|
|||||||||||||||||||||
Fejleszd otthon is gyermeked képességeit!
A tanulási zavarokkal küzdő gyermek számára nem elegendő az óvodai vagy iskolai fejlesztés. Legalább ennyire fontos a szülők otthoni segítsége, és a közös játék is. Csak így tud a gyermek felzárkozni társaihoz, csak így képzelhető el a hátrányok leküzdése. Az iskolai szünetek, a hétvégék, a hosszú délutánok kiválóak rá, hogy együtt játsszunk gyermekeinkkel. Ma ehhez adunk jól használható ötleteket. A sorrendiség szabályának kialakítása, gyakorlásaGyöngyfűzésKislányok kedvelt játéka a szép, színes gyöngyök felfűzése. Nagyon jó finommotorika, szem-kéz koordináció fejlesztő, amit kiegészíthetünk színritmus fejlesztéssel is. Meghatározott egymásutániságban kell fűzni a különböző színű gyöngyöket, vigyázva a sorrend betartására (Pl. piros, kék, sárga, zöld) Tárgy-, képemlékezetRakjunk ki sorba egymás mellé tárgyakat, képeket, ha jól megfigyeltettük, takarjuk le! A gyermekednek emlékezetből kell felsorolnia a sorban egymás mellett lévő tárgyakat, képeket. Hangsor emlékezetGyermeked háta mögött szólaltass meg zajkeltő tárgyakat, hangszereket egymás után. Neki meg kell jegyeznie, és az elhangzás után sorban meg kell mutatnia, mit hallott. Ritmusok ismétléseTapsolj és dobolj különféle ritmuokat, ezt kell gyermekednek megjegyeznie és elismételnie. SzámemlékezetEgyjegyű számokat mondunk vagy számkártyán mutatunk, gyermekednek az elhangzás, mutatás sorrendjében kell visszamondania vagy kiraknia a számkártyákat. Mintamásolás, színezésElőrajzolok mintákat papíron (Pl. kör, négyzet, háromszög, téglalap), ezt a sorozatot kell folytatni. Színsorozatot is lehet így folytatni, gyöngysort vagy autókat rajzolok egymás után sorban, ki kell színezni a megadott színek ismétlésével. Iskolások sorozataiNeveket kell sorba rendezni ábécé szerint, számokat pedig növekvő vagy csökkenő sorrendbe tenni. Meséld el egy napodat reggeltől estig, mondd el az útvonalat, ahogy az iskolából jössz hazafelé! A hét napjai, hónapok nevei, évszakok egymásutánisága. Helyesírási készséget fejlesztő játékokEzek a játékok papír és ceruza nélkül fejlesztik a helyesírási készséget, segítenek a szótagolás tudományának begyakorlásában, segítenek eligazodni a szófajok világában. Súgd meg nekem titkos nyelven!Első osztályos gyermekekkel már lehet játszani, mikor megtanultak két-három betűt összeolvasni, s az iskolában már képesek kiemelni a szavakból a magánhangzókat. A játék a hallási megkülönböztető képességre építve, fejleszti a magánhangzók időtartamának felismerését, amely a helyesírási készség nagyon fontos része. Ezzel a játékkal tulajdonképpen elkezdjük "füllel írni" tanítani gyermekünket. Nagyon fontos kritérium, hogy a játékvezető felnőtt (szülő vagy pedagógus) szépen, ún. helyes ejtéssel beszéljen, érzékeltetve a szavakban a magánhangzók időtartamát! A játék menete a következő: A felnőtt helyes ejtéssel kimondja a szót: virág, röviden ejtve az i hangot, ehhez képest kissé elnyújtva az á hangot. A gyermek feladata "titkos nyelven" visszamondani, azaz kiemelni az adott szó magánhangzói: i-á. És ezzel tulajdonképpen elkezdtük gyermekünket helyesen írni tanítani, hiszen nem mindegy, hogy valami csíkos, vagy valaki csikós. Különböző fokozatai lehetnek a játéknak, ezeket egyrészt az első-második osztályos gyermekeknél, illetve a helyesírási nehézségekkel küszködő tanulóknál érdemes betartani: 1. előkészítő szakasz: Csak magánhangzókat mondok helyes ejtéssel, s a gyermekeknek ezt kell visszamondani. Lehet később egymás után 2-3 hang is.(pld: á, ü, i-ó, ö-ű-é...) Természetesen az a és e hangot röviden, az á, é hangot hosszan kell ejtenünk. A "zene" nyelvére lefordítva a rövid hang a ti, a hosszú hang a tá. 2. bevezető szakasz: Önálló tartalommal nem bíró szótagokat (pé, ti, űt, rü...) mondunk, majd egyszótagos szavakat. Először az egészet mondja vissza, majd utána csak a magánhangzót. 3. közbülső szakasz (a készség kialakítása): Amennyiben lehetséges ne hagyjuk ki! Nagyon fontos része a fejlesztésnek, s a gyerekek élvezik. Segít a magánhangzók időtartamának "bevésésében". Tapssal kísérjük a szavakat. Pl. virág: első szótag rövid ti, második szótag tá, melyet úgy is nyomatékosíthatunk, hogy a hosszú magánhangzó esetén két kezünket egy rövid időre összeszorítjuk. Maga a taps úgy történjen, hogy a rövid magánhangzós szótagnál kezünket szorítsuk ökölbe, s ezt az öklöt "üssük bele" a tenyerünkbe. A hosszú magánhangzós szótagnál a már említett módon nem ökölben indítunk, s a két tenyerünket összefogjuk, s egy pillanatra meg is állunk. (Ezt azért javasoljuk, mert a szótagoltatás gyakorlásánál is tapsot fogunk használni, s tapsaink térjenek el egymástól. Ez abban segít, hogy a gyerekek jobban rá tudjanak koncentrálni az adott feladatra.) Természetesen először egy-egy hangot majd szótagot kísérjünk tapssal. Begyakorlásnál az egész szót mondja vissza tapssal kísérve, majd csak a magánhangzókat tapssal kísérve. 4. szakasz: Itt történik a készség automatizálása. Szavakat mondunk, de mi már nem tapsolunk, csak a helyes ejtéssel segítjük a gyermeket! Ők még kísérjék tapssal, de később próbálkozhatunk taps nélkül is. Szótagoljunk együtt!Játék a szótagolás fejlesztésére. Kétféle változata van. Az egyszerűbb az, mikor mondom a szót, s a gyereknek le kell tapsolni, el kell szótagolni (asztal. asz-tal, arany: a-rany...). Nehezebb változata, amikor azt kérem a gyerekektől, hogy a hallott szónak csak az első szótagját mondják meg, s ennél is tovább léphetünk, kérhetjük, hogy csak a 2. illetve utolsó szótagját mondja meg! Kezdetben csak két szótagos, majd hosszabb szavakkal is játszhatjuk. Bontsuk együtt szavakra!A következő játékot minden első osztályos gyermeknek ajánlom. Amikor a gyerekek elkezdenek mondatokat olvasni, s mondatokat írni, eleinte nehezen érzik a szóhatárokat. A gyakorlás hosszadalmassá válhat diktálással, s kicsit kedvét is szegheti az igyekvő elsősnek. Ezért itt a játék, ceruza nélkül! A szótagoltatás képességének fejlesztésénél tapsoltunk, s problémák elkerülése végett itt az asztalon koppintsunk, illetve dobbantsunk a lábunkkal. Nagyon egyszerű: a játékvezető mond egy rövid mondatot (természetesen tagoltan): A kutya ugat. A gyerekeknek úgy kell visszamondani a mondatot, hogy dobbantással, koppintással kísérik a szavakat, s a végén megmondják, hány szóból állt a mondat. Szóból szóSzóképzés. Lényege, hogy a játékvezető által megadott szavakból próbáljunk további, hosszabb szavakat képezni. Az adott szót az új szavunk bárhol - elején, végén, közepén - rejtheti. Pl. gomb- gomblyuk, gomba, gombol, gombfoci, gombóc, mer- merészség, elmereng, telemerít, stb. Választható szavak: tér, föld, kép, ház, hat, tó, tál, fa, hő, kő Szóban szóAz előző feladat fordítottja. Ez a nehezebb játék. Lényege, hogy hosszabb szavakban további elbújt szavakat fedezzünk fel. A padlásfeljáróban pl. ott van a pad, padlás, feljár, jár, járó, ár, ró... szavak, de nézzünk egy egyszerűbbet, a házasságban ott bujkál a ház, házas, ág szó... Harmadik osztálytól javasolt játszani. Kisebb gyerekekkel kezdetben játszhatjuk úgy, hogy papírcsíkokra leírjuk a szavakat, kihúznak egyet, s olvashatják, nézhetik a szavakat. Próbálkozhatunk azzal is, hogy a gyerekekkel megneveztetjük a megtalált szavak szófaját. Választható szavak: erdőkerülő, jegygyűrű, vadászat, napfogyatkozás, felhőkarcoló, szigetelőszalag, melegítőalsó, stb. A Varázsbetű a helyesírás javításáértA Varázsbetű Programcsalád hasznos segítség a helyesírási nehézségekkel küzdő gyermekeknek. A szótagolást, a mondatok szavakra tagolását, a helyes ékezethasználatot mind-mind lehet vele gyakorolni. Az otthoni fejlesztésben is jól hasznáható a program nyújtotta változatos szóanyag. Ha épp a magánhangzók időtartamát gyakoroljuk, akkor a szóbeli, tapssal kísért titkos nyelven eljátszott bevezető után megoldhatjuk a program Ékezetpótló játékának feladatait is. Ennek fontos előnye a szinte végtelen variáció, és a gép ellenőrző funkciója. Ha hibásan tette a szóra a gyermek az ékezetet, nem lép tovább, javítása kötelező, nem lehet átsiklani a következő szóra, csak a helyes megoldást követően. A munkafüzetben vagy a papíron, amit maga töltöget a gyermek, gond nélkül továbblép a hibás feladaton, észre sem veszi, hogy hibázott. Ha a javítást nem közösen végzitek, akkor abból gyermeked szinte semmit sem tanul. Ezzel szemben a Varázsbetűvel többször próbálkozhat, illetve a képre kattintva elolvashatja a helyesen írt szót, amit aztán már ő is el tud látni a megfelelő ékezettel. A magánhangzók helyesírásának gyakorlására az Ékezetpótló játék az egyik legalkalmasabb eszköz. Kattints ide és tudd meg, hogyan segíthetsz gyermekednek >>>
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed! Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
|
Kazal Kolos Az olvasás öröm is lehet!Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt! Találkozzunk a Facebookon is!
|
||||||||||||||||||||
Kazal Kolos Copyright © Varazsweb |
|||||||||||||||||||||