Fejleszd otthon is gyermeked képességeit!

A tanulási zavarokkal küzdő gyermek számára nem elegendő az óvodai vagy iskolai fejlesztés. Legalább ennyire fontos a szülők otthoni segítsége, és a közös játék is. Csak így tud a gyermek felzárkozni társaihoz, csak így képzelhető el a hátrányok leküzdése. Az iskolai szünetek, a hétvégék, a hosszú délutánok kiválóak rá, hogy együtt játsszunk gyermekeinkkel. Ma ehhez adunk jól használható ötleteket.

A sorrendiség szabályának kialakítása, gyakorlása

Gyöngyfűzés

Kislányok kedvelt játéka a szép, színes gyöngyök felfűzése. Nagyon jó finommotorika, szem-kéz koordináció fejlesztő, amit kiegészíthetünk színritmus fejlesztéssel is. Meghatározott egymásutániságban kell fűzni a különböző színű gyöngyöket, vigyázva a sorrend betartására (Pl. piros, kék, sárga, zöld)

Tárgy-, képemlékezet

Rakjunk ki sorba egymás mellé tárgyakat, képeket, ha jól megfigyeltettük, takarjuk le! A gyermekednek emlékezetből kell felsorolnia a sorban egymás mellett lévő tárgyakat, képeket.

Hangsor emlékezet

Gyermeked háta mögött szólaltass meg zajkeltő tárgyakat, hangszereket egymás után. Neki meg kell jegyeznie, és az elhangzás után sorban meg kell mutatnia, mit hallott.

Ritmusok ismétlése

Tapsolj és dobolj különféle ritmuokat, ezt kell gyermekednek megjegyeznie és elismételnie.

Számemlékezet

Egyjegyű számokat mondunk vagy számkártyán mutatunk, gyermekednek az elhangzás, mutatás sorrendjében kell visszamondania vagy kiraknia a számkártyákat.

Mintamásolás, színezés

Előrajzolok mintákat papíron (Pl. kör, négyzet, háromszög, téglalap), ezt a sorozatot kell folytatni. Színsorozatot is lehet így folytatni, gyöngysort vagy autókat rajzolok egymás után sorban, ki kell színezni a megadott színek ismétlésével.

Iskolások sorozatai

Neveket kell sorba rendezni ábécé szerint, számokat pedig növekvő vagy csökkenő sorrendbe tenni.

Meséld el egy napodat reggeltől estig, mondd el az útvonalat, ahogy az iskolából jössz hazafelé! A hét napjai, hónapok nevei, évszakok egymásutánisága.

Helyesírási készséget fejlesztő játékok

Ezek a játékok papír és ceruza nélkül fejlesztik a helyesírási készséget, segítenek a szótagolás tudományának begyakorlásában, segítenek eligazodni a szófajok világában.

Súgd meg nekem titkos nyelven!

Első osztályos gyermekekkel már lehet játszani, mikor megtanultak két-három betűt összeolvasni, s az iskolában már képesek kiemelni a szavakból a magánhangzókat. A játék a hallási megkülönböztető képességre építve, fejleszti a magánhangzók időtartamának felismerését, amely a helyesírási készség nagyon fontos része. Ezzel a játékkal tulajdonképpen elkezdjük "füllel írni" tanítani gyermekünket. Nagyon fontos kritérium, hogy a játékvezető felnőtt (szülő vagy pedagógus) szépen, ún. helyes ejtéssel beszéljen, érzékeltetve a szavakban a magánhangzók időtartamát!

A játék menete a következő: A felnőtt helyes ejtéssel kimondja a szót: virág, röviden ejtve az i hangot, ehhez képest kissé elnyújtva az á hangot. A gyermek feladata "titkos nyelven" visszamondani, azaz kiemelni az adott szó magánhangzói: i-á. És ezzel tulajdonképpen elkezdtük gyermekünket helyesen írni tanítani, hiszen nem mindegy, hogy valami csíkos, vagy valaki csikós.

Különböző fokozatai lehetnek a játéknak, ezeket egyrészt az első-második osztályos gyermekeknél, illetve a helyesírási nehézségekkel küszködő tanulóknál érdemes betartani:

1. előkészítő szakasz: Csak magánhangzókat mondok helyes ejtéssel, s a gyermekeknek ezt kell visszamondani. Lehet később egymás után 2-3 hang is.(pld: á, ü, i-ó, ö-ű-é...) Természetesen az a és e hangot röviden, az á, é hangot hosszan kell ejtenünk. A "zene" nyelvére lefordítva a rövid hang a ti, a hosszú hang a tá.

2. bevezető szakasz: Önálló tartalommal nem bíró szótagokat (pé, ti, űt, rü...) mondunk, majd egyszótagos szavakat. Először az egészet mondja vissza, majd utána csak a magánhangzót.

3. közbülső szakasz (a készség kialakítása): Amennyiben lehetséges ne hagyjuk ki! Nagyon fontos része a fejlesztésnek, s a gyerekek élvezik. Segít a magánhangzók időtartamának "bevésésében". Tapssal kísérjük a szavakat. Pl. virág: első szótag rövid ti, második szótag tá, melyet úgy is nyomatékosíthatunk, hogy a hosszú magánhangzó esetén két kezünket egy rövid időre összeszorítjuk. Maga a taps úgy történjen, hogy a rövid magánhangzós szótagnál kezünket szorítsuk ökölbe, s ezt az öklöt "üssük bele" a tenyerünkbe. A hosszú magánhangzós szótagnál a már említett módon nem ökölben indítunk, s a két tenyerünket összefogjuk, s egy pillanatra meg is állunk. (Ezt azért javasoljuk, mert a szótagoltatás gyakorlásánál is tapsot fogunk használni, s tapsaink térjenek el egymástól. Ez abban segít, hogy a gyerekek jobban rá tudjanak koncentrálni az adott feladatra.) Természetesen először egy-egy hangot majd szótagot kísérjünk tapssal. Begyakorlásnál az egész szót mondja vissza tapssal kísérve, majd csak a magánhangzókat tapssal kísérve.

4. szakasz: Itt történik a készség automatizálása. Szavakat mondunk, de mi már nem tapsolunk, csak a helyes ejtéssel segítjük a gyermeket! Ők még kísérjék tapssal, de később próbálkozhatunk taps nélkül is.

Szótagoljunk együtt!

Játék a szótagolás fejlesztésére. Kétféle változata van. Az egyszerűbb az, mikor mondom a szót, s a gyereknek le kell tapsolni, el kell szótagolni (asztal. asz-tal, arany: a-rany...).

Nehezebb változata, amikor azt kérem a gyerekektől, hogy a hallott szónak csak az első szótagját mondják meg, s ennél is tovább léphetünk, kérhetjük, hogy csak a 2. illetve utolsó szótagját mondja meg! Kezdetben csak két szótagos, majd hosszabb szavakkal is játszhatjuk.

Bontsuk együtt szavakra!

A következő játékot minden első osztályos gyermeknek ajánlom. Amikor a gyerekek elkezdenek mondatokat olvasni, s mondatokat írni, eleinte nehezen érzik a szóhatárokat. A gyakorlás hosszadalmassá válhat diktálással, s kicsit kedvét is szegheti az igyekvő elsősnek. Ezért itt a játék, ceruza nélkül!

A szótagoltatás képességének fejlesztésénél tapsoltunk, s problémák elkerülése végett itt az asztalon koppintsunk, illetve dobbantsunk a lábunkkal. Nagyon egyszerű: a játékvezető mond egy rövid mondatot (természetesen tagoltan): A kutya ugat. A gyerekeknek úgy kell visszamondani a mondatot, hogy dobbantással, koppintással kísérik a szavakat, s a végén megmondják, hány szóból állt a mondat.

Szóból szó

Szóképzés. Lényege, hogy a játékvezető által megadott szavakból próbáljunk további, hosszabb szavakat képezni. Az adott szót az új szavunk bárhol - elején, végén, közepén - rejtheti. Pl. gomb- gomblyuk, gomba, gombol, gombfoci, gombóc, mer- merészség, elmereng, telemerít, stb.

Választható szavak: tér, föld, kép, ház, hat, tó, tál, fa, hő, kő

Szóban szó

Az előző feladat fordítottja. Ez a nehezebb játék. Lényege, hogy hosszabb szavakban további elbújt szavakat fedezzünk fel. A padlásfeljáróban pl. ott van a pad, padlás, feljár, jár, járó, ár, ró... szavak, de nézzünk egy egyszerűbbet, a házasságban ott bujkál a ház, házas, ág szó...

Harmadik osztálytól javasolt játszani. Kisebb gyerekekkel kezdetben játszhatjuk úgy, hogy papírcsíkokra leírjuk a szavakat, kihúznak egyet, s olvashatják, nézhetik a szavakat. Próbálkozhatunk azzal is, hogy a gyerekekkel megneveztetjük a megtalált szavak szófaját.

Választható szavak: erdőkerülő, jegygyűrű, vadászat, napfogyatkozás, felhőkarcoló, szigetelőszalag, melegítőalsó, stb.

A Varázsbetű a helyesírás javításáért

A Varázsbetű Programcsalád hasznos segítség a helyesírási nehézségekkel küzdő gyermekeknek. A szótagolást, a mondatok szavakra tagolását, a helyes ékezethasználatot mind-mind lehet vele gyakorolni. Az otthoni fejlesztésben is jól hasznáható a program nyújtotta változatos szóanyag.

Ha épp a magánhangzók időtartamát gyakoroljuk, akkor a szóbeli, tapssal kísért titkos nyelven eljátszott bevezető után megoldhatjuk a program Ékezetpótló játékának feladatait is. Ennek fontos előnye a szinte végtelen variáció, és a gép ellenőrző funkciója. Ha hibásan tette a szóra a gyermek az ékezetet, nem lép tovább, javítása kötelező, nem lehet átsiklani a következő szóra, csak a helyes megoldást követően. A munkafüzetben vagy a papíron, amit maga töltöget a gyermek, gond nélkül továbblép a hibás feladaton, észre sem veszi, hogy hibázott. Ha a javítást nem közösen végzitek, akkor abból gyermeked szinte semmit sem tanul. Ezzel szemben a Varázsbetűvel többször próbálkozhat, illetve a képre kattintva elolvashatja a helyesen írt szót, amit aztán már ő is el tud látni a megfelelő ékezettel. A magánhangzók helyesírásának gyakorlására az Ékezetpótló játék az egyik legalkalmasabb eszköz.

Kattints ide és tudd meg, hogyan segíthetsz gyermekednek >>>


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

Játékosan könnyebb - Játékötletek olvasástanuláshoz
Mára olyan játékokkal készültünk, melyek segítségével az írás, a betűtanulás, a betűkapcsolás...

Mit tehetünk, ha diszlexiás gyermekünk vért izzad az idegen nyelv elsajátítása közben?
Mivel a diszlexiás gyerekeknek általában gyenge a rövidtávú memóriája, az emlékezetfejlesztő...

Autizmus
Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...

Problémák az iskolában. Mit tehetsz?
A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...

Minek az a szemüveg?!
Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...

Olvasási zavar és beszédértés
A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...

Mennyit olvasson gyermeked?
Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni. A válasz...

Logikus? Szórakoztató észjátékok
A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

Különösen a program egyszerű kezelhetősége ragadta meg figyelmemet. A gyerekek is könnyen eligazodhatnak benne.

Kovácsné Pásztor Gabriella, Miskolc

Érdekel >>>


A programcsalád néhány programját immáron 3 éve használjuk fejlesztői munkánk során. A gyerekek nagyon kedvelik, gyakran kérik a foglalkozásokon. A feladatok sokrétűek, számos fejlesztési területen hatékonyan használhatók. Többek között ezért is bővítjük évről-évre a programok körét. Iskolánkban a 6-14 éves korosztály körében teljes lefedettséggel alkalmazzuk eredményesen.

Káli Erika fejlesztő pedagógus, Alsónémedi, Széchenyi István Általános Iskola

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a Varázsbetű program. Nagy örömmel használom a Down szindrómás kisfiammal, aki lassan, de folyamatosan fejlődik.

Kondás Teréz, Nyíregyháza

Érdekel >>>


Középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekemmel használjuk a programot, ami nagyban megkönnyíti a felkészítését. Sokat tanul belőle!

Czibere Józsefné, Hajdúszoboszló

Érdekel >>>


A fiam nagyon kedveli a játékos olvasást. De a legnagyobb öröm akkor érte, mikor egy jól elvégzett feladat után a program hangosan megdicsérte.

Pisztrán József, Kecskemét

Érdekel >>>


Nagyon tetszik a lányomnak, és örömmel csinálja a feladatokat! Sajnos a matematika nagyon nehezen megy neki, és úgy vettem észre hogy így könnyebben megérti a feladatokat! Érthetően elmagyarázzák lépésről lépésre, és a végén a dicséret külön jót tesz neki, mert az önbizalmát is növeli! Köszönjük!

Kaiserné Stettner Márta, Mór

Érdekel >>>


Változatos és nagyszerűen motiválja a gyermeket a sikeresen elvégzett feladatok után. Szinte abba sem szeretné hagyni. Örülök, hogy Önök mellett döntöttünk.

Horváthné Rózsavölgyi Andrea, Tass

Érdekel >>>


Nagyon megvagyok vele elégedve! Az 5 éves unokámat alig tudom róla levenni, de a 6. osztályos figyelemzavaros is szereti, sőt még én is elvagyok a játékokkal. Sok fejlesztő játékot kipróbáltam, de ilyen jót még nem találtam. Köszönöm!

Turupuli Lászlóné, Kunbaracs

Érdekel >>>


A kislányomat nagyon lekötötte a program. Érdekesek a feladatok, ugyanazokat a szavakat többféle feladaton keresztül, játszva gyakoroltatja, tanultatja a program.

Kocsi Dalma, Ricse

Érdekel >>>


A Varázsbetű Programcsaládot nagyszerűnek találom. Köszönöm szépen az ajándékot és a gyors, korrekt szállítást is.

Nagy Istvánné, Győr

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Így nevelj magabiztos gyereket - 6 ötlet
Szülőként valamennyien szeretnénk, hogy gyermekünk magabiztos felnőtté váljon, de ezt nem lehet...

Jól csak a szívével lát az ember!
Az igazság a szemnek láthatatlan – talán Te is énekelted ezt valaha Bródy Jánossal. Talán kicsit meg...

Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek
Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...

A mozgás nem helyettesíthető semmi mással
Sokszor beszélünk róla, hogy a mozgásnak milyen jó hatása van a tanulási képességekre. De vajon mi...

Ne hadarj!
Kerültél már Te is olyan helyzetbe, hogy izgatottságodban a szokásosnál jóval gyorsabb tempóban...

15 tipp, mellyel a szótanulás szórakoztatóvá válik
A szótanulás, szókincsbővítés fontos része a nyelvtanulásnak. Sajnos monoton és unalmas. Legalábbis...

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Vedd észre, ha gyermeked diszkalkuliás!
Amikor jósokról, jövőbelátó szerkezetekről hallunk, akkor általában kételkedően húzzuk össze a...

Kommunikáljunk jobban!
Hamarosan itt a hétvége, amikor talán Neked is kicsit több szabadidőd lesz. Több idő jut a...

Mit készítsünk húsvétra?
A pompon állatkák könnyen, gyorsan elkészíthető húsvéti ajándékok, melyeket gyerekeknek,...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb