Kezdőlap | Blog | Játékok | Hírlevél | Kapcsolat | Letöltések | Vevőink írták | Diszlexia tár | Diszlexia-teszt


Gondolatok az emlékezetünkről

Ugye Te is ismered a lusta diák tanulási praktikáját: könyv a párna alá, és a tananyag majd szépen bemászik a fejünkbe. Bár mindannyian tudjuk, hogy ez nem működik, de azért izgalmas elképzelés. Milyen jó lenne megtakarítani azt a sokszor fáradságos munkát, amivel az új ismereteket el lehet raktározni! Ki ne szeretné megspórolni azt a fáradtságot, amit a matematika, vagy idegen nyelv tanulása jelent! Mennyivel egyszerűbb volna bekapni néhány tablettányi geometriát, igeragozást, vagy genetikát!

A keserű pirula

Sajnos csodaszerek egyelőre nem léteznek, és egy darabig még kénytelenek leszünk a hagyományos módszert választani, és tanulni! Aki bármiféle tudás birtokába szeretne kerülni, kénytelen azt tanulással megszerezni. Mindenki, aki mást ígér, csak lóvá tesz bennünket, aki pedig bedől az hihetetlen ígéreteknek, az vessen magára!

Kézi vezérlés

Szerencsére az agyunk egy nagyon izgalmas szerkezet, mely szomjazza az új információkat, és imád tanulni.

Imád tanulni?

Bármilyen meglepő, ez az igazság. Az agyunk folyamatosan új kérdéseket tesz fel, új rejtélyeket fejt meg, új dolgokkal ismerkedik, anélkül, hogy kényszerítenünk kellene erre. A probléma nem a tanulással van, hanem az általunk és az iskola által erőltetett módszerekkel.

Az agyunk akkor tanul könnyen és élvezettel, ha nem csak egy szöveget kell bemagolni, hanem a tanultakat alkalmazni kell, körbe lehet járni, meg lehet fogni, ki lehet próbálni, beszélgetni lehet róla, ha a tanulnivaló izgalmas és fontos.

Az agyunk akkor is teszi a dolgát, ha nem vagyunk tisztában a működésével. Ez az automatikus működés tökéletesen elegendő a napi feladataink ellátásához, szervezetünk működtetéséhez, eligazodásunkhoz a minket körülvevő világban.

Az agyunk nem káptalan…

Sok szakkönyv említ egyszerű példákat memóriánk „szelektív” működésére.

Ki tudná például felidézni, hogy a házban ahol évek óta lakik, hány lépcső vezet a bejáratig?

Ki emlékezne pontosan a bank - vagy a lakcímkártyáján szereplő adatsorokra?

Ki tudná hiba nélkül felidézni a húszforintos pénzérme feliratait, ábráit?

Az adatok egyszerűen a „nem fontos” kategóriába esnek.

Agyunk így védekezik a túlzott leterhelés ellen. Ha az összes minket érő információt válogatás nélkül megjegyeznénk, egy nap alatt megtölthetnénk memóriánkat.

Agyunk fiókjai

Most, amikor ezen sorokat olvassuk, számtalan zaj szűrődik a szobába, különböző helyeken érintkezik lábunk a cipőnkkel, érzékeljük a levegő, vagy a billentyűk hőmérsékletét, stb. Mindezekről pillanatnyilag nem veszünk tudomást, de attól még érzékeljük. Az adott pillanatban lényegtelen információk, maximum néhány másodpercig tárolódnak.

A rövid időre fontos adatok, például egy lediktált telefonszám, vonatunk indulási ideje, bevásárló-listánk tartalma néhány percet tölt a rövidtávú-memóriánkban.

A hosszútávú memóriánkba csak a valóban fontos ismeretek kerülnek. Ebben a fiókban csak akkor kapnak helyet az új ismeretek, ha logikus rend szerint „pakoltuk” be őket, és ha kellő gyakorisággal nyitogatjuk a fiókot, azaz rendszeresen foglalkozunk vele, és használjuk, tehát fontosnak tartjuk.

Nem akarásnak nyögés a vége…

Azok az információk, melyek nem fontosak, nem kerülnek be a hosszútávú memóriába. És a lényeg itt a "fontos" szón van. Hogy mi fontos, vagy mi sem, azt senki más nem döntheti el, csak az, aki tanul. Ez nekem(!) fontos. Ez engem(!) nem érdekel.

Aki (a saját maga számára) nem fontos dolgokat tanul, az csak úgy tesz, mintha tanulna. De ez egy üres, tartalom nélküli tevékenység, és az is marad, amíg az információ valamiért - külső vagy belső hatásra - nem válik fontossá.

Rend a lelke mindennek

A tanulás tehát nem más, mint a fontos ismeretek tudatos rendezése, pakolgatása agyunk rekeszeiben. A gyors, pontos és tartós adattároláshoz megfelelő ismétlésszámú, és minél több csatornán keresztül történő betáplálás szükséges.

A lehetőségek tárháza bővebb, mint gondolnánk! Már a legegyszerűbb lecke feldolgozásához is rengeteg módszer áll rendelkezésünkre:

  • néma olvasás
  • hangos olvasás
  • felolvasás - amikor a szülő olvassa fel az anyagot a gyereknek
  • hanganyagot hallgatva
  • képpel kombinálva – DVD, Youtube
  • elolvasva, hangosan saját szavakkal visszaismételve
  • magyarázva „tanítva” - amikor a gyermek a friss információt elmagyarázza valakinek
  • ábrák készítésével
  • vázlat és jegyzetírással
  • gondolati rajzos ábrázolással
  • a tanultak gyakorlati kipróbálásával, kísérletezéssel

Mindezeket természetesen kombinálhatjuk is. Minél aktívabb és változatosabb a tanulás folyamata, annál könnyebben megtapadnak az új ismeretek.

Ti mind külön egyéniségek vagytok…

Ne felejtsük el, hogy nem vagyunk egyformák!

Van akinek az egyik, van akinek a másik módszer hoz több sikert. A legfontosabb, hogy valahogyan próbálkozzunk, és figyeljük az eredményt! A következetes megfigyelés rövid idő alatt kirajzolja a lehetőségeket, az erősségeket és azt is, hogy gyermeked mely képességeit kell fejleszteni.

Ameddig a szándék megvan az ismeretszerzésre, addig csak a feltételekben és a módszerekben lehet a hiba! Mindenkinél el lehet érni az eredményt. A kérdés mindig a hogyan!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

A diszlexia szégyen
A diszlexiáról a legtöbb embernek az olvasási probléma jut eszébe. Valójában azonban nem ez a...

Játékötletek a hadarás kezeléséhez
A hadarás, azaz a szinte érthetetlenül gyors beszéd sok gyermek életét nehezíti meg. Mit tehetsz,...

Ne hadarj!
Kerültél már Te is olyan helyzetbe, hogy izgatottságodban a szokásosnál jóval gyorsabb tempóban...

Tanulás nem létezik
Mi az, hogy tanulás?! A tanév elején nem árt tisztázni, hogy iskolai tanulás valójában nem is...

Vedd észre, ha gyermeked diszkalkuliás!
Amikor jósokról, jövőbelátó szerkezetekről hallunk, akkor általában kételkedően húzzuk össze a...

Keresd a különbséget! - Ajándék játék
A látási megkülönböztető képesség fejlesztésével az olvasási képesség is fejlődik. Jó gyakorlási...

Mire jó három fazék?
Az olvasási képességet három képességcsoport fejlesztésével lehet javítani. Ezek a látás, a hallás,...

Írd le a neved százszor!
Régebben gyakori büntetés volt ez: Írd le a neved százszor. Ami azt illeti párszor én magam is...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

A lányomnak tetszett a program, napi rendszerességgel old meg feladatokat.

Czettischné Greskó Katalin, Kecskemét

Érdekel >>>


Jön az év vége, most jól ki lehet használni a programokat, és a gyerekeknek olyan, mintha játszanának. Néha még versenyt is rendez a kolléganő, hogy ki az ügyesebb.

Tamás László, Ajka, Fekete István Általános Iskola

Érdekel >>>


A Varázsbetű Programcsalád óriási lehetőség az előrejutáshoz, és a sikerélmény szerzéshez. A gyerekek sokkal motiváltabbak, teljesítményük sokkal jobb. A szókincsük bővül, koncentrációjuk fejlődik, számolási képességük nő, és ami nagyon fontos, számukra ez nem csak JÁTÉK és FELADAT, hanem JÁTÉKOS FELADAT!

Dávid Beáta, Fejér Megyei Lakásotthon Hálózat, Dég

Érdekel >>>


Gyermekem egyedül is dolgozhat rajta, így ha munkában vagyok, és nem láthatom, akkor is le tudom ellenőrizni, hogy elvégezte-e a kiadott feladatokat.

Lepár Tamásné, Zalaegerszeg

Érdekel >>>


Óvodás kislányom is hasznát veszi és sokat tanul belőle, játszva, és ez a lényeg.

Aradi Károly, Tác

Érdekel >>>


Sokszor az egyszerű dolgok a leghasznosabbak. A szoftver egyszerű, jól kezelhető, és gyermekem számára is érthető a használata. A hangos rész is szép beszédű és érthető hanghordozással készült.

Dr.Konkoly Zita, Érd

Érdekel >>>


Öt vagy hat éve vettem a Varázsbetűt a nagyobbik fiamnak, Sokat használta, látszott is az eredménye. Most fedeztük újra fel, ahogy az új gépre is feltettem és most a kicsik vesznek össze a gépen, hogy melyikük játsszon.

Hajdú Zsuzsa, Sátoraljaújhely

Érdekel >>>


Nagyon jól tervezett program, sok pontos beállítási lehetőséggel. Nagy segítség számunkra a játékos tanulás lehetősége.

Misiné Dormán Andrea, Gyöngyös

Érdekel >>>


Kellemesen "csalódtam" :) Gyermekem nagy örömmel használja, alig várja, hogy további érdekes feladatokat oldhasson meg, és tanulhasson! Szívesen ajánlom mindenkinek!

Fodorné Gubik Eszter, Szentkirályszabadja

Érdekel >>>


A kisfiamnak nagyon tetszik. Szívesen játszik vele. Napról napra egyre ügyesebben számol. Köszönöm a Varázsbetű és ezáltal az Önök segítségét.

Budai Melinda, Szeged

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Gyerünk vonatozni!
Vidd el kirándulni hétvégén a családot! Csodálatos kirándulási lehetőség a Bakonyban található...

Diszlexia az óvodában?
Mit tehetsz, ha arra gyanakszol, hogy óvodás gyermeked képességei nem megfelelően fejlődnek? Mivel...

Ki érti ezt?
Az olvasási problémák hátterében nagyon gyakran a beszédértés, beszédészlelés zavara áll. Ma arról...

Azáleás-völgy
Már közel félszáz éve, hogy Zalaegerszeg mellett, egy átjárhatatlan akácos helyén arborétumot hoztak...

A Te gyermeked érti, amit a tanár mond?
A gyerekek és a tanárok nem ugyanazt a nyelvet beszélik, és ezért gyakran nem is értik meg egymást....

A tehetség az örömből fakad
Meggyőződésem, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. A szülő és a pedagógus feladata, hogy...

Tanuljunk érzelmeket! Játékötletek
Kapcsolatainkban nagyon fontos, hogy felismerjük a másik ember érzelmeit. Ez a fajta...

Imádom az iskolát!
Ha gyermeked most megy iskolába, akkor nagyon fontos, hogy pozitív kép alakuljon ki benne, hogy ne...

Adj Isten egészségére! - Hangos mese
Emlékszel még arra a mesére, amelyikben a juhász nem akar jó egészséget kívánni a királynak? Mára...

Tíz ötlet gyermeked olvasási képességének fejlesztéséhez
Gyermeked iskolai tanulmányai alatt, minden tanulás során az olvasás a legfontosabb új képesség,...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu