Bezzeg az én időmben!

Nemrég tanúja voltam, amikor nagymamák felidézték iskolai emlékeiket. A beszélgetés apropóját az adta, hogy elsős unokáik szinte mindegyikének gondja van az olvasással.

- Még csak most kezdték el a tanévet, nem is ismerik a betűket, de képek segítségével már olvasniuk kell! - csodálkozott az egyik.

- Az én Zsuzsimék tanulnak betűket, de csak olvasni, írni még nem. - dohogott a másik. - A tanító néni azt mondta a szülői értekezleten, hogy ez a késleltetés is segít abban, hogy karácsonyra már olvashassanak.

- Csak rohannak, rohannak így nem csoda, ha nem lesznek biztos alapú tudásuk - kontrázott a harmadik.

Megkérdeztem hát, hogy emlékeznek: ők hogyan tanulták az olvasás-írást?

"Az én időmben"

Az 50-es, 60-as években a "régi iskola" egykori tanulói - azaz a mai nagymamák, nagypapák - számára az olvasás, írás tanítása-tanulása elválaszthatatlan volt egymástól.

Beszélgetésből kitűnő!

Az előkészítő időszakban rengeteget beszélgettek a tanító nénivel - még külön tantárgyként is szerepelt a beszélgetés! - és megtanulták " kihallani" a szavakból az egyes hangokat. Mikor már mindenki le tudta választani a szó kezdőhangját - először a magánhangzókat - megtanulták az illető hang nyomtatott jelét, illetve ezzel együtt az írott jelet és annak megalkotását, azaz leírásának technikáját is.

Könnyen szálló mássalhangzó

Aztán megtanultak egy mássalhangzót is - mégpedig olyat, amelyet jó hosszan lehetett folyamatosan hangoztatni pl.: l, m. Elsőként tehát azokat, amelyek helyes képzése szinte senkinek nem okozott gondot. (Csak ezután jöhettek a problémás s, zs, sz, z, illetve az r.)

Kapcsoltam

Ezután következett az összekapcsolás: a tanító néni az egyik kezébe fogott egy kartonlapot, amelyen például egy "ó" betű volt. A másik kezébe egy olyat, amelyen egy "l".  A gyerekek elkezdték mondani hangosan hogy "ó", miközben a tanító néni közelítette egymáshoz a két kezét. A gyerekeknek nem volt szabad abbahagyni az "ó" hangoztatását, és mikor a két lap összeért, folyamatosan az "ó"-hoz kellett mondani az "l"-t. Így született meg az " ól". Aztán a tanító néni megcserélte a lapokat, és remek dolog volt felfedezni, hogy a "ól"-ból "ló" lett. 

Ma már szinte hihetetlen, de ezt minden betűvel rengetegszer eljátszották. Még érdekesebbé vált a dolog, mikor már három betű "állt sorban kézenfogva".

Scrabble az olvasásórán

Mindenki olvasókönyvének a hátsó lapjához egy betűtartó volt rögzítve. Ez keménypapírból készült, és fiókjaiban laktak a betűlapocskák. A lapocska egyik oldalán nyomtatott kisbetű, a másikon ugyanaz a nyomtatott nagybetű. (Hol volt még akkor a "Játék a betűkkel", vagy pláne a "Scrabble"! Mégis milyen remek szókirakó versenyekre adott ez lehetőséget! A nagymamák szemében ennyi év távolából is felcsillant a vidámság!)

Két év! A magyar nyelvben használt összes kis és nagybetű nyomtatott és írott alakjának megtanulására két év állt rendelkezésre!

Légírás

Ugyanilyen alapossággal sajátították el - az olvasással párhuzamosan haladva - az írást is. Miután a tanító néni a teljes táblát igénybe véve jó nagy alakban, szép lassan, magyarázattal kísérve felrajzolta az új betűt, a gyerekek egyenként ugyanígy átrajzolták a mintát. Azután következett a levegőbe írás együtt, a mozdulatokat hangosan szavakkal is megerősítve.

Már az iskola előtti nyáron mindenki gyűjtötte az újságpapírt. Ebből készült a papírfüzet, amelybe vastag piros vagy kék ceruzával először írták le egyedül az újonnan tanult betűket. Csak ezután következett a vonalas füzet.

Szebb lehet!

Minden elvégzett feladat végére sorminta került. A díszítő sorminta betűelemekből állt - kör, álló egyenes, pálcika, fecskevonal stb. - és a kéz ügyesítését, a betűírás előkészítését szolgálta. Ha tanultak egy új betűt, azt a korábban tanultakkal minden lehetséges formában összekapcsolták.

Mindenki!

- Ki jobban, ki rosszabbul, de mindenki megtanult írni-olvasni! - bólogatnak a nagymamák, bár lehet, hogy ezt már csak a mindent megszépítő emlékezet mondatja velük.

Hogy mégis miért írtam le mindezt?

A nagymamák visszaemlékezéseiben remek ötletek egész sorát találtam, melyek használatával Te is segíthetsz gyermekednek.

Tapogasd!

Dörzspapír – vagy közismertebb néven smirgli – hátuljára kisebb-nagyobb méretű nyomtatott kis és nagybetűket rajzolunk, majd kivágjuk azokat. Figyelj arra, hogy a smirgli hátoldalára a betűk tükörképét rajzold!

Kartonból, vagy másfajta keménypapírból egyforma kártyalapokat készítünk. Mindegyikre felragasztunk egy-egy kivágott betűt  az érdes felével kifelé.

Minden játékos húz egy lapot behunyt vagy bekötött szemmel. A lapon lévő betűt a játékosnak tapogatás segítségével kell felismernie!

A játékos mondjon egy-egy olyan szót, mely leírva

- ezzel a betűvel kezdődik,

- ezzel a betűvel végződik.

Készítettünk egy mintát, töltsd le innen!

Csigabiga gyere ki!

Bármilyen lefordított, nem átlátszó tárgy lehet a csigaház (virágcserép, kislábas, tányér).

A csigaház alá elrejtünk egy felsodort papírcsíkot úgy, hogy akkora darab legyen kinn belőle, amekkoránál fogva szép lassan ki tudjuk húzni. Mielőtt elrejtjük a papírcsíkot, nyomtatott betűkkel írjunk fel rá egy szót. Elég széles legyen a csík ahhoz, hogy a betűk akkorák legyenek rajta, hogy egyesével kerüljenek elő a „csigaházból”.

A feladat: eltalálni mi lehet a papírcsíkra írva. Aki eltalálja, valamilyen jutalmat is kaphat. 

Elkezdjük húzni a papírcsíkot. Előbukkan az első betű, „E”– kezdődhet a találgatás: elem, eper, esernyő stb.

Nézzük tovább: „EL”: elem, eleven, elmegy stb.

Húzzuk tovább a papírcsíkot, mi lesz a következő betű! „ ELA” . Mi lehet a papírra írt szó? Elapad, eladó, elad stb.

Tovább: „ELAK” – ebből már biztos, hogy lesz aki kitalálja: ELAKAD

Érdekesebb a játék, ha olyan szavakat írunk fel a papírcsíkra, amelyeket nem lehet két-három betűből kitalálni, mert sok szó kezdődhet a már láthatóvá vált betűkkel. Így sok alkalom adódik a találgatásokra.

Kártyajáték betűkkel

Keménypapírból készítsünk kártyalapokat. Sok-sok gyerek-kártyajátéknak megfelelően itt is az a feladat, hogy meg kell találni a lapok párját. Többféle párosító sorozatot is készíthetünk:

-  nyomtatott kisbetűkhöz a  nyomtatott nagybetűket kell párosítani

-  nyomtatott kisbetűkhöz  írott párjukat kell megtalálni

- nyomtatott nagybetűkhöz kell írott párjukat megtalálni

Játszhatjuk úgy, hogy minden lapnak lesz párja, így senkit nem ér kudarc. De úgy is, mint az „igazi” kártyajátékot, hogy marad egy páratlan. Ezen azonban még véletlenül se legyen bántó, sértő figura! Lehet: egy szív, egy cipőcske, egy páros cseresznye egyik darabja – vagyis olyasmi, aminek ugyancsak van párja egy másik játékban.

Ebből a játékból is készítettünk Nektek egy készletet, kattints ide, és töltsd le!


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

5 tény, amit tudnod kell gyermekedről
Szia Anyu! Szia Apu! Én vagyok az, a Te gyermeked, a szemed fénye. Van pár dolog, amit tudnod...

Olvass úgy, mint egy diszlexiás
Egy diszlexiás barátom elmesélte nekem, hogy mit jelent számára az olvasás. Bár tud olvasni, de ez...

A diszlexia rejtélye megoldva!
A legújabb kutatások bebizonyították, hogy a diszlexiás gyerekek agya másképp működik. Ma arról...

A sikeres fejlesztés 6 titka (+1 jó ta­nács)
Van hat olyan titok, mely sokkal könnyeb­bé teheti számodra gyer­meked fejlesztését. Hat olyan...

Diszlexia - Figyelmeztető jelek, amiket a szülő is észrevehet
A diszlexiás gyerekek a többieknél sokkal nehezebben tanulnak meg olvasni, emiatt osztálytársaik...

Gyerekek, akik belülről ragyognak
Vannak gyerekek, akik különböznek a többiektől, akiknek tehetsége csendesen fénylik, parázslik, és...

Mi a baj a kitűnőkkel?
Amikor gyermekünk iskolába jár, szülőként szeretnénk, hogy minél jobb eredményeket érjen el....

Mitől más a diszlexiás gyerek?
A diszlexiás gyerekek nem attól mások, hogy olvasási képességük gyengébb. Egyszerűen másképp...

Legfrissebb bejegyzések

Diszgráfia - A tanulási zavar, amiről tudnod kell
Gyermeked füzete hemzseg a helyesírási hibáktól, gyakran még olyan egyszerű szavakat is elront, mint...

Vigyázat! Áltudomány!
Az utóbbi hetekben az egész világon, elterjedt a hír, hogy egy francia tudóscsoport megtalálta a...

Az idő és a matematika
Gondolkodtál már azon, hogy gyermekednek mit is jelent az idő? Egy gyermeknek nem egyszerű...

Ubukubu zűrkalandjai - Mesekönyv az olvasási képességek fejlesztésére
Az Ubukubu zűrkalandjai című könyv szórakoztató mese, és egyben kiváló eszköz gyermeked olvasási...

Tükörírás: áldás vagy átok?
Időnként előfordul, hogy egy nagycsoportos, kisiskolás gyermek szülei ijedten veszik észre:...

Az egyensúly zavara és fejlesztése
A gyerekeknél az olvasás megtanulásában nagy szerepe van a mozgásnak is. Éppen úgy fontosak a...

Így nevelj magabiztos gyereket - 6 ötlet
Szülőként valamennyien szeretnénk, hogy gyermekünk magabiztos felnőtté váljon, de ezt nem lehet...

Vaklárma - Két vidám játék otthonra
Mára két kitűnő játékkal készültem, melyekkel gyermeked képességeit fejlesztheted. Ráadásul...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
95.660 Ft helyett

29.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Radnay Péter,
a nevelés szakértője

Anyu - Apu tanfolyam :)

Nevelés közben annyi minden adódik, amit olyan jó lenne elsőre jól csinálni...! Az első gyerekkel végigretteg az ember mindent, a másodikkal meg valahogy fele annyi a fennakadás... A tudás és a rutin előre is megszerezhető! Olvasd el hogyan!

Tovább...


Vevőink írták

Gyermekem szívesen gyakorol a feladatokkal, sikerélménye van. Idén magabiztosabban kezdte az iskolát, mint tavaly.

Cseresznyés Istvánné, Acsalag

Érdekel >>>


Az eddigi tapasztalataim nagyon jók. Már most észrevenni a fejlődést gyermekemnél és szereti csinálni a feladatokat. Magától ül le "játszani".

Pirtyák Zsanett, Číčov

Érdekel >>>


Jön az év vége, most jól ki lehet használni a programokat, és a gyerekeknek olyan, mintha játszanának. Néha még versenyt is rendez a kolléganő, hogy ki az ügyesebb.

Tamás László, Ajka, Fekete István Általános Iskola

Érdekel >>>


8 éves kislányom egyelőre "csak" diszlexia gyanús. Nem tudtam mit is jelent ez, csak annyit, hogy a diszlexiás gyermek cseréli, keveri a betűket. Utánanéztem az interneten és nagyon megijedtem, hogy baj van, mert sok - a diszlexiára jellemző - vonást ismertem fel a lányomon. Olvasás, írás közben majd elalszik, nagyokat ásít, viszont matekból kiváló. Az iskolában már elkezdték vele a heti 1 órányi foglalkozást - ami csak a semminél több -, amíg ki nem derül, hogy tényleg diszlexiás-e. Megnéztem a programot, amellyel "játszanak" és arra gondoltam, bárcsak lenne egy ilyen otthon is. Amikor megrendeltem a CD-t, hihetetlen gyorsan kézhez vehettük, és rendkívül boldog voltam, valamint nagyon örült neki a lányom is, hogy azt a CD-t kapta meg, amellyel az isiben is gyakorolnak. Az elképesztően sok és kiváló gyakorlatokat, játékokat szerencsére a lányom is szereti, szívesen ül le velük foglalkozni, nem úgy mint a többi jónak mondott foglalkoztató CD-kel. Ezt a programcsaládot nem lehet eléggé megköszönni, javasolni fogom minden gyermekes ismerősömnek!

Királyné Posta Anna, Dég

Érdekel >>>


A gyakorlás eredménye már négy nap után meglátszik. A sikerélményt könnyen meg lehet szerezni. Pár nap múlva a kisfiam magabiztosan, kevés nehézséggel olvasott az órán.

Virághné Hegedűs Julianna, Szolnok

Érdekel >>>


Középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekemmel használjuk a programot, ami nagyban megkönnyíti a felkészítését. Sokat tanul belőle!

Czibere Józsefné, Hajdúszoboszló

Érdekel >>>


Kisfiam nagyon szeret vele játszani, sokat jelentenek neki a dicséretek, amiket kap a feladatok végén. Fantasztikus!

Szabóné Fürjes Klaudia, Csém

Érdekel >>>


Nagyon sokszínűvé, és a gyerekek számára is élvezetessé teszi nemcsak a fejlesztő, hanem a tanítási órákat is.

Bethlen Gábor Református Általános Iskola, Törökszentmiklós

Érdekel >>>


Két napja érkezett meg a szoftver, de a kislányom (7 éves, másodikos) máris imádja. Naponta legalább egy órát játszik vele, alig lehet elvenni tőle.:) Reméljük, az eredményein is meg fog látszódni a lelkes használat.

Pálinkó Erika, Szeged

Érdekel >>>


Nagyon köszönöm, nagy segítség ez a program. Nagyobbik fiunknál diszkalkulia jelei mutatkoznak. A suliban nincs sikerélménye, de ezt a játékot szereti. A játékos fejlesztés kompenzálja az a terhet, amit rátesznek az iskolában.

Kovácsné Dr. Augusztinyi Andrea, Nádudvar

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Vaklárma - Két vidám játék otthonra
Mára két kitűnő játékkal készültem, melyekkel gyermeked képességeit fejlesztheted. Ráadásul...

Önutálat - Hogy segíthetsz?
Szülőként nagyon rossz hallani, ahogy gyermekünk önmagát szidja, bántja és szapulja, látni, hogy...

Talán a mozgás a kulcs gyermeked olvasási problémájának leküzdéséhez?
Tudtad, hogy az iskolai kudarcokat már a kisgyermekkori ügyetlen mozgás is előre jelezheti? Ha egy...

Szintetikus vagy szóképes? Olvasástanítási módszerek
A magyar olvasás és írástanítás-tanulás történetében két alapvető módszert - szintetikus és a...

Mi volt ma az iskolában? Szófakasztó játékok otthonra
Ha gyermeked jobban meg akarod ismerni, akkor erre a legjobb módszer, ha minél több időt töltesz...

Hangoskodjunk!
Az olvasási képességek fejlesztésében nagyon fontos, hogy a szülő olvasson gyermekének. Vajon miért...

Ismerd meg gyermekeidet!
Az egyik legnagyobb kockázat a gyereknevelés során, ha gyermekünktől túl sokat várunk el, ez ugyanis...

Gyermeked diszlexiás és segíteni szeretnél neki? 47 gyors ötlet szülőknek
Ha meghallja a diszlexia szót, akkor a legtöbb szülő tanácstalanul tekinget körbe: Most mit tegyek?...

Miben jók a diszlexiások? 9 pozitív példa
Ha a diszlexiáról van szó, legtöbbször a problémáról, a tünetekről vagy épp a fejlesztési...

Nem elég, ha olvasni tud!
Áron tíz éves. Ha kézbe kap egy szöveget, azt minden gond nélkül felolvassa. Azonban értelmezéskor...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu