűnik az egész alkotmány ferdének vagy ingatagnak.

Alapvetően elégedettnek kellene lennem, de mégsem vagyok. Valamilyen hiányérzet maradt bennem. Rájöttem, hogy talán a gyerekeink érezhetik magukat így az iskolában.

Túl könnyű

Az IKEÁ-s bútorokat könnyű összerakni, percek alatt összerakok egy széket vagy egy asztalt, és egy komplett szobabútort is pár óra alatt össze tudok állítani. Dolgozom vele, de mégsem mondhatom, hogy azt a bútort én készítettem volna. Attól, hogy összeraktam a bútort, még nem lettem asztalos, nem tanultam belőle semmit.

Milyen gyakran vannak ezzel így gyerekeink is az iskolában: dolgoznak és készítenek valamit, de nem tanulnak belőle semmit, mert előre megadott lépéseket és útmutatókat követnek.

Engedelmességre tanít

Az egyetlen dolog, amit az IKEA szekrény összerakásából megtanulhatunk, az az, hogy érdemes követni az útmutatóban leírt lépéseket, mert ha nem így teszünk, akkor nagy valószínűséggel össze fogjuk keverni a dolgokat, és kezdhetünk mindent az elejéről. Ez az engedetlenek, a renitensek büntetése.

Természetesen jó érzés, ha sikerül összerakni egy bútort, de az öröm nem az alkotásból fakad, hanem abból a képességemből, hogy megértem, és követni tudom a szabályokat: akkor vagyok ügyes, ha mindent úgy csinálok, ahogy az le van írva. Nem kell gondolkodni, nem kell kísérletezni, nem kell méricskélni, csak követni az útmutatót. A lapra szerelt bútorok világában csak egyetlen helyes megoldás létezik.

Egyetlen megoldás

Sokszor vagyunk így az iskolában is. Bár az életben elsősorban az eredmény számít, az iskolában gyakran nem csak ezt, hanem a megoldás módját is értékelik. Hiába lehet egy matematikai egyenletet többféleképp megoldani, a tanár egy bizonyos megoldást, egy meghatározott gondolatmenetet vár el. Irodalomórán, ha mesét kell írni, akkor nem a tartalom számít, hanem a tagolás, a helyesírás, a forma, és hogy kellő számú csodát, mesebeli lényt és varázslatot tartalmazott-e a történet.

Nem kell felfedeznem (újrafelfedeznem) a gravitáció törvényszerűségeit, senki sem kíváncsi rá, hogy ki tudom-e számolni a PI értékét, senkit sem érdekel, hogy felismerem-e a törvényszerűséget az angol kérdések szórendjében. Helyette inkább elmondják, elmagyarázzák, a számba rágják a szabályokat, a törvényeket, a számítási eljárás lépéseit.

Nem kreatív

Az emberek fejében az IKEA kreatív cégként él, akik sok újdonságot találtak ki. És ez igaz is, ha a tervezőkre vagy a cég vezetőire gondolunk.

Azonban engem nem tanít meg rá az IKEA, hogy hogyan legyek kreatív. Én csak követem a bevált formulát: Kiválasztom, kifizetem, hazaviszem, összerakom, használom. Ebben nincs semmi új, semmi izgalmas.

Hasonló az iskola is. Megvannak a bejáratott utak és módszerek, melyek a legtöbb esetben működnek, és csak nagyon ritkán van olyan feladat, ahol szabadon lehet kísérletezni, próbálkozni, gondolkodni.

Járt utat járatlanért...

Félre ne érts, értem én: sok gyerekkel kell foglalkozni, nagyjából tudjuk, honnan hová kell eljutni, és milyen utat kell bejárni, és azt is tudom, hogy a szorzótábla nem kreatív ismeret. Ugyanakkor a gyerekeknek lehetőséget kell adni az önkifejezésre, az önálló kutatásra és feldolgozásra, mert ha nem így teszünk, akkor egyenembereket nevelünk, akik minden problémára ugyanazzal az egyenmegoldással válaszolnak.

Segít vagy gátol?

Természetesen szüléként és tanárként is azt szeretnénk, hogy gyermekeink sikeresek legyenek diákként is és felnőttként is, ezért különböző támogató rendszereket építünk ki a számukra. De vajon hol a határ? Hogyan segíthetjük őket fejlődni ahelyett, hogy egyszerű szabálykövetésre, másolásra tanítanánk őket? Honnantól válik a segítség korláttá?

Félek, nincs egyszerű válasz.


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Bújócsázó állatok – Ajándék játék
A mai napra újra egy játékkal készültünk, elrejtőzött állatokat kell megtalálnotok. Ez ismét kiváló...

Hogyan lesz a tűzből víz?
A szójátékok nagyon jól használhatóak a gyerekek olvasási képességének, szókincsének fejlesztésében....

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Nóra élvezettel játszott. Nem volt szükség nógatásra, ellenkezőleg, alig várta, hogy leülhessen a géphez.

Kotosz Nóra, Rakamaz

Érdekel >>>


Nagyon tetszik, könnyen kezelhető és ami a legfontosabb a gyermekem szívesen használja, észre sem veszi, hogy nemcsak játszik.

Gombkötőné Markó Erika, Battonya

Érdekel >>>


A Varázsbetű programtól kiválóbbal a diszlexia fejlesztéséhez eddigi munkám során még nem találkoztam. Saját gyermekem számára vásároltam meg, aki már "gyógyult" diszlexiás, és ezt felerészben ennek a programnak köszönhetjük.

Vargáné Horváth Izabella, Hatvan

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a Varázsbetű program. Nagy örömmel használom a Down szindrómás kisfiammal, aki lassan, de folyamatosan fejlődik.

Kondás Teréz, Nyíregyháza

Érdekel >>>


A programot rendkívül hasznosnak találom. Kislányom játszva, könnyedén jut szintről-szintre, észre sem veszi a feladatok nehézségét.

Pikó Andrea, Debrecen

Érdekel >>>


Hasznosnak találom a programot, mert sokféle játékot tartalmaz. A fiamat jól motiválja a jutalomjáték lehetősége. Szívesen játszik a számítógépen, így könnyebb a gyakorlás is.

Perneckerné Laboda Edit, Pécs

Érdekel >>>


Sokszor az egyszerű dolgok a leghasznosabbak. A szoftver egyszerű, jól kezelhető, és gyermekem számára is érthető a használata. A hangos rész is szép beszédű és érthető hanghordozással készült.

Dr.Konkoly Zita, Érd

Érdekel >>>


Rendkívül kreatív és hasznos feladatokat tartalmaz a program. Az interaktivitás megvalósítására sem lehet panasz, jól van kitalálva a jelzés-visszajelzés rendszere. Igazán hasznos!

Kokas Csilla, Hajdúszoboszló

Érdekel >>>


Szerintem nagyon szuper, nagyon érdekes feladatok vannak benne. Hasznos lesz a gyermekem számára.

Ungváriné Dudás Hajnalka, Cegléd

Érdekel >>>


Iskolánk négy éve vásárolta meg a Varázsbetű Programcsaládot, melyet nagy sikerrel használunk a hátrányos helyzetű tanulók egyéni fejlesztése során. Emellett a tanítási órákat is színesebbé, gazdagabbá teszi a gyermekek és pedagógusok számára. Köszönjük Önöknek!

I. István Király Általános Iskola, Rétközberencs

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Bezzeg az én időmben!
Nemrég tanúja voltam, amikor nagymamák felidézték iskolai emlékeiket. Megkérdeztem hát, hogy...

Gyerünk vonatozni!
Vidd el kirándulni hétvégén a családot! Csodálatos kirándulási lehetőség a Bakonyban található...

Még nincs vége a nyárnak
Egy hónap van hátra a vakációból. Itt van harminc ötlet erre a harminc napra, hogy ez a nyár is...

Keresd a különbséget! - Ajándék játék
A látási megkülönböztető képesség fejlesztésével az olvasási képesség is fejlődik. Jó gyakorlási...

Játsszunk valamit!
Ma már természetes, hogy gyerekeink a szabadidejük egy részét a számítógép előtt töltik. Én úgy...

Hogyan segíthetsz gyermekednek a nyelvtanulásban? 5+1 ötlet szülőknek
Nyelvet tanulni nem mindig könnyű, és ha gyermeked lemarad a többiektől, akkor hamar elcsügged, és...

Mit tehetsz gyermeked tanulási zavara ellen? 5 hasznos tipp!
Még javában tart a szünidő, de már most érdemes gondolni a tanévkezdésre. Ha gyermeked tanulási...

Kedves Tanító néni!
Még tart a nyár, de hamarosan kezdődik az iskola. Bevallom, félek egy kicsit... ...

Öt mondat, amivel ártasz gyermekednek
Mikor gyermekeddel az olvasási, tanulási problémáiról beszélgettek, akkor sajnos sokszor még a...

Itt a vakáció - Ötletek a nyári unalom ellen
A nyári szünet nagy változás a gyerekek életében, melyet sokszor nem tudnak jól kezelni. Ilyenkor,...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb