Gondolatok az emlékezetünkről

Ugye Te is ismered a lusta diák tanulási praktikáját: könyv a párna alá, és a tananyag majd szépen bemászik a fejünkbe. Bár mindannyian tudjuk, hogy ez nem működik, de azért izgalmas elképzelés. Milyen jó lenne megtakarítani azt a sokszor fáradságos munkát, amivel az új ismereteket el lehet raktározni! Ki ne szeretné megspórolni azt a fáradtságot, amit a matematika, vagy idegen nyelv tanulása jelent! Mennyivel egyszerűbb volna bekapni néhány tablettányi geometriát, igeragozást, vagy genetikát!

A keserű pirula

Sajnos csodaszerek egyelőre nem léteznek, és egy darabig még kénytelenek leszünk a hagyományos módszert választani, és tanulni! Aki bármiféle tudás birtokába szeretne kerülni, kénytelen azt tanulással megszerezni. Mindenki, aki mást ígér, csak lóvá tesz bennünket, aki pedig bedől az hihetetlen ígéreteknek, az vessen magára!

Kézi vezérlés

Szerencsére az agyunk egy nagyon izgalmas szerkezet, mely szomjazza az új információkat, és imád tanulni.

Imád tanulni?

Bármilyen meglepő, ez az igazság. Az agyunk folyamatosan új kérdéseket tesz fel, új rejtélyeket fejt meg, új dolgokkal ismerkedik, anélkül, hogy kényszerítenünk kellene erre. A probléma nem a tanulással van, hanem az általunk és az iskola által erőltetett módszerekkel.

Az agyunk akkor tanul könnyen és élvezettel, ha nem csak egy szöveget kell bemagolni, hanem a tanultakat alkalmazni kell, körbe lehet járni, meg lehet fogni, ki lehet próbálni, beszélgetni lehet róla, ha a tanulnivaló izgalmas és fontos.

Az agyunk akkor is teszi a dolgát, ha nem vagyunk tisztában a működésével. Ez az automatikus működés tökéletesen elegendő a napi feladataink ellátásához, szervezetünk működtetéséhez, eligazodásunkhoz a minket körülvevő világban.

Az agyunk nem káptalan…

Sok szakkönyv említ egyszerű példákat memóriánk „szelektív” működésére.

Ki tudná például felidézni, hogy a házban ahol évek óta lakik, hány lépcső vezet a bejáratig?

Ki emlékezne pontosan a bank - vagy a lakcímkártyáján szereplő adatsorokra?

Ki tudná hiba nélkül felidézni a húszforintos pénzérme feliratait, ábráit?

Az adatok egyszerűen a „nem fontos” kategóriába esnek.

Agyunk így védekezik a túlzott leterhelés ellen. Ha az összes minket érő információt válogatás nélkül megjegyeznénk, egy nap alatt megtölthetnénk memóriánkat.

Agyunk fiókjai

Most, amikor ezen sorokat olvassuk, számtalan zaj szűrődik a szobába, különböző helyeken érintkezik lábunk a cipőnkkel, érzékeljük a levegő, vagy a billentyűk hőmérsékletét, stb. Mindezekről pillanatnyilag nem veszünk tudomást, de attól még érzékeljük. Az adott pillanatban lényegtelen információk, maximum néhány másodpercig tárolódnak.

A rövid időre fontos adatok, például egy lediktált telefonszám, vonatunk indulási ideje, bevásárló-listánk tartalma néhány percet tölt a rövidtávú-memóriánkban.

A hosszútávú memóriánkba csak a valóban fontos ismeretek kerülnek. Ebben a fiókban csak akkor kapnak helyet az új ismeretek, ha logikus rend szerint „pakoltuk” be őket, és ha kellő gyakorisággal nyitogatjuk a fiókot, azaz rendszeresen foglalkozunk vele, és használjuk, tehát fontosnak tartjuk.

Nem akarásnak nyögés a vége…

Azok az információk, melyek nem fontosak, nem kerülnek be a hosszútávú memóriába. És a lényeg itt a "fontos" szón van. Hogy mi fontos, vagy mi sem, azt senki más nem döntheti el, csak az, aki tanul. Ez nekem(!) fontos. Ez engem(!) nem érdekel.

Aki (a saját maga számára) nem fontos dolgokat tanul, az csak úgy tesz, mintha tanulna. De ez egy üres, tartalom nélküli tevékenység, és az is marad, amíg az információ valamiért - külső vagy belső hatásra - nem válik fontossá.

Rend a lelke mindennek

A tanulás tehát nem más, mint a fontos ismeretek tudatos rendezése, pakolgatása agyunk rekeszeiben. A gyors, pontos és tartós adattároláshoz megfelelő ismétlésszámú, és minél több csatornán keresztül történő betáplálás szükséges.

A lehetőségek tárháza bővebb, mint gondolnánk! Már a legegyszerűbb lecke feldolgozásához is rengeteg módszer áll rendelkezésünkre:

  • néma olvasás
  • hangos olvasás
  • felolvasás - amikor a szülő olvassa fel az anyagot a gyereknek
  • hanganyagot hallgatva
  • képpel kombinálva – DVD, Youtube
  • elolvasva, hangosan saját szavakkal visszaismételve
  • magyarázva „tanítva” - amikor a gyermek a friss információt elmagyarázza valakinek
  • ábrák készítésével
  • vázlat és jegyzetírással
  • gondolati rajzos ábrázolással
  • a tanultak gyakorlati kipróbálásával, kísérletezéssel

Mindezeket természetesen kombinálhatjuk is. Minél aktívabb és változatosabb a tanulás folyamata, annál könnyebben megtapadnak az új ismeretek.

Ti mind külön egyéniségek vagytok…

Ne felejtsük el, hogy nem vagyunk egyformák!

Van akinek az egyik, van akinek a másik módszer hoz több sikert. A legfontosabb, hogy valahogyan próbálkozzunk, és figyeljük az eredményt! A következetes megfigyelés rövid idő alatt kirajzolja a lehetőségeket, az erősségeket és azt is, hogy gyermeked mely képességeit kell fejleszteni.

Ameddig a szándék megvan az ismeretszerzésre, addig csak a feltételekben és a módszerekben lehet a hiba! Mindenkinél el lehet érni az eredményt. A kérdés mindig a hogyan!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

Ne ítélkezz!
Gyakori, hogy a diszlexiás gyermek családjának környezete kéretlenül is véleményt alkot a szülők...

Minden tizedik!
A nyelvfejlődési zavarokat kutató szakemberek egyre gyakrabban találkoznak olyan gyermekekkel,...

Egy jó kis beszélgetés?
Óvodás gyermeked beszédét csak Te érted meg? Évek óta logopédushoz jártok és gyermeked még most sem...

Beszédfejlesztés születéstől kezdve
A beszéd alapvetően két nagyon fontos mozzanatból áll: az egyik a beszéd észlelése és megértése, a...

Erről szól a karácsony!
Pillanatokon belül itt a karácsony, mely örömet, varázslatot, reményt és fényt hoz a sötétségbe....

Ez nem lustaság!
Előfordult már veled, hogy úgy érezted, gyermeked több erőt fektet a tanulás elkerülésébe, mint...

7 ötlet a békés karácsonyért
A karácsony az év legszebb, ugyanakkor talán legnehezebb időszaka is. Szeretnénk szép ünnepet,...

Saját kézzel - Ajándékötlet karácsonyra
Tangram. Egy egyszerű és izgalmas logikai játék, mely gyerek és felnőtt agyát egyaránt megmozgatja....

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

Nagyon tetszik a gyermekeimnek. Kifejezetten ajánlom autista gyerekeknek is. Nagy eredményeket érünk el a programmal.

Kovács Klaudia Éva, Szekszárd

Érdekel >>>


Ragyogónak tartom a programcsomagjukat. Pedagógus vagyok, s a megtekintés után ajánlottam a tanítványaim szüleinek. A kollégáim is elragadtatással nyilatkoztak a tartalmáról.

Dorcsinecz Jánosné

Érdekel >>>


Nagyon színes a gyermekek számára változatos programmal találkoztam amikor megismertem a Varázsbetű Programcsaládot. Nagyon fontos, hogy nem tankönyvízű és játékos formában találkozik a betűkkel, szavakkal és számokkal. Sokkal szívesebben olvasnak és észre sem veszik így az idő múlását. Könnyebb őket rávenni a gyakorlásra.

Telek Erika, Tata

Érdekel >>>


A program nagyon jó, a 4. osztályos fiam örömmel és - tőle szokatlan módon - nagy kitartással csinálja a feladatokat.

dr.Pethő Anada Zsuzsa, Tiszaalpár

Érdekel >>>


Egyszerűen kezelhető egy 6 éves gyerek számára is. Ez azért fontos, mert önálló munkára képes vele a gyermek.

Dicső Mónika, Domaszék

Érdekel >>>


Iker lányaimnak nagyon tetszik nagyon élvezik a tanulásnak ezt a játékos formáját, így szívesen gyakorolnak akár önállóan is, amit egyébként nem lehet elmondani róluk.

Bognár Erzsébet, Fadd

Érdekel >>>


Kisfiam nagyon szeret vele játszani, sokat jelentenek neki a dicséretek, amiket kap a feladatok végén. Fantasztikus!

Szabóné Fürjes Klaudia, Csém

Érdekel >>>


Sokszor az egyszerű dolgok a leghasznosabbak. A szoftver egyszerű, jól kezelhető, és gyermekem számára is érthető a használata. A hangos rész is szép beszédű és érthető hanghordozással készült.

Dr.Konkoly Zita, Érd

Érdekel >>>


BTM-es gyermekek fejlesztő terápiája során remekül használható játéksor. Mindig felvillanyozódnak a tanulók, ha a Varázsbetűs CD-t meglátják a kezemben.

Hubayné Ágoston Mária fejlesztő pedagógus, Pollack Mihály Általános Iskola,Kazincbarcika

Érdekel >>>


Könnyen használható, érthető, és ami a legfontosabb, hogy a gyerekek nagyon élvezik, így észre sem veszik, hogy közben mennyit tanulnak :)!

Kósáné Palkovics Nikolett, Úrhida

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Gyerünk vonatozni!
Vidd el kirándulni hétvégén a családot! Csodálatos kirándulási lehetőség a Bakonyban található...

Diszlexia az óvodában?
Mit tehetsz, ha arra gyanakszol, hogy óvodás gyermeked képességei nem megfelelően fejlődnek? Mivel...

Ki érti ezt?
Az olvasási problémák hátterében nagyon gyakran a beszédértés, beszédészlelés zavara áll. Ma arról...

Azáleás-völgy
Már közel félszáz éve, hogy Zalaegerszeg mellett, egy átjárhatatlan akácos helyén arborétumot hoztak...

A Te gyermeked érti, amit a tanár mond?
A gyerekek és a tanárok nem ugyanazt a nyelvet beszélik, és ezért gyakran nem is értik meg egymást....

A tehetség az örömből fakad
Meggyőződésem, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. A szülő és a pedagógus feladata, hogy...

Tanuljunk érzelmeket! Játékötletek
Kapcsolatainkban nagyon fontos, hogy felismerjük a másik ember érzelmeit. Ez a fajta...

Imádom az iskolát!
Ha gyermeked most megy iskolába, akkor nagyon fontos, hogy pozitív kép alakuljon ki benne, hogy ne...

Adj Isten egészségére! - Hangos mese
Emlékszel még arra a mesére, amelyikben a juhász nem akar jó egészséget kívánni a királynak? Mára...

Tíz ötlet gyermeked olvasási képességének fejlesztéséhez
Gyermeked iskolai tanulmányai alatt, minden tanulás során az olvasás a legfontosabb új képesség,...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu