Új eredmények a diszlexia okainak kutatásában

Amikor a diszlexiáról beszélünk, általában az olvasásra és az írásra gondolunk – esetleg még az érintett területek közé soroljuk a nyelvi képességeket is. Azonban valójában a diszlexia ennél sokkal alapvetőbb területet érintő jelenség: Hogyan képes az agyunk alkalmazkodni ahhoz, amit éppen vizsgál?

Két, nemrégiben megjelent tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a diszlexiások agyi plaszticitása (formálhatósága, változásra való képessége) alacsonyabb, mint azoké, akik nem küzdenek olvasási problémákkal. A felfedezés új kezelési módszereket eredményezhet.

Kevésbé változik

Bár a két tanulmány szerzői (az izraeli Héber Egyetem, és a Massachusettsi Műszaki Egyetem kutatói) különböző módon és különböző eszközökkel végezték a vizsgálatokat, egybehangzóan arra a következtetésre jutottak, hogy a diszlexiások agya kevésbé változik meg  az olyan ismétlődő ingerek hatására, mint például a kiejtett szavak, a zenei hangok vagy az arcok, azaz gyengébbek az ezekkel kapcsolatban kialakuló emlékek.

Mindkét kutatócsoport azt állapította meg, hogy a diszlexiások gyorsabban felejtkeznek el a friss eseményekről. Az emlékezésnek ezt a fajtáját nevezzük implicit (vagy nem tudatos) emlékezetnek. Ez a nem szándékos memória, amikor az esemény megtörténtének pillanatában nem tudjuk, hogy emlékeznünk kell majd rá. Mivel a diszlexiások implicit emlékei gyorsabban elhalványulnak, ezért az agyuk nem tud olyan mértékben alkalmazkodni, ha valamit ismétlődően olvasnak vagy hallanak - valószínűleg ez okozza az olvasott szöveg feldolgozásának nehézségét.

Négylábú, szőrős és ugat: kutya

Az agy számára általában előnyös az ismétlés, hiszen ilyenkor az inger összekapcsolódik egy korábbi emlékkel – mint egy ismert hang, vagy egy ismerős arc.

A kutatók ezt EEG vizsgálattal is igazolták. (Az EEG az agy elektromos aktivitását a fejbőrre helyezett elektródák segítségével mérő módszer.) A vizsgálat azt mutatta, hogy ismétlődő inger esetén az agyi válasz általában csökken. Az ismétléssel az agyi feldolgozás hatékonyabbá válik, hiszen már tudunk valamit a jelenségről, tehát nem kell annyira keményen dolgoznunk, hogy minden részletében megérthessük azt. Kicsit olyan ez, mint amikor az ember lát egy kutyát: nincs szükség egy rá, hogy egy listában sorra vegyük a kutya jellegzetességeit - egyszerűen felismerjük a kutyát, mert már elég sokat láttunk.

Rövidebb emlékezet, alacsonyabb alkalmazkodóképesség

A Héber Egyetem Merav Ahissar által vezetett csoportjában a kutatók egy zenei feladatot adtak a vizsgálati alanyoknak: két különböző hangot játszottak le, ezek közül kellett meghatározni, hogy melyik a magasabb. Korábbi kutatások eredményei azt mutatták, hogy azok, akiknek már lejátszották valamelyik hangot, jobb eredményt értek el a teszten, mint azok, akik első ízben hallották. A jelenlegi kutatás során azonban kiderült, hogy a diszlexiásoknál nem ilyen határozott a fejlődés. Ha az ismétlések között csak három másodperc telik el, akkor észrevehető némi javulás, de kilenc másodperc esetén a változás már nem mérhető. Az EEG is hasonló eredményt mutatott: az agyi válasz nem csökkent, azaz az agyi feldolgozás nem vált hatékonyabbá, az agy kevésbé változott meg az új információk hatására.


Merav Ahissar professzor

Szavak, arcok tárgyak

Az MIT csoportja, melynek vezetője John Gabrieli, egy egészen más kísérletben jutott hasonló eredményre. A kutatók funkcionális mágneses rezonanciavizsgálat (fMRI) segítségével kísérték figyelemmel a páciensek agyában a véráramlás változásait, és ezáltal az agyi aktivitás alakulását. A vizsgálatban az alanyokat ismétlődő ingereknek tették ki őket – hallott és írott szavakat, arcokat, hétköznapi tárgyak képeit mutatták meg nekik. A feladat végrehajtása során a diszlexiások idegi aktivitása kisebb alkalmazkodóképességet mutatott.

- Ez nagy meglepetés volt számunkra – nyilatkozta a kutatás vezetője – hiszen az olvasási problémával küzdő embereknek általában nem okoz problémát az arcok vagy tárgyak felismerése.


John Gabrieli professzor

Ez a két tanulmány segíthet megérteni a diszlexia kialakulását. Az eredmények már csak azért is meggyőzőek, mert a a két vizsgálat különböző módszerekkel jutott hasonló következtetésre. Ugyanakkor a kutatások egy új kérdést is felvetnek: Miért leginkább csak az írás és az olvasás területén vehető észre a diszlexia káros hatása, ha kiváltó oka valójában olyan memóriaprobléma, mely más területeket is érint?

Az olvasás új és nehéz

Az egyik elmélet szerint az olvasás egyszerűen egy különösen nehéz feladat.

- Az evolúció során az agynak rengeteg ideje volt alkalmazkodni a tárgyak és arcok felismeréséhez. – magyarázta Gabrieli professzor. – Az olvasás azonban viszonylag új funkció, melynek elsajátítása az egyik legnagyobb kihívás az agy számára.

Van tartalék

Az evolúció során az agyban tartalék megoldások alakultak ki ugyanannak a feladatnak az ellátására. Talán a diszlexiások ennek köszönhetően képesek ellensúlyozni az emlékezeti működés problémáit az arcok és a beszélt nyelv szavainak felismerése során.  

A két kutatás vezetői szerint ezek az eredmények nagy előrelépést jelentenek. Ha a diszlexia jelensége – ahogy azt korábban gondoltuk - kizárólag a nyelvi képességeket és az olvasást érintené, akkor azt nem lehetne állatokon végzett kísérletek segítségével tanulmányozni. Ha azonban a diszlexia oka az idegrendszer alacsonyabb szintű formálhatósága, rugalmassága, akkor van lehetőség állatkísérletek elvégzésére – sőt, valójában sok, ebbe a témába vágó kutatást el is végeztek már.

Gyógyszer diszlexiára

- Nem tudok elképzelni olyan gyógyszert, mely közvetlenül hatna a nyelvi képességekre. Ez egyszerűen túl komplikált. – jegyzi meg a kutató – De az agyi plaszticitás javításának területén már eddig is értünk el meglepő eredményeket. Elképzelhető, hogy egy nap olyan gyógyszereket fejlesztünk ki, melyek a diszlexiát az agy változóképességének javításával kezelik majd – bár ezzel kapcsolatban nagyon óvatosan kell eljárni mind gyakorlati, mind etikai téren.


Kérlek, ha tetszett, nyomd meg a Like gombot! Ezzel nem csak nekünk segítesz, hanem ismerőseidnek is!

Gondolkodjunk közösen! Mondd el a véleményed!

Legnépszerűbb bejegyzések

Mi lesz a kitűnők sorsa?
Vajon felnőve mi lesz a kitűnő tanulók sorsa? Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke osztályelső...

Képességfejlesztés a családban
Naponta tapasztalom, hogy a gyermekek közül sokan nem rendelkeznek elegendő ismerettel az őket...

Tiltsuk be a házi feladatot!
Egy amerikai oktatáskutató tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy a házi feladat nem...

Megszeretheti gyermekem az olvasást? 13+1 ötlet szülőknek az olvasási képesség fejlesztéséhez
A Te gyermeked olvas mindennap? Sajnos egyre ritkább, hogy a gyerekek a szórakozás kedvéért...

Az az átkozott helyesírás!
Az egyik leggyakrabban hallható panasz a szülők részéről, hogy gyermekük helyesírása pocsék. Nem tud...

10 ötlet a gyorsabb otthoni tanulásért
Az otthon a legtöbb gyereknek a biztonságot jelenti, és ez így van jól. De pont ezért nehéz rávenni...

Játékötletek a diszlexia megelőzéséhez
Ma néhány olyan játékot javaslok Nektek, melyek segítségével gyermeked olvasási képességeit...

Olvasásfejlesztés születéstől fogva
Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában...

Legfrissebb bejegyzések

A szó elszáll, az írás olvashatatlan
Ahhoz, hogy gyermekünk egyenes vonalat tudjon húzni, rajzolás, színezés közben ne menjen ki a...

Labirintus
Ingyenesen letölthető olvasásfejlesztő feladatlapok a látási megkülönböztető képesség fejlesztésére...

Dobozjárás
Ma két mozgásos játékot ajánlok, melyek a sok ülés után igazi felüdülést jelenthetnek, és gyermeked...

Van valami jó a tanulási problémákban?
Mikor kiderül, hogy gyermekünknek problémái vannak a tanulással, a különböző, enyhébb, vagy...

Egy rajz, melyet nem lehet elrontani!
Ma egy különleges rajzfajtával, a mandalával ismerkedhetsz meg, és azzal, hogy hogyan fejlesztheted...

A diszlexia-veszélyeztetettség jelei
A kisgyermekek mozgása és beszéde alapján már az iskola megkezdése előtt megjósolhatóak a későbbi...

Hogy javíthatod legegyszerűbben gyermeked iskolai eredményeit?
Bár mindannyian tudjuk, hogy iskolába kipihenten kell menni, mégis sok gyerek fáradtan lép be reggel...

A teljesítménykényszer rabságában
A szülők között valóságos versenyfutás folyik azért, hogy gyermekeikbe minél több ismeretet...

Kazal Kolos

Az olvasás öröm is lehet!

Azért dolgozunk, hogy egyetlen gyermek se valljon kudarcot az életben olvasási problémái miatt!


Találkozzunk a Facebookon is!



Töltsd le a Varázsbetű Programcsaládot ingyen!

Négynapos ingyenes tesztelési lehetőséget biztosítunk Neked! Töltsd le a Varázsbetű Programcsalád telepítőjét, és használd a programokat négy napig ingyen!

Kipróbálom >>>



Adj egy esélyt gyermekednek!

Rendeld meg a Varázsbetű Programcsaládot most
99.660 Ft helyett

39.700 forintos

áron, és ajándékba kapod

Varázsbetű Szókincstár

című, diszlexiásoknak készült angol nyelvtanuló csomagunkat, és

Útmutató a Varázsbetű Programcsalád használatához

című könyvünket!

Megrendelem >>>


Hogyan tehet szert gyermeked pár hónap alatt használható angol nyelvtudásra?

Nincs titok, csak egy egyszerű és hatékony módszer, melynek segítségével bármelyik általános iskolás gyerek pár hónap alatt képessé válik megértetni magát angolul, és ő is megérti, hogy mit mondanak neki

Tudj meg többet >>>


Vevőink írták

A kisfiam imádja a cd-t és örömmel ül a gép mellé játszani, mert ő szerinte játék, nem gyakorlás!:) Ezt köszönöm, de őszintén!

Rostás Katalin, Nyíregyháza

Érdekel >>>


A gyermeknek tetszik, élvezi a programmal töltött időt. Köszönjük a segítséget!

Tollasné Árvai Katalin, Gomba

Érdekel >>>


A program igen hasznos és jól használható a gyermekek fejlesztésére, kiválóan segíti a fejlesztő pedagógus munkáját.

TTRE DRK Általános Iskolája, Debrecen

Érdekel >>>


Nagyon örülök, hogy aktuális problémánkra "orvosságot" találtunk, és otthon is gyakorolhatunk, fejleszthetünk. :)

Dr. Bálintné Szab Eszter, Budapest

Érdekel >>>


Remek segítség az olvasásási képesség fejlesztéséhez. A gyermekem imádta, ezért nem kérdés, hogy a másik csemeténk is ezzel fog gyakorolni!

Czellár Marianna, Budapest

Érdekel >>>


Sokoldalú fejlesztési lehetőségekkel teli feladatsorok. Az unokám már most, elsőbe indulva is szívesen dolgozik ezekkel a játékos feladatokkal. Köszönjük, hogy mindezt megalkották!

Szerdahelyi Jánosné, Szombathely

Érdekel >>>


Nagyon jól tervezett program, sok pontos beállítási lehetőséggel. Nagy segítség számunkra a játékos tanulás lehetősége.

Misiné Dormán Andrea, Gyöngyös

Érdekel >>>


Gyermekem hétvégéje korábban CSAK a tanulásból állt, semmi másra nem jutott idő! Szerencsére ez most már csak múlt idő! Kerestem a segítséget, mert csak gyermekem szenvedett az iskolában. A szövegfelismeréssel és a szövegértelmezéssel van problémája. Véletlenül találtam rá a Varázsbetű programokra. Mióta ezt a programot használja, a tanulás már CSAK egy napot vesz el a hétvégéből, sokkal jobban értelmezi a feladatokat, és sokkal önállóbban tanul. Egy áldás számunkra, hogy létezik ez a program! Nagyon köszönjük!

Koósné T. Gabriella, Budapest

Érdekel >>>


Nagyon hasznos, egyszerű, könnyen kezelhető. A nehezen olvasó gyereknek is van sikerélménye!

Ambrusné Huszár Judit, Kaposvár

Érdekel >>>


Csak ajánlani tudom mindenkinek, mert nem csak a program nagyon jó, hanem a Varázsbetűsök emberi hozzáállása is mintaszerű.

Sótiné Laczkó Gabriella, kóka

Érdekel >>>


További idézetek...


További cikkek

Miért jobb a jó szülő, mint a tökéletes?
Csak akkor lehetünk tökéletes szülők, ha feladunk mindent, és csak gyermekeink nevelésére...

Játékok a beszédészlelés fejlesztéséhez
A gondolkodás, és a kommunikáció alapja a beszéd, és természetesen a tanulás sem képzelhető el a...

Tényleg diszlexiás?
Vajon egy óvodás gyerek lehet diszlexiás? Mire kell figyelni, milyen tünetek jelezhetik előre a...

Minden tizedik!
A nyelvfejlődési zavarokat kutató szakemberek egyre gyakrabban találkoznak olyan gyermekekkel,...

Beszédfejlesztés születéstől kezdve
A beszéd alapvetően két nagyon fontos mozzanatból áll: az egyik a beszéd észlelése és megértése, a...

Erről szól a karácsony!
Pillanatokon belül itt a karácsony, mely örömet, varázslatot, reményt és fényt hoz a sötétségbe....

Ez nem lustaság!
Előfordult már veled, hogy úgy érezted, gyermeked több erőt fektet a tanulás elkerülésébe, mint...

Hogyan válassz ajándékot?
Valószínűleg Te is eltöprengtél már rajta, hogy mi a jó ajándék, mit érdemes keresni és megvenni....

December van. Hideg és sötét.
December van. Hideg és sötét. Az utca csepeg a ködtől, a levegő ázott füsttől bűzlik, a fagy...

Ajándékdobozok saját kézzel
Hamarosan itt a karácsony. Ma arról olvashatsz, hogy hogyan készíthettek gyermekeddel saját kézzel...


Kazal Kolos
Varázsbetű Fejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon: +36-87/482-155, Mobil: +36-30/227-06-91
e-mail:iroda@varazsbetu.hu

Copyright © Varazsweb