|
|||||||||||||||||||||
Így fejlesztheted otthon is gyermekeid képességeit!
Gyermeked képességeinek alakulása szempontjából nagyon fontosak az óvodai és iskolai fejlesztő foglalkozások, de legalább ennyire, vagy még fontosabb is, hogy szülőként Te hogyan segítesz. A tanulási zavarokkal küzdő gyermek csak szülei aktív részvételével tud felzárkózni társaihoz. Éppen ezért használjuk ki az időt, és esténként, hétvégénként vagy az iskolai szünetekben játsszunk együtt gyermekeinkkel! Ma ehhez kapsz hasznos ötleteket. A sorrendiség szabályának kialakítása, gyakorlásaGyöngyfűzésKislányok kedvelt játéka a szép, színes gyöngyök felfűzése. Nagyon jól fejleszti gyermeked finommozgásait, szemének és kezének összehangolását. Kiegészíthetjük színritmus fejlesztéssel is. Ehhez a különböző színű gyöngyöket meghatározott egymásutániságban kell felfűzni, vigyázva a minta betartására (Pl. piros, kék, sárga, zöld). Tárgy-, képemlékezetRakj ki sorba egymás mellé tárgyakat, képeket, és kérd meg gyermeked, hogy jól figyelje meg őket. Ezután takarjuk őket el, és gyermekednek emlékezetből kell felsorolnia a sorban egymás mellett lévő tárgyakat, képeket. Hangsor emlékezetEhhez a játékhoz gyermekednek meg kell fordulnia, vagy be kell kötni a szemét. Szólaltass meg hangszereket és zajkeltő eszközüket egymás után gyermeked háta mögött, például fakanállal üsd meg egy fazék fenekét, kiskanállal kocogtass meg egy poharat, mozgasd a mozsártörőt a mozsárban, üss össze két fadarabot, pörgess végig egy könyvet. Gyermekednek figyelnie kell, és meg kell jegyeznie, hogy mit hallott. Ha befejezted a "zajongást", akkor gyermeked megfordulhat, és megpróbálhatja helyes sorrendbe rendezni az eszközöket. Akár ki s próbálhatja őket, ha ismeretlen hangot hallott. Kezdjétek rövidebb sorozatokkal, három-négy hanggal, és ha sikeresen vette az akadályt, lassan növelhetitek a zajok számát. Ritmusok ismétléseTapsolj vagy dobolj különféle ritmusokat, ezeket kell gyermekednek elismételnie. Jó szolgálatot tesznek ilyenkor a kopott edények, a felfordított vödrök és lavórok, vagy a kiürült és elmosott konzervdobozok. Dobverőnek pedig használhattok például fakanalat vagy akár a puszta kezeteket. SzámemlékezetMondj vagy mutass a kezeden egyjegyű számokat sorban. Gyermekednek az elhangzás vagy a mutatás sorrendjében kell visszamondania a számokat. Használhattok számkártyákat, vagy dominókockákat is. (Dominóból azokat válogasd ki, amelyiknek mindkét felén öt vagy kevesebb pötty van, és a két oldal összege lesz a kocka értéke.) Nehezebb, ha kikötöd, hogy neki máshogy kell visszaadnia a sorozatot, mint ahogy kapta. Például, ha te mutogatsz, akkor neki dominón kell kiraknia a sorozatot. Mintamásolás, színezésRajzolj elő mintákat papíron (Pl. kör, négyzet, háromszög, téglalap)! Gyermekednek ezt a sorozatot kell folytatnia. Színsorozatot is lehet így folytatni, rajzolj gyöngysort vagy autókat egymás után sorban, gyermekednek pedig ki kell színeznie őket a megadott színek ismétlésével. Iskolások sorozataiNeveket kell sorba rendezni ábécé szerint, számokat pedig növekvő vagy csökkenő sorrendbe tenni. Meséld el egy napodat reggeltől estig, mondd el az útvonalat, ahogy az iskolából jössz hazafelé! A hét napjai, hónapok nevei, évszakok egymásutánisága. Helyesírási készséget fejlesztő játékokEzek a játékok papír és ceruza nélkül fejlesztik a helyesírási készséget, segítenek a szótagolás tudományának begyakorlásában, segítenek eligazodni a szófajok világában. Súgd meg nekem titkos nyelven!Első osztályos gyermekekkel már lehet játszani, mikor megtanultak két-három betűt összeolvasni, s az iskolában már képesek kiemelni a szavakból a magánhangzókat. A játék a hallási megkülönböztető képességre építve fejleszti a magánhangzók időtartamának felismerését. Ezzel a játékkal tulajdonképpen elkezdjük "füllel írni" tanítani gyermekünket. Nagyon fontos kritérium, hogy szépen, helyes ejtéssel beszélj, érzékeltetve a szavakban a magánhangzók időtartamát! A játék menete a következő: Mondd ki a szót: virág, röviden ejtve az i hangot, ehhez képest kissé elnyújtva az á hangot. Gyermeked feladata "titkos nyelven" visszamondani, azaz kiemelni az adott szó magánhangzóit: i-á. Ezzel segítesz gyermeked helyesírásának fejlesztésében is, hiszen nem mindegy, hogy valami csíkos, vagy valaki csikós. Szótagoljunk együtt!Ezzel a játékkal a szótagolást fejlesztetjük. A játék egyszerűbb változatában gyermekedek csak le kell tapsolnia, agy el kell szótagolnia a szót (asztal. asz-tal, arany: a-rany...). Nehezebb, ha azt kéred gyermekedtől, hogy a hallott szónak csak az első szótagját mondja meg, a legnehezebb pedig, ha azt kéred, hogy csak a 2. illetve utolsó szótagját mondja meg! Kezdetben csak két szótagos, majd hosszabb szavakkal is játszhatjuk. Bontsuk együtt szavakra!A következő játékot minden első osztályos gyermeknek ajánlom. Amikor a gyerekek elkezdenek mondatokat olvasni, s mondatokat írni, eleinte nehezen érzik a szóhatárokat. A gyakorlás hosszadalmassá válhat diktálással, s kicsit kedvét is szegheti az igyekvő elsősnek. Ezért ezt a játékot ceruza nélkül is játszhatjátok! A játék nagyon egyszerű: mondj egy rövid mondatot (természetesen tagoltan): A kutya ugat. Gyermekednek úgy kell visszamondania a mondatot, hogy dobbantással, koppintással kíséri a szavakat, s a végén megmondja, hány szóból állt a mondat. Szóból szóLényege, hogy a játékvezető által megadott szavakból próbáljunk további, hosszabb szavakat képezni. Az adott szót az új szavunk bárhol - elején, végén, közepén - rejtheti. Pl. gomb: gomblyuk, gomba, gombol, gombfoci, húsgombóc. Mer: merészség, elmereng, telemerít, stb. További szavak: tér, föld, kép, ház, hat, tó, tál, fa, hő, kő Szóban szóEz játék az előző fordítottja. Ez a nehezebb játék. Lényege, hogy hosszabb szavakban további elbújt szavakat fedezzünk fel. A padlásfeljáróban pl. ott van a pad, padlás, feljár, jár, járó, ár, ró... szavak, de nézzünk egy egyszerűbbet, a házasságban ott bujkál a ház, házas, ág szó... Harmadik osztálytól javasolt játszani. Kisebb gyerekekkel kezdetben játszhatjuk úgy, hogy papírcsíkokra leírjuk a szavakat, kihúznak egyet, s olvashatják, nézhetik a szavakat. Választható szavak: erdőkerülő, jegygyűrű, vadászat, napfogyatkozás, felhőkarcoló, szigetelőszalag, melegítőalsó, stb. A Varázsbetű a helyesírás javításáértA Varázsbetű Programcsalád segít a helyesírási nehézségekkel küzdő gyermekeknek. A szótagolást, a mondatok szavakra tagolását, a helyes ékezethasználatot mind-mind lehet vele gyakorolni. Ha épp a magánhangzók időtartamát gyakoroljuk, akkor sokat segít például az Ékezetpótló játék, mely szinte végtelen variációban adja a feladványokat, a gép pedig ellenőrzi a megoldást. Ha gyermeked hibásan tette ki az ékezeteket, akkor jelzi, hogy hiba van, így gyermeked javíthatja a hibát. Ez az egyik legnagyobb előnye a Varázsbetű Programcsaládnak: azonnali visszajelzést ad, és rögtön javít, így gyermeked emlékezetében csak a helyes megoldás rögzül. A munkafüzetben vagy a papíron, amit gyermeked maga töltöget, gond nélkül továbblép a hibás feladaton, észre sem veszi, hogy hibázott, így szinte semmit sem tanul. A Varázsbetűvel azonban gyermeked többször is próbálkozhat, illetve a képre kattintva elolvashatja a helyesen írt szót, amit aztán már ő is el tud látni a megfelelő ékezettel. Éppen ezért a magánhangzók helyesírásának gyakorlására a Varázsbetű Programcsalád Ékezetpótló játéka az egyik legalkalmasabb eszköz. Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||