|
Mikor írtál utoljára kézzel?
Egy előadást hallgattam a múltkor. Az előadó fontos és érdekes dolgokról beszélt. Laptop nem volt nálam, ezért füzetet és tollat vettem elő, hogy jegyzetelni kezdjek. Bevallom, az első pillanatban nagyon különös érzés kerített hatalmába, úgy éreztem, hogy valahogy furcsán áll a kezemben a toll, nem akarja követni a gondolataimat.
Nem használok kézírást
Hamar rájöttem, mi a baj. Mikor jobban belegondoltam, rájöttem, hogy több, mint egy éve írtam utoljára kézzel. A mindennapokban tollat csak az aláíráshoz használok, minden mást számítógéppel írok. Számítógépbe jegyzetelek, számítógéppel írom a leveleimet, számítógéppel írok cikkeket, sőt, még rajzaimat is számítógéppel készítem.
Elszomorodtam, hiszen szerettem a kézírást. A betű formálása, alakítása, a leírt szöveg karaktere kifejezte a személyiségem, és szerettem magát a mozgást, a lendületet, amit az írás követel.
Aztán a kezem, az ujjaim hamar visszataláltak a régi ritmusba, és pár perc után már ugyanúgy szántották a papírt, mint annak idején.
És Te?
Te mikor írtál utoljára kézzel levelet? Vagy netán csak egy képes levelezőlapot?
Lassan már csak akkor veszünk a kezünkbe íróeszközt, ha valamilyen iratot alá kell írnunk.
Vagy már akkor sem?
Hiszen már megszületett az elektronikus aláírás is!
Miért fontos?
Miért fontos az írás, hisz ott a számítógép!? A szakemberek a 80-as években, a számítógépek felgyorsult ütemű térhódításával, az írás szerepének változását, a kézírás korábbi jelentőségének elvesztését sugallták. Így az írástanulással, az írás képességének vizsgálatával foglalkozó kutatások is alulmaradtak az olvasás vizsgálatával szemben.
Milyen érdekes, hogy épp az olvasáskutatások során vált nyilvánvalóvá e két terület elválaszthatatlan összetartozása, az írástanulás folyamatának feltárása. Az írás tanulására szellemileg és fizikailag is meg kell érni!
Írásbeli érettség
Az írás képességének kialakulásában az élettani tényezőknek óriási szerepük van. Hiába erőltetnénk az írástanulást, ha:
- gyermekünk még nem képes a hallott szavakat felépítő hangok elválasztására
- keze még nem képes az írásmozdulatok kivitelezésére.
A gyermeki kéz az életkor előrehaladtával - a csontrendszer és az idegrendszer fejlődésével, na meg a gyakorlásokkal - egyre pontosabb mozdulatokra képes. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a gyerekek öt és hétéves koruk között "érnek meg" az írásra.
Fejlődik
Az iskoláskor előtti író-rajzoló mozgás fejlődésében Te is megfigyelheted a következő szakaszokat:
Amikor csemeténk először vesz író-rajzoló eszközt a kezébe, azt élvezi, hogy nyomot hagy a papíron. (Veszélyes kor! Ezt az örömöt anya rúzsával a fehér falra húzogatva is megszerezheti magának! És természetesen minden eszközzel, ami bármin nyomot hagy! ) A szakemberek ezt úgy mondják, hogy a ceruzanyom dominál a vonalvezetés fölött - vagyis még semmit nem akar ábrázolni.
Kitalálom, mit rajzoltam
Később már a vonalvezetés is kezd szerepet kapni. A kialakított alakzat még nem ismerhető fel, de a gyermek már megnevezi, mit rajzolt, vagy velünk együtt próbálja kitalálni, mit ábrázolnak a kesze-kusza vonalak. Szaknyelven: ebben a szakaszban a képzelet irányítja az értelmezést.
A következő szinten az ábrázolt tárgy kezd felismerhető lenni, a vonalvezetés is ügyesebb, biztosabb. Megjelenik az úgynevezett kváziírás, amikor a gyermek már betűutánzásokat is próbál kialakítani.
A fejlődési szakasz végére lányunk-fiunk már egyértelműen megnevezi, mi az, amit lerajzolt. Ezzel együtt a felismerhetőség is eljut a tárgy megfelelő ábrázolásához. Az íráskészség néhány betűnek emlékezetből való leírásában (esetleg felismerésében), néha egy-egy szó leírásában nyilvánul meg.
Két év is lehet a különbség
A kutatók megállapították, hogy ez a fejlődési folyamat csak hétéves korban fejeződik be. Iskolába lépő gyerekek között plusz-mínusz két év különbség is lehet az írásmozgás-koordináció tekintetében! (Viszont ha ennél nagyobb eltérést tapasztalsz, minél előbb fordulj megfelelő szakemberhez!)
Türelem!
Tudomásul kell vennünk, hogy az írómozgás irányításának képessége életkorfüggő, 7 éves korban alakul ki minden ép gyermeknél. Ki kell várni az érési folyamat befejeződését. Legyél tehát Te is türelmes! Sok szülő éppen a siettetéssel veszi el - az amúgy örömmel firkálgató, rajzolgató - gyermeke kedvét a rajzolástól, vagy akár még attól is, hogy bármiféle író-rajzoló eszközt a kezébe vegyen!
Kérlek, ha tetszett, nyomd
meg a Like gombot! Ezzel nem
csak nekünk segítesz, hanem
ismerőseidnek is!
|
Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!
Legnépszerűbb bejegyzések
Legfrissebb bejegyzések
Autizmus Az autizmust az agy működési zavara okozza. A zavar az egész életen keresztül fennáll, befolyásolja...
| Problémák az iskolában. Mit tehetsz? A legtöbb szülő életében előbb-utóbb elérkezik az a nap, amikor levelet kap gyermeke iskolájától,...
| Minek az a szemüveg?! Minek az a szemüveg? Vedd le azonnal! Ez igazságtalan előnyt ad Neked azokkal szemben, akik nem...
| Olvasási zavar és beszédértés A beszéd nemcsak a szavak, mondatok kiejtésének képességét jelenti, hanem azt is, hogy megértjük...
| Mennyit olvasson gyermeked? Gyakran kérdezik tőlem a szülők, hogy mennyi időt érdemes naponta olvasással tölteni.
A válasz...
| Logikus? Szórakoztató észjátékok A matematikai gondolkodás alapja a problémákra való érzékenység, és a megoldás keresése iránti...
| Bújócsázó állatok – Ajándék játék A mai napra újra egy játékkal készültünk, elrejtőzött állatokat kell megtalálnotok. Ez ismét kiváló...
| Hogyan lesz a tűzből víz? A szójátékok nagyon jól használhatóak a gyerekek olvasási képességének, szókincsének fejlesztésében....
|
|
Kazal Kolos
Az olvasás öröm is lehet!
Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se
valljon kudarcot az életben olvasási
problémái miatt!
Találkozzunk a Facebookon is!
Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot
ingyen!
Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget
biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű
Programcsalád telepítőjét, és használd a
programokat négy napig ingyen!
Kipróbálom >>>
Adj egy esélyt gyermekednek!
Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett
39.700 forintos
áron, és ajándékba kapod
Varázsbetű Szókincstár
című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és
Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához
című könyvünket!
Megrendelem >>>
Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?
Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki
Tudj meg többet >>>
Vevőink írták
Rendkívül jó program, a gyerekek imádják, élvezik. Nagyban segíti a munkánkat az anyanyelv tanításában. I.István Király Általános Iskola, Rétközberencs Érdekel >>>
Nagyon örülök, hogy aktuális problémánkra "orvosságot" találtunk, és otthon is gyakorolhatunk, fejleszthetünk. :) Dr. Bálintné Szab Eszter, Budapest Érdekel >>>
Felkeltette a gyerkőc érdeklődését ez a program. Ennek tényleg örülök, mert sok gondja van a tanulással, és láthatóan zavarja, hogy neki nem megy minden olyan könnyen, mint másnak. Köszönjük szépen! Szurdiné Barkai Anita, Győr Érdekel >>>
Aktiváltuk a csomagot, és a gyerekek már nagy örömmel játszanak a játékokkal. Hiszem, hogy a hasznukra válik. Nagyon tetszik a gyerekeknek és nekem is!!! Már az öt éves fiam is odaült, s mivel már jó pár betűt ismer, most ő is igyekszik, s olvasgatja össze a szavakat, hogy tudjon játszani. Köszönjük még egyszer!! Jákob Zoltánné Tünde (három gyermekes édesanya, s angol tanár), Sárbogárd Érdekel >>>
Lányom nagyon szereti a Varázsbetű programot, és már pár nap alatt is észrevehetően javult az olvasása. További sok sikert!!!!! Füzi Katalin, Tatabánya Érdekel >>>
Az unokam igen nagy elvezettel kesziti a feladatokat, ugy latom, hogy jelentosen fejlodik olvasasi, reakcios, erdeklodo kepessege is. Ajanlom minden gyermeknek! Sylvi Mama Remenyi Sylvia, Szekesfehervar Érdekel >>>
Az eddig kipróbált programok mind nagyszerűek. Ez karácsonyi ajándék lesz, de tudom, garantált siker! Staudt Gáborné, Pusztavám Érdekel >>>
Csak ajánlani tudom! Játszva tanul a gyerek, számára is öröm, és nem veszi olyan megterhelőnek! Magyar-Almási Ildikó, Nyírábrány Érdekel >>>
Kislányom szívesen játszik vele, jó, hogy a nehézségi szintet be lehet állítani. Külön tetszett, hogy a játék akkor sem állt le, ha egy feladatot nem tudott megoldani, hanem másik feladatot kapott.
Köszönjük! Darázs Zsanett, Szeged Érdekel >>>
Nagyon szeretik a gyerekek!
Örülök, hogy megvettem az egész Programcsaládot!
Köszönöm a lehetőséget! Vizlerné Ódor Anita, Vasvár Érdekel >>>
További idézetek...
További cikkek
Színezd meg a szürke hétköznapokat! A gyereknevelés sokszor nehéz, idegőrlő feladatnak tűnik. Reggelente fejvesztve rohansz az óvodába...
Rakj rendet a napotokban Sokszor gondolunk a szabályokra negatívumként, melyek korlátoznak minket. Azonban - ha rugalmasan...
Hogyan neveljünk motivált gyermeket? Minden szülő szeretné, ha gyermeke jó jegyeket szerezne az iskolában. De miért fontos jól tanulni? ...
Túlélő tippek: Mit tehetsz, ha gyermeked folyamatosan rosszkedvű? Mindenkinek lehetnek rossz napjai. Ami azt illeti, sok gyereknek állandóan rossz napja van. Feszült,...
Hogy tanultam meg táncolni? Ma egy olyan diszlexiás lány beszámolóját olvashatod, akinek a tanulási nehézségek leküzdésében a...
Mit tehetsz, ha gyermeked nem szereti a tanárt? Amikor az iskolai eredmények javításáról van szó, akkor leggyakrabban arról beszélünk, hogy mi kell...
A jó szülő-gyerek kapcsolat három alappillére Életünk egyik legfontosabb területe a szülő-gyermek kapcsolat. Minden gyermek és minden szülő más -...
Pont, pont, vesszőcske - Kézügyesítő mondókák A kéz finommozgásainak javítása nemcsak az írás miatt fontos, hanem gyermeked tanulási képességének...
Boldog tanulást! Képzelj el valakit, aki keményen tanul. Neked is egy olyan diák képe ugrik be, aki komoly arccal...
A boldog gyermekkor hét titka Sokat gondolkodunk gyermekeink sorsáról, de keveset foglalkozunk a boldogságukkal. Beszélünk...
|
|