Kezdőlap | Blog | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Vevőink írták | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt


Gondolatok az emlékezetünkről

Ugye Te is ismered a lusta diák tanulási praktikáját: könyv a párna alá, és a tananyag majd szépen bemászik a fejünkbe. Bár mindannyian tudjuk, hogy ez nem működik, de azért izgalmas elképzelés. Milyen jó lenne megtakarítani azt a sokszor fáradságos munkát, amivel az új ismereteket el lehet raktározni! Ki ne szeretné megspórolni azt a fáradtságot, amit a matematika, vagy idegen nyelv tanulása jelent! Mennyivel egyszerűbb volna bekapni néhány tablettányi geometriát, igeragozást, vagy genetikát!

A keserű pirula

Sajnos csodaszerek egyelőre nem léteznek, és egy darabig még kénytelenek leszünk a hagyományos módszert választani, és tanulni! Aki bármiféle tudás birtokába szeretne kerülni, kénytelen azt tanulással megszerezni. Mindenki, aki mást ígér, csak lóvá tesz bennünket, aki pedig bedől az hihetetlen ígéreteknek, az vessen magára!

Kézi vezérlés

Szerencsére az agyunk egy nagyon izgalmas szerkezet, mely szomjazza az új információkat, és imád tanulni.

Imád tanulni?

Bármilyen meglepő, ez az igazság. Az agyunk folyamatosan új kérdéseket tesz fel, új rejtélyeket fejt meg, új dolgokkal ismerkedik, anélkül, hogy kényszerítenünk kellene erre. A probléma nem a tanulással van, hanem az általunk és az iskola által erőltetett módszerekkel.

Az agyunk akkor tanul könnyen és élvezettel, ha nem csak egy szöveget kell bemagolni, hanem a tanultakat alkalmazni kell, körbe lehet járni, meg lehet fogni, ki lehet próbálni, beszélgetni lehet róla, ha a tanulnivaló izgalmas és fontos.

Az agyunk akkor is teszi a dolgát, ha nem vagyunk tisztában a működésével. Ez az automatikus működés tökéletesen elegendő a napi feladataink ellátásához, szervezetünk működtetéséhez, eligazodásunkhoz a minket körülvevő világban.

Az agyunk nem káptalan…

Sok szakkönyv említ egyszerű példákat memóriánk „szelektív” működésére.

Ki tudná például felidézni, hogy a házban ahol évek óta lakik, hány lépcső vezet a bejáratig?

Ki emlékezne pontosan a bank - vagy a lakcímkártyáján szereplő adatsorokra?

Ki tudná hiba nélkül felidézni a húszforintos pénzérme feliratait, ábráit?

Az adatok egyszerűen a „nem fontos” kategóriába esnek.

Agyunk így védekezik a túlzott leterhelés ellen. Ha az összes minket érő információt válogatás nélkül megjegyeznénk, egy nap alatt megtölthetnénk memóriánkat.

Agyunk fiókjai

Most, amikor ezen sorokat olvassuk, számtalan zaj szűrődik a szobába, különböző helyeken érintkezik lábunk a cipőnkkel, érzékeljük a levegő, vagy a billentyűk hőmérsékletét, stb. Mindezekről pillanatnyilag nem veszünk tudomást, de attól még érzékeljük. Az adott pillanatban lényegtelen információk, maximum néhány másodpercig tárolódnak.

A rövid időre fontos adatok, például egy lediktált telefonszám, vonatunk indulási ideje, bevásárló-listánk tartalma néhány percet tölt a rövidtávú-memóriánkban.

A hosszútávú memóriánkba csak a valóban fontos ismeretek kerülnek. Ebben a fiókban csak akkor kapnak helyet az új ismeretek, ha logikus rend szerint „pakoltuk” be őket, és ha kellő gyakorisággal nyitogatjuk a fiókot, azaz rendszeresen foglalkozunk vele, és használjuk, tehát fontosnak tartjuk.

Nem akarásnak nyögés a vége…

Azok az információk, melyek nem fontosak, nem kerülnek be a hosszútávú memóriába. És a lényeg itt a "fontos" szón van. Hogy mi fontos, vagy mi sem, azt senki más nem döntheti el, csak az, aki tanul. Ez nekem(!) fontos. Ez engem(!) nem érdekel.

Aki (a saját maga számára) nem fontos dolgokat tanul, az csak úgy tesz, mintha tanulna. De ez egy üres, tartalom nélküli tevékenység, és az is marad, amíg az információ valamiért - külső vagy belső hatásra - nem válik fontossá.

Rend a lelke mindennek

A tanulás tehát nem más, mint a fontos ismeretek tudatos rendezése, pakolgatása agyunk rekeszeiben. A gyors, pontos és tartós adattároláshoz megfelelő ismétlésszámú, és minél több csatornán keresztül történő betáplálás szükséges.

A lehetőségek tárháza bővebb, mint gondolnánk! Már a legegyszerűbb lecke feldolgozásához is rengeteg módszer áll rendelkezésünkre:

  • néma olvasás
  • hangos olvasás
  • felolvasás - amikor a szülő olvassa fel az anyagot a gyereknek
  • hanganyagot hallgatva
  • képpel kombinálva – DVD, Youtube
  • elolvasva, hangosan saját szavakkal visszaismételve
  • magyarázva „tanítva” - amikor a gyermek a friss információt elmagyarázza valakinek
  • ábrák készítésével
  • vázlat és jegyzetírással
  • gondolati rajzos ábrázolással
  • a tanultak gyakorlati kipróbálásával, kísérletezéssel

Mindezeket természetesen kombinálhatjuk is. Minél aktívabb és változatosabb a tanulás folyamata, annál könnyebben megtapadnak az új ismeretek.

Ti mind külön egyéniségek vagytok…

Ne felejtsük el, hogy nem vagyunk egyformák!

Van akinek az egyik, van akinek a másik módszer hoz több sikert. A legfontosabb, hogy valahogyan próbálkozzunk, és figyeljük az eredményt! A következetes megfigyelés rövid idő alatt kirajzolja a lehetőségeket, az erősségeket és azt is, hogy gyermeked mely képességeit kell fejleszteni.

Ameddig a szándék megvan az ismeretszerzésre, addig csak a feltételekben és a módszerekben lehet a hiba! Mindenkinél el lehet érni az eredményt. A kérdés mindig a hogyan!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Legfrissebb bejegyzések

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Hogyan segíthetsz gyermekednek a nyelvtanulásban? 5+1 ötlet szülőknek
Nyelvet tanulni nem mindig könnyű, és ha gyermeked lemarad a többiektől, akkor hamar elcsügged, és...

Az 5 legnagyobb hiba, mely hátráltat a nyelvtanulásban
Ha megkérdezném Tőled, mi a legnagyobb hiba, amit egy nyelvtanuló elkövethet, mit válaszolnál? Kicsi...

Diszlexia és nyelvtanulás
Sok szülő panaszkodik, hogy gyermekének diszlexiája és tanulási nehézségei miatt gondjai vannak az...

Három történet az angoltanulásról - Mások hogy oldják meg?
Pár nappal ezelőtt arra kértük a szülőket, hogy írják meg a gyermekük angol nyelvtanulásával...

15 tipp, mellyel a szótanulás szórakoztatóvá válik
A szótanulás, szókincsbővítés fontos része a nyelvtanulásnak. Sajnos monoton és unalmas. Legalábbis...

Van nyelvérzéked!
Amikor a nyelvtudásról, vagy a nyelvtudás hiányáról beszélgetek valakivel, az egyik leggyakrabban...

Miért ne kellene nyelvet tanulni?
Sok szülő és pedagógus örült, amikor pár éve bevezették, hogy a diszlexiás diákok számára felmentést...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

A fejlesztőpedagógia munkámban nagyon jól tudom használni. Örülök, hogy készült ilyen program, mely megkönnyíti és lerövidíti a felkészülésem a foglalkozásokra.

Szanitter Aranka, Debrecen

Érdekel >>>


Nagyon jó a program. Kisebbik gyermekünket ezzel a módszerrel könnyebb volt a tanulásra rábírni. Sok hasznos dolgot tanult így. Még a két nagyobb gyermekünk - nekik nincs tanulási problémájuk - is szereti ezt a módszert. Főleg az angol programot.

Horváth Zsoltné, Komárom

Érdekel >>>


Ígéretesnek tartom, mert úgy tanít, hogy használatát szórakozásnak tekinti a kötelességektől viszolygó első osztályos kis unokám is, aki pl. a b és d betű megkülönböztetésének gyakorlására csakis ezzel az anyaggal volt rávehető.

Hevesi Ferencné, Kunszentmárton

Érdekel >>>


Nekem nagyon tetszik a programok sokfélesége,a változtatható nehézségi szintek, az egyes feladatok célratörősége,és az hogy rendkívül változatos gyakorlást tesznek lehetővé. Remek gyakorlási, fejlesztési lehetőség nemcsak diszlexiás gyermekek számára!

dr Vargáné Labancz Ildikó, Fegyvernek

Érdekel >>>


Középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekemmel használjuk a programot, ami nagyban megkönnyíti a felkészítését. Sokat tanul belőle!

Czibere Józsefné, Hajdúszoboszló

Érdekel >>>


8 éves kisfiam, aki áldiszlexia tulajdonságokat produkál, mert nem túl jó a módszer, amivel olvasni tanul, most, mint a megtáltosodott kis paci, úgy ül a feladatok előtt, és csinálja.

Végh Ivett, Székesfehérvár

Érdekel >>>


Meg vagyok elégedve vele. Tetszik a kisfiamnak és szívesen játszik vele, nem is jut eszébe, hogy közben rengeteget tanul.

Gyimesi Edina, Budapest

Érdekel >>>


A „Keresd a Szfinxet” c. játék óta figyelemmel követem tevékenységüket, és a Varázsbetű programban sem csalódtunk! :)

Leidalné Kovács Mária, Székesfehérvár

Érdekel >>>


Gyermekem szereti a feladatokat, iskolából hazaérve szinte azonnal elindítja a játékokat.

Badariné Terjék Anikó, Újdombrád

Érdekel >>>


Az unokam igen nagy elvezettel kesziti a feladatokat, ugy latom, hogy jelentosen fejlodik olvasasi, reakcios, erdeklodo kepessege is. Ajanlom minden gyermeknek! Sylvi Mama

Remenyi Sylvia, Szekesfehervar

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

Gyerünk vonatozni!
Vidd el kirándulni hétvégén a családot! Csodálatos kirándulási lehetőség a Bakonyban található...

Diszlexia az óvodában?
Mit tehetsz, ha arra gyanakszol, hogy óvodás gyermeked képességei nem megfelelően fejlődnek? Mivel...

Ki érti ezt?
Az olvasási problémák hátterében nagyon gyakran a beszédértés, beszédészlelés zavara áll. Ma arról...

Azáleás-völgy
Már közel félszáz éve, hogy Zalaegerszeg mellett, egy átjárhatatlan akácos helyén arborétumot hoztak...

A Te gyermeked érti, amit a tanár mond?
A gyerekek és a tanárok nem ugyanazt a nyelvet beszélik, és ezért gyakran nem is értik meg egymást....

A tehetség az örömből fakad
Meggyőződésem, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. A szülő és a pedagógus feladata, hogy...

Tanuljunk érzelmeket! Játékötletek
Kapcsolatainkban nagyon fontos, hogy felismerjük a másik ember érzelmeit. Ez a fajta...

Imádom az iskolát!
Ha gyermeked most megy iskolába, akkor nagyon fontos, hogy pozitív kép alakuljon ki benne, hogy ne...

Adj Isten egészségére! - Hangos mese
Emlékszel még arra a mesére, amelyikben a juhász nem akar jó egészséget kívánni a királynak? Mára...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu